Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 maart 2006, 13:07   #61
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Beste Harald

Democratie is de regering van de grootst mogelijke meerderheid - de minderheid is hierbij altijd van de macht uitgesloten.
.
Ja, maar partijen zijn niet representatief. I.e. ik ken geen enkele VB-er, SP-A'er, VLD'er of whatever die het met alle partijstandpunten eens is.

Veel van de issues waar op partijvlak een meerderheid voor is, worden volgens mij niet gedragen door een meerderheid van de bevolking.

Ergo: bindende referenda en het probleem is van de baan.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 14:01   #62
Casca
Minister

Standaard

... dus dan is het CS niet ondemocratisch, maar gewoon ons volledig systeem.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 14:20   #63
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
... dus dan is het CS niet ondemocratisch, maar gewoon ons volledig systeem.
In een democratie is het volk soeverein. In het Belgisch pseudo-representatief stelsel is het volk niet soeverein, enkel de partijtoppen zijn dat. Ons volledig systeem is dus niet democratisch. Als het dat wel zou zijn, zou het CS democratisch kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door Egidius : 22 maart 2006 om 14:20.
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 23:03   #64
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
Het is meer dan opvallend dat het vooral de linkse partijen zijn die vreemdelingen op hun lijsten plaatsen.
Tachtig procent van de allochtone kiezers in Nederland stemt voor de PVDA. Een beter bewijs dat ze niet geïntegreerd zijn, en bijgevolg niet thuishoren in Nederland, noch in Europa is niet denkbaar.

mvg

Harald.
Bos heeft er nu al spijt van door allerlei problemen met die gasten
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 maart 2006, 23:10   #65
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ja, maar partijen zijn niet representatief. I.e. ik ken geen enkele VB-er, SP-A'er, VLD'er of whatever die het met alle partijstandpunten eens is.

Veel van de issues waar op partijvlak een meerderheid voor is, worden volgens mij niet gedragen door een meerderheid van de bevolking.

Ergo: bindende referenda en het probleem is van de baan.
Representatief betekent dat de burgers vertegenwoordigd worden door hun verkozenen.
Hiervoor is niet in het minst vereist dat de verkozene net hetzelfde denkt als zijn/haar honderden of duizenden kiezers.

mvg

Harald.
Harald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 00:04   #66
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is meer dan opvallend dat het vooral de linkse partijen zijn die vreemdelingen op hun lijsten plaatsen.
Cdenv en VLD blijven niet achter hoor... Heb je de nieuwe aanwinst van de vld al gezien.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2006, 08:56   #67
Egidius

Standaard

Citaat:
Representatief betekent dat de burgers vertegenwoordigd worden door hun verkozenen.
Jij en ik en heel België weten dat in casu een fictie is.

Citaat:
Hiervoor is niet in het minst vereist dat de verkozene net hetzelfde denkt als zijn/haar honderden of duizenden kiezers.
Natuurlijk wel. Hij krijgt een mandaat om uit te voeren wat hij beloofd heeft en voor niets anders. Als hij dat niet doet, of het omgekeerde doet, schendt hij zijn mandaat en verliest hij het de facto. Dat is de essentie van de representatieve democratie.

In een democratisch systeem kan het volk zulk een gemandateerde terug naar huis sturen.

Laatst gewijzigd door Egidius : 23 maart 2006 om 08:56.
Oud 23 maart 2006, 12:43   #68
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Jij en ik en heel België weten dat in casu een fictie is.

Natuurlijk wel. Hij krijgt een mandaat om uit te voeren wat hij beloofd heeft en voor niets anders. Als hij dat niet doet, of het omgekeerde doet, schendt hij zijn mandaat en verliest hij het de facto. Dat is de essentie van de representatieve democratie.

In een democratisch systeem kan het volk zulk een gemandateerde terug naar huis sturen.
België is uiteraard geen democratie. De verkozenen vertegenwoordigen in de eerste plaats hun partij. In vele gevallen uitsluitend hun partij.

De verkozenen doen er beter aan om niets te beloven. Het is voldoende voor de kiezer om te weten waar ze voor staan.
Beloften zijn er om de kiezer te doen vergeten waar de kandidaat voor staat : zijn/haar partij dienen.

De directe democratie is - vrees ik - nog niet voor morgen.

mvg

Harald.
Oud 23 maart 2006, 12:48   #69
Egidius

Standaard

Citaat:
De verkozenen doen er beter aan om niets te beloven. Het is voldoende voor de kiezer om te weten waar ze voor staan.
Beloften zijn er om de kiezer te doen vergeten waar de kandidaat voor staat : zijn/haar partij dienen.
Daar zijn we het over eens.

Ik meen desondanks dat deze kaping van de democratische mandatering niet genoeg aan de kaak gesteld kan worden. Zo mogen we niet toelaten dat ons particratisch systeem als een democratie voorgesteld wordt, noch dat partijen die zich tegen de invoering van de democratie verzetten, zichzelf democratisch noemen.

Citaat:
De directe democratie is - vrees ik - nog niet voor morgen.
Het is zaak de democratisering voor te bereiden en alvast het terrein te bezetten met de juiste definitie van het begrip "democratie" en het bekend maken van mogelijke democratische instrumenten.

Zoals eerder gezegd: ik vind dit essentiëler dan de Vlaamse onafhankelijkheid.

Laatst gewijzigd door Egidius : 23 maart 2006 om 12:49.
Oud 23 maart 2006, 18:37   #70
Harald
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius Bekijk bericht
Daar zijn we het over eens.

Ik meen desondanks dat deze kaping van de democratische mandatering niet genoeg aan de kaak gesteld kan worden. Zo mogen we niet toelaten dat ons particratisch systeem als een democratie voorgesteld wordt, noch dat partijen die zich tegen de invoering van de democratie verzetten, zichzelf democratisch noemen.

Het is zaak de democratisering voor te bereiden en alvast het terrein te bezetten met de juiste definitie van het begrip "democratie" en het bekend maken van mogelijke democratische instrumenten.

Zoals eerder gezegd: ik vind dit essentiëler dan de Vlaamse onafhankelijkheid.
Enkele weken terug hebben de moderatoren een subforum over democratie aangekondigd. Zit ik wel op te wachten.

Democratie leidt tot een onafhankelijk Vlaanderen. Het omgekeerde is niet zeker. In die zin is democratie inderdaad essentiëler, of tenminste meer belovend.

mvg

Harald.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be