![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht. |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
[geniet van de momentaire stilte] zucht [/geniet van de momentaire stilte]
![]() |
#65 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als dit soort "prop-talk" gevoerd wordt door de zelfverklaarde middenrijstrookrijders van de vrijheid van meningsuiting, dan bevind ik mij toch liever in de omgeving van de berm 8)
#66 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het is een ongezonde situatie waarin wij onze vrijheid laten bepalen door de lengte van andermans tenen want in tegenstelling tot de indruk die de beeldspraak oproept is dit geheel subjectief. Een respectvolle discussie zal men zeker niet krijgen door het soort protesten dat we de laatste tijd gezien hebben en nog veel minder door hieraan toe te geven. Minder discussie, dat wel. Ik herhaal trouwens mijn vraag waarom nu pas de noodzaak aan een "respectvolle discussie", het vermijden van beledigingen en provocatie opduikt. |
|
![]() |
![]() |
#68 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een vraagje: eerst beweert u dat "het aan de uitvoerder" is om te oordelen of een cartoon beledigend is, maar hierboven zegt u dan weer dat de enige die kan bepalen of een cartoon weldegelijk beledigend is, de toehoorder is. Hoe gaat u die twee stellingen met elkaar denken te rijmen in de praktijk?
#69 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#70 |
Minister
|
![]() De vrijheid van meningsuiting moet dus ingeperkt worden om haar te redden. Die is nieuw.
|
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zijt maar zeker.
![]() Ook nog dit in verband wat u hierboven zegt over respect voor een geloof: een geloof dat respect eist voor zichzelf, moet in mijn ogen wel een heel zwak geloof zijn, aangezien het blijkbaar niet in staat is om respect te krijgen...
#72 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#73 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ziet u die dan niet?
![]() ![]()
#74 |
Vreemdeling
|
![]() Toverwoorden: begrip en inschatting
Laatst gewijzigd door Hieronymus : 15 februari 2006 om 13:38. |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Vreemdeling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Vreemdeling
|
![]() Daar ben ik het slechts voor een deel mee eens. Wanneer jij iemand op straat voor hoer uitscheldt dan heb je een grote kans dat de reactie niet positief is, echter de reactie kan variëren.
|
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jammer genoeg is er geen universele standaard om verdienste van een mening en recht op respect af te meten. Het uiten van verschillende meningen is nooit vrijheidsberovend, en respect ervoor hoeft dus niet juridisch afgedwongen worden. Als er geen objectieve maatstaf bestaat, dan kan je immers respect niet onder dwang forceren. Het is trouwens een contradictie: respect of gebrek eraan zit in onze hoofden. Je kan dus enkel de respect(loze) uitingen afdwingen of verbieden. Dat verandert niks aan onze bewustzijnsinhoud. Een spotprent over religie, is in mijn denkwereld een respectvolle uiting aan het verlichtingsdenken. Wat voor de ene dus een uiting van respect is, is voor de andere beledigend. Je kan dus niet via juridische weg bepalen, welke van beide subjectieve interpretaties respect verdient.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als een religie de macht in handen heeft, dan kan je heel goed veinzen ertoe te behoren, om te genieten van de prebenden die eraan vast hangen. Een tulband dragen, weerspiegelt niet noodzakelijk je ware bewustzijnsinhoud. Een religie kan evengoed voorgewend zijn, en hoeft niet per definitie deel uit te maken van de (schijn-)religieuze mens. Vele mensen zweren hun religies- af, en vanaf dat moment maakt die ook geen deel meer uit van hun persoon. Sommigen hakken daarna zelfs lustig in op wat eens hun gedachtengoed was, zonder er blijvende fysische of geestelijke letsels aan over te houden, hoezeer de relgie ooit met hun wereld verweven was....... Daarom wens ik voor geen enkele uiting a priori respect op te brengen. Ik probeer enkel het individu te respecteren, voorzover mogelijk, én de vrijheid om het uiten van meningen (ook meningen die ik daarom zelf niet respecteer).
![]() |