Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2005, 14:06   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Ik ben nooit op een voetbalwedstrijd geweest aangezien ik geen voetbalfan ben. En stel nu voor dat ik voetbal apprecieerde. Wat zou ik doen? De enige vlag die ik heb, is een Franse vlag. Zie je me echt met mijn Franse vlag op een voetbalwedstrijd tussen een Waalse of Brusselse ploeg en een Vlaamse ploeg? Nee, inderdaad.

Wat het vendelzwaaien betreft, heeft schaveiger toch ergens gelijk. Als u naar een voetbalmatch gaat, is het om naar de match te kijken, niet om met een vlag te spelen.
Een Franse vlag is daar dan ook niet op z'n plaats. Dat zou wel het geval zijn, mocht u voor een Franse ploeg supporteren die bijvoorbeeld tegen Club Brugge speelt. Daar speelt een Vlaamse tegen een Waalse ploeg. Niet verwonderlijk dat de Waalse en Vlaamse supporters hun vlaggen meebrengen. De supporters van Rijsel hebben ook Vlaamse Leeuwen mee trouwens...

Tja, jullie weten dan wel niets af van voetbal. Voetbalsupporters hebben een hele handel mee: hoedjes, sjaals, vlaggen, loeiers, toeters... Tijdens het spel wordt er met vlaggen, hoedjes, sjaals... gezwaaid dat het een lieve lust is, terwijl men toetert en loeit dat horen en zien vergaat. Zo gaat het er nu eenmaal op het voetbal aan toe. Blijkbaar weten jullie - die naar eigen zeggen nog nooit op een voetbalwedstrijd aanwezig waren - echter wel te zeggen hoe een voetbalsupporter zich hoort te gedragen. Wat staan jullie toch ver van de werkelijkheid.

Met vlaggen zwaaien is iets wat gewoon bij een wedstrijd hoort. Al eens gezien wat er gebeurt wanneer het Welshe rubyteam tegen het Engelse speelt? Neen, wel u moet dat toch eens bekijken. Dan ziet het aan ene kant van het stadion "zwart" van de Welshe vlaggen, terwijl aan de andere kant men niet naast de vele Saint George-vlaggen kan kijken. En nu gaat u waarschijnlijk die mensen eens de les spellen door te stellen dat vlaggen zwaaien niet bij die sport hoort...[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 28-09-2005 at 15:07
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Ik ben nooit op een voetbalwedstrijd geweest aangezien ik geen voetbalfan ben. En stel nu voor dat ik voetbal apprecieerde. Wat zou ik doen? De enige vlag die ik heb, is een Franse vlag. Zie je me echt met mijn Franse vlag op een voetbalwedstrijd tussen een Waalse of Brusselse ploeg en een Vlaamse ploeg? Nee, inderdaad.

Wat het vendelzwaaien betreft, heeft schaveiger toch ergens gelijk. Als u naar een voetbalmatch gaat, is het om naar de match te kijken, niet om met een vlag te spelen.
Een Franse vlag is daar dan ook niet op z'n plaats. Dat zou wel het geval zijn, mocht u voor een Franse ploeg supporteren die bijvoorbeeld tegen Club Brugge speelt. Daar speelt een Vlaamse tegen een Waalse ploeg. Niet verwonderlijk dat de Waalse en Vlaamse supporters hun vlaggen meebrengen. De supporters van Rijsel hebben ook Vlaamse Leeuwen mee trouwens...

Tja, jullie weten dan wel niets af van voetbal. Voetbalsupporters hebben een hele handel mee: hoedjes, sjaals, vlaggen, loeiers, toeters... Tijdens het spel wordt er met vlaggen, hoedjes, sjaals... gezwaaid dat het een lieve lust is, terwijl men toetert en loeit dat horen en zien vergaat. Zo gaat het er nu eenmaal op het voetbal aan toe. Blijkbaar weten jullie - die naar eigen zeggen nog nooit op een voetbalwedstrijd aanwezig waren - echter wel te zeggen hoe een voetbalsupporter zich hoort te gedragen. Wat staan jullie toch ver van de werkelijkheid.

Met vlaggen zwaaien is iets wat gewoon bij een wedstrijd hoort. Al eens gezien wat er gebeurt wanneer het Welshe rubyteam tegen het Engelse speelt? Neen, wel u moet dat toch eens bekijken. Dan ziet het aan ene kant van het stadion "zwart" van de Welshe vlaggen, terwijl aan de andere kant men niet naast de vele Saint George-vlaggen kan kijken. En nu gaat u waarschijnlijk die mensen eens de les spellen door te stellen dat vlaggen zwaaien niet bij die sport hoort...[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

Met vlaggen zwaaien is iets wat gewoon bij een wedstrijd hoort. Al eens gezien wat er gebeurd wanneer het Welshe rubyteam tegen het Engelse speelt? Neen, wel u moet dat toch eens bekijken. Dan ziet het aan ene kant van het stadion "zwart" van de Welshe vlaggen, terwijl aan de andere kant men niet naast de vele Saint George-vlaggen kan kijken. En nu gaat u waarschijnlijk die mensen eens de les spellen door te stellen dat vlaggen zwaaien niet bij die sport hoort...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 28 september 2005 om 14:07.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 17:53   #62
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gisteren naar Bayern München- Club Brugge geweest. Volgende vlaggen waren aanwezig bij Club :

- Vlaamse Leeuw : 10-tal
- 1 Limburgse Leeuw
- 1 Waalse Haan

Er was 1 belgische vlag aanwezig en die was er gehangen door de organisatoren van de wedstrijd. ( tussen de Duitse en die van de Fifa geloof ik)
Dat was Riksken met de vlag van bubbel Kim.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 18:24   #63
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Welke Waalse Beweging? De Waalse Beweging uit de jaren '50 was eerder een paniekreactie op de politieke heropleving van Vlaanderen. Eens de politieke macht van Vlaanderen gekortwiekt werd doro allerhanden wetten en alarmbelprocedures stierf de Waalse Beweging een stille dood. Het probleem is dat er geen Waals volk bestaat en dat er dus geen nationalistische reflex kan onstaan zoals in Vlaanderen.
U negeert anders wel een stuk Waalse geschiedenis. Er heeft wel een Wallingante beweging bestaan, die ook lichtjes ratachistische trekken had, net als de Vlaamse beweging heel-Nederlandse tendensen heeft/had. Er bestaat wel degelijk een Waals volk, net als er een Vlaams volk bestaat.
Oud 28 september 2005, 18:26   #64
teaumaz
Vreemdeling

teaumaz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Hoe wordt een mens eigenlijk flamingant?
Hij gaat naar school, doet kennis op, en leert een eigen mening vormen...

Zo ongeveer hetzelfde parcours dus als bij iemand die belgiscist wordt, op dat laatste stapje na...
teaumaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 19:07   #65
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door verzetstrijder666
ik snap toch niet echt wat jullie toch tegen die walen hebben...
Ik zelf heb een heleboel vrienden en conecties in wallonië en we praten zowel nederlands als frans tegen elkaar. Niemand van ons heeeft daar problemen mee. We zijn allen fier op het Belg zijn en staan dus als de belgen spelen naast elkaar op 1rij het volkslied te zingen.. zo zie je maar, niet elke vlaming is tegen Walen en België, en niet elke Waal is tegen Vlaanderen...
Maarja vlaamse en waalse volwassen klootzakken in ons land doen niets liever dan elkaar het bloed onder de nagels vandaan te halen. Waarom? je ne sais pas..

viva la belgique!! lang leve België
Wat wij tegen de Walen hebben?? Van mijn part mag elke Standardsupporter daar met een Waalse Haan staan zwaaien in het GBA-stadion. Eén, waarom geen twee of drie? Hoe meer Waals-nationalisme, hoe beter.
Wallonië is tenslotte onze buur, en het volk waar we het meeste mee gemeen hebben. Maar ga ik daarom meedoen aan die Belgische culturele genocide die de Waalse identiteit ontkent, en het Waalse volk belet om zijn eigen beleid uit te stippelen? Ik kan dus eerder stellen dat u hier de anti-Waalse "klootzak" zoals u het stelde) bent.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2005, 21:22   #66
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Met vlaggen zwaaien is iets wat gewoon bij een wedstrijd hoort. Al eens gezien wat er gebeurt wanneer het Welshe rubyteam tegen het Engelse speelt? Neen, wel u moet dat toch eens bekijken. Dan ziet het aan ene kant van het stadion "zwart" van de Welshe vlaggen, terwijl aan de andere kant men niet naast de vele Saint George-vlaggen kan kijken. En nu gaat u waarschijnlijk die mensen eens de les spellen door te stellen dat vlaggen zwaaien niet bij die sport hoort...
Foei Jantje, steeds met dat vingertje omhoog uw allesomvattende kennis rondstrooien, ts ts.

Als je supporter bent van een club kan je wel zwaaien met de clubkleuren, daar zal niemand aanstoot aan nemen. Maar als je met hanen- of leeuwevlaggen staat te zwaaien heeft dat niets meer met supporteren van die club te maken. Je tracht hier weer eens iets te vergoelijken dat kant noch wal raakt, maar dat zijn we ondertussen wel gewend aan het worden.
Oud 29 september 2005, 07:17   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Foei Jantje, steeds met dat vingertje omhoog uw allesomvattende kennis rondstrooien, ts ts.

Als je supporter bent van een club kan je wel zwaaien met de clubkleuren, daar zal niemand aanstoot aan nemen. Maar als je met hanen- of leeuwevlaggen staat te zwaaien heeft dat niets meer met supporteren van die club te maken. Je tracht hier weer eens iets te vergoelijken dat kant noch wal raakt, maar dat zijn we ondertussen wel gewend aan het worden.
M'n opmerkingen hebben niets van doen met wat u omschrijft als "rondstrooien van 'mijn' allesomvattende kennis", maar gewoon met het vaststellen van de werkelijkheid.

Op voetbalwedstrijden wordt er met vlaggen gezwaaid, met clubvlaggen maar ook met Vlaamse en Waalse vlaggen. Dit laatste in het geval er gespeeld wordt tegen een club van de andere kant van het land. Of u dat nu leuk vindt of niet, is niet mijn zaak. Het is wel de werkelijkheid.

De voetbalsupporters van Rijsel hebben trouwens ook altijd Vlaamse Leeuwen mee; zeker als ze tegen een ploeg van de andere kant van Frankrijk spelen.

Zo ook is het in het VK doodnormaal dat wanneer de Welshe rugbyploeg tegen de Engelse speelt, men niet alleen uitpakt met de kleuren van de respectievelijke ploegen maar men ook de vlaggen van Wales en Engeland meebrengt. De Schotten doen dat dan ook. Blijkbaar wilt u nu die mensen vertellen dat ze allemaal slechte supporters zijn en er allemaal niets van begrepen hebben...

Arme man...
Oud 29 september 2005, 07:41   #68
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
M'n opmerkingen hebben niets van doen met wat u omschrijft als "rondstrooien van 'mijn' allesomvattende kennis", maar gewoon met het vaststellen van de werkelijkheid.

Op voetbalwedstrijden wordt er met vlaggen gezwaaid, met clubvlaggen maar ook met Vlaamse en Waalse vlaggen. Dit laatste in het geval er gespeeld wordt tegen een club van de andere kant van het land. Of u dat nu leuk vindt of niet, is niet mijn zaak. Het is wel de werkelijkheid.
Het is dan de werkelijkheid die in uw hokje past. En wanneer er ene of andere zot met een hanevlag zwaait sta je te schimpen, vertel dan eens wat dat met die wedstrijd te maken heeft.

Citaat:
De voetbalsupporters van Rijsel hebben trouwens ook altijd Vlaamse Leeuwen mee; zeker als ze tegen een ploeg van de andere kant van Frankrijk spelen.

Zo ook is het in het VK doodnormaal dat wanneer de Welshe rugbyploeg tegen de Engelse speelt, men niet alleen uitpakt met de kleuren van de respectievelijke ploegen maar men ook de vlaggen van Wales en Engeland meebrengt. De Schotten doen dat dan ook. Blijkbaar wilt u nu die mensen vertellen dat ze allemaal slechte supporters zijn en er allemaal niets van begrepen hebben...

Arme man...
We gaan weer eens de internationale toer op se. Waarom moet jij altijd naar het buitenland kijken om je te verantwoorden ?. Wat ze ginds doen is hun zaak en wat we hier doen is de onze. Als er iemand iets niet van begrijpt ben jij het wel.

Arme kloot...
Oud 29 september 2005, 09:23   #69
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
U negeert anders wel een stuk Waalse geschiedenis. Er heeft wel een Wallingante beweging bestaan, die ook lichtjes ratachistische trekken had, net als de Vlaamse beweging heel-Nederlandse tendensen heeft/had. Er bestaat wel degelijk een Waals volk, net als er een Vlaams volk bestaat.
het verleden doet er niet toe. In de huidige toestand betekend de Waalse Beweging niets in het politieke landschap en is dus quantité négligable om als gesprekspartner te dienen.
Walligantische partijtjes haalden zo'n 0,48% van de stemmen tijdens de laatste federale verkiezingen. En de rattachisten tellen zo'n 12.000 leden (volgens henzelf toch) en zijn dus ook geen kandidaat om gesprekken mee te voeren. zeker niet als ze Brussel mee bij Frankrijk willen!
Het Waalse volk is een mengelmoes van nationaliteiten; Vlaamse,Franse, Italiaanse,Letzeburgse... alleen de Ardenezen kunnen nog spreken van Waalse roots. vandaar ook dat de Waalse Beweging altijd maar een randverschijnslel zal blijven. En we dit scenario niet kunnen gebruiken om tot de Vlaamse onafhankelijkheid te komen.[edit]
[size=1]After edit by jan hyoens on 29-09-2005 at 10:28
Reason:

Citaat:
het verleden doet er niet toe. In de huidige toestand betekend de Waalse Beweging niets in het politieke landschap en is dus quantité négligable om als gesprekspartner te dienen.
Walligantische partijtjes haalden zo'n 0,48% van de stemmen tijdens de laatste federale verkiezingen. En de rattachisten tellen zo'n 12.000 leden (volgens henzelf toch) en zijn dus ook geen kandidaat om gesprekken mee te voeren. zeker niet als ze Brussel mee bij Frankrijk willen!
Het Waalse volk is een mengelmoes van nationaliteiten; Vlaamse,Franse, Italiaanse,Letzeburgse... alleen de Ardenezen kunnen nog spreken van Waalse roots. vandaar ook dat de Waalse Beweging altijd maar een randverschijnslel zal blijven. En we dit scenario niet kunnen gebruiken om tot de Vlaamse onafhankelijkheid te komen.[/size]

Citaat:
Walligantische partijtjes halen zo'n 0,48% v[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 29 september 2005 om 09:28.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 12:19   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dan de werkelijkheid die in uw hokje past. En wanneer er ene of andere zot met een hanevlag zwaait sta je te schimpen, vertel dan eens wat dat met die wedstrijd te maken heeft.
Liegen is blijkbaar ook uw specialiteit. Nergens en nooit heb ik geschimpt met de Waalse vlag of het zwaaien ermee.

Vlaggen horen bij feestelijkheden. Wanneer er hier kermis is, dan hangen er in de feesstraat ook Vlaamse vlaggen. Nu kan men ook beginnen lullen en stellen: "Ja maar, dat hoort hier niet. 't Is geen Vlaamse feestdag." Vlaggen wijzen op groepsverbondenheid, brengen sfeer. Heel normaal dat supporters van een Vlaamse club ook Vlaamse vlaggen meebrengen, vooral als ze dan tegen een Waalse club spelen. Dat is nu eenmaal ook een teken van de rivaliteit die gewoon eigen is aan die sport. Groepssymbolen dienen dan om zich te onderscheiden van de andere groep.[edit]
[size=1]After edit by Jan van den Berghe on 29-09-2005 at 13:27
Reason:

Citaat:
Liegen is blijkbaar ook uw specialiteit. Nergens en nooit heb ik geschimpt met de Waalse vlag of het zwaaien ermee.

Vlaggen horen bij feestelijkheden. Wanneer er hier kermis is, dan hangen er in de feesstraat ook Vlaamse vlaggen. Nu kan men ook beginnen lullen en stellen: "Ja maar, dat hoort hier niet. 't Is geen Vlaamse feestdag." Vlaggen wijzen op groepsverbondenheid, brengen sfeer. Heel normaal dat supporters van een Vlaamse club ook Vlaamse vlaggen meebrengen, vooral als ze dan tegen een Waalse club spelen. Dat is nu eenmaal ook een teken van de rivaliteit die gewoon eigen is aan die sport. Groepssymbolen dienen dan om zich te onderscheiden van de andere groep.[/size]

Citaat:

Vlaggen horen bij feestelijkheden. Wanneer er hier kermis is, dan hangen er in de feesstraat ook Vlaamse vlaggen. Niet kan men ook beginnen lullen en stellen: "Ja maar, dat hoort hier niet. 't Is geen Vlaamse feestdag." Vlaggen wijzen op groepsverbondenheid, brengen sfeer. Heel normaal dat supporters van een Vlaamse club ook Vlaamse vlaggen meebrengen, vooral als ze dan tegen een Waalse club spelen. Dat is nu eenmaal ook een tegen van de rivaliteit die gewoon eigen is aan die sport.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 september 2005 om 12:27.
Oud 29 september 2005, 12:24   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We gaan weer eens de internationale toer op se. Waarom moet jij altijd naar het buitenland kijken om je te verantwoorden ?. Wat ze ginds doen is hun zaak en wat we hier doen is de onze. Als er iemand iets niet van begrijpt ben jij het wel.
Blijkbaar doen sommigen alleen maar aan navelstaarderij. Schijnbaar behoort u tot die groep. Ik van mijn kant vind het juist belangrijk over het hoekje te kijken om te zien hoe bepaalde verschijnselen zich OOK in het buitenland voordoen. Dat is niet om te verantwoorden wat hier bij ons gebeurt, maar wel om gelijkenissen te onderkennen. Uw algemene stelling "dit hoort niet bij de voetbal" wordt aldus ook ontkracht.

't Is inderdaad onze zaak wanneer Waalse supporters met Waalse vlaggen uitpakken en Vlaamse met Vlaamse vlaggen. Daar is gewoon niets abnormaals aan. Om dus met uw eigen woorden te eindigen: "Als er iemand is die hier niets van begrijpt, bent u het wel". U kunt blijkbaar nog niet eens de werkelijkheid onderkennen zoals ze zich voordoet.
Oud 29 september 2005, 13:39   #72
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Vlaggen horen bij feestelijkheden. Wanneer er hier kermis is, dan hangen er in de feesstraat ook Vlaamse vlaggen. Nu kan men ook beginnen lullen en stellen: "Ja maar, dat hoort hier niet. 't Is geen Vlaamse feestdag." Vlaggen wijzen op groepsverbondenheid, brengen sfeer. Heel normaal dat supporters van een Vlaamse club ook Vlaamse vlaggen meebrengen, vooral als ze dan tegen een Waalse club spelen. Dat is nu eenmaal ook een teken van de rivaliteit die gewoon eigen is aan die sport. Groepssymbolen dienen dan om zich te onderscheiden van de andere groep.
Herlees dan maar sommige posts op deze threat en ze hoeven daarom niet van u te komen, maar je speelt wel op dezelfde weide.

Een voetbalwedstrijd is nog geen kermis. Voetbal heeft helemaal niets te zien met walen of vlamingen maar met clubsupporters. Zie jij soms nationale of gewestvlaggen bij wedstrijden uit de championsliga ? Rivaliteit is er tussen supporters en niet tussen taalgemeenschappen, maar dit laatste is dan bijna een monopolie van julie. Als bewijs het verbieden van die vlaggen door sommige clubs omdat in julie kringen sport niet telt, alleen maar pesterijen.[edit]
[size=1]After edit by schaveiger on 29-09-2005 at 14:46
Reason:

Citaat:

Vlaggen horen bij feestelijkheden. Wanneer er hier kermis is, dan hangen er in de feesstraat ook Vlaamse vlaggen. Nu kan men ook beginnen lullen en stellen: "Ja maar, dat hoort hier niet. 't Is geen Vlaamse feestdag." Vlaggen wijzen op groepsverbondenheid, brengen sfeer. Heel normaal dat supporters van een Vlaamse club ook Vlaamse vlaggen meebrengen, vooral als ze dan tegen een Waalse club spelen. Dat is nu eenmaal ook een teken van de rivaliteit die gewoon eigen is aan die sport. Groepssymbolen dienen dan om zich te onderscheiden van de andere groep.
Herlees dan maar sommige posts op deze threat en ze hoeven daarom niet van u te komen, maar je speelt wel op dezelfde weide.

Een voetbalwedstrijd is nog geen kermis. Voetbal heeft helemaal niets te zien met walen of vlamingen maar met clubsupporters. Zie jij soms nationale of gewestvlaggen bij wedstrijden uit de championsliga ? Rivaliteit is er tussen supporters en niet tussen taalgemeenschappen, maar dit laatste is dan bijna een monopolie van julie. Als bewijs het verbieden van die vlaggen door sommige clubs omdat in julie kringen sport niet telt, alleen maar pesterijen.[/size]

Citaat:

Een voetbalwedstrijd is nog geen feestelijkheid noch kermis. Bij voetbal heeft helemaal niets te zien met walen of vlamingen maar met clubsupporters. Zie jij soms nationale of gewestvlaggen bij wedstrijden uit de championsliga ? Rivaliteit is er tussen supporters en niet tussen taalgemeenschappen, maar dit laatste is dan bija een monopolie van julie. Als bewijs het verbieden van die vlaggen door sommige clubs omdat in julie kringen sport niet telt, alleen maar pesterijen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door schaveiger : 29 september 2005 om 13:46.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 13:44   #73
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Blijkbaar doen sommigen alleen maar aan navelstaarderij. Schijnbaar behoort u tot die groep. Ik van mijn kant vind het juist belangrijk over het hoekje te kijken om te zien hoe bepaalde verschijnselen zich OOK in het buitenland voordoen. Dat is niet om te verantwoorden wat hier bij ons gebeurt, maar wel om gelijkenissen te onderkennen. Uw algemene stelling "dit hoort niet bij de voetbal" wordt aldus ook ontkracht.

't Is inderdaad onze zaak wanneer Waalse supporters met Waalse vlaggen uitpakken en Vlaamse met Vlaamse vlaggen. Daar is gewoon niets abnormaals aan. Om dus met uw eigen woorden te eindigen: "Als er iemand is die hier niets van begrijpt, bent u het wel". U kunt blijkbaar nog niet eens de werkelijkheid onderkennen zoals ze zich voordoet.
Navelstaren is een specialiteit voor extremisten, die token hoef je nu niet voor je uit te schuiven.

Het is niet abnormaal voor zover het in uw kraam past. Verder neem jij je fantasmen voor werkelijkheid. Dat mag als je ze maar voor jezelf houdt.
Oud 29 september 2005, 14:34   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Navelstaren is een specialiteit voor extremisten, die token hoef je nu niet voor je uit te schuiven.

Het is niet abnormaal voor zover het in uw kraam past. Verder neem jij je fantasmen voor werkelijkheid. Dat mag als je ze maar voor jezelf houdt.
Navelstaren is juist geen kenmerken van volksnationalisten waartoe ik behoor, beste vriend. U mag het nog duizend keer herhalen; ik denk dat ik vele malen beter op de hoogte ben van wat in het buitenland gebeurt en wat reilen en zeilen inhoudt in de wereld dan vele Belgische staatsnationalisten.

Daarnaast is er geen sprake van fantasmen. Bij mijn weten brengen supporters zelf Vlaamse en Waalse vlaggen mee naar de voetbalwedstrijden. Een feit dus waarmee u het blijkbaar bijzonder moeilijk heeft. Kortom, u heeft schijnbaar de grootste moeite met de werkelijkheid. Uw zaak natuurlijk.
Oud 29 september 2005, 14:36   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik speel helemaal niet op dezelfde weide, daar ik geenszins instem met mensen die op Waalse, Vlaamse, Bretoense, Nederlandse, Duitse... vlaggen schimpen.

Kunt u mij trouwens eens concreet aanwijzen wie er juist op de Waalse/Vlaamse vlaggen schimpt en welke politieke achtergrond die mensen hebben?
Oud 29 september 2005, 14:39   #76
Egidius

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een voetbalwedstrijd is nog geen kermis. Voetbal heeft helemaal niets te zien met walen of vlamingen maar met clubsupporters.
Man, man, man, ben jij al eens ooit op een voetbalveld geweest?
Voetbal is oorlog op een -- meestal -- ongewelddadige manier. Overal ter wereld horen daar nationale vlaggen bij.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2005, 14:41   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een voetbalwedstrijd is nog geen kermis. Voetbal heeft helemaal niets te zien met walen of vlamingen maar met clubsupporters. Zie jij soms nationale of gewestvlaggen bij wedstrijden uit de championsliga ? Rivaliteit is er tussen supporters en niet tussen taalgemeenschappen, maar dit laatste is dan bijna een monopolie van julie. Als bewijs het verbieden van die vlaggen door sommige clubs omdat in julie kringen sport niet telt, alleen maar pesterijen.
Een kermis is een feest. Ook een voetbaldwedstrijd is een feest. Natuurlijk profileren mensen zich ook in hun Vlaming-zijn wanneer ze tegen een Waalse club spelen. Ik vind dat niet uit: de werkelijkheid spreekt voor zich, nl. dat Walen en Vlamingen hun volksvlaggen meebrengen wanneer ze tegen elkaar spelen.

En ja, er werden al nationale of gewestvlaggen tijdens wedstrijden in de Championsliga meegebracht. Ik herinner me nog heel goed de beelden van meerdere Beierse vlaggen toen Bayern München er in speelde. En binnenkort zien we die ongetwijfeld weer, daar BM weer present is.

In "jullie kringen"? Welke kringen bedoelt u dan wel? En welke personen hebben wat juist verboden? En zijn die personen dan van een bepaalde politieke strekking? Probeer uw beweringen maar eens hard te maken. Ik ben benieuwd.
Oud 29 september 2005, 14:48   #78
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Navelstaren is juist geen kenmerken van volksnationalisten waartoe ik behoor, beste vriend. U mag het nog duizend keer herhalen; ik denk dat ik vele malen beter op de hoogte ben van wat in het buitenland gebeurt en wat reilen en zeilen inhoudt in de wereld dan vele Belgische staatsnationalisten.

Daarnaast is er geen sprake van fantasmen. Bij mijn weten brengen supporters zelf Vlaamse en Waalse vlaggen mee naar de voetbalwedstrijden. Een feit dus waarmee u het blijkbaar bijzonder moeilijk heeft. Kortom, u heeft schijnbaar de grootste moeite met de werkelijkheid. Uw zaak natuurlijk.
Oh ja, we hebben dat gemerkt met je kennis van Zwitserland waar je toch jaarlijks naartoe gaat.

Dat zijn geen supporters maar opruiers, maar dat verschil staat niet op je navel geschreven.
Oud 29 september 2005, 14:55   #79
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een kermis is een feest. Ook een voetbaldwedstrijd is een feest. Natuurlijk profileren mensen zich ook in hun Vlaming-zijn wanneer ze tegen een Waalse club spelen. Ik vind dat niet uit: de werkelijkheid spreekt voor zich, nl. dat Walen en Vlamingen hun volksvlaggen meebrengen wanneer ze tegen elkaar spelen.

En ja, er werden al nationale of gewestvlaggen tijdens wedstrijden in de Championsliga meegebracht. Ik herinner me nog heel goed de beelden van meerdere Beierse vlaggen toen Bayern München er in speelde. En binnenkort zien we die ongetwijfeld weer, daar BM weer present is.

In "jullie kringen"? Welke kringen bedoelt u dan wel? En welke personen hebben wat juist verboden? En zijn die personen dan van een bepaalde politieke strekking? Probeer uw beweringen maar eens hard te maken. Ik ben benieuwd.
Een voetbalwedstrijd is een sportevenement en het feesten begint na de wedstrijd.

Bayern Mûnchen hé, THE place to be. Heb je nog andere wedstrijden gezien ?

Neem deze topic maar even door van in het begin, dan vind je antwoord op je vragen.
Oud 29 september 2005, 14:55   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn geen supporters maar opruiers, maar dat verschil staat niet op je navel geschreven.
Alweer de zoveelste bewering zonder enige bewijsgrond. Toon maar eens aan dat de supporters die naar Bayern München komen kijken en hun Beierse vlag meebrengen "opruiers" zijn.

Toen Feyenoord tegen Bayern München speelde was er een grote groep Noorse supporters van F aanwezig. Die hadden ook hun Noorse vlaggen mee waar ze enthousiast mee zwaaiden. Waaruit moet nu blijken dat die mensen "opruiers" zijn???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be