![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Enkele de administratieve bullshit van de gewesten, een eenduidig beleid.
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist. Dimitri, je doet alsof je alles weet van onze politiek, maar je snapt niet eens het verschil tussen Vlaanderen (mijn welbeminde taalgemeenschap, tevens het noorden van mijn Vaderland) en de administratieve doolhoven die men gewesten noemt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Banneling
|
![]() Dan was het een domme Hollander
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() 8)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | ||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#74 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
OK, een statenbond of een onafhankelijk Vlaanderen dan maar? Valabel einddoel, maar ook zeer enggeestig. We moeten naar de toekomst durven kijken, en naar de staten waarmee we veel gemeen hebben. Samen raken we verder, en Nederland en Vlaanderen hebben elkaar veel te bieden. Samen staan we sterker in Europa, Vlaanderen en Nederland kunnen hun hoger onderwijs beter samen uitbouwen. Nu al werken de UM en het LUC samen, en ik hoef niet de schaalvoordelen uit te leggen van dit, toch? Samen kunnen we redelijk geïsoleerde gebieden ontsluiten, zoals Voeren, zoals Zeeuws-Vlaanderen, de haven van Antwerpen slibvrij houden, Belgisch Limburg ontsluiten door sporen te leggen naar Maastricht en Eindhoven. Ik hoef u toch niet te vertellen wat voor voordelen dat heeft? Gezamelijke projecten uitwerken, zoals Nederland mee te laten profiteren van de haven van Antwerpen, zodat het voor hun ook interessant wordt om die haven niet langer te "storen" ten voordele van Rotterdam. Meer (spoor-)wegen tussen Antwerpen en Noord-Brabant, de IJzeren Rijn verder uitbouwen. Samen de zesde taal verdedigen in de Unie, het Nederlands. Cultureel samenwerken met een gezamelijke vaste boekenprijs (nu moet Europa zich daar mee moeien), het lichte lied, televisie, radio, theater,... De som is meer dan de delen. Wij kunnen de Nederlanders meer liefde voor hun eigen taal bijleren, met de drukkende would-be verfransing achter de rug, zij kunnen ons leren onze ruimtelijke ordening wat beter te regelen. Wij kunnen ons systeem van ziekenbeheer opleggen, zij een efficiënt beleid. Zoals Bracke reeds zei: samen winnen we alles op de voetbalcompetities, zij krijgen er een wereldster in het Tennis bij... Zij leren ons assertief zijn, wij hen goed leven. Samen komen we binnen in de top 10 van economische wereldmachten... Kortom, ik vraag mij echt af wat er tégen kan zijn... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Tantist doet hier zijn best om in een flink stukje tekst zijn mening uiteen te zetten. Een mening die ik ruwweg deel, en voor de rest respecteer. Die uiteenzetting, waar duidelijk een hoop werk in zit, verdient een beter commentaar dan het jouwe, wat zelfs niet eens een wedervraag te noemen is. Ik vermoed dat je het niet met Tantist eens bent op een of meerdere punten en wil je dan ook uitnodigen dit fatsoenlijk onder woorden te brengen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
De behuizing in nederland vind ik gewoon affreus. Ze vluchtten al en masse naar hier, en nu gaan wij ze beginen achterdoen, geef toe, niet echt een goed idee hé.
![]() |