Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2006, 12:43   #61
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SpaceRunner Bekijk bericht
Ik heb dit ook altijd zeer vreemd gevonden dat Walen zich als Fransen zien. Want is het niet zo dat de mensen in Wallonie eerst een eigen taal habben/hadden vooraleer de Fransen zelf er binnenvielen?

Bestaat trouwens nu nog, maar of het nog veel gesproken wordt: http://wa.wikipedia.org/wiki/Mwaisse_p%C3%A5dje

Nu ja, mogelijk zijn de huidige Walen veelal afstammelingen van al die Fransen die uiteindelijk in Wallonie zijn blijven plakken.
Frankrijk is het echte vaderland van alle Franstalige Belgen. De gemene taal, dezelfde culturele interesse (TV, muziek, cinema, enz....) zijn er enkele bewijzen. Mijn land is Frankrijk en zeker niet België.
Everytime is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2006, 13:02   #62
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Frankrijk is het echte vaderland van alle Franstalige Belgen. De gemene taal, dezelfde culturele interesse (TV, muziek, cinema, enz....) zijn er enkele bewijzen. Mijn land is Frankrijk en zeker niet België.
Zoals de Nederlanden het échte vaderland is van alle Nederlandstalige Belgen. De gemeenschappelijke taal, dezelfde culturele interesse (TV, muziek, bioscoop, enz..) zijn er enkele bewijzen van.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2006, 13:05   #63
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat die ballon vooral zal opgaan voor de Franstalige Brusselaars (de grote groep fransprekende allochtonen niet meegeteld). Ik denk dat een doorsnee Waal (inwoner van het Waalse gewest) jouw mening niet deelt.
Oud 30 maart 2006, 13:08   #64
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom woon je dan nog in België. Je kan beter verhuizen naar Frankrijk, en je bent je ergering kwijt.

Laatst gewijzigd door job : 30 maart 2006 om 13:08.
Oud 30 maart 2006, 13:40   #65
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Waarom woon je dan nog in België. Je kan beter verhuizen naar Frankrijk, en je bent je ergering kwijt.
Dat is een beetje een domme redenering. Als Everytime nu voor Groot-Frankrijk is (afin, Beetje-Groter-Frankrijk), is zijn ergernis helemaal niet opgelost. Afin, moest Everytime echt bestaan tenminste.
Oud 30 maart 2006, 13:46   #66
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat is een beetje een domme redenering. Als Everytime nu voor Groot-Frankrijk is (afin, Beetje-Groter-Frankrijk), is zijn ergernis helemaal niet opgelost. Afin, moest Everytime echt bestaan tenminste.
Ach, zo dom is mijn redenering niet, hoor. Hij geeft zelf te kennen dat zijn vaderland Frankrijk is. De enige eventuele fout in mijn redenering is dat hij dan zijn ergernis zou kwijt zijn. Het zou best kunnen zijn dat hij tot dat type mensen behoort die uitsluitend leven voor hun ergernissen.
Oud 30 maart 2006, 14:14   #67
Tantist

Standaard

Citaat:
Ach, zo dom is mijn redenering niet, hoor. Hij geeft zelf te kennen dat zijn vaderland Frankrijk is. De enige eventuele fout in mijn redenering is dat hij dan zijn ergernis zou kwijt zijn. Het zou best kunnen zijn dat hij tot dat type mensen behoort die uitsluitend leven voor hun ergernissen.
En als hij Wallonië nu als deel van Frankrijk ziet?
Oud 30 maart 2006, 14:18   #68
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach zo. Maar toch meen ik het ergens gelezen te hebben. Weet je, misschien is het dan geen geromaniseerde germaanse taal, maar een gegermaniseerde romaanse taal. Is het niet zo dat de bouwconstructie van het Waals typisch germaans is. Bvb. worden de adjectieven niet voor het onderwerp geplaatst ipv van er achter ?
Zonder een taalkundige te zijn denk ik niet dat de adjectieven voor het onderwerp de oorsprong bepalen. Zoals je weet werdt iedere taal wel een ietsje verbasterd door een andere.
Oud 30 maart 2006, 14:23   #69
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zeg jij soms hetzelfde niet over Nederland ?

Het merendeel van de Walen voelen zich Belg en, tot spijt van wie het benijd, het merendeel van de Vlamingen ook.
Oud 30 maart 2006, 15:57   #70
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga er dan naartoe!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2006, 17:54   #71
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach zo. Maar toch meen ik het ergens gelezen te hebben. Weet je, misschien is het dan geen geromaniseerde germaanse taal, maar een gegermaniseerde romaanse taal. Is het niet zo dat de bouwconstructie van het Waals typisch germaans is. Bvb. worden de adjectieven niet voor het onderwerp geplaatst ipv van er achter ?
Waals is volgens mij een Romaanse taal die net als het standaardfrans, het Picardisch, het Champenois,... behoort tot de groep van de Langue d' Oil. Die verschillen onderling van elkaar zoals Duits, Nederlands, Letzeburgs, Fries en Afrikaans.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2006, 17:56   #72
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Naar het schijnt zouden de waalse dialekten afstammelingen zijn van het zgn. "Soldatenlatijn" - wat meteen ook de germaanse invloed verklaart.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2006, 19:10   #73
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Waals is volgens mij een Romaanse taal die net als het standaardfrans, het Picardisch, het Champenois,... behoort tot de groep van de Langue d' Oil. Die verschillen onderling van elkaar zoals Duits, Nederlands, Letzeburgs, Fries en Afrikaans.
Correct en heeft ook invloeden ondergaan van het zgd soldatenlatijn zoals Handclapping beweerd.

In feite hebben we vier waalse varianten, die elk op hun beurt lokale afwijkingen hebben.
Oud 30 maart 2006, 21:40   #74
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Correct en heeft ook invloeden ondergaan van het zgd soldatenlatijn zoals Handclapping beweerd.

In feite hebben we vier waalse varianten, die elk op hun beurt lokale afwijkingen hebben.
Zo, dat weten we dan ook weer.
Weer iets bijgeleerd.
Oud 30 maart 2006, 21:46   #75
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Zeg jij soms hetzelfde niet over Nederland ?

Het merendeel van de Walen voelen zich Belg en, tot spijt van wie het benijd, het merendeel van de Vlamingen ook.
Ik beschouw mezelf als Nederlander, in de zin van inwoner van de Nederlanden, de Lage Landen, niet als inwoner van Nederland want ik woon in België.
Oud 30 maart 2006, 21:50   #76
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Naar het schijnt zouden de waalse dialekten afstammelingen zijn van het zgn. "Soldatenlatijn" - wat meteen ook de germaanse invloed verklaart.
Ook bedankt.
Oud 31 maart 2006, 07:11   #77
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djaap Bekijk bericht
Walen zijn Belgen, en voelen zich Belgen.
...zolang ze van België kunnen profiteren.
De dag dat België splitst, zal de Waal -van de Waalse facteur in Poupehan tot de Waalse professor in Luik- zich fluks Fransman gaan voelen.
Oud 31 maart 2006, 10:24   #78
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
...zolang ze van België kunnen profiteren.
De dag dat België splitst, zal de Waal -van de Waalse facteur in Poupehan tot de Waalse professor in Luik- zich fluks Fransman gaan voelen.
Wie zegt dat dit zo is? Waarom geen Waals bewustwijn (om even terug on topic te komen). Economische motieven kunnen een reden zijn tot anschluss, maar een evolutie zoals in de Keltische Tijger Ierland, die nu niet mogelijk is door de Belgische constructie, zou Wallonië goed doen en het omvormen tot een rijk gebied. Daarvoor heeft het alles: een goed opgeleide bevolking, natuurlijke rijkdommen, ruimte en een centrale positie in Europa. Alleen het institutionele kader dwingt het in een derde wereldlandrol.

Dus ik vraag me af: wat als Wallonië een rijke regio was (dan zouden ze ten eerste zelf België opblazen, maar soit), zouden ze dan als zelfstandige staat verder gaan of aansluiten bij Frankrijk?

Vergeet niet dat Walen een tak zijn van de Nederlandse stam. Misschien een die het verst verwijderd is van de stam, maar die niet geënt is op de Franse stam.
Oud 31 maart 2006, 16:36   #79
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet niet dat Walen een tak zijn van de Nederlandse stam. Misschien een die het verst verwijderd is van de stam, maar die niet geënt is op de Franse stam.
Dit moet je eens verklaren.
Heb ik net geleerd dat de Waalse taal een romaanse taal is, ontstaan uit soldatenlatijn, wellicht beinvloed door het germaans. Is de spreker van de Waalse taal (waarvan zowat iedereen ondertussen verfranst is) dan geen afstammeling van deze lieden die het beinvloede soldatenlatijn spraken ???
Oud 31 maart 2006, 19:08   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus ik vraag me af: wat als Wallonië een rijke regio was (dan zouden ze ten eerste zelf België opblazen, maar soit), zouden ze dan als zelfstandige staat verder gaan of aansluiten bij Frankrijk?
Als Wallonië een rijke regio zou zijn, dan was er al lang geen sprake meer van België. En ik zie Wallonië ook niet snel z'n huidige autonomie, en z'n soevereiniteit na het uiteenvallen van België, opgeven om een nietszeggen departementje te worden binnen het hyper-centralistische Frankrijk.

We kunnen dus enkel maar voordelen hebben aan een rijk Wallonië: België valt uit elkaar, en Frankrijk blijft op een veilige afstand.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be