Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2003, 16:04   #61
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Toch is het verbazend dat Nederland dan niet "ik zet door", "ik zal volhouden", "ik hou stand"...ofzo als wapenspreuk nam.
Als je nu eens in plaats van te vitten dat die stek over de Nederlandse opstand tegen de Spanjaarden eigenlijk niet thuishoort in Communautaire Discussies er eens naar toe gesurfd was, dan zou je niet zo'n rare opmerking maken. 't Waren paarlen voor de zwijnen, zoals altijd bij de door haat verblinde BUB'ers...

Soit... De spreuk is afgeleid van de wapenspreuk van René van Chalons, "Je maintiendrai Chalons". Die was erflater aan Willem van Oranje. Afin, Willem erfde Orange van Chalons en werd zo Willem van Oranje. Willem nam de spreuk over, maar veranderde die naar "Je maintiendrai Nassau". Dat werd nog tijdens zijn leven gewoon "Je maintiendrai".

Jaren gingen voorbij... Een klein beetje kennis van heraldiek (en geloof me: zo'n krak ben ik er niet in) en je weet dat in 1815 deze eeuwenoude wapenspreuk niet makkelijk werd veranderd. Een kniesoor die er een aanmerking op maakte, want in Nederland voerde het huis van Oranje-Nassau een Nederlandstalige politiek. Dat was totaal anders in België, maar de Vlaamse meerderheid sinds het prille begin werd onderdrukt in het Frans, waar L'Union fait la Farce symbool voor stond.

Ik dacht -ik kan me vergissen- dat jij geschiedenis studeerde?
Oud 15 juli 2003, 16:13   #62
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ketsje
Wat proberen jullie eigenlijk te bewijzen?
EINDELIJK!!!

Ik verwachtte deze reactie al veel vroeger. Mijn originele posting was vooral bedoeld om de hypocrisie van de belgicisten aan te tonen, en ik anticipeerde op deze soort reactie.

Jullie "ontleden" het Vlaamse culturele erfgoed waar en wanneer je kan (Vlaamse leeuw was Turks, de Walen hebben goed meegevochten in de slag der gulden sporen,...). Ten onrechte, want alle beschuldigingen zijn door de uitstekende geschiedkundige kennis van JVDB en Ossaert afgewimpeld. Maar goed, niet geschoten is altijd gemist zal het credo wel zijn van de belgicisten. Het zij zo, sommige mensen moeten nu eenmaal spelletjes spelen.

Daarom dacht ik: waarom speel ik ook eens geen spelletje, zeker toen ik op een vaststaand feit kwam dat Eendracht Maakt Macht een spreuk van de Verenigde Provinciën was. Eens zien hoe zij op dit ECHTE feit reageren.

En die test hebben jullie zwaar gefaald, beste kindertjes. Jullie kunnen er niet tegen dat men de Belgische mythes ontleedt. Hypocrisie? Inderdaad, QED.

Ik dank u daarvoor oprecht vriendelijk en wens u nog een prettige dag...
Oud 16 juli 2003, 12:46   #63
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Citaat:
U moet mij toch eens zeggen hoe u dit antagonisme uitlegt:
-niet voor een monocultuur zijn
-niet aanvaarden dat twee culturen in één staat samenleven
Het gaat hem niet over samen leven maar samen besturen, dat weet u maar al te best. De manier waarop u zich hardnekkig blijft vastklampen aan uw vooroordelen en intellectueel oneerlijke manier van discussie voeren maakt u alleszins niet verdraagzamer dan de neo-racisten waarvoor u ons verslijt. Ik daag u bij deze uit: produceer bewijsmateriaal dat uw oordeel over ons staaft. En dan heb ik het niet over het stigmatiseren van de groep a.d.h.v. uitspraken van enkelingen. Bewijs dat bvb. Tantist of ikzelf effectief neo-racist zijn.
Ik wacht trouwens nog steeds op de bewijzen van Tacitus. D�*t of een publieke verontschuldiging.
Tacitus? Ben je er nog? De kwestie weeral aan het ontwijken misschien?
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 19:51   #64
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zeg, Tacitus, ik zie dat je zonet online was. Ongetwijfeld heb je al bewijzen kunnen vinden die het neo-racisme van separatisten aantonen. Of zat je toch maar wat uit je nek te lullen (weeral)?
Oud 16 juli 2003, 20:16   #65
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Cf. definitie die ik reeds gaf.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2003, 20:26   #66
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een definitie is geen bewijs. Trouwens, volgens die definitie gaat het om het samen LEVEN. Ik heb het over samen BESTUREN. VOOR DE ZOVEELSTE KEER. HALLOOOOOOOOO!!!!
Oud 17 juli 2003, 02:56   #67
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Jaja, geheugenverlies moet toch iets lastig zijn. Komt er nog een antwoord, Tacitus? Of ga je weer doen alsof je van niets weet en een plaatsen (zie bijvoorbeeld http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4635&start=120 )?
Oud 17 juli 2003, 16:41   #68
Tantist

Standaard

Citaat:
Zeg, Tacitus, ik zie dat je zonet online was. Ongetwijfeld heb je al bewijzen kunnen vinden die het neo-racisme van separatisten aantonen. Of zat je toch maar wat uit je nek te lullen (weeral)?
Volgens zijn eigen definitie zijn belgicisten die geen hereniging willen met Nederland zelf neo-racisten. Als je dat zegt, blijft het ook ijzig stil aan de kant van die belgicisten. Nonsens natuurlijk, belgicisme is geen vorm van racisme.

Met woorden goochelen kan iedereen. Feiten opdissen is ietwat moeilijker...
Oud 17 juli 2003, 16:55   #69
Tantist

Standaard

Die was blijkbaar andermaal raak...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
EINDELIJK!!!

Ik verwachtte deze reactie al veel vroeger. Mijn originele posting was vooral bedoeld om de hypocrisie van de belgicisten aan te tonen, en ik anticipeerde op deze soort reactie.

Jullie "ontleden" het Vlaamse culturele erfgoed waar en wanneer je kan (Vlaamse leeuw was Turks, de Walen hebben goed meegevochten in de slag der gulden sporen,...). Ten onrechte, want alle beschuldigingen zijn door de uitstekende geschiedkundige kennis van JVDB en Ossaert afgewimpeld. Maar goed, niet geschoten is altijd gemist zal het credo wel zijn van de belgicisten. Het zij zo, sommige mensen moeten nu eenmaal spelletjes spelen.

Daarom dacht ik: waarom speel ik ook eens geen spelletje, zeker toen ik op een vaststaand feit kwam dat Eendracht Maakt Macht een spreuk van de Verenigde Provinciën was. Eens zien hoe zij op dit ECHTE feit reageren.

En die test hebben jullie zwaar gefaald, beste kindertjes. Jullie kunnen er niet tegen dat men de Belgische mythes ontleedt. Hypocrisie? Inderdaad, QED.

Oud 17 juli 2003, 18:21   #70
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:

En die test hebben jullie zwaar gefaald, beste kindertjes. Jullie kunnen er niet tegen dat men de Belgische mythes ontleedt
Wat was dan de mythe?
Oud 17 juli 2003, 18:37   #71
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
EINDELIJK!!!

Wat kom je hier nu eigenlijk vertellen?
Als " Eendracht maakt macht" inderdaad overgenomen werd, is dat maar zo zeker? Als je dit al een Belgische mythe noemt, ben je toch ietwat euforisch in uw uitspraken.
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2003, 22:30   #72
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tacitus, je hebt nog steeds geen deftig antwoord gegeven op mijn vraag naar bewijzen dat separatisten neo-racisten zijn. Uw uitspraak stoelt op een definitie waarin men het heeft over samenleven. Ik vertel u dat mijn separatisme (en ongetwijfeld dat van vele anderen) draait om samen besturen. Ik vraag nogmaals ofwel bewijzen dat wij toch neo-racisten zijn, ofwel een verontschuldiging.
Oud 18 juli 2003, 11:24   #73
Bruno*
Banneling

Standaard

Wat is het verschil tussen samen leven en samen besturen? Net zoals in de samenleving is het bestuursniveau een amalgaam van verschillende opinies.
Oud 18 juli 2003, 14:06   #74
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Is dat je enige antwoord op de vraag van Distel?
Een wedervraag en afleidingsmaneuver?
Oud 18 juli 2003, 14:32   #75
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil tussen samen leven en samen besturen? Net zoals in de samenleving is het bestuursniveau een amalgaam van verschillende opinies.
Nonsens. Stel u voor dat u iemand kent die Vlaams-Nationalist is maar die deze Vlaamse sympathie voor u verbergt omdat hij weet dat u Belgicist bent en dat u alle Vlaams-Nationalisten verslijt voor racisten. U zou dus nooit met hem kunnen samen besturen. Gezien het feit dat die persoon tot uw vriendenkring behoort, leeft u er echter wel mee samen.

Ander voorbeeld: u trouwt en heeft kinderen. Wanneer uw zoon (goed voor de troonopvolging ) 1 jaar wordt, leeft u al 1 jaar met hem samen. Betekent dit dat hij dan ook al 1 jaar mee bestuurt?

"Net zoals in de samenleving is het bestuursniveau een amalgaam van verschillende opinies."

De samenleving is veel meer dan dat: ze omvat niet enkel het rationele, maar ook het emotionele. De mate waarin in de politiek ieder voor zich (of voor de partij) zijn slag probeert thuis te halen, vinden we niet terug in een doorsnee samenleving.

Dan wacht ik nu op een volgende poging, Tacitus.
Oud 18 juli 2003, 14:33   #76
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renaud
Wat kom je hier nu eigenlijk vertellen?
Als " Eendracht maakt macht" inderdaad overgenomen werd, is dat maar zo zeker? Als je dit al een Belgische mythe noemt, ben je toch ietwat euforisch in uw uitspraken.
Inderdaad. Dat is de kern van de zaak. Men past zo'n graad van belachelijkheid (en ik geef grif toe: dit was belachelijk) meestal toe als het gaat over Vlaanderen. Pas je het toe op België, dan is men al snel euforisch.

Deze selectiviteit is schijnheilig en idioot. Als je de belgicisten daar mee confronteert, weten ze eigenlijk niet goed wat zeggen. Herleze deze topic en knikke instemmend.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be