Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Moeten de VS en Israël Hamas aanvaarden als gesprekspartner ?
Ja, want Hamas heeft democratische verkiezingen gewonnen 29 53,70%
Ja, maar alleen als Hamas gematigdere taal spreekt 16 29,63%
Neen, want Hamas wordt beschouwd als een terreurorganisatie 9 16,67%
Aantal stemmers: 54. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2006, 23:37   #61
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Kijk, ik ben geen voorstander van Hamas, omdat ik niet religieus gezind ben en geen nationalist ben. Maar Israel en de VS moeten niet hypocriet doen;
Ten eerste is het dodental door het staatsterrorisme van Israel en VS stukken hoger dan dat van die zogenaamde terroristische organisaties en Sharon alleen heeft persoonlijk een veelvoud mensenlevens op zijn geweten als Hamas.

De keuze voor Hamas van de Palestijnen is trouwens goed te begrijpen, het is de beste verzetsorganisatie, al kan je over de methode twisten, over de redenen van de zelfmoordaanslagen allerminst. Hamas is ook niet zo corrupt als die nationalisten van Fatah die zelfs op frauduleuze manier zelf de beton verschaften aan de Israeli om de muur te bouwen. En Hamas heeft verschillende sociale projecten lopen, terwijl Fatah in de regering enkel maar sociale voorzieningen heeft afgebouwd en laten vernietigen door de Israeli.

Ik heb trouwens de tweede optie genomen. Omdat ik inderdaad hoop dat Hamas als stem van de Palestijnen zal streven naar een oplossing waar bij bevolkingen kunnen samenleven; een situatie die nu onmogelijk is door de leiders van beide groepen en dan vooral het imperialistische zionisme van de joodse bourgeosie. Overigens klonken de mensen van Hamas zelf die ik telkens aan het woord hoorde een stuk gematigder dan hetgeen ik hier gehoord heb in opinie-artikels in de pers.

Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 27 januari 2006 om 23:40.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2006, 23:49   #62
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Israel heeft eigenlijk zelf gezorgd dat Hamas de absolute meerderheid heeft gehaald.

Als men gewoon Bargouti bijvoorbeeld had vrij gelaten, die de steun heeft van de bevolking, zoals Arafat dat had, dan had Hamas niet gewonnen maar waarschijnlijk toch Fatah; En bovendien is Barghouti geen islamist en wil hij een tweestaten-oplossing...

Maar Israel moest de leider van de tweede intifada tegen zionistische onderdrukking in een schijnproces zonodig veroordelen tot vijf maal levenslang in een schijnproces.

Opgelet, wil niet zeggen dat ik Barghouti zo vertrouw, waarschijnlijk zou hij niet veel veranderen aan de corruptie; maar het zou voor Israel alleszins een zekerdere toekomst geweest zijn.
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 00:13   #63
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Allemaal weer de schuld van Israel en de VS. Dat links ongedierte toch....
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 01:29   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Israël en de VS links ?
Dat is pas nieuws !
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 13:05   #65
Bolter
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Israel heeft eigenlijk zelf gezorgd dat Hamas de absolute meerderheid heeft gehaald.

Als men gewoon Bargouti bijvoorbeeld had vrij gelaten, die de steun heeft van de bevolking, zoals Arafat dat had, dan had Hamas niet gewonnen maar waarschijnlijk toch Fatah; En bovendien is Barghouti geen islamist en wil hij een tweestaten-oplossing...

Maar Israel moest de leider van de tweede intifada tegen zionistische onderdrukking in een schijnproces zonodig veroordelen tot vijf maal levenslang in een schijnproces.

Opgelet, wil niet zeggen dat ik Barghouti zo vertrouw, waarschijnlijk zou hij niet veel veranderen aan de corruptie; maar het zou voor Israel alleszins een zekerdere toekomst geweest zijn.
Ik raad iedereen aan om " De grote beschavingsoorlog : de verovering van het Midden-Oosten" van Robert Fisk eens te lezen...
Zeer leerrijk..

Blijkbaar werd Hamas achter de schermen door Israël opgericht om de Palestijnen te verdelen...
Ze hadden immers schrik dat Fatah en Arafat teveel macht kregen ...

Alles bij elkaar : geslaagd in hun opzet.....
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 14:14   #66
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolter Bekijk bericht
Ik raad iedereen aan om " De grote beschavingsoorlog : de verovering van het Midden-Oosten" van Robert Fisk eens te lezen...
Zeer leerrijk..

Blijkbaar werd Hamas achter de schermen door Israël opgericht om de Palestijnen te verdelen...
Ze hadden immers schrik dat Fatah en Arafat teveel macht kregen ...

Alles bij elkaar : geslaagd in hun opzet.....
De oprichting van de staat Israël was een opgezet spel.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 16:37   #67
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
idd. en dat het nu stenen uit de grond vriest -> de schuld van de VS en de joden Waar gaan we naartoe
Oud 28 januari 2006, 19:19   #68
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zegt de regering Blair, die zelf een oorlog begint tegen de wil van de meerderheid van de eigen onderdanen in, en zonder ook maar de minste 'legitimering' vanwege de internationale gemeenschap.

Dat noemen ze 'lef hebben', of - minder schijnheilig - 'onbeschaamdheid'.
Ja, als u weigert een onderscheid te maken tussen een legitieme staat en een terroristische organisatie dan komt u tot zo'n dwaze uitspraken natuurlijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 19:21   #69
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Gericht uitgevoerde moorden, zoals op schoolgaande kinderen ??
U vergist zich een beetje. Diegenen die bewust kinderen van schoolleeftijd omhangen met explosieven en hen uitsturen om zichzelf te gaan opblazen ... dat is wel degelijk Hamas en co.
Oud 28 januari 2006, 19:24   #70
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Maar die zich nu wel al een jaar aan een bestand houdt en sindsdien geen aanslagen meer gepleegd heeft.

Dat terwijl Israël lustig voort land inpikt ten Oosten van de muur die ook nog eens op illegale wijze op door Israël niet bezitte grond gebouwd werd.

En over racisme hoef je de Israëli's niets te leren, hoor...
De raketten die vanuit de Gaza-strook werden afgevoerd en de terreur die zij ontketenden in de Gaza-strook meteen na het vertrek van de Israeli's vergeet u even voor het gemak.
Oud 28 januari 2006, 19:26   #71
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
D�*t en het feit dat Hamas nu eenmaal zorgt voor de Palestijnen, daar waar alle andere partijen dat verzuimen.
Mensen zichzelf laten opblazen: een nieuwe vorm van "zorgzaam beleid".
Oud 28 januari 2006, 19:43   #72
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Probleem is natuurlijk als de Westerse landen weigeren te praten met Hamas en eventueel de financiele steun afschaffen of terugschroeven, Hamas zich zal keren voor hulp tot de Saoedi's, de Iraniers, enz. met een verdere radicalisatie tot gevolg en dan wordt het daar pas echt een kruitvat.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 20:10   #73
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Israël en de VS links ?
Dat is pas nieuws !
Meent u dat nu of doet u uzelf uit sarcastisch oogpunt nogal dom voor?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 22:02   #74
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Just in :

Hamas says it will not change

By STEVEN GUTKIN
ASSOCIATED PRESS WRITER

GAZA CITY, Gaza Strip -- Following their resounding election victory, the Islamic militants of Hamas met the question of whether they will change their stripes with a loud "no": no recognition of Israel, no negotiations, no renunciation of terror.
But the world holds out hope that international pressure can make them more moderate. At stake is the future of Mideast peacemaking, billions of dollars in aid and the Palestinians' relationship with Israel, the United States and Europe.

Hamas' victory - winning 76 of 132 parliament seats in Wednesday's election - has created a dizzying power shift in the West Bank and Gaza Strip, overturning certitudes and highlighting the failure by Palestinian leaders, Israel and the international community to ease growing desperation in the Palestinian territories.

************************************************** **

Leuk, de regerende partij van Palestina gaat door met terreur aanslagen in Israel.

Let the war begin zou ik zeggen.

Imho moet Israel :

1) de veiligheidsmuur rond de palestijnse gebieden verstevigen.
2) palestijnen in Israel niet laten werken
3) geen economische en geen deplomatieke contacten met Palestina onderhouden
4) Zeer hard terugslaan bij eventuele aanslagen
5) moslims die in Israel wonen massaal deporteren

Hamas had een kans om iets meer te zijn dan een terroristische organisaie. Ze zijn te dom om het te grijpen.

Laatst gewijzigd door Shizie : 28 januari 2006 om 22:03.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2006, 23:54   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht

Ja, als u weigert een onderscheid te maken tussen een legitieme staat en een terroristische organisatie dan komt u tot zo'n dwaze uitspraken natuurlijk.
Ik maak wel degelijk een onderscheid tussen een 'staat' en een 'organisatie', wees maar niet bang, en ik geef het Verenigd Koninkrijk toch iets meer krediet dan Hamas, zonder dat ik goed kan uitleggen waarom eigenlijk.

Maar de 'regering' van Tony Blair is wegens de inval in Irak zowat alle 'morele gezag' kwijt, en dat maakt dat de uitspraken van Jack Straw 'hol' klinken, en 'ginder' allerminst ernstig genomen worden, zoals wel te voorspellen viel.
Oud 29 januari 2006, 00:03   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U vergist zich een beetje. Diegenen die bewust kinderen van schoolleeftijd omhangen met explosieven en hen uitsturen om zichzelf te gaan opblazen ... dat is wel degelijk Hamas en co.
Nee nee, ik had het wel degelijk over die jongens van de IDF, die voor de lol of van de zenuwen Palestijnse schoolkinderen aan flarden schieten en daar heel uitzonderlijk soms ook voor 'berispt' worden.

En nee, ik vind het niet prettig dat Hamas zo'n verkiezingsoverwinning behaald heeft, en ja, ik weet dat Hamas ook geen koorknapen zijn, maar ik zou u er desondanks willen op wijzen dat er nog steeds veel meer Palestijnse slachtoffers in dit conflict te betreuren vallen dan Israëlische.
Maar èlk slachtoffer is er wel één te veel. Het doet er niet toe aan welke kant ze vallen.

Ik herhaal : ELK SLACHTOFFER IS ER EEN TE VEEL.

Nu moet je echt wel van slechte wil zijn als je dit niet ziet, hé.
Oud 29 januari 2006, 00:05   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht

Meent u dat nu of doet u uzelf uit sarcastisch oogpunt nogal dom voor?
Wat denkt u ??
Oud 29 januari 2006, 02:15   #78
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Dat Hamas het nu maar zelf eens oplost. I.p.v. een destructieve politiek te voeren zullen ze zich nu moeten bewijzen dat ze iets constructief kunnen opbouwen. Daarna kan men evalueren of ze het waard zijn om mee samen te werken.
ik denk dat die gasten van Hamas in feite wel in de nesten zitten nu ze een land te administreren hebben.Ze gaan snel merken dat dit véél moeilijker is als een oorlogje voeren en arme sloebers met bommengordels naar israël sturen.
En zoals het er nu uitziet, gaan ze mischien nog een burgeroorlog uit te vechten hebben ook nog.Die jongens van de tegenpartij zagen er echt niet tevreden uit op het nieuws, allemaal gewapend enzo...echt zéér demokratisch gedoe...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 02:20   #79
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mensen zichzelf laten opblazen: een nieuwe vorm van "zorgzaam beleid".
Eén ding begrijp ik niet: je ziet gewoonlijk jonge mensen, en zelfs kinderen, die zich gaan laten ontploffen.Voor een strijdend volk zou het toch beter zijn géén gezonde , jonge strijdkrachten op te offeren voor kamikaze-aanslagen?!Beter stuurden ze oude grijsaards?
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 02:35   #80
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik denk dat die gasten van Hamas in feite wel in de nesten zitten nu ze een land te administreren hebben.Ze gaan snel merken dat dit véél moeilijker is als een oorlogje voeren en arme sloebers met bommengordels naar israël sturen.
En zoals het er nu uitziet, gaan ze mischien nog een burgeroorlog uit te vechten hebben ook nog.Die jongens van de tegenpartij zagen er echt niet tevreden uit op het nieuws, allemaal gewapend enzo...echt zéér demokratisch gedoe...
Ik kan het dus niet begrijpen. Je bent onder bezetting, ze onderdrukken je, .. wat je doet is feesten,roepen, ...

Volgens mij heeft Israël die opstandelingen omgekocht .. (ik hoop dat zo is, anders is het éérrgggg)
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be