Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 juli 2003, 22:58   #61
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Van één ding ben ik 100% zeker. Antwerpen en de gronden aan de overkant van de Schelde horen NIET bij elkander.
En waarom zou dat niet het geval zijn?
De taal en mentaliteit van Antwerpenaren en Vlaanderaars is totaal verschillend.

Zie maar bijvoorbeeld de resultaten van het Vlaams Blok.
In Antwerpen gaan ze vooruit.
In het Gentse gaan ze juist achteruit.

In Oost-Vlaanderen gaan de mensen blijkbaar liever achteruit dan vooruit.

Ieder zijn meug zeg ik dan maar.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 23:03   #62
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zie maar bijvoorbeeld de resultaten van het Vlaams Blok.
In Antwerpen gaan ze vooruit.
In het Gentse gaan ze juist achteruit.
Is dat een argument? In Antwerpen en Gent zijn de sossen aan de macht. Blijkbaar is er toch eensgezindheid...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2003, 23:04   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De taal en mentaliteit van Antwerpenaren en Vlaanderaars is totaal verschillend.
En? Het verschil is nog altijd minder dan tussen een Hamburger en een Beier: nochtans denkt er geen haar op hun hoofd dat ze niet tot hetzelfde volk behoren.
Oud 8 juli 2003, 23:11   #64
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Juist, vandaar dat geen Nederlandstalige van een Franstalige wil scheiden, op die paar zonderlingen na.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 07:22   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Juist, vandaar dat geen Nederlandstalige van een Franstalige wil scheiden, op die paar zonderlingen na.
In vergelijking met de Duitsers is het eenheidsgevoel onder Vlamingen en Walen wel heel dunnetjes. In België leven we eerder naast dan met elkaar.
Oud 9 juli 2003, 12:48   #66
Bruno*
Banneling

Standaard

Het is niet omdat u zich in uw loopgraven terugtrekt dat ik geen Franstaligen ken. Spreek voor uzelf.
Oud 9 juli 2003, 15:48   #67
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet omdat u zich in uw loopgraven terugtrekt dat ik geen Franstaligen ken. Spreek voor uzelf.
Ach, uw antwoorden zijn weer eens naast de zaak. Ook ik ken meerdere Walen waarmee ik het op persoonlijk vlak goed kan vinden, maar dat betekent nog niet dat ik enige volksverbondenheid met die mensen voel.
Oud 9 juli 2003, 15:49   #68
Bruno*
Banneling

Standaard

Dus ik zou met u meer volksverbondenheid, dus verbondenheid, moeten voelen dan met Franstalige vrienden?
Oud 11 juli 2003, 16:51   #69
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Daar ik een Hollander ben van Fries-Groningse herkomst, die bovendien ook nog in het zuidwesten van Duitsland woon, heb ik natuurlijk op dit forum betrekkelijk weinig recht van spreken. Toch wil ik wel even wat kwijt met betrekking tot het zogenaamde volksgevoel der Duitsers. Echte volksgevoel beperkt zich hier in Baden-Württemberg tot de Westduitse Bundesländer, met het oosten voelt men die eenheid aanzienlijk minder, al is het alleen maar door het feit, dat die gebieden al die jaren veel geld hebben opgeslorpt en toch niet verder naar voren schijnen te kunnen komen.

Overigens zijn er ook talloze inheemsen hier, die zich met Duitsland niet zo sterk kunnen identificeren. Zo'n iemand ziet zichzelf eerst als Schwabe, dan als Württemberger en pas op de derde plaats als Duitser. Veel van hen zijn het Hoogduits nauwelijk machtig en kunnen zich enkel in het dialect uiten, waardoor zij moeilijk te verstaan zijn voor een Hollander als ik. Zoveel anders dan in de Lage Landen is de situatie hier dus ook weer niet....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 16:55   #70
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wist je dat Vlamingen meer huwen met buitenlanders dan met Walen? Wie leeft er hier in loopgraven?
Oud 11 juli 2003, 17:21   #71
Bruno*
Banneling

Standaard

Uit het betoog van Rotterdammer kunnen we nog maar eens een bewijs halen hoe onzinnig het is dat "de tael gansch het volk" is.
Oud 11 juli 2003, 17:25   #72
C uit W

Standaard

Citaat:
Uit het betoog van Rotterdammer kunnen we nog maar eens een bewijs halen hoe onzinnig het is dat "de tael gansch het volk" is.
Hoe komt het dat die duitsers dan niet willen splitsen van elkaar??
Oud 11 juli 2003, 17:26   #73
Bruno*
Banneling

Standaard

De Belgen evenmin, maar hier weet een kleine groep aan machtsvalorisatie te doen.
Oud 11 juli 2003, 17:27   #74
C uit W

Standaard

Citaat:
De Belgen evenmin, maar hier weet een kleine groep aan machtsvalorisatie te doen.
De Vlamingen wel, en het waren de Walen die weg van de Nederlanden (en Bij frankrijk) wilden,....
Oud 11 juli 2003, 17:48   #75
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Welaan, er zijn Duitsers die zich af willen scheiden. Die worden meestal Bayer genoemd en wonen in Beieren. Beieren heeft altijd al een eigen identiteit binnen Duitsland nagestreefd en is daar nochtans aardig in geslaagd. Daarnaast bestaan er een paar kleine Friese afscheidingsbewegingen, die het Duitse Ost-Friesland en Nord-Friesland bij het Nederlands West-Friesland en Friesland willen voegen. Deze groepen zijn betrekkelijk klein. Geen haalbare kaart, omdat alle Frieslanden letterlijk aan de rand van het continent liggen en derhalve economisch nergens een rol van betekenis spelen.

Ik ben een Hollander, dat betekent dat ik wat communautaire kwesties betreft geen harde uitspraken wil doen, omdat ik een buitenstaander ben, die er eigenlijk niks mee te maken heeft. Toch wil ik benadrukken, dat ik weliswaar niet direct voorstander ben van een staatkundige eenwording met Vlaanderen, maar dat ik wel graag -in de traditie van Geyl- een culturele gemeenschap met het Vlaamse land voorsta.

Hollanders kunnen namelijk nogal wat van Belgen -en Vlaanderen in het bijzonder- leren. Geen wachtlijsten in de gezondheidszorg, huizenprijzen die misschie wat al te snel zijn gestegen, maar zeker niet veertig procent overgewaardeerd zoals in Nederland. Grote individuele huizen in plaats van piepkleine rijtjeshuisjes zonder eigen identiteit.

Hoe dan ook, ik denk dat Vlaanderen voor een Hollander het betere land is om in te leven (en dan heb ik het niet over die Hollanders, die langs de grenzen de huizenprijzen schrikbarend doen stijgen en die maling hebben aan de Vlamingen, maar zich destemeer om hun belastingcentjes bekommeren.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 19:15   #76
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
maar dat ik wel graag -in de traditie van Geyl- een culturele gemeenschap met het Vlaamse land voorsta.
Daar zijn toch al initiatieven voor?
Oud 11 juli 2003, 19:34   #77
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan er evenmin mee verklaren waarom de Zwitsers zich één volk voelen, ondanks de verschillende talen die ze spreken.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2003, 19:51   #78
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer
Overigens zijn er ook talloze inheemsen hier, die zich met Duitsland niet zo sterk kunnen identificeren. Zo'n iemand ziet zichzelf eerst als Schwabe, dan als Württemberger en pas op de derde plaats als Duitser. Veel van hen zijn het Hoogduits nauwelijk machtig en kunnen zich enkel in het dialect uiten, waardoor zij moeilijk te verstaan zijn voor een Hollander als ik. Zoveel anders dan in de Lage Landen is de situatie hier dus ook weer niet....
Precies, en daarom zouden fraktaalfederalisme en een tweetaligheid streektaal/standaardtaal geen slecht idee zijn. Door fraktaalfederalisme is elke bestuurlijke eenheid dan op zijn beurt ook een federatie van bestuurlijke eenheden. En door een tweetaligheid streektaal/standaardtaal wordt het onderscheid tussen streektaal en standaardtaal ook duidelijker, en aldus ook de kennis van beiden. Het zou ook de taalkundige verscheidenheid ten goede komen en een goede basis leggen voor meertaligheid in het algemeen (http://people.zeelandnet.nl/evenhuis/belbel5.htm).

Elke streek zou via referendum zelf moeten kunnen beslissen welke internationale standaardtaal ze zal gebruiken voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, handleidingen, bijsluiters, en streekoverschrijdende kommunikatie. De zelf gekozen internationale standaardtaal moet dan door alle inwoners van de streek -ingeborenen én inwijkelingen- gekend zijn.

Maar daarnaast zouden streken ook het recht moeten krijgen om ook een officieel statuut te geven aan de plaatselijke streek- en minderheidstalen van inheemse oorsprong (talen van inwijkelingen komen dus niet in aanmerking). Die mogen ze dan gebruiken bij plaats- en straatnamen, gemeenteraden en rechtbanken, en officiële toespraken. Die plaatselijke streek- en minderheidstalen mogen naar Luxemburgs voorbeeld ook op school aangeleerd worden, zodat het onderscheid met de standaardtaal duidelijker wordt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2003, 04:12   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welaan, er zijn Duitsers die zich af willen scheiden. Die worden meestal Bayer genoemd en wonen in Beieren. Beieren heeft altijd al een eigen identiteit binnen Duitsland nagestreefd en is daar nochtans aardig in geslaagd.
Er bestaat in Beieren inderdaad een onafhankelijkheidspartij. Maar weet u hoeveel stemmen die partij eigenlijk haalt? Blijkbaar niet, anders had u hier niet gesteld dat de Beieren zich willen afscheiden...
Oud 12 juli 2003, 04:15   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarnaast bestaan er een paar kleine Friese afscheidingsbewegingen, die het Duitse Ost-Friesland en Nord-Friesland bij het Nederlands West-Friesland en Friesland willen voegen. Deze groepen zijn betrekkelijk klein. Geen haalbare kaart, omdat alle Frieslanden letterlijk aan de rand van het continent liggen en derhalve economisch nergens een rol van betekenis spelen.
U fantaseert er op los: geen enkele Duitse Fries denkt er nog maar aan een toekomst los van Duitsland uit te stippelen. Bij deze daag ik u trouwens uit me een bepaalde vereniging, beweging of politieke partij te geven die dergelijke plannen heeft. Nu al voorspel ik dat u er geen zult vinden.

Van enig samenvoegen van de beide Friese taalgebieden is al evenmin sprake. Even opmerken trouwens dat het Fries in Duitsland sterk verschilt van het Fries in Nederland (er zijn trouwens twee varianten in Duitsland zelf).
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be