![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | ||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
En het mag cynisch klinken, 5500 is eigenlijk niet veel. Saddam heeft veel en veel meer doden op zijn geweten dan Tommy Franks of Bush, en als daar nu geen 5500 doden gevallen waren dan zouden die nog wel vallen onder het regime van Saddam (dat toen had voortbestaan) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Vreemdeling
|
![]() Een bezetting werkt niet. Dan wordt je een mening opgelegd die niet strookt met de jouwe. Dit forum bewijst dat je net plaats moet voorzien voor verschillende ideologieën en zeker ook culturen.
De Iraki's hebben alle recht om een amerikaanse bezetting af te wijzen. Ten eerste omdat die bezetting hen niet de zekerheden garandeert die een bezetter zou moeten bieden, denk maar aan al die plunderingen. Ten tweede heeft een land en zijn bevolking het recht om zijn eigen territorium in te vullen zoals ze het zelf willen, zo lang ze maar geen bedreiging zijn voor de buitenwereld en hun eigen bevolking - meerderheden én minderheden, op basis van democratische middelen als verkiezingen. Natuurlijk zint het de Iraki's niet dat een amerikaanse militair het nu plots voor het zeggen heeft in hun eigen land. Dat is toch geen democratie, een principe dat de amerikanen toch zo prioritair achten. Het enige wat de Amerikanen zouden moeten doen, is de Iraakse intellectuelen stimuleren (met financiële middelen) om een stabiel en democratisch systeem op te bouwen. Net dat is wat er in de jaren 50-60 misgelopen bij de onafhankelijkheid van een land als Congo: waar zat de klasse die de achtergrond en de bekwaamheid had om een land te besturen? Maar die reflectie wordt niet gemaakt. Steun politieke formaties, universiteiten, maatschappelijke organisaties,... ipv een militair op een postje te zetten. Of willen de Amerikanen beweren dat de Iraki's niet bekwaam kunnen zijn, ook al krijgen ze de nodige financiële hulp en omkadering, om hun land te besturen. Over paternalisme gesproken dan! |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Als het ooit zover komt dat zulke dingen gebeuren in België, van staatswege gesteund en gestuurd, wel dan zal ik heel blij zijn dat iemand ons komt 'redden van de ondergang'. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
|
![]() Citaat:
Over de ziekenhuizen, scholen etc die geplunderd zijn bestaat al een thread waarin ik elk ziekenhuis apart heb bekeken binnen zijn tijdslijn. Vraagje nog: Wie heeft er de ziekenhuizen geplunderd? De Amerikanen zeker? De economische sancties tegen Irak zijn als eerste door de VS opgehoffen en er is massaal steun vanuit de VS voor de wederopbouw. Bottom line is: Irak is nu een VEEL betere plaats als een paar maand geleden. en daarvoor dank ik de Amerikanen, die tegen de oorlogsprotestanten in, toch weeral eens de hete kastanjes uit het vuur gingen halen. Weer een bloedige dictatuur minder in de wereld, weer een wereld die een beetje beter is. De 20,000 doden die u telt (doe ik het goed zo? Om de drie lijnen verdubbelen?) zijn een kleinigheid in verhouding met de duizenden die jaarlijks omkwamen door het regime.
![]() |
![]() |
#68 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() Ja, 't zijn helden, je hebt me overtuigd. anti-amerikanisme suckt maar onvoorwaardelijk pro-amerikanisme suckt nog meer! Deze discussie is dus nutteloos... De studenten in Iran verdienen zoiezo meer aandacht...
![]() |
![]() |
#70 | ||
|
![]() Citaat:
Is irak nu een betere plaats als zes maand geleden?
![]() |
![]() |
#71 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dat valt nog af te wachten, ik veronderstel van wel. Houssein beleefde zijn dictatuur opvallender dan Bush en zijn contouren
![]() Maar je merkt wel een verbetering: nu hebben de mensen bijv. toegang tot al de dossieren van de talloze mensen die verdwenen (lees: vermoord) zijn. Maar de Amerikanen hebben tot nu toe enkel interesse getoont in de gunstige kantjes van de economie. Ze zorgen niet voor een sterke politiemacht, geen water, geen electriciteit, geen daadwerkelijke heropbouw van de infrastructuur, ziekenhuizen en scholen. Het valt nog af te wachten. Zal er goede regering geplaatst worden in Irak? Zal Amerika hun bezordheid voor de burgers tonen en niet enkel voor hun olie? Zal de dictatuur van Houssein verplaatst worden door de economische dictatuur?
![]() |
#72 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom zouden wij de wijsheid in pacht hebben en waar halen wij de verwaandheid vandaan om onze ideeën als enige juiste te propageren? Ik hoop dat u beseft tot wat zo'n hautaine houding leidt..............:oorlog!
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#74 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#76 |
Vreemdeling
|
![]() Mag ik u erop wijzen dat de Geallieerden na WOII Duitsland, Italië en Oostenrijk voor een lange tijd bezet hebben? En ze hebben zelfs Duitsland gedenazificeerd. Alleen spijtig dat ze niet grondig genoeg te werk gingen en Oostenrijk vergaten. Maar Oostenrijk, Italië en vooral Duitsland zijn staten waarvan men op zijn minst kan zeggen dat ze door de bevrijding en bezetting uiteindelijk beter zijn geworden (ondanks het onnodige Dresden etc...) en echte democratieën werden. Het Duitse 'Wirtschaftswunder' kwam er mede dankzij de Amerikaanse hulp. Om u nog een ander voorbeeld te geven waar de bezetting ook lukte: Japan. Dit land werd op een barbaarse wijze (dat ontken ik niet) op de knieën gedwongen (maar vraag is hoelang de oorlog zonder Hiroshima en Nagasaki ging geduurd hebben en hoeveel slachtoffers die zou gemaakt hebben?) en onderworpen aan een Amerikaanse bezettingsmacht, net als Irak. En na enkele decennia stond deze Aziatische tijger op de derde plaats van de machtigste industrielanden. Dit zijn enkele voorbeelden van bevrijdingen door de Amerikanen en bondgenoten die uiteindelijk leidden tot de verbetering van de bevrijden. Dat het in Afghanistan niet zo ging, ligt vooral aan het feit dat er nooit een echte bezetting is geweest, maar dat de Amerikanen vooral de lokale oppositiestrijdkrachten heeft geholpen. Er is geen sprake van een onvoorwaardelijke overgave door de Afganen. Dat de Amerikanen zich niet durfden té intensief in dat potje te bemoeien ligt voor een groot deel aan de verscheidenheid aan etnieën in dat land, dat immers een samenraapsel is dat door de Britten in de koloniale tijd werd gecreëerd. En toevallig moeten de Amerikanen eenzelfde monster van Frankenstein (in die zin de Britten dus, of als je wil de koloniale mogendheden die toevallig steeds Europees waren?!), namelijk Irak, gaan repareren of hervormen, met hulp van de Britten.
![]() |
#77 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() Wel zeker heb ik zulk een hautaine houding. En uiteraard leidt die tot oorlog: het is die hautaine houding die tot de afzetting van het iraakse regime heeft geleid. Het is die hautaine houding die Frankrijk inspireert om in te grijpen in Congo. Het is die hautaine houding die zegt: sommige dingen kan je niet cultuurrelativeren. Ik vraag me altijd af: in welke cultuur moet je opgevoed zijn om bv. marteling tof te vinden? En als die cultuur bestaat, moet die niet zo snel mogelijk ontmanteld worden? De volgende van mijn ideeën zijn de enige juiste: marteling is slecht verkrachting is slecht oorlogskannibalisme is slecht baby'tjes met machetes in stukken hakken is slecht daar valt niet aan te tornen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vreemdeling
|
![]() Wardje zei "Ah cultuurrelativisme, vroeg of laat moest het wel opduiken in deze topic ... Af en toe nam hij een aanloopje om de man wat harder in het gezicht te kunnen schoppen. Maar het zal wel behoren tot de cultuur, niet?"
Ik heb nooit gepretendeerd dat op iemand zijn gezicht schoppen cultuureigen is en daardoor getolereerd misschien zelfs gestimuleerd moet worden. Dat was mijn punt niet. Niemand is voorstander van zo'n praktijken. U verwart de irakese cultuur met die van Sadams 'cultuur'. Ik denk dat er niemand in België voorstander van Hoesein was, op enkele gevaarlijke fanatici na misschien. Hou dus op met uw rechtvaardiging van het amerikaanse inval en machtsgreep daarmee te argumenteren Wardje zei verder ook "De Iraakse intellectuelen stimuleren? Dat had om te beginnen geen zin vooraleer de dictatuur daar weg was. Rap Saddam afzetten dan, en dan snel weer wegtrekken, en van op afstand de intellectuelen stimuleren? Een democratie bouw je niet op met alleen goeie ideeën. Daar moet een draagvlak zijn van brute macht. En dat bieden de amerikanen nu aan". Geloof jij nu zelf dat de amerikanen een draagvlak voor democratie aanbieden? Natuurlijk kunnen ze na eventje heel de dictatoriale staatstructuur met de grond gelijk te maken, niet doodleuk terug naar huis vertrekken. Dat was net de reden waarom de Amerikanen in de eerste plaats verkeerd gereageerd hebben op de situatie in Irak door er binnen te vallen. En natuurlijk is het leven in Irak momenteel beter dan voorheen, maar wat op net iets langere termijn? Kijk naar de situatie in Afganistan: taliban is verdreven, ze hebben daar een amerikaanse pion gezet die niet genoeg de plaatselijke bevolking vertegenwoordigd. Ieder kind kan toch zien dat dat een heel korte termijn oplossing is en dat dat daar binnen de kortste keren terug spaak loopt. Daarom is het frustrerend om te zien dat amerika in irak dezelfde tactiek toepast. Het doet mij heel sterk denken aan de 'bomb them to the stoneage'- uitspraak ten tijde van de Vietnamoorlog. Irak is zijn Sadam kwijt, hoera, goed, maar wat nu? |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En op uw reactie ivm Japan, herhaal ik mijn quote 'bomb them to the stoneage'. Dan zal een land zich wel koest houden. Als dat een manier is, ja dan hou ik mijn mond. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |