Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Deense cartoons
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Deense cartoons Hier en enkel hier kunnen alle onderwerpen omtrent de onstane commotie rond de Deense cartoons van de profeet Mohammed terecht.

Discussietools
Oud 15 februari 2006, 12:39   #61
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Een respectvolle discussie met die apen die op straat komen & den boel afbranden *IS* onmogelijk.
Dan raad ik u aan zij die geen apen zijn met respect te benaderen en hen niet tot apen te maken.
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:46   #62
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hieronymus Bekijk bericht
Dan raad ik u aan zij die geen apen zijn met respect te benaderen en hen niet tot apen te maken.
Al wie van mij eist dat ik "rekening" ga houden met hun geloof loopt tegen een muur. Ik heb namelijk geen respect ten opzichte van religie.
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 12:47   #63
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Al wie van mij eist dat ik "rekening" ga houden met hun geloof loopt tegen een muur. Ik heb namelijk geen respect ten opzichte van religie.
En ten opzichte van de religieuzen? Religie is een onderdeel van hen.
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:08   #64
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en ik wil die rechten ook niet ontnemen, hoe kom je erbij dat ik daar voor pleit? Ik pleit niet voor overheidsregulering, ik pleit voor zelfregulering.
In het kader van zelfregulering stel ik voor dat alle politici vanaf dit moment hun mond houden.

[geniet van de momentaire stilte] zucht [/geniet van de momentaire stilte]
Oud 15 februari 2006, 13:10   #65
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jampie Bekijk bericht
René Artois begrijpt de middenweg niet. Hij is namelijk zelf een religieus extremist.
Als dit soort "prop-talk" gevoerd wordt door de zelfverklaarde middenrijstrookrijders van de vrijheid van meningsuiting, dan bevind ik mij toch liever in de omgeving van de berm 8)
Oud 15 februari 2006, 13:10   #66
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Wie of wat ze aanbidden in de privicy van hun woning trek ik me niet aan, zolang'k er maar nie op moet luisteren/zien
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:12   #67
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heeft u gelijk in. Wanneer de tenen uit de sandalen groeien moet er op getrapt worden. Maar aangezien een respectvolle discussie nog steeds mogelijk is is dat nu het geval niet.
Daar gaat u weer. Daarstraks waren het de zgn. "beledigden" die beslisten wanneer er van beledigingen sprake was. Nu het een kwestie van de lengte van de tenen is stelt zich de vraag wie zal mogen beslissen wanneer dezen te lang zijn. De eigenaars van de tenen?

Het is een ongezonde situatie waarin wij onze vrijheid laten bepalen door de lengte van andermans tenen want in tegenstelling tot de indruk die de beeldspraak oproept is dit geheel subjectief. Een respectvolle discussie zal men zeker niet krijgen door het soort protesten dat we de laatste tijd gezien hebben en nog veel minder door hieraan toe te geven. Minder discussie, dat wel.

Ik herhaal trouwens mijn vraag waarom nu pas de noodzaak aan een "respectvolle discussie", het vermijden van beledigingen en provocatie opduikt.
Rene Artois is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:14   #68
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Een belediging is een belediging wanneer hij zo wordt opgevat.
Een vraagje: eerst beweert u dat "het aan de uitvoerder" is om te oordelen of een cartoon beledigend is, maar hierboven zegt u dan weer dat de enige die kan bepalen of een cartoon weldegelijk beledigend is, de toehoorder is. Hoe gaat u die twee stellingen met elkaar denken te rijmen in de praktijk?
Oud 15 februari 2006, 13:15   #69
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Een vraagje: eerst beweert u dat "het aan de uitvoerder" is om te oordelen of een cartoon beledigend is, maar hierboven zegt u dan weer dat de enige die kan bepalen of een cartoon weldegelijk beledigend is, de toehoorder is. Hoe gaat u die twee stellingen met elkaar denken te rijmen in de praktijk?
Logica is een kreng
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:15   #70
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overigens, het niet uiten van beledigingen is een van de basisvoorwaarden voor een respectvolle omgang. En welk probleem denk je op te kunnen lossen door het uiten van beledigingen, je brengt er de vrijheid van meningsuiting enkel mee in gevaar!
De vrijheid van meningsuiting moet dus ingeperkt worden om haar te redden. Die is nieuw.
Rene Artois is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:23   #71
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Logica is een kreng
Zijt maar zeker.

Ook nog dit in verband wat u hierboven zegt over respect voor een geloof: een geloof dat respect eist voor zichzelf, moet in mijn ogen wel een heel zwak geloof zijn, aangezien het blijkbaar niet in staat is om respect te krijgen...
Oud 15 februari 2006, 13:24   #72
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Waar precies zit de contradictie?
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:29   #73
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waar precies zit de contradictie?
Ziet u die dan niet? Als de cartoonisten op voorhand zouden moeten beslissen of een cartoon al dan niet beledigend is voor een groep of een individu, MAAR ENKEL de groep of het individu zélf kan beslissen of een cartoon al dan niet beledigend is, dan impliceert dat toch dat die cartoonisten op een gegeven moment die cartoon toch moeten gaan tonen aan de groep/alle individuen. Of niet soms? Het alternatief is immers dat elke potentieel beledigende cartoon of kritiek of weet-ik-wat-dan-ook bij voorbaat niet zal worden gepubliceerd. Wat staat er dan nog morgen in mijn krant?
Oud 15 februari 2006, 13:38   #74
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Toverwoorden: begrip en inschatting

Laatst gewijzigd door Hieronymus : 15 februari 2006 om 13:38.
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:41   #75
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Toverwoorden: begrip en inschatting
Larie & apekool.
Je kan onmogelijk inschatten hoe bepaalde mensen reageren op bepaalde ideeën, laat staan religieën.
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:43   #76
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Larie & apekool.
Je kan onmogelijk inschatten hoe bepaalde mensen reageren op bepaalde ideeën, laat staan religieën.
Ik heb het over uitingen, niet over ideeën.
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:46   #77
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Ik heb het over uitingen, niet over ideeën.
Mijn excuses.

Je kan onmogelijk inschatten hoe bepaalde mensen reageren op bepaalde uitingen, laat staan als het religieën betreft.
Amon_Re is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:49   #78
Hieronymus
Vreemdeling

Standaard

Daar ben ik het slechts voor een deel mee eens. Wanneer jij iemand op straat voor hoer uitscheldt dan heb je een grote kans dat de reactie niet positief is, echter de reactie kan variëren.
Hieronymus is offline  
Oud 15 februari 2006, 13:51   #79
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zijt maar zeker.

Ook nog dit in verband wat u hierboven zegt over respect voor een geloof: een geloof dat respect eist voor zichzelf, moet in mijn ogen wel een heel zwak geloof zijn, aangezien het blijkbaar niet in staat is om respect te krijgen...
Ik denk dat iedereen, graag respect krijgt voor zijn ideeëngoed. Ook extreem-linksen, (neo-)nazi's, geflipte denkers, nutty professors........
Jammer genoeg is er geen universele standaard om verdienste van een mening en recht op respect af te meten. Het uiten van verschillende meningen is nooit vrijheidsberovend, en respect ervoor hoeft dus niet juridisch afgedwongen worden. Als er geen objectieve maatstaf bestaat, dan kan je immers respect niet onder dwang forceren. Het is trouwens een contradictie: respect of gebrek eraan zit in onze hoofden. Je kan dus enkel de respect(loze) uitingen afdwingen of verbieden. Dat verandert niks aan onze bewustzijnsinhoud.
Een spotprent over religie, is in mijn denkwereld een respectvolle uiting aan het verlichtingsdenken. Wat voor de ene dus een uiting van respect is, is voor de andere beledigend. Je kan dus niet via juridische weg bepalen, welke van beide subjectieve interpretaties respect verdient.
Oud 15 februari 2006, 13:57   #80
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat valt te bezien.

Als een religie de macht in handen heeft, dan kan je heel goed veinzen ertoe te behoren, om te genieten van de prebenden die eraan vast hangen. Een tulband dragen, weerspiegelt niet noodzakelijk je ware bewustzijnsinhoud. Een religie kan evengoed voorgewend zijn, en hoeft niet per definitie deel uit te maken van de (schijn-)religieuze mens.
Vele mensen zweren hun religies- af, en vanaf dat moment maakt die ook geen deel meer uit van hun persoon. Sommigen hakken daarna zelfs lustig in op wat eens hun gedachtengoed was, zonder er blijvende fysische of geestelijke letsels aan over te houden, hoezeer de relgie ooit met hun wereld verweven was.......

Daarom wens ik voor geen enkele uiting a priori respect op te brengen. Ik probeer enkel het individu te respecteren, voorzover mogelijk, én de vrijheid om het uiten van meningen (ook meningen die ik daarom zelf niet respecteer).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be