![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#61 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Soit... De spreuk is afgeleid van de wapenspreuk van René van Chalons, "Je maintiendrai Chalons". Die was erflater aan Willem van Oranje. Afin, Willem erfde Orange van Chalons en werd zo Willem van Oranje. Willem nam de spreuk over, maar veranderde die naar "Je maintiendrai Nassau". Dat werd nog tijdens zijn leven gewoon "Je maintiendrai". Jaren gingen voorbij... Een klein beetje kennis van heraldiek (en geloof me: zo'n krak ben ik er niet in) en je weet dat in 1815 deze eeuwenoude wapenspreuk niet makkelijk werd veranderd. Een kniesoor die er een aanmerking op maakte, want in Nederland voerde het huis van Oranje-Nassau een Nederlandstalige politiek. Dat was totaal anders in België, maar de Vlaamse meerderheid sinds het prille begin werd onderdrukt in het Frans, waar L'Union fait la Farce symbool voor stond. Ik dacht -ik kan me vergissen- dat jij geschiedenis studeerde?
|
|
|
|
#62 | |
|
|
Citaat:
Ik verwachtte deze reactie al veel vroeger. Mijn originele posting was vooral bedoeld om de hypocrisie van de belgicisten aan te tonen, en ik anticipeerde op deze soort reactie. Jullie "ontleden" het Vlaamse culturele erfgoed waar en wanneer je kan (Vlaamse leeuw was Turks, de Walen hebben goed meegevochten in de slag der gulden sporen,...). Ten onrechte, want alle beschuldigingen zijn door de uitstekende geschiedkundige kennis van JVDB en Ossaert afgewimpeld. Maar goed, niet geschoten is altijd gemist zal het credo wel zijn van de belgicisten. Het zij zo, sommige mensen moeten nu eenmaal spelletjes spelen. Daarom dacht ik: waarom speel ik ook eens geen spelletje, zeker toen ik op een vaststaand feit kwam dat Eendracht Maakt Macht een spreuk van de Verenigde Provinciën was. Eens zien hoe zij op dit ECHTE feit reageren. En die test hebben jullie zwaar gefaald, beste kindertjes. Jullie kunnen er niet tegen dat men de Belgische mythes ontleedt. Hypocrisie? Inderdaad, QED. Ik dank u daarvoor oprecht vriendelijk en wens u nog een prettige dag...
|
|
|
|
#63 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#64 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Zeg, Tacitus, ik zie dat je zonet online was. Ongetwijfeld heb je al bewijzen kunnen vinden die het neo-racisme van separatisten aantonen. Of zat je toch maar wat uit je nek te lullen (weeral)?
|
|
|
|
|
|
#65 |
|
Banneling
|
Cf. definitie die ik reeds gaf.
|
|
|
|
|
|
#66 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Een definitie is geen bewijs. Trouwens, volgens die definitie gaat het om het samen LEVEN. Ik heb het over samen BESTUREN. VOOR DE ZOVEELSTE KEER. HALLOOOOOOOOO!!!!
|
|
|
|
|
|
#67 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Jaja, geheugenverlies moet toch iets lastig zijn. Komt er nog een antwoord, Tacitus? Of ga je weer doen alsof je van niets weet en een
|
|
|
|
|
|
#68 | |
|
|
Citaat:
Met woorden goochelen kan iedereen. Feiten opdissen is ietwat moeilijker...
|
|
|
|
#69 | ||
|
|
Die was blijkbaar andermaal raak...
Citaat:
|
|
|
|
#70 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#71 | ||
|
Provinciaal Gedeputeerde
|
Citaat:
Als " Eendracht maakt macht" inderdaad overgenomen werd, is dat maar zo zeker? Als je dit al een Belgische mythe noemt, ben je toch ietwat euforisch in uw uitspraken. |
||
|
|
|
|
|
#72 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tacitus, je hebt nog steeds geen deftig antwoord gegeven op mijn vraag naar bewijzen dat separatisten neo-racisten zijn. Uw uitspraak stoelt op een definitie waarin men het heeft over samenleven. Ik vertel u dat mijn separatisme (en ongetwijfeld dat van vele anderen) draait om samen besturen. Ik vraag nogmaals ofwel bewijzen dat wij toch neo-racisten zijn, ofwel een verontschuldiging.
|
|
|
|
|
|
#73 |
|
Banneling
|
Wat is het verschil tussen samen leven en samen besturen? Net zoals in de samenleving is het bestuursniveau een amalgaam van verschillende opinies.
|
|
|
|
|
|
#74 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Is dat je enige antwoord op de vraag van Distel?
Een wedervraag en afleidingsmaneuver?
|
|
|
#75 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ander voorbeeld: u trouwt en heeft kinderen. Wanneer uw zoon (goed voor de troonopvolging "Net zoals in de samenleving is het bestuursniveau een amalgaam van verschillende opinies." De samenleving is veel meer dan dat: ze omvat niet enkel het rationele, maar ook het emotionele. De mate waarin in de politiek ieder voor zich (of voor de partij) zijn slag probeert thuis te halen, vinden we niet terug in een doorsnee samenleving. Dan wacht ik nu op een volgende poging, Tacitus. |
|
|
|
|
|
|
#76 | |
|
|
Citaat:
Deze selectiviteit is schijnheilig en idioot. Als je de belgicisten daar mee confronteert, weten ze eigenlijk niet goed wat zeggen. Herleze deze topic en knikke instemmend.
|
|