![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Zoals de Nederlanden het échte vaderland is van alle Nederlandstalige Belgen. De gemeenschappelijke taal, dezelfde culturele interesse (TV, muziek, bioscoop, enz..) zijn er enkele bewijzen van.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat die ballon vooral zal opgaan voor de Franstalige Brusselaars (de grote groep fransprekende allochtonen niet meegeteld). Ik denk dat een doorsnee Waal (inwoner van het Waalse gewest) jouw mening niet deelt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() Waarom woon je dan nog in België. Je kan beter verhuizen naar Frankrijk, en je bent je ergering kwijt.
Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 13:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is een beetje een domme redenering. Als Everytime nu voor Groot-Frankrijk is (afin, Beetje-Groter-Frankrijk), is zijn ergernis helemaal niet opgelost. Afin, moest Everytime echt bestaan tenminste.
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() Ach, zo dom is mijn redenering niet, hoor. Hij geeft zelf te kennen dat zijn vaderland Frankrijk is. De enige eventuele fout in mijn redenering is dat hij dan zijn ergernis zou kwijt zijn. Het zou best kunnen zijn dat hij tot dat type mensen behoort die uitsluitend leven voor hun ergernissen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het merendeel van de Walen voelen zich Belg en, tot spijt van wie het benijd, het merendeel van de Vlamingen ook.
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() Ga er dan naartoe!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Europees Commissaris
|
![]() Naar het schijnt zouden de waalse dialekten afstammelingen zijn van het zgn. "Soldatenlatijn" - wat meteen ook de germaanse invloed verklaart.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In feite hebben we vier waalse varianten, die elk op hun beurt lokale afwijkingen hebben.
![]() |
![]() |
#74 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Minister-President
|
![]() Ik beschouw mezelf als Nederlander, in de zin van inwoner van de Nederlanden, de Lage Landen, niet als inwoner van Nederland want ik woon in België.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() ...zolang ze van België kunnen profiteren.
De dag dat België splitst, zal de Waal -van de Waalse facteur in Poupehan tot de Waalse professor in Luik- zich fluks Fransman gaan voelen.
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Dus ik vraag me af: wat als Wallonië een rijke regio was (dan zouden ze ten eerste zelf België opblazen, maar soit), zouden ze dan als zelfstandige staat verder gaan of aansluiten bij Frankrijk? Vergeet niet dat Walen een tak zijn van de Nederlandse stam. Misschien een die het verst verwijderd is van de stam, maar die niet geënt is op de Franse stam.
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heb ik net geleerd dat de Waalse taal een romaanse taal is, ontstaan uit soldatenlatijn, wellicht beinvloed door het germaans. Is de spreker van de Waalse taal (waarvan zowat iedereen ondertussen verfranst is) dan geen afstammeling van deze lieden die het beinvloede soldatenlatijn spraken ??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We kunnen dus enkel maar voordelen hebben aan een rijk Wallonië: België valt uit elkaar, en Frankrijk blijft op een veilige afstand. |
|
![]() |
![]() |