Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2006, 22:58   #61
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het liberalisme van de 19de eeuw is inderdaad ook voorbijgestreefd... dankzij het liberalisme zelf. De vrije markt is zichzelf langzamerhand de nek aan het omdoen, meer en meer monopolies worden er gevormd.

Daar kan ik alleen maar blij om zijn. Hoe meer monopolies hoe beter: als alles gecentraliseerd raakt is het gemakkelijk de boel over te nemen 8)

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 4 februari 2006 om 22:59.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2006, 23:57   #62
Phrea|K
Parlementslid

Phrea|K's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het liberalisme van de 19de eeuw is inderdaad ook voorbijgestreefd... dankzij het liberalisme zelf. De vrije markt is zichzelf langzamerhand de nek aan het omdoen, meer en meer monopolies worden er gevormd.

Daar kan ik alleen maar blij om zijn. Hoe meer monopolies hoe beter: als alles gecentraliseerd raakt is het gemakkelijk de boel over te nemen 8)
Dat gebeurt nooit, Pelgrim. Je moet realistisch zijn. Ik heb ook sympathie voor libertariërs, maar ik besef dat er nooit een meerderheid gevonden zal kunnen worden voor die ideeën. In 1 opzicht zijn communisme en libertarisme in hetzelfde bedje ziek: ze zijn veel te radicaal voor de gemiddelde kiezer. Die kiest (misschien niet onterrecht) voor de gulden middenweg tussen vrijheid en gelijkheid: het resultaat zal dus hoogstwaarschijnlijk een gemengde economie blijven. Ik zeg niet dat het nutteloos is om communisme of libertarisme te verdedigen, al was het maar omdat ze een ander geluid laten horen dan de mensen uit het status-quo kamp. Je mag al blij zijn als de centrum-partijen af en toe eens een idee van je overnemen en alle scherpe kantjes ervan veilen om het aanvaardbaar te maken voor iedereen zodat er weinig van overblijft als het in praktijk gebracht wordt. Maak je dus geen illusies wat proletarische revoluties betreft.
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 01:57   #63
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ha, veel Grote Denkers hier.

In "mijn kringen" slaat zulks weinig aan.

Aanpak 1: kies voor ondernemerschap en besteed energie geconcentreerd aan het Maken van Winst.

Aanpak 2: (mijn optie): verhuur je om te WERKEN en concentreer je energie op alles wat de toko kan verrijken waar jij van eet.

Dit werkt wereldwijd eender en betaalt op termijn steeds beter. Staat wel volkomen vreemd ten opzichte van het "moderne" 9-tot-5-denken, je komt altijd tijd te kort. De wereld kan niet zonder DOENERS want zij trekken de kar.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 10:25   #64
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K Bekijk bericht
Dat gebeurt nooit, Pelgrim. Je moet realistisch zijn. Ik heb ook sympathie voor libertariërs, maar ik besef dat er nooit een meerderheid gevonden zal kunnen worden voor die ideeën. In 1 opzicht zijn communisme en libertarisme in hetzelfde bedje ziek: ze zijn veel te radicaal voor de gemiddelde kiezer. Die kiest (misschien niet onterrecht) voor de gulden middenweg tussen vrijheid en gelijkheid: het resultaat zal dus hoogstwaarschijnlijk een gemengde economie blijven. Ik zeg niet dat het nutteloos is om communisme of libertarisme te verdedigen, al was het maar omdat ze een ander geluid laten horen dan de mensen uit het status-quo kamp. Je mag al blij zijn als de centrum-partijen af en toe eens een idee van je overnemen en alle scherpe kantjes ervan veilen om het aanvaardbaar te maken voor iedereen zodat er weinig van overblijft als het in praktijk gebracht wordt. Maak je dus geen illusies wat proletarische revoluties betreft.
dat kan opgaan in een maatschappij waar het zeer moeilijk is om te zien wie de macht heeft en waar zo'n 'revolutie' dan ook zeer veel planning en organisatie vergt.

Als je daarentegen een situatie hebt waarin precies geweten is in welk gebouw de grote bazen die de hele watervoorziening in handen hebben zitten, is het gemakkelijk daar eventjes langs te gaan en de boel in de fik te steken. En daarna een democratisch verkozen bestuur aan te stellen.

Dat is wat men van mij vandaag mag gaan doen bij Suez, dat nu de baas is over electrabel, bijvoorbeeld.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 5 februari 2006 om 10:26.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 14:56   #65
Phrea|K
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
dat kan opgaan in een maatschappij waar het zeer moeilijk is om te zien wie de macht heeft en waar zo'n 'revolutie' dan ook zeer veel planning en organisatie vergt.

Als je daarentegen een situatie hebt waarin precies geweten is in welk gebouw de grote bazen die de hele watervoorziening in handen hebben zitten, is het gemakkelijk daar eventjes langs te gaan en de boel in de fik te steken. En daarna een democratisch verkozen bestuur aan te stellen.

Dat is wat men van mij vandaag mag gaan doen bij Suez, dat nu de baas is over electrabel, bijvoorbeeld.
Jij mag gerust een bedrijf binnenvallen: de politie arresteert je en daarmee is de kous af. Het gaat er juist om dat je de steun moet krijgen van een overweldigende meerderheid in de samenleving, politie en leger moeten aan je kant staan voordat je kunt beginnen met pogroms en nationalisaties te plannen. Ik zeg jou gewoon dat je die meerderheid nooit of te nimmer zult krijgen hier. De communisten slaagden er nog niet in toen ze nog niet in de geschiedenisboeken stonden als de meest moorddadige ideologie van de 20ste eeuw, laat staan dat het nu wel zou lukken. Wees toch niet zo naïef.
Oud 5 februari 2006, 15:17   #66
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K Bekijk bericht
Jij mag gerust een bedrijf binnenvallen: de politie arresteert je en daarmee is de kous af. Het gaat er juist om dat je de steun moet krijgen van een overweldigende meerderheid in de samenleving, politie en leger moeten aan je kant staan voordat je kunt beginnen met pogroms en nationalisaties te plannen. Ik zeg jou gewoon dat je die meerderheid nooit of te nimmer zult krijgen hier. De communisten slaagden er nog niet in toen ze nog niet in de geschiedenisboeken stonden als de meest moorddadige ideologie van de 20ste eeuw, laat staan dat het nu wel zou lukken. Wees toch niet zo naïef.
Het zal ook niet van de commies komen 8)
Oud 5 februari 2006, 15:33   #67
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Ha die Willem : Doen zonder nadenken, alsof als men gaat denken men niet meer zou werken. Het ongebreidelde streven naar winst is echter dodelijk.
Met winst is het zoals met lichaamstemperatuur :
Bij een optimale lichaamstemperatuur is men gezond & zo is het ook met optimale winst.
Bij maximale lichaamstemperatuur is men echter dood & dat geldt ook voor de winst.

Vrijheid van ondernemen is absoluut primordiaal in een liberale, democratische maatschappij. Een totalitair regime instellen of het nu neonazi, fascistisch, technocratisch of hoe die dingen ook heten schaft de vrije onderneming altijd af om er controle op uit te oefenen.

Maar de absoluut vrije onderneming ontwikkelt zich natuurlijk volgens het aloude recht van de strekste (of slimste) in de richting van een maximalizering van de winsten - de grote gaat de kleintjes onderdrukken.. Het is zoals met de instandhouding van de menselijke soort : we kunnen een maatschappij slechts "leefbaar" houden door de zwakkeren te beschermen : ie. hun recht op voedsel, onderdak, scholing, geneeskundige verzorging enz..
Het bestaan van staten, vrije ondernemingen, godsdiensten enz.; zijn aan deze hogere menselijke doelstellingen ondergeschikt. Men kan zoveel men wil over de methoden van mening verschillen. Het niet voor ogen houden van deze doelstellingen loopt echter altijd falikant af.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 16:47   #68
Phrea|K
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het ongebreidelde streven naar winst is echter dodelijk.

Vrijheid van ondernemen is absoluut primordiaal in een liberale, democratische maatschappij. Een totalitair regime instellen of het nu neonazi, fascistisch, technocratisch of hoe die dingen ook heten schaft de vrije onderneming altijd af om er controle op uit te oefenen.

Maar de absoluut vrije onderneming ontwikkelt zich natuurlijk volgens het aloude recht van de strekste (of slimste) in de richting van een maximalizering van de winsten - de grote gaat de kleintjes onderdrukken.. Het is zoals met de instandhouding van de menselijke soort : we kunnen een maatschappij slechts "leefbaar" houden door de zwakkeren te beschermen : ie. hun recht op voedsel, onderdak, scholing, geneeskundige verzorging enz..
Het bestaan van staten, vrije ondernemingen, godsdiensten enz.; zijn aan deze hogere menselijke doelstellingen ondergeschikt. Men kan zoveel men wil over de methoden van mening verschillen. Het niet voor ogen houden van deze doelstellingen loopt echter altijd falikant af.
Ik denk ook niet dat het wenselijk is om als bedrijf winstbejag boven elke andere doelstelling te heffen en ik ben evenmin overtuigd van dat een samenleving leefbaar zou blijven moest iedereen enkel en alleen zijn eigenbelang nastreven. Maar er is een verschil tussen de 'zwakkeren' helpen om zichzelf te helpen en klassehaat prediken. Ik heb vnl een probleem met het feit dat commies gewoon proberen om mensen een slachtoffergevoel aan te praten: niemand is verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes, alle schuld ligt bij het kapitalisme/de bedrijven/het establishment/geldjoden. Wat men eigenlijk doet, is ontkennen dat het individu zijn eigen leven in handen heeft of kan nemen binnen het huidige systeem. Wat een opbeurende boodschap.
Oud 5 februari 2006, 17:19   #69
willem1940NLD

Standaard

Zonder winst vervalt iedere bestaansreden voor een bedrijf; faillissement.

Het boek Bedrijfsleer op de Middelbare Handelsscholen van de 50-60-er jaren was wat dit betreft rechtlijnig-eenduidig: kop en aanhef van Hoofdstuk 1,
De Onderneming
- Het Doel van de Onderneming
-- het Doel van de Onderneming is het Maken van Winst.

Geitewollensokkenstrompelaars gingen enige tientallen jaren vrij ver in het vervalsen van schoolboeken en pogingen tot uitbannen van het woord "winst" maar deze ONZIN is inmiddels afdoende ontzenuwd.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 5 februari 2006 om 17:21.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2006, 22:06   #70
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ha, veel Grote Denkers hier.

In "mijn kringen" slaat zulks weinig aan.

Aanpak 1: kies voor ondernemerschap en besteed energie geconcentreerd aan het Maken van Winst.

Aanpak 2: (mijn optie): verhuur je om te WERKEN en concentreer je energie op alles wat de toko kan verrijken waar jij van eet.

Dit werkt wereldwijd eender en betaalt op termijn steeds beter. Staat wel volkomen vreemd ten opzichte van het "moderne" 9-tot-5-denken, je komt altijd tijd te kort. De wereld kan niet zonder DOENERS want zij trekken de kar.
Gezien het feit dat je op dit Belgische forum meedraait, zou je moeten weten dat hier in de bedrijven de laatkomers de hal versperren voor diegenen die eerder naar huis gaan. Als ze er al zijn. Want in Belgie wordt de gemiddelde jeugd kennelijk al voorbereid op een brugpensioen op dertig jarige leeftijd. Laatst vroeg een vrouw in een bedrijf om zwangerschapsverlof. Gefeliciteerd, zei de baas. En wanneer komt het. Antwoord: Als ik dat verlof nu krijg, over negen maanden.
Alle fraaie verhalen ten spijt over die hard werkende Belgische werknemers, er wordt teveel geluld over de tientallen manieren om NIET te werken, korter te werken, anders te werken, minder te werken enz. waarvoor dan allerhande regelingen zijn uitgewerkt die het investeringsklimaat en de economische effectiviteit aantasten. Denk maar aan de 'notionele' onzin van Verhofstadt. Als het geld dus niet van de bedrijven komt, moet het wel van belastingen komen die de burger ophoest. En die zijn niet gering hier.
Maar ik ondersteun je stelling volkomen.
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2006, 22:15   #71
Foreigner
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Einde verhaal, Breydel?
Foreigner is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be