Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2002, 13:07   #61
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
Een moordenaar is meestal niet van plan om nog veel mensen om te brengen ...
Maar soms toch wel èh (cfr Dutroux), hadden we hem toen de straf gegeven die hij verdiende dan hadden we nu die misère niet.
Oud 28 oktober 2002, 19:34   #62
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

En dus ook maar meteen al die (bijna) onschuldige huisvaders terechtstellen, tenzij ze een goede advocaat hebben, dan komen ze er vanaf met pakweg 40 jaar. En dus zijn het opnieuw de minderbedeelden die minder kans hebben om het er levend vanaf te brengen, en dan vind ik het verschil toch wel heel groot, hoor.
Je kan geen wetten maken voor het individu, altijd zijn er anderen die ook worden getroffen, zonder dat dat nodig was/de bedoeling was.
En dan speel ik liever op veilig.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2002, 13:06   #63
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje
En dus ook maar meteen al die (bijna) onschuldige huisvaders terechtstellen, tenzij ze een goede advocaat hebben, dan komen ze er vanaf met pakweg 40 jaar. En dus zijn het opnieuw de minderbedeelden die minder kans hebben om het er levend vanaf te brengen, en dan vind ik het verschil toch wel heel groot, hoor.
Je kan geen wetten maken voor het individu, altijd zijn er anderen die ook worden getroffen, zonder dat dat nodig was/de bedoeling was.
En dan speel ik liever op veilig.
Laat alleen doodstraffen uitspreken door assissenjury's, die luisteren echt niet naar zo'n zeveradvocaat.
Oud 29 oktober 2002, 14:38   #64
groentje
Minister-President

Standaard

Nee, die laten zich liever beïnvloeden door de boekskes en de gazetten, die altijd al hun oordeel klaar hebben, zonder alle feiten te kennen. Beroepsmensen zijn die "zeveradvocaten" ook gewoon hoor, en laten zich ook niet meer zo gemakkelijk inpakken.
Trouwens, waarom moet de doodstraf überhaupt worden uitgesproken? Dat is toch iets van het verleden?
Oud 4 november 2002, 19:47   #65
Lotte
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar Lotte
Standaard

Er is nooit wetenschappelijk bewijs gevonden dat de doodstraf een afschrikwekkende werking heeft. Er is zelfs ontdekt dat na een executie het aantal moorden stijgt en dat er in staten met de doodstraf soms zelfs meer moorden voorkomen.
Vaak weten de moordenaars ook niet wat ze doen als ze een moord plegen, waardoor ze niet eens denken aan de doodstraf. Als een moordenaar wel door heeft dat hem toch de doodstraf staat te wachten, zal hij ook eerder doorgaan met moorden omdat hij dan toch niets meer te verliezen heeft!

Daarbij komt ook nog dat de doodstraf onomkeerbaar is. Dus als iemand verkeerd berecht zou worden, wat nog wel eens kan gebeuren, dan zou hij gedood worden voor iets wat hij niet heeft gedaan en kan dan nooit meer terugkeren in de maatschappij.
Sinds 1973 zijn er al 78 mensen ter dood veroordeeld en alsnog vrijgelaten. Dan ligt het voor de hand dat er al veel onschuldige mensen geëxecuteerd zijn.

DE DOODSTRAF BIED GEEN OPLOSSING
Lotte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 12:42   #66
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lotte
Er is nooit wetenschappelijk bewijs gevonden dat de doodstraf een afschrikwekkende werking heeft. Er is zelfs ontdekt dat na een executie het aantal moorden stijgt en dat er in staten met de doodstraf soms zelfs meer moorden voorkomen.
Vaak weten de moordenaars ook niet wat ze doen als ze een moord plegen, waardoor ze niet eens denken aan de doodstraf. Als een moordenaar wel door heeft dat hem toch de doodstraf staat te wachten, zal hij ook eerder doorgaan met moorden omdat hij dan toch niets meer te verliezen heeft!

Daarbij komt ook nog dat de doodstraf onomkeerbaar is. Dus als iemand verkeerd berecht zou worden, wat nog wel eens kan gebeuren, dan zou hij gedood worden voor iets wat hij niet heeft gedaan en kan dan nooit meer terugkeren in de maatschappij.
Sinds 1973 zijn er al 78 mensen ter dood veroordeeld en alsnog vrijgelaten. Dan ligt het voor de hand dat er al veel onschuldige mensen geëxecuteerd zijn.

DE DOODSTRAF BIED GEEN OPLOSSING
Dutroux 15 jaar geleden dood, dat WAS de oplossing (en toen bestond de mogelijkheid ook nog)
Oud 6 november 2002, 11:22   #67
Lotte
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Dutroux 15 jaar geleden dood, dat WAS de oplossing (en toen bestond de mogelijkheid ook nog)
Natuurlijk wil je dat soort mensen het lieftst zien hangen, maar daar bereik je niets mee. Zo`n geexecuteerde is overal vanaf, die merkt nu toch nergens meer wat van, dus van een echte straf kun je niet eens spreken. Dwangarbeid zodat de mensen de kosten van gevangenschap afbetalen en een gevangenis waar ze het woord vrijheid niet kennen. Dat is pas een echte straf!
Oud 6 november 2002, 16:55   #68
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben het met Lotte eens dat de doodstraf geen goede oplossing is. Ik denk dat ik levenslange gevangenisstraf veel zwaardere straf zou vinden.

Voorwaarde is wel dat een gevangenis ook echt een vervelende plaats is om te zijn. In Nederland, en ik neem aan in België ook, zijn de gevangenissen veel te luxe. In Rotterdam is er bijv. de "Penitentiaire Inrichting De Schie", door Rotterdammers ook wel de Gouden Kooi genoemd, vanwege de luxe tennisbanen, ontspanningsruimtes, vele voorzieningen op de kamer, enz. Een subtropisch zwembad ontbreekt er nog maar aan.

Een gevangenis hoort gewoon een complex met cellen en een binnenplaats te zijn, meer niet. Als ze dan de televisie nog uit de cel halen, kunnen de geachte criminelen weer over hun daden gaan nadenken i.p.v. dat ze constant bezig gehouden worden. Dan zal het inderdaad een straf zijn en niet een leuk uitje voor een paar jaartjes.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 17:00   #69
Lotte
Vreemdeling

Standaard

Dat vind ik ook Dimitri,

het moeten uiteraard geen luxe overnachtingen worden. Er zal gewerkt moeten worden en zeker geen tv en dat soort dingen!
Oud 7 november 2002, 09:15   #70
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Geen TV? U vergeet dat de meerderheid van de mensen daar maar voor een bepaalde tijd zit. En als ze daar weg zijn, dan staan ze plots met hun beide voetjes middenin de maatschappij. En daar moeten ze op voorbereid worden. Ik heb ooit eens een interview met een gevangenisdirecteur gelezen en die zei dat de TV voor sommigen het enige contact was met de buitenwereld. Tja, pak je dat dan af?

Volgens mij zijn héél weinig mensen zich bewust van hoe het voelt om niet te kunnen gaan waar je wilt. Sommigen denken dat een ganse dag naar tv kijken een luxe is. Misschien moeten ze het eens aan de gevangenen zelf vragen...
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2002, 11:19   #71
Lotte
Vreemdeling

Standaard

Wij hebben het over de mensen die anders doodstraf zouden krijgen. Niet over de mensen die een auto hebben gestolen, daarbij komt dat ze via de radio ook wel in goed contact kunnen blijven met de buitenwereld.
Voor de mensen die een moord hebben begaan of iets dergelijks moet de gevangenis iets zijn waar ze echt in alles belemmert worden. Dus ook televisie kijken.
Oud 7 november 2002, 12:38   #72
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lotte
Citaat:
Natuurlijk wil je dat soort mensen het lieftst zien hangen, maar daar bereik je niets mee. Zo`n geexecuteerde is overal vanaf, die merkt nu toch nergens meer wat van, dus van een echte straf kun je niet eens spreken. Dwangarbeid zodat de mensen de kosten van gevangenschap afbetalen en een gevangenis waar ze het woord vrijheid niet kennen. Dat is pas een echte straf!
Dat vind ik ook beter, maar is dat niet al langer afgeschaft dan de doodstraf? Ik heb Dutroux nog geen poot zien uitsteken hoor, maar hij heeft wel TV op zijn kamer (dit noem ik niet een cel).
Oud 7 november 2002, 15:16   #73
Dimitri

Standaard

Ik ben het weer met je eens, Lotte.

Beste S, in de gevangenis zijn ook kranten en radio lijkt me verder voldoende. Die mensen missen niks aan 'de buitenwereld' als ze niet naar films, amusement of spelletjes kunnen kijken. De tv bestaat maar voor een klein deel uit nieuwsprogramma's, dus tenzij u het heel erg vindt dat mensen niet weten wie er weggestemd wordt uit het Big Brotherhuis zie ik geen enkel probleem met het verbieden van een tv in de cel. Ook voor mensen die terug moeten keren in de maatschappij, anders stelt de preventieve werking van een gevangenis natuurlijk niks meer voor.

Verder denk ik niet dat de gevangenen hier te klagen hebben. Ze krijgen een privékamer (mooi gezegd van Moi), alles gratis en ze worden continu beziggehouden. Het ontbreekt er nog maar aan dat er geheel verzorgde uitstapjes worden gemaakt. Mensen in verzorgingstehuizen zouden maar wat blij zijn met zo'n behandeling, maar ja, zij moeten met meerdere op een kamer en weinig hulp zichzelf maar zien te vermaken.

Trouwens, de overdreven kwaliteit van de gevangenissen in Nederland is internationaal bekend. Er was vorig jaar zelfs een Russische komische film over iemand die op alle mogelijke manieren probeerde aangehouden te worden om maar in een van die luxe cellen terecht te komen!

En Moi, dwangarbeid is inderdaad al lang afgeschaft maar in Nederland wil men weer werkkampen gaan invoeren. Daar hoef je dan alleen overdag te zijn, maar je moet wel je handen uit de mouwen steken. Lijkt me ook geen slecht idee.
Oud 7 november 2002, 17:28   #74
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Mensen in verzorgingstehuizen zouden maar wat blij zijn met zo'n behandeling, maar ja, zij moeten met meerdere op een kamer en weinig hulp zichzelf maar zien te vermaken.
Mijn vader werkt in een rusthuis en ik kan U vanuit die ervaring zeggen dat U ongelofelijk demagogisch bezig bent.

TV en krant genoeg als voorbereiding op integratie in de maatschappij? Dat was dus niet de mening van de gevangenisdirecteur. En eigenlijk bent U (ik ook trouwens) niet de persoon om daarover te oordelen. Tenzij U met de een of andere studie afkomt.

Vergelijken met de gevangenissen in Rusland is enorm belachelijk. Daar worden gevangen opgesloten in mensonterende toestanden, met een groot aantal ziektes tot gevolg (wat dan bij vrijlating van de gevangene, desastreuze gevolgen heeft).

Ten vierde heeft niet elke gevangene een privé-kamer, der is zelfs overbevolking...

Mensen vergeten over het algemeen dat de meeste gevangenen ooit terug in de maatschappij gaan komen. Daarom moeten we ze op voorbereiden op reïntegratie, voor hun en (wordt veel te vaak vergeten) voor ons.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
Oud 7 november 2002, 18:34   #75
Dimitri

Standaard

Kijk, ik weet natuurlijk niet precies hoe goed de gezondheidszorg in Vlaanderen is, maar in Nederland is het echt zo erg. Ik ken wel mensen die familieleden in verzorgingstehuizen hebben - mijn familie gelukkig niet - en door de werkdruk en bezuinigingen is de situatie soms mensonterend. Als het bij u beter is kunnen we misschien dat systeem hier overnemen.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de gevangenissen: in Nederland krijgt iedereen gegarandeerd een eigen cel. Pas sinds dit jaar worden zgn. bolletjesslikkers (drugskoeriers vanuit de Antillen, die de drugs in capsules inslikken om langs de douane te komen) door een cellentekort met z'n tweeën in een cel gezet. Als je dan de luxe van criminelen vergelijkt met de omstandigheden van mensen die jarenlang ons land hebben opgebouwd, vind ik dat echt schandalig.

Ik heb verder helemaal niets gezegd over de gevangenissen in Rusland. De film is een satire en gaat over een Rus in Nederland die hier het paradijs op aarde lijkt te vinden. Als hij hoort hoe criminelen behandeld worden probeerd hij zich bijv. door een foto van de koningin te bewerken voor majesteitsschennis te laten oppakken, maar twee langsskatende (!) agenten kijken niet op of om - tot zo ver een scene uit de film die op tv te zien was.

Ook over reïntegratie heb ik niets gezegd. Natuurlijk moeten mensen, als ze ooit gaan vrijkomen, weer voorbereid worden op de maatschappij. Maar als het gaat om het blijven volgen van het nieuws is een radio en een krant wel genoeg. We moeten niet vergeten dat een gevangenis vooral dient om mensen te straffen.
Oud 7 november 2002, 18:46   #76
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

U vergeet dat televisie veel meer dan radio of krant een venster is op het dagelijkse leven, waar vaak ook normen en waarden aan vast zitten. Tenzij het geweldfilms zijn natuurlijk, maar die zou ik ook niet tonen aan criminelen.

Ik weet dat er een groot probleem is in de zorg in Nederland, maar ik wist niet dat het zo erg was.

Ik heb gauw een cijfer over overbevolking opgezocht. Op http://www.caluwe.be/senaatsvragen.9...maart_2002.htm vindt U:

Na de grote staking van vorig jaar dreigt in de Antwerpse gevangenis opnieuw sociale onrust. Uit de cijfers blijkt dat daar reden voor is. Er zijn bijna 600 gevangenen in de Antwerpse gevangenis waar er slechts plaats is voor 315 gedetineerden. Van het kader van 196 personeelsleden, bedoeld voor 315 gevangenen, zijn slechts 166 plaatsen ingevuld. Daarenboven is het budget voor voeding berekend op 390 gevangenen in plaats van op het huidige aantal.

Voor het personeel wordt het dan ook langzamerhand ondoenbaar de orde in de instelling enigszins te handhaven. Naar verluidt zou elke maand een zelfmoord plaatsvinden en zouden Russische en Albanese clans de gevangenisbevolking terroriseren.

Buiten een allesbehalve positief beeld van de gevangenis (met clans die mensen terroriseren zorg je natuurlijk niet voor integratie) zien we hier dat er 600 gevangenen zijn voor 315 plaatsen. Ik weet niet of er voor elke gedetineerde een aparte cel in theorie was voorzien. Zelfs moest dat het geval zijn, dat nog zou er zo goed als niemand een aparte kamer hebben...
Oud 7 november 2002, 20:32   #77
Dimitri

Standaard

Ja, zo ver moet het natuurlijk ook weer niet komen in de gevangenissen. Dat verhaal klinkt zowaar meer in de richting van de Russische dan van de Nederlandse situatie. Misschien kan Vlaanderen wat ideeën opdoen in de Nederlandse gevangenis en Nederland tegelijk leren hoe je mensen hoort te behandelen in de zorg.

Ik vraag me toch af of de televisie tegenwoordig wel zo'n goed venster op het dagelijks leven is. Media zoeken vaak meer de sensatie en je krijgt daardoor toch een beetje verdraaid beeld van hoe het er in werkelijkheid aan toegaat. Bovendien, het vele amusement op tv heeft in de gevangenis toch echt geen meerwaarde of kan in het geval van geweldfilms inderdaad gevaarlijk zijn. Of wilt u alleen Nederland 1 en 3 en Canvas laten doorgeven?
Oud 7 november 2002, 22:26   #78
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik vraag me toch af of de televisie tegenwoordig wel zo'n goed venster op het dagelijks leven is. Media zoeken vaak meer de sensatie en je krijgt daardoor toch een beetje verdraaid beeld van hoe het er in werkelijkheid aan toegaat. Bovendien, het vele amusement op tv heeft in de gevangenis toch echt geen meerwaarde of kan in het geval van geweldfilms inderdaad gevaarlijk zijn. Of wilt u alleen Nederland 1 en 3 en Canvas laten doorgeven?
Ach waarom niet? het zijn toch kwaliteitszenders? :wink:

Ik vond de woorden van S. nog zo dom niet. Als we alleen maar bestraffen, daar worden wij ook niet beter van. Die mensen komen ooit weer in de maatschappij, en als ze dan niet weten hoe of wat, of ze zijn zo mishandeld, dat het ze allemaal niet meer kan schelen, is dat voor ons ook niet positief.
Oud 7 november 2002, 22:43   #79
Dimitri

Standaard

Nogmaals, ik ben niet tegen begeleiding bij reïntegratie, maar het belangrijkste in een gevangenis hoort natuurlijk de straf te zijn. Tenzij u gevangenisstraf als mishandeling beschouwt natuurlijk.
Als gedetineerden radio en krant ter beschikking hebben, weten ze toch ook 'hoe of wat'?
Oud 7 november 2002, 23:35   #80
groentje
Minister-President

Standaard

Er zijn andere disciplinaire maatregelen, Dimitri, die soms beter geschikt zijn, maar niet altijd worden toegepast.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be