Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2005, 22:24   #61
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard kudde mentaliteit

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Gij zijt duidelijk voor een kudde-mentaliteit.
Vroeger werden er ook mensen in elkaar geslagen, uniformen invoeren zou een stap terug zijn... wat me nu meemaken met die verschillen en conflicten is gewoon effe op de tanden bijten: mensen moeten zich onwikkelen tot sterke individuen die elkaar gaan respecteren. Bezie het als een harde maatregel.
Enkele uitzonderingen uitgelaten leven de mensen inderdaad in kudde, ik heb daar niet voor of tegen te zijn, het is gewoon een feit dat de mens een sociaal dier is dat in groep leeft.Nu, als bij dieren de kudde aanvoerder begint door te trappen, slaagt de kudde op hol.Bij mensen, als de groep slecht beleid of beraad word, loopt er ook van alles scheef.En als jongeren aan hun lot worden overgelaten, zonder een goed voorbeeld, dan zoeken ze er zelf een, en dikwijls is dat een slecht, dat hun voorgespiegeld word door mensen die er belang bij hebben hun een slechte baan op te leiden.Mijn uniform-voorstel beperkt zich tot het domein van de school, ik heb het reeds gezegd, daarbuiten kan iedereen zijn eigen personaliteit ontwikkelen zoals hij wenst.Geleerd heeft hij echter toch dat men niet de hele tijd alles doet wat men wilt, dat er regels bestaan die voor iedereen gelijk zijn.Iemand laten geloven dat hij "vrij" is alles te doen wat hij wil, is hem een slechte raad geven, daarmee stuurt ge hem bijna zeker naar de gevangenis, op korte of halflange termijn. Gemeenschappelijke regels opleggen schept een gevoel van solidariteit tussen de "uniform-dragers", iets wat ze niet makkelijk vergeten, zeker als ze jong zijn.Zo maakt men sterke individuen die elkaar respekteren en die terug bijten als men hun groep aanvalt.De huidige "ieder-voor-zich" stijl ,ikke-en-de-rest-kan-stikke, isoleert elke aanhanger daarvan.In de dierenwereld word een van de kudde geisoleerd dier snel overvallen en gedood.Bij de mensen ook.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 22:39   #62
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
Ik dacht eerder aan een kaki uniform eigenlijk, en veel sport om de kinderen sterk te maken.Eventueel kick-boxing of full-contact, daar kan je nu wel eens een paar blauwe plekken mee oplopen, maar dat is niet erg, wie sterk wil zijn moet pijn lijden.Terzeldertijd hardden ze zich tevens mentaal, zeer belangrijk voor later, en kunnen ze hun natuurlijke agressiviteit op een gezonde manier afreageren, onder toezicht van bekwame en verantwoordelijke volwassenen.Een gezonde geest in een gezond lichaam ontwikkelen en 1zelfde kleding voor de groepsgeest te promoteren.Eventueel-sterk aangeraden-pensionnaat van hun 14 tot hun 18, zowel jongens als meisjes.De samenleving zal er wel beter aan toe zijn binnen 10 a 20 jaar!
Ik ben niet helemaal overtuigd carlgustaaf, ik kreeg dat soort opvoeding , heb ook tussen 14 en 18 op internaat gezeten, was als heel jong kind al (niet vrije keuze dus) lid van de blauwvoetvendels ( dat was wel geen kaki uniform) , later van de scouts ( hier wel kaki) maar net als vele anderen heb ik nadien behoorlijk wat jaren de andere extremen opgezocht om een eigen evenwicht te vinden.
Misschien is het wel beter op lange termijn om kinderen van jongs af aan te leren zelf nadenken, keuzes maken, fouten maken dus ook en daarvoor de verantwoordelijkheid te dragen (dat is iets anders dan verwennen). Dit alles wel steeds met echte interesse gevolgd door ouders en andere en in een veilige omgeving.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 22:45   #63
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Enkele uitzonderingen uitgelaten leven de mensen inderdaad in kudde, ik heb daar niet voor of tegen te zijn, het is gewoon een feit dat de mens een sociaal dier is dat in groep leeft.Nu, als bij dieren de kudde aanvoerder begint door te trappen, slaagt de kudde op hol.Bij mensen, als de groep slecht beleid of beraad word, loopt er ook van alles scheef.En als jongeren aan hun lot worden overgelaten, zonder een goed voorbeeld, dan zoeken ze er zelf een, en dikwijls is dat een slecht, dat hun voorgespiegeld word door mensen die er belang bij hebben hun een slechte baan op te leiden.Mijn uniform-voorstel beperkt zich tot het domein van de school, ik heb het reeds gezegd, daarbuiten kan iedereen zijn eigen personaliteit ontwikkelen zoals hij wenst.Geleerd heeft hij echter toch dat men niet de hele tijd alles doet wat men wilt, dat er regels bestaan die voor iedereen gelijk zijn.Iemand laten geloven dat hij "vrij" is alles te doen wat hij wil, is hem een slechte raad geven, daarmee stuurt ge hem bijna zeker naar de gevangenis, op korte of halflange termijn. Gemeenschappelijke regels opleggen schept een gevoel van solidariteit tussen de "uniform-dragers", iets wat ze niet makkelijk vergeten, zeker als ze jong zijn.Zo maakt men sterke individuen die elkaar respekteren en die terug bijten als men hun groep aanvalt.De huidige "ieder-voor-zich" stijl ,ikke-en-de-rest-kan-stikke, isoleert elke aanhanger daarvan.In de dierenwereld word een van de kudde geisoleerd dier snel overvallen en gedood.Bij de mensen ook.
Los van het uniform volg ik je hier wel.
Wat mij opvalt is dat de samenleving vroeger meer als geheel kinderen opvoedde. Bijvoorbeeld als een kind in een winkel lastig was, zouden alle aanwezigen het kind terecht gewezen hebben. Daar stond je als ouder niet alleen in. Nu wordt dat niet meer aanvaard hoewel ik het nog steeds doe (als vrouw kan je je soms wel dingen permiteren die als man minder makkelijk kunnen).
Maar als een kind weet dat bepaalde regels door alle volwassenen afgedwongen worden schept dat idd een soort band met de gemeenschap ruimer dan het eigen gezin.
Opvallend is dat kinderen wel houden van mensen die duidelijk zijn en regels stellen. Het bewijst ook dat je hen de moeite waard vindt om ermee bezig te zijn.
Oud 28 augustus 2005, 22:53   #64
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door radicaal
Meisjes zouden ook kook-en naailes moeten krijgen, zoals Guderian in het verleden al gezegd heeft. Alleen zo kunnen we het rollenpatroon bevestigen.
In een samenleving waar heel veel mensen (ook mannen) een behoorlijke tijd van hun leven alleen wonen lijkt me dit niet verstandig en al eens gedacht wat je zou doen met onhandige meisjes?
Koken lukt dan nog wel maar naaien?????? :d

Ik stel voor de legerdienst weer in te voeren voor jongens :d
daar leerden zij ook die basisdingen en vermits veel jongens nu door een alleenstaande moeder worden opgevoed zou hen dat een duwke naar volwassenheid kunnen geven . Een soort inhaalmanoeuvre voor de achterstand die jongens oplopen (cijfers wijzen toch in die richting) doordat wij ze teveel verwennen.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Lutifer on 28-08-2005 at 23:53
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Meisjes zouden ook kook-en naailes moeten krijgen, zoals Guderian in het verleden al gezegd heeft. Alleen zo kunnen we het rollenpatroon bevestigen.
In een samenleving waar heel veel mensen (ook mannen) een behoorlijke tijd van hun leven alleen wonen lijkt me dit niet verstandig en al eens gedacht wat je zou doen met onhandige meisjes?

daar leerden zij ook die basisdingen en vermits veel jongens nu door een alleenstaande moeder worden opgevoed zou hen dat een duwke naar volwassenheid kunnen geven . Een soort inhaalmanoeuvre voor de achterstand die jongens oplopen (cijfers wijzen toch in die richting) doordat wij ze teveel verwennen.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
In een samenleving waar heel veel mensen een behoorlijke tijd van hun leven alleen wonen lijkt me dit niet verstandig en al eens gedacht wat je zou doen met onhandige meisjes?

daar leerden zij ook die basisdingen en vermits veel jongens nu door een alleenstaande moeder worden opgevoed zou hen dat een duwke naar volwassenheid kunnen geven . Een soort inhaalmanoeuvre voor de achterstand die jongens oplopen (cijfers wijzen toch in die richting) doordat wij ze teveel verwennen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Lutifer : 28 augustus 2005 om 22:53.
Oud 28 augustus 2005, 23:34   #65
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
Ik ben niet helemaal overtuigd carlgustaaf, ik kreeg dat soort opvoeding , heb ook tussen 14 en 18 op internaat gezeten, was als heel jong kind al (niet vrije keuze dus) lid van de blauwvoetvendels ( dat was wel geen kaki uniform) , later van de scouts ( hier wel kaki) maar net als vele anderen heb ik nadien behoorlijk wat jaren de andere extremen opgezocht om een eigen evenwicht te vinden.
Misschien is het wel beter op lange termijn om kinderen van jongs af aan te leren zelf nadenken, keuzes maken, fouten maken dus ook en daarvoor de verantwoordelijkheid te dragen (dat is iets anders dan verwennen). Dit alles wel steeds met echte interesse gevolgd door ouders en andere en in een veilige omgeving.
Ik dacht aan iets heel anders dan een katoliek pensionaat hoor.En ook niet als iets dan de scouts.Iets dat veel meer bij deze tijd past
Oud 28 augustus 2005, 23:35   #66
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....worden opgevoed zou hen dat een duwke naar volwassenheid kunnen geven . Een soort inhaalmanoeuvre voor de achterstand die jongens oplopen (cijfers wijzen toch in die richting) doordat wij ze teveel verwennen.
effe een tussendoortje....
wie zijn die wij hoofdzakelijk ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2005, 23:36   #67
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
effe een tussendoortje....
wie zijn die wij hoofdzakelijk ?
rararara
Oud 28 augustus 2005, 23:39   #68
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
rararara
dacht al zo'n trend van antwoord te horen te krijgen
Oud 28 augustus 2005, 23:45   #69
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat mij opvalt is dat de samenleving vroeger meer als geheel kinderen opvoedde. Bijvoorbeeld als een kind in een winkel lastig was, zouden alle aanwezigen het kind terecht gewezen hebben. Daar stond je als ouder niet alleen in. Nu wordt dat niet meer aanvaard hoewel ik het nog steeds doe (als vrouw kan je je soms wel dingen permiteren die als man minder makkelijk kunnen).
Maar als een kind weet dat bepaalde regels door alle volwassenen afgedwongen worden schept dat idd een soort band met de gemeenschap ruimer dan het eigen gezin.
Opvallend is dat kinderen wel houden van mensen die duidelijk zijn en regels stellen. Het bewijst ook dat je hen de moeite waard vindt om ermee bezig te zijn.
dat stukje vond ik wel wij Lutifer, ik had het niet beter kunnen omschrijven

zeer eigenaardig fenomeen is dat ...

eenieder in die winkel denkt dan ... wat is me dat voor een pokkejong dat die moeder(vader) daar nu niets aandoet
slechts een uitzondering van de buitenstaanders zal een opmerking durven maken... daar opvoeding de dag van vandaag een erg individuele aangelegenheid is en vaak dag en nacht ( althans denkt men ) verschilt

tot je dan zoiets ziet
draai de zaak om en zet zo'n buitenstaander ipv die moeder en die moeder ipv die buitenstaander en scenario zal net hetzelfde ( meerderdeels gemiddeld gesproken ) zijn
Oud 28 augustus 2005, 23:47   #70
carlgustaaf
Banneling

Standaard uniform?

Citaat:

daar leerden zij ook die basisdingen en vermits veel jongens nu door een alleenstaande moeder worden opgevoed zou hen dat een duwke naar volwassenheid kunnen geven . Een soort inhaalmanoeuvre voor de achterstand die jongens oplopen (cijfers wijzen toch in die richting) doordat wij ze teveel verwennen.
Wat nu? Daarnet schreef je dat je het nut van een uniform niet zag, en nu wil je de legerdienst terug invoeren omdat jongens te veel verwend worden door hun moeder?Maar ik zei toch niks anders!Ik wil er enkel niet zo lang mee wachten.Dikwijls is het al te laat als je 18 bent.Vijftig jaar terug was dat mischien een goede leeftijd om er een man van te maken, maar vandaag zijn ze allemaal-niet volwassen- maar abnormaal vroegrijp.Tussen 14 en 18 kunnen gedragsschemas opgebouwd worden die er heel uw leven blijven.Zowel goede als slechte.Sommigen sterven reeds op 18, omdat niemand op tijd zag dat ze hun leven in de vuilbak aan het duwen waren
Oud 28 augustus 2005, 23:53   #71
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat nu? Daarnet schreef je dat je het nut van een uniform niet zag, en nu wil je de legerdienst terug invoeren omdat jongens te veel verwend worden door hun moeder?Maar ik zei toch niks anders!Ik wil er enkel niet zo lang mee wachten.Dikwijls is het al te laat als je 18 bent.Vijftig jaar terug was dat mischien een goede leeftijd om er een man van te maken, maar vandaag zijn ze allemaal-niet volwassen- maar abnormaal vroegrijp.Tussen 14 en 18 kunnen gedragsschemas opgebouwd worden die er heel uw leven blijven.Zowel goede als slechte.Sommigen sterven reeds op 18, omdat niemand op tijd zag dat ze hun leven in de vuilbak aan het duwen waren
je wilt er dus vroegtijdig bij zijn anders ga je niet meer kunnen conditioneren ?
Oud 29 augustus 2005, 01:34   #72
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Ik ben tegen een uniform op school. Wel ben ik van mening dat de leerlingen deftig dienen gekleed te worden. Ook snob-kledij zou niet toegelaten mogen worden.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 06:28   #73
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen slechte voorbeelden, iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat goed en slecht is.
Uw beeld van school doet mij denken aan een gevangenis. De maatschappij lijkt te bestaan in verschillende graduaties van gevangenis: de zogenaamde "vrijheid", werk, school, internaten, en de gevangenissen zelf. Allemaal troep om mensen in het gareel te houden.
Uw manier van sterke individuen te ontwikkelen lijkt eerder kunstmatig, zo'n samenleving lijkt gedoemd in elkaar te storten. Wat ik natuurlijk reuze vind. De paradox...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 09:12   #74
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
...iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat goed en slecht is...
Dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten! Ik denk dat Dutroux wel vond dat kindjes vermoorden goed was...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 09:23   #75
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
je wilt er dus vroegtijdig bij zijn anders ga je niet meer kunnen conditioneren ?
is het niet zo dat we ook nu geconditioneeerd worden? maar we staan er niet bij stil vanuit welke hoek?
we worden ipv opgevoed tot mensen door onze conditionering gedegradeerd tot consumenten (volgens mij dan).
Oud 29 augustus 2005, 09:26   #76
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
ik was er even mee aan het lachen carlgustaaf.
tegengestelden liggen soms heel dicht bijeen , we kunnen misschien samen een school beginnen?
Oud 29 augustus 2005, 10:38   #77
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Spion
Dan zijn we nog niet aan de nieuw patatten! Ik denk dat Dutroux wel vond dat kindjes vermoorden goed was...
Als er door de overheid een gigantisch "goed" gecreëerd word, dan komt er als balans een gigantisch "kwaad". Als iedereen voor zichzelf kleine goedjes en kwaadjes creëert, dan is er geen reden tot grote conflicten.
En hoe Vlaemsch weeral om met patatten af te komen.
Oud 29 augustus 2005, 10:53   #78
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door la_Principessa
uniformen zijn voor achterlijke meeloperkes zonder hersenen. staat voor brainwashing en domme gatloperstudentjes zonder eigen persoonlijkheid.

En voor wie dat allemaal net geweldig vind -> uniformen zijn totally gay.
... zoals hoofddoeken?
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2005, 10:56   #79
Bhairav

Standaard

Ja, maar die keuze is in vergelijking met schooluniformen individueler met als eenvoudige verklaring dat ze niet massaal aan iedereen opgedrongen worden.

Ze hebben enigzins niks met individualisme te maken.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Bhairav on 29-08-2005 at 11:57
Reason:

Ja, maar die keuze is in vergelijking met schooluniformen individueler met als eenvoudige verklaring dat ze niet massaal aan iedereen opgedrongen worden.

Ze hebben enigzins niks met individualisme te maken.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Ja, maar die keuze is in vergelijking met schooluniformen individueler met als eenvoudige verklaring dat ze niet massaal aan iedereen opgedrongen worden.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Bhairav : 29 augustus 2005 om 10:57.
Oud 29 augustus 2005, 11:17   #80
Zwarte Spion
Banneling

Zwarte Spion's schermafbeelding

Standaard

Niemand is verplicht om naar een uniformschool te gaan...
Zwarte Spion is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be