![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Erdal werd, voor de volledigheid, niet eens rechtstreeks beschuldigd van terrorisme omdat de Turkse staat geen enkel bewijs had, maar wel van 'verstoring van de grondwettelijke orde', met andere woorden, iets teveel kritiek hebben. We hebben het hier over een land waar het leger nog altijd instaat is een regering af te zetten en partijen te verbieden, waar parlementsleden bijna de doodstraf kregen omdat ze koerdisch spraken, waar folteringen en verdwijningen op zijn Zuid Amerikaans nog steeds gebeuren.
![]() |
![]() |
#63 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet bepaald de meest objectieve gazetten. De onafhankelijke linkse media daarentegen zien het toch net iets anders. En dat er wapens zijn gevonden ontken ik niet, en daar heeft een van de beklaagden alle verantwoordelijkheid voor op zich genomen, de anderen wisten daar niks van, een deel wist niet eens dat dat appartement bestond. Bovendien is die zaak serieus opgeblazen geweest. Nogmaals: welke wapens? Troouwens gezien het feit dat Erdal achterna werd/wordt gezeten door Turkse huurmoordenaars lijkt het me niet meer dan logisch dat ze daar wapens in huis hadden om zich te verdedigen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Gouverneur
|
![]() Bob?
![]() Laatst gewijzigd door Tempest : 2 maart 2006 om 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
BEWIJZEN?
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar ook in Belgie trachtten partijen, andere partijen te verbieden. Dus tot daar niets nieuws onder de zon. Maar uiteindelijk is Erdal toch veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. En vergis ik mij als ik mij meen te herinneren dat men denkt dat zij ook betrokken is bij de moord op een politieke tegenstander. En tenslotte heeft men niet de bedoeling om met machinegeweren om meeuwenjacht te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zorgen dat uw muisaanwijzer de knop “snel reageren” niet focust. Dan wordt het bericht telkens ge de spatiebalk gebruikt verstuurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alle andere linksen in dit land beschouwen de VRT als de propagandazender van het neoliberaal beleid van paars.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Erdal is veroordeeld voor andere zaken dan moord. Trouwens, het gaat hier om een politiek proces: het DHKC wordt als 'terroristisch' aanzien omdat het de Turkse dictatuur wil omverwerpen. Stel u eens voor dat men op grond van de terrorismebestrijding besluit dat alle flaminganten gevaarlijke extremisten zijn. Er bestaat immers de kans dat zij ooit de Belze staat omverwerpen (enfin, laat ons toch hopen ![]() Welke wapens daar lagen weet ik eigenlijk niet maar dit is wel het eerste dat ik hoor over machinegeweren. Toen ik daar aanwezig was op dat proces heb ik de verdediging horen spreken over enkele handwapens.
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Administrator
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() ![]() Fehriye Erdal leeft al 10 jaar lang ondergedoken in België omdat ze vreest door de Turkse staatsveiligheid ontvoerd of vermoord te zullen worden. De Turkse regering laat echter niet af en zet de Belgische regering en Justitie al jarenlang onder druk. Zij heeft zopas voor een derde maal om de uitlevering van Fehriye Erdal aan Turkije gevraagd. In Turkije maakt Fehriye Erdal geen enkele kans en zou ze al lang tot levenslang veroordeeld geweest zijn en zoals de andere Koerden in de meest onmenselijke omstandigheden en volstrekte éénzaamheid opgesloten zijn geweest. Alhoewel Turkije deel wil uitmaken van de Europese Unie erkent de Turkse regering immers het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens niet waarin staat dat iedere Europese burger het recht heeft op een eerlijk proces. Het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens veroordeelt ook folteringen of onmenselijke opsluitingen en behandelingen maar daar trekt de Turkse regering waarin de militairen het nog steeds voor het zeggen hebben, zich niets van aan. Ook in België heeft Fehriye Erdal geen kans op een eerlijk proces. Het betreft hier duidelijk een politiek proces. Dat wil zeggen dat Fehriye Erdal reeds op voorhand door de rechter schuldig werd bevonden omdat hij vindt dat zij deel zou uitmaken van een 'terroristische organisatie'. Haar veroordeling stond al op voorhand al vast. Daar was geen langdurig gerechtelijk 'onderzoek' voor nodig. Dit was een puur politiek schijnproces. Laatst gewijzigd door werkgroep morkhoven : 2 maart 2006 om 12:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ga inderdaad akkoord dat het mogelijk is dat de Belgische regering en haar bevooroordeelde rechtbanken bestaan uit "fascistoïde" personen die de gerechtvaardigde acties van terroristen tegenwerken met processen. Dat is werkelijk schandalig en gebeurt waarschijnlijk in opdracht van de Amerikanen en de Turkse dictators. Ik wist natuurlijk niet dat DHKP-C een Koerdische organisatie was en ik dan Uw verlichte geest dan ook voor de toelichting. In alle nederigheid vraag ik dan ook excuus voor het feit dat ik mijn mond durfde opendoen en dat in tegenspraak met een "verlichte geest" zoals de Uwe. ![]() Ik hoop dat ze dat meiske snel terugvinden en rehabiliteren. Misschien kunnen ze zelfs wel zorgen voor een postje. Bij KifKif of zo of als adviseur bij Vandelanotte.
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Ze zal bij één of andere organisatie zitten die uitgewezen illegalen herbergen, zo zijn er genoeg in België. Of ze nu Al Qaeda leden herbergt of een Turkse terroriste, veel maakt het hen niet uit, als ze maar kunnen helpen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Banneling
|
![]() Amnesty Nederland besteedt regelmatig aandacht aan de toestand in Turkije.
![]() Turkije Ondanks alle vorderingen die de parlementaire democratie in Turkije, met een hunkerende blik op Europa, de afgelopen jaren heeft gemaakt, wordt de mensenrechtensituatie nog steeds grotendeels bepaald - in negatieve zin - door de veiligheidsdiensten, het leger en de politie. Al dan niet vermeende interne (Koerden, Islamitische fundamentalisten) en externe (Griekenland, Irak, Iran, Rusland) dreigingen liggen hieraan ten grondslag. In Turkije ‘schittert’ dan ook het hele spectrum aan mensenrechtenschendingen: marteling en mishandeling, buitengerechtelijke executies, beknotting van de vrijheid van meningsuiting, gevangenzetten van gewetensbezwaarden en ‘verdwijningen’. http://www.amnesty.nl/landeninfo/lan_turkije.shtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De vent die zet trouwens hebben uit de weg geruimd was een fascistisch zwijn dat zelf al een groot aantal doden op zijn geweten had, maar niet vervolgd werd omdat hij tot de rijkste familie van turkije behoorde. Enfin, niet dat ik individueel terrorisme als de beste methode ga verdedigen binnen dit systeem. De huidige propaganda rond de zaak is echt wel overdreven en ruikt naar klassenjustitie.
![]() Laatst gewijzigd door Jonas Elossov : 2 maart 2006 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zou Koen Dassen, enkele weken geleden gedumpt door Laurette, hier niet de hand in hebben ?
De auto van de staatsveiligheid zou zich hebben vastgereden in het verkeer toen Erdahl op de tram zat , wel erg knullig, als dit waar is. In elk geval nog maar eens een mooi voorbeeld van de door Guy beloofde modelstaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Banneling
|
![]() ![]() Fehriye Erdal vertelt "Als studente kon ik niet onbewogen blijven voor de problemen van mijn land", zegt de jonge militante Fehriye Erdal in onderstaand getuigenis dat ze op 15 mei in de gevangenis van Brugge schreef. Enkele uittreksels. Ik ben geboren op 25 februari 1977 in Adana, in Turkije. Mijn familie kwam oorspronkelijk van Sivas maar verhuisde naar Adana om financiële redenen. Toen ik in het laatste jaar lyceum zat, slaagde mijn oudere zus in het ingangsexamen voor de rechtsfaculteit aan de universiteit van Istanboel. Daarna begon ik aan de richting public relations en reclame. Datzelfde jaar overleed mijn moeder en trokken we naar Istanboel, waar we definitief bleven wonen. De eerste dag op de universiteit was meteen een ontgoocheling. Drie richtingen, waarvoor de ingangsproeven telkens verschillende leerstof besloegen (journalistiek, film-televisie en public relations), bleken nu hetzelfde lespakket te krijgen. Wat is er dan nog specifiek voor elke branche als de leerstof toch dezelfde is? En op het einde van de opleiding krijgt elke student dan het diploma van de richting waarin hij zich oorspronkelijk heeft ingeschreven. Als studente kon ik niet onbewogen blijven voor de problemen in mijn land. Twee jaar na de militaire putsch van 1980, richtte de dictatuur het YÖK op, het Comité voor het Hoger Onderwijs. Het YÖK zorgde overal in de universiteit voor repressie. Politiemannen controleerden onophoudelijk onze identiteitskaarten. We mochten alleen nog onze eigen faculteit binnen. Aanpalende faculteiten werden zelfs afgegrensd met prikkeldraad! De studenten in mijn richting mochten alleen maar de centrale campus op omdat het restaurant nu eenmaal daar lag. Het werd studenten formeel verboden lid te worden van een politieke partij of een vereniging. Agenten in burger hingen overal rond en vielen de studenten lastig. In 1995 waren 40 tot 50 geüniformeerde agenten, de Snelle Interventietroepen, permanent in staat van paraatheid op de centrale campus aanwezig. Twee maand na mijn inschrijving aan de universiteit leerde ik de Federatie van Turkse Studentenverenigingen kennen (TÖDEF), en dan vooral de afdeling in Istanboel, de Solidariteitsvereniging van Jongeren in het Hoger Onderwijs van Istanboel (IYÖ-DER). Het ging om een groep studenten van allerlei politiek pluimage, met uitzondering van de fascisten. We voerden allerlei acties in verband met jongerenproblemen of gebeurtenissen in ons land. Elke jaar organiseerden we op 6 november, de verjaardag van de oprichting van de YÖK, een boycot van de lessen, en verschillende culturele festiviteiten. Vaak gingen we ook stakingspiketten bezoeken of organiseerden we persconferenties. Op 8 maart 1995 hadden we muurkranten gemaakt ter ere van de Werelddag voor Werkende Vrouwen. Tijdens de voorbereidingen kwamen zeven of acht politiemannen mijn vriendin en mij aanhouden. We werden meegenomen naar het politiebureau. Daar werden we een nacht vastgehouden in de anti-terrorismesectie van Eminönü. Een dag later moesten we voor het Hof van de Staatsveiligheid verschijnen, in Istanboel. Toen de procureur ons ondervraagd had, werden we weer vrijgelaten. In de zomer van 1995 solliciteerde ik voor een baan bij het nationale schoonmaakbedrijf. Ik wilde op eigen benen kunnen staan en ook mijn familie financieel wat kunnen steunen. Het bedrijf werkte onder andere voor Sabanci Holding. Daar kwam ik eerst in de nachtploeg terecht. Nadien diende ik een aanvraag in om overdag te kunnen werken. Ik mocht een vrouw vervangen die net in verlof was gegaan. Omdat er klachten waren over de vrouw, stelde men mij voor om voor onbepaalde tijd voor Sabanci te blijven werken. Voor de rest bleef mijn leven zijn normale gangetje gaan. Ik woonde bij mijn ouders, ik zocht vrienden op. Ik begon wel te twijfelen of ik verder zou studeren, want ik had weinig hoop dat ik een baan in het verlengde van mijn studie zou vinden. Op 4 januari 1996 voerden soldaten en politiemannen een raid uit in de Ümraniye-gevangenis. Daarbij kwamen vier militanten van de DHKC om het leven. Op 9 januari voerde de DHKC dan een vergeldingsactie uit in de gebouwen van de Sabanci-holding. Ik sympathiseerde met de DHKP-C en de politie wist dat. En omdat ik in die gebouwen werkte, was ik een geschikte zondebok natuurlijk. De politie wees mij dus meteen aan als een van de verantwoordelijken van de actie. Er bleef me niets anders over dan te vluchten. Ik had geen enkele reden om te vertrouwen op de politie en het gerecht. Verschillende mensen uit mijn dichte omgeving waren immers al het slachtoffer geworden van politiegeweld, marteling en opsluiting. Het zou naïef geweest zijn in gerechtigheid te geloven in een land waarvan uittredend president Demirel bevriend blijkt met een zekere Kamuran Cörtük. Die is berucht voor fraudezaken maar is nog nooit ondervraagd. Wat zou ik moeten verwachten van een land waar men tijdens een verkeersongeval op 3 november 1996 in het kleine stadje Susurluk een volksvertegenwoordiger, een politiechef en de fascistische maffiabaas Abdullah Catli in dezelfde wagen aantrof? Catli was rechtstreeks betrokken bij de moord op zeven studenten-leden van de voormalige Arbeiderspartij van Turkije (TIP). Omdat er dus geen gerechtigheid bestaat in Turkije en om veiligheidsredenen, ben ik vertrokken naar het buitenland. In België ben ik op 26 september 1999, samen met twee van mijn kameraden, aangehouden en daarna opgesloten. In Turkije riskeer ik vandaag de dood door ophanging, op basis van artikel 146/1, dat elke poging om de grondwettelijke orde met geweld te veranderen, bestraft. Als ik in handen van de Turkse overheid val, heb ik geen enkele zekerheid omtrent mijn veiligheid." http://www.ptb.be/international/arti...object_id=2304 |
![]() |
![]() |