![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Zie maar bijvoorbeeld de resultaten van het Vlaams Blok. In Antwerpen gaan ze vooruit. In het Gentse gaan ze juist achteruit. In Oost-Vlaanderen gaan de mensen blijkbaar liever achteruit dan vooruit. Ieder zijn meug zeg ik dan maar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() Juist, vandaar dat geen Nederlandstalige van een Franstalige wil scheiden, op die paar zonderlingen na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Banneling
|
![]() Het is niet omdat u zich in uw loopgraven terugtrekt dat ik geen Franstaligen ken. Spreek voor uzelf.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Dus ik zou met u meer volksverbondenheid, dus verbondenheid, moeten voelen dan met Franstalige vrienden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Daar ik een Hollander ben van Fries-Groningse herkomst, die bovendien ook nog in het zuidwesten van Duitsland woon, heb ik natuurlijk op dit forum betrekkelijk weinig recht van spreken. Toch wil ik wel even wat kwijt met betrekking tot het zogenaamde volksgevoel der Duitsers. Echte volksgevoel beperkt zich hier in Baden-Württemberg tot de Westduitse Bundesländer, met het oosten voelt men die eenheid aanzienlijk minder, al is het alleen maar door het feit, dat die gebieden al die jaren veel geld hebben opgeslorpt en toch niet verder naar voren schijnen te kunnen komen.
Overigens zijn er ook talloze inheemsen hier, die zich met Duitsland niet zo sterk kunnen identificeren. Zo'n iemand ziet zichzelf eerst als Schwabe, dan als Württemberger en pas op de derde plaats als Duitser. Veel van hen zijn het Hoogduits nauwelijk machtig en kunnen zich enkel in het dialect uiten, waardoor zij moeilijk te verstaan zijn voor een Hollander als ik. Zoveel anders dan in de Lage Landen is de situatie hier dus ook weer niet.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() Uit het betoog van Rotterdammer kunnen we nog maar eens een bewijs halen hoe onzinnig het is dat "de tael gansch het volk" is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 |
Banneling
|
![]() De Belgen evenmin, maar hier weet een kleine groep aan machtsvalorisatie te doen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Welaan, er zijn Duitsers die zich af willen scheiden. Die worden meestal Bayer genoemd en wonen in Beieren. Beieren heeft altijd al een eigen identiteit binnen Duitsland nagestreefd en is daar nochtans aardig in geslaagd. Daarnaast bestaan er een paar kleine Friese afscheidingsbewegingen, die het Duitse Ost-Friesland en Nord-Friesland bij het Nederlands West-Friesland en Friesland willen voegen. Deze groepen zijn betrekkelijk klein. Geen haalbare kaart, omdat alle Frieslanden letterlijk aan de rand van het continent liggen en derhalve economisch nergens een rol van betekenis spelen.
Ik ben een Hollander, dat betekent dat ik wat communautaire kwesties betreft geen harde uitspraken wil doen, omdat ik een buitenstaander ben, die er eigenlijk niks mee te maken heeft. Toch wil ik benadrukken, dat ik weliswaar niet direct voorstander ben van een staatkundige eenwording met Vlaanderen, maar dat ik wel graag -in de traditie van Geyl- een culturele gemeenschap met het Vlaamse land voorsta. Hollanders kunnen namelijk nogal wat van Belgen -en Vlaanderen in het bijzonder- leren. Geen wachtlijsten in de gezondheidszorg, huizenprijzen die misschie wat al te snel zijn gestegen, maar zeker niet veertig procent overgewaardeerd zoals in Nederland. Grote individuele huizen in plaats van piepkleine rijtjeshuisjes zonder eigen identiteit. Hoe dan ook, ik denk dat Vlaanderen voor een Hollander het betere land is om in te leven (en dan heb ik het niet over die Hollanders, die langs de grenzen de huizenprijzen schrikbarend doen stijgen en die maling hebben aan de Vlamingen, maar zich destemeer om hun belastingcentjes bekommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Elke streek zou via referendum zelf moeten kunnen beslissen welke internationale standaardtaal ze zal gebruiken voor doeleinden van onderwijs, wetenschap, techniek, handleidingen, bijsluiters, en streekoverschrijdende kommunikatie. De zelf gekozen internationale standaardtaal moet dan door alle inwoners van de streek -ingeborenen én inwijkelingen- gekend zijn. Maar daarnaast zouden streken ook het recht moeten krijgen om ook een officieel statuut te geven aan de plaatselijke streek- en minderheidstalen van inheemse oorsprong (talen van inwijkelingen komen dus niet in aanmerking). Die mogen ze dan gebruiken bij plaats- en straatnamen, gemeenteraden en rechtbanken, en officiële toespraken. Die plaatselijke streek- en minderheidstalen mogen naar Luxemburgs voorbeeld ook op school aangeleerd worden, zodat het onderscheid met de standaardtaal duidelijker wordt.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van enig samenvoegen van de beide Friese taalgebieden is al evenmin sprake. Even opmerken trouwens dat het Fries in Duitsland sterk verschilt van het Fries in Nederland (er zijn trouwens twee varianten in Duitsland zelf). |
|
![]() |
![]() |