Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2003, 18:48   #61
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Het is het Vlaams Blok zelf dat die link heeft gelegd. De rest van de Vlaamsgezinden heeft daar idd niks mee te maken. Daarom ook zeg ik je dat het Vlaams Blok de Vlaamsgezindheid nor de wuppe heeft geholpen.
Het gedachtengoed van het Blok zit daar inderdaad voor iets tussen. Maar ik vind het fout om de volledige verantwoordelijkheid in hun schoenen te schuiven. Enerzijds zitten janken over de onverdraagzaamheid van het Blok (nu heb ik het niet over u maar over "de" anti-Blokker) maar dan anderzijds alle Vlaams-Nationalisten over 1 kam scheren, is ronduit hypocriet. Bij het Blok zitten racisten. Maar dat betekent niet dat alle Blokkers racisten zijn, of dat we nu maar op alle Vl-Nat moeten zitten kappen. "Alle vreemdelingen zijn crimineel" of "alle Vlaams-Nationalisten zijn racistisch". Waar zit het verschil? Ik zie het niet. Door die 2e uitspraak gebruiken als reactie op de 1e, is men geen haar beter...
Niets aan toe te voegen.
Het is vooral die verregaande hypocrisie die mij mijn voeten uithangt.
héhé "het hangt mij de voeten uit", wat een grappige uitspraak

Enfin, kijk....
Niet alle Vlaams-nationalisten zijn racisten

Voila, ik ben alleszins helemaal niet hypocriet. Maar zij die wel racistisch zijn hebben echter de pretentie zich op te werpen als de echte vertegenwoordigers van het Vlaams-nationalisme. Bovendien durven ze dat Vlaams-nationalisme misbruiken in functie van hun racisme. Dat klaag ik aan. Het gaat hier immers over een gesloten nationalisme.
Dat hypocriete was ook helemaal niet op u gericht. Mijn verontschuldigingen als het zo overkwam.

In het tweede deel van uw uitspraak moet ik u jammer genoeg wel volgen, voor de meeste gevallen toch.
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 18:52   #62
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Inderdaad, in de geschiedenis hebben de Sinjoren herhaaldelijk slag geleverd met de Vlamingen. Antwerpenaars zijn -geschiedkundig bekeken- net zomin Vlamingen zoals Chinezen ook geen Japanners zijn
Geschiedkundig bekeken zijn we allemaal neanderthalers (of afstammelingen voor Adam, voor de creationisten onder ons).

Dé fout van de N-VA is volgens mij dat ze gekozen hebben voor een flamingantische invalshoek ipv een discours over goed bestuur te voeren. Vanuit zo'n discours zijn er m.i. voldoende argumenten om voor de afschaffing van de monarchie en een splitsing van België te pleiten. Je hoeft het helemaal niet over 'de profiterende Walen' te hebben om voor een verdere defederalisering te zijn. Maar de N-VA houdt krampachtig, uit angst hun roots te verliezen, hun geschiedenis te verloochenen, vast aan het kaakslagnationalisme, aan de Vlaamse Beweging, aan sloganeske hoogdagen van Fier Vlamingschap als de Ijzerbedevaart en het Vlaams-Nationaal Zangfeest, aan iniatieven als 'Vlaanderen Vlagt' dat elke sportmanifestatie het geel-zwarte gezwaai opdringt.

Om maar te zeggen: geschiedenis kennen is waardevol, maar er argumenten uithalen voor je standpunten of gedrag nù is atavisme.
Oud 26 juni 2003, 18:55   #63
Het Vraagteken
Provinciaal Statenlid

Het Vraagteken's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Het Vraagteken
Standaard

De werkelijke macht binnen de blok-fractie, en bijgevolg in zeer ruime mate de standpunten van de partij, is in handen van (pseudo)racitische, discriminerende individuen.
De kijk die het blok heeft op het Vlaams-nationalisme, de invulling van dat begrip die "schaadt de claamse zaak" (aanhalingstekens voor één keer niet ironisch )
Het Blok misbruikt het vlaamse sentiment alleen maar. Pure Hypocrisie. In Brussel over vlaanderen niets.
Oud 26 juni 2003, 19:04   #64
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
Citaat:
Inderdaad, in de geschiedenis hebben de Sinjoren herhaaldelijk slag geleverd met de Vlamingen. Antwerpenaars zijn -geschiedkundig bekeken- net zomin Vlamingen zoals Chinezen ook geen Japanners zijn
Geschiedkundig bekeken zijn we allemaal neanderthalers (of afstammelingen voor Adam, voor de creationisten onder ons).

Om maar te zeggen: geschiedenis kennen is waardevol, maar er argumenten uithalen voor je standpunten of gedrag nù is atavisme.
Nochthans ken ik genoeg debielen die terug gaan tot 1302 om te bewijzen dat we allemaal één volk zouden zijn. Wat Antwerpen betreft ga ik nauwelijks terug tot aan de Franse Revolutie, toen Antwerpenaars staatkundig werden ingelijfd bij wat thans het huidige België wordt genoemd. Tussen het einde van het Hertogdom Brabant in 1794 en het ontstaan van België in 1830 ligt maar één generatie tussen.

Reken maar voor jezelf uit hoeveel generaties er tussen 1302 en 1794 liggen
Oud 26 juni 2003, 19:17   #65
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochthans ken ik genoeg debielen die terug gaan tot 1302 om te bewijzen dat we allemaal één volk zouden zijn. Wat Antwerpen betreft ga ik nauwelijks terug tot aan de Franse Revolutie, toen Antwerpenaars staatkundig werden ingelijfd bij wat thans het huidige België wordt genoemd. Tussen het einde van het Hertogdom Brabant in 1794 en het ontstaan van België in 1830 ligt maar één generatie tussen.
Maar vaneigens, Vlaams-nationalisme is een uitvinding van de 19e eeuw. Dat er vroeger ook "eensgezindheid onder groepen" en "samenhorigheidsgevoelens" bestonden (hyoens), ja dat spreekt vanzelf. Maar de Vlaamse Natie is, ge moogt het draaien en keren zoals ge wilt, een uitvinding van de 19e eeuw.

Voor het overige niks tegen 11juli vieringen - daar is niets mis mee. Maar spreek alstublieft niet van een Vlaamse Natie die teruggaat op de middeleeuwen. Dat is geschiedverkrachting - O wacht: wat had ik anders kunnen verwachten van mensen die het revisionisme genegen zijn
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 19:39   #66
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nochthans ken ik genoeg debielen die terug gaan tot 1302 om te bewijzen dat we allemaal één volk zouden zijn.
Dat mijn etiket van 'atavisme' a fortiori op dergelijk gedachtengoed van toepassing is, spreekt voor zich, niet? Maar mensen debielen noemen vind ik dan weer erg goedkoop.
Oud 26 juni 2003, 19:57   #67
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nochthans ken ik genoeg debielen die terug gaan tot 1302 om te bewijzen dat we allemaal één volk zouden zijn.
Dat mijn etiket van 'atavisme' a fortiori op dergelijk gedachtengoed van toepassing is, spreekt voor zich, niet? Maar mensen debielen noemen vind ik dan weer erg goedkoop.
Ok, noem ze dan geschiedsherschrijvers (=vervalsers) of revisionisten zo je wil.
Oud 26 juni 2003, 20:08   #68
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar vaneigens, Vlaams-nationalisme is een uitvinding van de 19e eeuw. Dat er vroeger ook "eensgezindheid onder groepen" en "samenhorigheidsgevoelens" bestonden (hyoens), ja dat spreekt vanzelf. Maar de Vlaamse Natie is, ge moogt het draaien en keren zoals ge wilt, een uitvinding van de 19e eeuw.
De Vlaamse gedachte is dus nieuwer dan de Belgische.

Citaat:
Voor het overige niks tegen 11juli vieringen - daar is niets mis mee. Maar spreek alstublieft niet van een Vlaamse Natie die teruggaat op de middeleeuwen. Dat is geschiedverkrachting - O wacht: wat had ik anders kunnen verwachten van mensen die het revisionisme genegen zijn
Wie durft nu zoiets beweren?
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 20:49   #69
wardje
Burgemeester

wardje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eichmann
Citaat:
De Vlaamse gedachte is dus nieuwer dan de Belgische.
Vaneigens; oorspronkelijk (in het jonge belgië) was 1302 zelfs verbonden met Belgisch nationalisme (stel je voor! ). Het was een overwinning tegen de Fransen (waardoor het koninkrijkje belgië zich toen bedreigd voelde)
wardje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 20:50   #70
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ik snap niet waarom een Vlaamse en een Belgische identiteit niet samen kunnen gaan...
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 21:17   #71
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambetanterik
Citaat:
Binnen een paar weken is het weer zover: de 701ste verjaardag van de Slag der Gulden Sporen.

701 jaar nostalgisch ge-ouwehoer

In de komende dagen en weken breekt de zotternij weer los over Vlaanderen en krijgen we andermaal een herhaling van de meest mythische onzinnen en clichées te horen, of : over die slag die er gene was.

Ik zal het uit goede gewoonte niet nalaten hierom weer enige ludieke en kritische kanttekeningen bij te maken.

Vlaminganten op dit forum: zet U schrap

Piano, waar is de tijd dat je fier was dat het 11 JULI was ??????

Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 21:25   #72
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ok, noem ze dan geschiedsherschrijvers (=vervalsers) of revisionisten zo je wil.
Ga je er van uit dat er maar één manier bestaat om de geschiedenis te beschrijven?

Stelling:
Welk historisch verhaal je vertelt en hoe verdedigbaar dat is, is een kwestie van wetenschap (= de overeenstemming binnen de wetenschap wat een wetenschappelijke uitspraak is). De interpretatie van wetenschappelijk aanvaarde uitspraken en de consequenties die je daar uit afleidt voor je handelen, is een kwestie van ethiek/politiek.
Als je beide discours vermengt, kom je in de problemen.
Oud 26 juni 2003, 22:07   #73
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

[/quote]

Wie probeert er hier het nationalisme aan de guldensporenslag te verbinden? Ik denk dat thepiano het maar als te graag zou willen maar hij heeft het nog niet geprobeerd. Verder als Vlaminganten is hij nog niet geraakt, precies alsof je een Vlamingant moet zijn om je te amuseren op de 11ste juli.[/quote]

De 11ste juli. Ja, flaminganten staan niet meteen bekend om hun correct taalgebruik, hè

Vlaamse feestdag mag gewoon afgeschaft worden wegens oninteressant en belachelijk (Waarom mogen de Antwerpenaren, de Limburgers en de Brabanders dan geen feestdag hebben?). Maak er het feest van de Nederlandstalige gemeenschap van België van (zoals in de jaren '70) maar verplaats het naar eind september, een week vóór de feestdag van de Franse gemeenschap, want die guldensporenslag herdenken, dat is toch al te dol.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 22:24   #74
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Ja, flaminganten staan niet meteen bekend om hun correct taalgebruik, hè
U wenst zich te bekwamen in het gebruik van oneliners? Keep on trying.

Citaat:
Vlaamse feestdag mag gewoon afgeschaft worden wegens oninteressant en belachelijk
Ik ben bereid u les te geven. € 100 per uur. Gratis tip: punch!

Citaat:
(Waarom mogen de Antwerpenaren, de Limburgers en de Brabanders dan geen feestdag hebben?). Maak er het feest van de Nederlandstalige gemeenschap van België van (zoals in de jaren '70) maar verplaats het naar eind september, een week vóór de feestdag van de Franse gemeenschap, want die guldensporenslag herdenken, dat is toch al te dol.
De kost van totale afgang door eigengereid optreden is niet inbegrepen in het lesgeld. Maar ik ben een geldwolf: voor € 2.500 per maand extra ben ik bereid het voorgaande als wijze uitspraak te slijten. Dat is een genereus aanbod: uw cliënteel is erg beperkt, ik vrees dat het niet veel groter is dan de mensen die op 18 mei voor BUB gestemd hebben. Maar je moet ergens beginnen, en ik heb een boontje voor de kleine zelfstandige.
Oud 26 juni 2003, 22:36   #75
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Wie probeert er hier het nationalisme aan de guldensporenslag te verbinden? Ik denk dat thepiano het maar als te graag zou willen maar hij heeft het nog niet geprobeerd. Verder als Vlaminganten is hij nog niet geraakt, precies alsof je een Vlamingant moet zijn om je te amuseren op de 11ste juli.[/quote]

De 11ste juli. Ja, flaminganten staan niet meteen bekend om hun correct taalgebruik, hè

Vlaamse feestdag mag gewoon afgeschaft worden wegens oninteressant en belachelijk (Waarom mogen de Antwerpenaren, de Limburgers en de Brabanders dan geen feestdag hebben?). Maak er het feest van de Nederlandstalige gemeenschap van België van (zoals in de jaren '70) maar verplaats het naar eind september, een week vóór de feestdag van de Franse gemeenschap, want die guldensporenslag herdenken, dat is toch al te dol.[/quote]

Nu snap ik het waarom jullie zo veel stemmen gehaald hebben!!

BUB voor wat staat dat???

Buitenlanders uit Belgie ????
Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 22:48   #76
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1

Ja, flaminganten staan niet meteen bekend om hun correct taalgebruik, hè
U wenst zich te bekwamen in het gebruik van oneliners? Keep on trying.

Citaat:
Vlaamse feestdag mag gewoon afgeschaft worden wegens oninteressant en belachelijk
Ik ben bereid u les te geven. € 100 per uur. Gratis tip: punch!

Citaat:
(Waarom mogen de Antwerpenaren, de Limburgers en de Brabanders dan geen feestdag hebben?). Maak er het feest van de Nederlandstalige gemeenschap van België van (zoals in de jaren '70) maar verplaats het naar eind september, een week vóór de feestdag van de Franse gemeenschap, want die guldensporenslag herdenken, dat is toch al te dol.
De kost van totale afgang door eigengereid optreden is niet inbegrepen in het lesgeld. Maar ik ben een geldwolf: voor € 2.500 per maand extra ben ik bereid het voorgaande als wijze uitspraak te slijten. Dat is een genereus aanbod: uw cliënteel is erg beperkt, ik vrees dat het niet veel groter is dan de mensen die op 18 mei voor BUB gestemd hebben. Maar je moet ergens beginnen, en ik heb een boontje voor de kleine zelfstandige.
Parels voor de zwijnen, Sato.
Gelukkig is het maar een klein stalletje!
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 22:51   #77
basil
Provinciaal Statenlid

basil's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door basil
...of zijn er bepaalde volkeren die wél recht op onafhankelijkheid hebben en andere niet?
Inderdaad Basil, mijn sinjorenstad Aaantwaarpen vrij en onafhankelijk NU!

zie ook: Ontstaan van Antwerpen: http://www.provant.be/Kennismaking/ontstaan.htm

Wat Vlaams is Vals is! Leve het Hertogdom Brabant!

Leeuwenschild van het Hertogdom Brabant

wapenrok van een heraut uit het Markgraafschap Antwerpen (17e eeuw)

Op het schild staat de rangkroon van' de hoogste titel van de provincie Antwerpen, nl. die van markgraafschap. Het beste voorbeeld van deze kroon bevindt zich op de gevel van het Antwerpse stadhuis (drie verheven fieurons en twee verheven trosjes van drie parels, afgewisseld* met lagere parelpunten).
Het wapen van het markgraafschap Antwerpen werd in het Ancien Regime vastgehouden door twee gouden leeuwen. De heerlijkheid Mechelen gebruikte twee gouden griffioenen. Daarom staat op het schild van de provincie rechts een gouden leeuw en links een gouden griffioen. Door deze twee dieren te laten plaatsnemen op een hertshoorn wordt ook Turnhout vertegenwoordigd.
Komaan Piano,Groot Licht, hebben de Georgiërs wél en de Vlamingen geen recht op onafhankelijkheid?
Flauwe zever kan je achterwege laten.
basil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 23:34   #78
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Binnen een paar weken is het weer zover: de 701ste verjaardag van de Slag der Gulden Sporen.
701 jaar nostalgisch ge-ouwehoer
In de komende dagen en weken breekt de zotternij weer los over Vlaanderen en krijgen we andermaal een herhaling van de meest mythische onzinnen en clichées te horen, of : over die slag die er gene was.
Reeds in het lager leerden we over de guldensporenslag.
Waarom dat nu, 55 jaar later plots geouwehoer zou zijn is mij niet duidelijk maar soit.
Rond die periode zit ik altijd in het buitenland, geen idee dus of het een zotternij is.
Ik dacht begrepen te hebben dat men er een gesubsidieerd volksfeest wilt van maken.
Ik heb iets tegen dat “gesubsidieerd” maar voor mij niet gelaten. Indien ik thuis was deed ik er misschien ook aan mee, zelfs ongesubsidieerd. Ik vind een pensenkermis ook wel eens leuk.
Nu zal ik mij tevredenstellen met een zelfbetaalde barbecue op de camping in gezelschap van Vlamingen, Nederlanders en Luxemburgers.
Bij slecht weer zal ik misschien eens gaan Chinezen, dat is alweer een tijdje geleden.

Citaat:
Ik zal het uit goede gewoonte niet nalaten hierom weer enige ludieke en kritische kanttekeningen bij te maken.
We zijn curieus.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2003, 23:56   #79
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze doen het vast in hun broek. Van zo'n dappere strijder hebben ze niet terug.
Oud 27 juni 2003, 00:09   #80
thePiano

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ze doen het vast in hun broek. Van zo'n dappere strijder hebben ze niet terug.
U typt slimmer dan U lijkt
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be