![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Op gemeentelijk niveau heb je maar een aantal handtekeningen van de kiezers of gemeenteraadsleden nodig. Dit kan voor een bakker geen probleem zijn. Als je in deze "kamikaze" toch verkozen wordt, is er nog niets aan de hand. Voor de gemeenteraad is er geen opkomstplicht.
![]() |
![]() |
#62 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Iedere blanco stem die wordt uitegbracht is een stem minder voor iemand die verkozen wil worden. In die zin hebben blanco stemmen dus wel een gewicht.
![]() |
![]() |
#63 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bv er zijn 1200 mensen die een kiesbrief kregen, waarvan er 1000 geldig stemmen. Partij X heeft 200 stemmen, dus 20 % en geen 16%. In het huidige systeem zijn blanco's en afwezigheden hetzelfde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Minister-President
|
![]() Er kunnen best "plichten" bestaan, maar daarom moet niet alles, of nu juist "gaan stemmen" een burgerplicht zijn. Dat vraagt toch verdere verantwoording?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Neem jouw voorbeeld: 1200 kiezers, 200 blanco stemmen en 200 stemmen voor partij X. Dat is inderdaad 20% voor partij X (200/1000). Stel echter dat 100 blanco stemmers op partij X hadden gestemd: Dan had die partij iets meer dan 27% gehad (300/1100). Hoe zou u anders een gewicht geven aan de blanco-stemmen? Als u dat zou doen door blanco stemmen in het parlement te vertegenwoordigen met lege zetels, komt het resultaat toch ongeveer op hetzelfde neer als in het huidige systeem. Een "blanco zetel" zal zich immers steeds onthouden bij een stemming.
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Stemplicht zal afgeschaft worden als dat de PS goed zou uitkomen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als de eis bij een stemming in het parlement is dat men 50% van het totale aantal zetels moet halen, en er zijn bv 15% blanco's, dan wordt het toch al moeilijker om een meerderheid te halen. Om regeren dan mogelijk te maken zullen de partijen de genegeerde punten terug moeten opnemen. Voorbeeld: in de (Vlaamse) politieke klasse is er een Vlaamsgezinde consensus maar niet binnen de bevolking. Wanneer de België-gezinde kiezers blanco stemmen, lijkt het moeilijk een meerderheid te vinden voor een Vlaamsgezinde agenda. Idem voor zwarte meerderheid bij een overheersende blanke minderheid, enz. In het huidige systeem zet de consensus van de politieke klasse-elite zich probleemloos door, onafgezien van (of tegen) de consensus binnen de bevolking Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 april 2006 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik denk dat er in zulk een situtatie toch een impuls zou ontstaan om kiezers "terug te winnen", en dat kan alleen door met hun standpunten rekening te houden. Referenda kunnen hierbij een nuttige aanvulling zijn. Ik denk dat zich niet kunnen vinden in het huidige politieke aanbod een bewuste politieke keuze kan zijn, die nu volledig genegeerd wordt, o.m. door de opkomstplicht. Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 april 2006 om 09:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Gewoon ter informatie: Indien blanco stemmen zouden meetellen, dan zou voor de verkiezingen van '04 het percentage van Vlaams Blok stemmen + blanco (en ongeldige) stemmen op 28,04 komen. Zou dat het gedrag van de andere partijen zodanig beïnvloeden? Hoe zou het afschaffen van de opkomstplicht op dit vlak voor verandering zorgen?
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor Antwerpen e.a. : 35% VB = 5% blanco + 10% afwezig = 50% Ik denk te mogen zeggen dat de consensus van de politieke elite een minderheidsconsensus is. Ik denk wel dat daar (blanco's) een grote invloed van zou uitgaan. De blanco stemmers zouden ook meer naar geweten kunnen stemmen dan nu, wanneer ze, tegen beter weten in, op een bestaande partij stemmen. Citaat:
Mijn doel daarbij is: dat ieder kan kiezen naar geweten, in alle vrijheid, en een systeem waarbij de politieke klasse niet kan uitgroeien tot een politieke elite met een wereldvreemde of egoïstische agenda (zoals naar mijn mening althans nu het geval is) Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 april 2006 om 13:16. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie dan ook niet in waarom ze blanco-stemmers wel zouden kunnen overtuigen. Citaat:
Citaat:
Neem nu de verkiezingen voor de Vlaamse Raad van '04. Zelfs als je het stemmenaantal van de meerderheidspartijen bekijkt in verhouding tot het totale aantal ingeschreven kiezers (dus alle geldige stemmen + blanco + ongeldig + afwezig), behalen deze partijen nog steeds 58,3% Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 8 april 2006 om 13:56. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Minder dan 60% met alle grote partijen bij elkaar, kan toch moeilijk comfortabel genoemd worden. Bovendien zal er één willen zwaarder wegen dan de andere (de grootste zijn) waardoor ze kunnen streven naar steun uit de blanco's (die dan toch voor hen zouden stemmen) Maar zelfs als de meerderheid mogelijk zou zijn, is zonder opkomstplicht duidelijk dat het draagvlak erg klein is. Dat lijkt me informatief eerlijker. Laatst gewijzigd door Black Cat : 8 april 2006 om 15:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het Vlaams Blok heeft 24,15% van de 4.064.746 geldige stemmen. Het aantal blanco (en ongeldige) stemmen bedraagt 5,13% van de 4.284.656 uitgebrachte stemmen. Het aantal afwezigen bedraagt 6,71% van de 4.568.250 ingeschreven kiezers. U mag die percentages niet zomaar optellen. Om dat te kunnen doen moet u het percentage Vlaams Blok stemmers en blanco stemmen bekijken in functie van de 4.568.250 ingeschreven kiezers. En dat wordt dan: 21,49% voor het Vlaams Blok en 4,81% blanco (en ongeldige) stemmen 21,49 + 4,81 + 6,71 = 33,01%
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
De berichtgeving hierover na afloop van de verkiezingen kan inderdaad duidelijker, maar het lijkt me op zich geen argument om de opkomstplicht af te schaffen.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() Mijn correctie heeft je bericht gekruist, excuses
4568250/4064746= 1,1238 , dus 12% voor Antwerpen: 335722/284033 = 18% Afwezig/ongeldig/blanco Enfin, het is de trend die telt: als de blanco's zouden tellen, zou de meerderheid toch meer krap zitten, wat hen zou stimuleren om met meer mensen rekening te houden, al was het maar om een crisis te vermijden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat de meerderheid meer speelruimte zou hebben is zeker. Maar ik heb minder vertrouwen in onze huidige politici dan u. Zolang ze een meerderheid kunnen maken, zullen ze zich volgens mij niet veel van de blanco-stemmers aantrekken.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 8 april 2006 om 15:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Bedankt voor de respons. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Burgerplichten dienen inderdaad beperkt te blijven tot essentiële zaken. Het participeren in het democratisch proces dat het bestuur verkiest lijkt mij tot de essentiële zaken te behoren. Supporteren voor de Rode Duivels of voor Kate Ryan behoort dan weer niet tot de essentiële zaken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar wat is "participeren in het democratisch proces"? Er zijn mensen die zich op allerlei manieren inzetten voor een goede zaak, of de politieke mandatarissen op de hoogte willen stellen van een probleem. Zij steken daar veel energie in. Respons van de politiek klasse: "nihil, stik, loop naar de maan!". Denk maar aan al wie zich nu inzet opdat de Villepin de stem van de Franse bevolking zou horen. Maar een bolletje kleuren, "inne minne mutte", dat zou dan weer de meest verheven participatie aan de democratie zijn? Even ernstig: gaan stemmen is gaan stemmen, een uitzonderlijk en beperkt deel van wat een volledig en diepgaand democratisch proces behoort te zijn. Stel dat je het verschijnsel "verkiezingen" zou omschrijven als de RVA van de politieke klasse-elite, is het dan nog een "burgerplicht"? |
|
![]() |
![]() |