Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2005, 13:20   #61
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Zulke bevoegdheden kan je op twee manieren gebruiken: goed gebruiken of misbruiken. De Walen kiezen uiteraard voor het misbruik. Als Brusselaar zou je moeten inzien dat Wallonië ook u wil uitpersen.
Ik weet enkel dat de Vlamingen ook zo'n vignet willen invoeren, en dat ik ze dus zal moeten betalen wanneer ik op familiebezoek in Vlaanderen ga, terwijl ik ook reeds belastingen betaal voor het onderhoud van de Brusselse wegen en openbaar vervoer die ook door de Vlamingen die in Brussel werken, worden gebruikt.

Indien er geen akkoord komt om één vignet in te voeren, zal ik het Waalse vignet ook mogen betalen om op familiebezoek in Wallonië te gaan.

Dus zie ik het verschil niet tussen Vlaanderen en Wallonië (behalve dat de éné sneller is dan de andere)...
Oud 13 september 2005, 13:21   #62
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die studie is nodig: heeft het nl. nut om zo'n wegenvignet in te voeren? Want als iedereen het koopt, tja...veel geld in de kas, maar geen maatregel tegen de files.
Hoe oud is de discussie rond wegenvignet ??
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 13:22   #63
Seba
Europees Commissaris

Standaard

wegenbeleid is geregionaliseerde materie. Als de Waasle minister van verkeer dus een wegenvignet wil invoeren dan hebben wij daar in principe niets tegen in te brengen. Ik snap de inconsequentie van sommige Vlaams-nationalisten heir dan ook niet: de splitsing van het beleid (waar ik zelf voorstander van ben) maakt zulke dingen uiteraard mogelijk. Daarom is het belachelijk om er hier nu als kleine kinderen over te staan roepen. Immers: wij betalen evenzeer tol wanneer we op de Franse wegen komen. Waarom zouden de Walen dat dan niet mogen vragen aan alle buitenlanders (dus ook Vlamingen)?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 13:24   #64
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand
Hoe oud is de discussie rond wegenvignet ??
Een voorbeeld:

http://www.caluwe.be/documenten/vlaams_wegenvignet.htm

Juist dezelfde argumentatie dan Daerden dus: "Met buitenlandse betalers, betalen Vlamingen minder..."

Waarom dit niet federaal is gebleven, is mij toch een raadsel hoor...
Oud 13 september 2005, 13:25   #65
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wegenbeleid is geregionaliseerde materie. Als de Waasle minister van verkeer dus een wegenvignet wil invoeren dan hebben wij daar in principe niets tegen in te brengen. Ik snap de inconsequentie van sommige Vlaams-nationalisten heir dan ook niet: de splitsing van het beleid (waar ik zelf voorstander van ben) maakt zulke dingen uiteraard mogelijk. Daarom is het belachelijk om er hier nu als kleine kinderen over te staan roepen. Immers: wij betalen evenzeer tol wanneer we op de Franse wegen komen. Waarom zouden de Walen dat dan niet mogen vragen aan alle buitenlanders (dus ook Vlamingen)?
Omdat de Walen hadden beloofd() geen geld meer te vragen aan de Vlamingen en nu doen ze het toch weer. Nouja, van mij mogen ze doen hoor, het wakkert het verdere besef aan dat België geen eenheid meer is.
Oud 13 september 2005, 13:27   #66
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Ik weet enkel dat de Vlamingen ook zo'n vignet willen invoeren, en dat ik ze dus zal moeten betalen wanneer ik op familiebezoek in Vlaanderen ga, terwijl ik ook reeds belastingen betaal voor het onderhoud van de Brusselse wegen en openbaar vervoer die ook door de Vlamingen die in Brussel werken, worden gebruikt.

Indien er geen akkoord komt om één vignet in te voeren, zal ik het Waalse vignet ook mogen betalen om op familiebezoek in Wallonië te gaan.

Dus zie ik het verschil niet tussen Vlaanderen en Wallonië (behalve dat de éné sneller is dan de andere)...
Er was afgesproken voor één vignet en een afhouding van het bedrag op het belastingbiljet. Dat is wat ik weet.
Oud 13 september 2005, 13:32   #67
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er was afgesproken voor één vignet en een afhouding van het bedrag op het belastingbiljet. Dat is wat ik weet.
zegt een naieve vlaming maar .....als deze vlaming, nu BOOS , in een volgende federale regering zit dan ga je wat meemaken.....met CD&V
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 13:34   #68
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
De arrogantie van de Waalse politici kent geen grenzen. Terwijl ze altijd zwaar protesteren als Vlaanderen een belasting afschaft of een belastingvoordeel wil toekennen, voeren ze nu zonder blikken of blozen een eigen belasting in.

De geldwolven van de PS zullen weer in hun nopjes zijn : alweer een belasting ingevoerd om het gewone volk te pesten.
Uw Vlaamse regering heeft dit belastingplan al jaren en wil het ook invoeren.

Uw commentaar is dus weerom verkeerd en dient alleen om het debat te communautariseren.

Het is juist de schuld van de flaminganten en de wallinganten, die onze staat hervormd hebben, dat we in deze situatie zijn terechtgekomen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 13:34   #69
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Omdat de Walen hadden beloofd() geen geld meer te vragen aan de Vlamingen en nu doen ze het toch weer
dit gaat helemaal niet om een transfer: immers IEDEREEN (Vlaming, Marrokaan, Waal, Chinees,...) betaalt in de mate dat hij verbruikt op het grondgebied Wallonië. Er wordt helemaal niets gevraagd
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 13:41   #70
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Uw Vlaamse regering heeft dit belastingplan al jaren en wil het ook invoeren.

Uw commentaar is dus weerom verkeerd en dient alleen om het debat te communautariseren.

Het is juist de schuld van de flaminganten en de wallinganten, die onze staat hervormd hebben, dat we in deze situatie zijn terechtgekomen.
Djû zeg, voor éne keer moet ik Hansie gelijk geven...
Oud 13 september 2005, 13:49   #71
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

ok,

Ik zal de Waalse wegen niet meer gebruiken. Indien ik naar Frankrijk wil rijden, dan gebruik ik de Duitse Autobahn (meestal geen snelheidslimiet)!!
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 15:01   #72
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
dit gaat helemaal niet om een transfer: immers IEDEREEN (Vlaming, Marrokaan, Waal, Chinees,...) betaalt in de mate dat hij verbruikt op het grondgebied Wallonië. Er wordt helemaal niets gevraagd
Seba, ik moet u ditmaal tegenspreken: het is hetzelfde zoals de directe in indirecte belastingen.
Dit kan je vergelijken met een indirecte belasting: als je er wil over rijden, moet je betalen. Maar ja, zullen we dan ook meteen geen voedsel ook meer kopen, want daarop staat ook BTW.
Ik hoop dat je verstaat waar ik naartoe wil met mijn betoog.
Oud 13 september 2005, 15:01   #73
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Ik zit er niet mee in om belastingen te betalen, maar ik wil ze niet in een bodemloze put zien verdwijnen.
Oud 13 september 2005, 15:02   #74
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
ok,

Ik zal de Waalse wegen niet meer gebruiken. Indien ik naar Frankrijk wil rijden, dan gebruik ik de Duitse Autobahn (meestal geen snelheidslimiet)!!
Met die hoge olieprijzen tank je toch maar beter even in Luxemburg hoor
Oud 13 september 2005, 15:41   #75
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Leuk om weten dat de Walen de Vlamingen dus als 'buitenlanders' beschouwen. Zullen we die lijn doortrekken?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 16:00   #76
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Seba, ik moet u ditmaal tegenspreken: het is hetzelfde zoals de directe in indirecte belastingen.
Dit kan je vergelijken met een indirecte belasting: als je er wil over rijden, moet je betalen. Maar ja, zullen we dan ook meteen geen voedsel ook meer kopen, want daarop staat ook BTW.
Ik hoop dat je verstaat waar ik naartoe wil met mijn betoog.

Moeten de Vlamingen dan ook geen BTW betalen in de restaurants of hotels in de Ardennen, omdat het ook een vorm van "transfer" is (indien ik mij niet vergis worden de inkomsten van BTW oa gebruikt voor de financiering van de Gemeenschappen)?
Oud 13 september 2005, 16:39   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oz457
In ruil schaft Wallonië de belasting op autoradio's
af, maar wel enkel voor de Walen.

Betalen we al niet genoeg belastingen voor die profiteurs!!???
De bevoegdheid om kijk- en luistergeld te innen, is al een aantal jaren een bevoegdheid van de deelstaten geworden. Enkele jaren geleden schafte Vlaanderen dat al af, gevolgd door Brussel. Nu zet ook Wallonië de stap.

En neen, ik vind een wegenvignet een heel goede zaak. 't Onderhoud van de snelwegen kost een fortuin, dat zeker niet in verhouding staat tot de hoogte van de autobelasting. Daarenboven is die laatste belasting federale materie, terwijl het onderhoud van de autosnelwegen regionaal is.

Heel terechte belasting. Alleen is het beter dat Vlaanderen op hetzelfde moment voor haar autosnelwegen het vignet invoert als in Wallonië.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 16:42   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als VB'er ben ik het hier volmondig mee eens. Mijns inziens wordt het nu ook tijd dat de autobelasting in haar geheel geregionaliseerd wordt. Dan kunnen de deelstaten de inkomsten hieruit ook investeringen in de uitbouw van een beter wegennet.
Oud 13 september 2005, 16:43   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de Walen hadden beloofd() geen geld meer te vragen aan de Vlamingen en nu doen ze het toch weer. Nouja, van mij mogen ze doen hoor, het wakkert het verdere besef aan dat België geen eenheid meer is.
Wanneer hebben de Walen dan zoiets beloofd? Ik denk niet dat ze zoiets ooit over hun lippen hebben kunnen krijgen!

Een dergelijke belasting is een goede zaak, en niet alleen om de reden die u naar voorschuift (al kan ik mij er volledig in vinden).
Oud 13 september 2005, 16:46   #80
rolsem
Vreemdeling

Standaard

Blijkbaar is DAERDEN reeds teruggefloten door VANCAUWENBERGHE. DAERDEN moest cavalier zo nodig alleen met de bal spelen.
Als ik deze ochtend schreef " zwalpei DAERDEN " dan schreef ik dat niet voor niets. Ik heb enkele jaren geleden een reportage gezien over "le Ministre" tijdens een vergadering van het Waalse Parlement. Ik denk dat hzet zelfs de RTBF was die dit uitzond. De manier waarop hij aan politiek deed was echt schrijnend.
Maar ja, de PS ..... hun elite: DAERDEN en FLAHAU. de ene in de Waalse gewestregering en de andere op Landsverdediging.
rolsem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be