Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een belasting op kapitaal komen?
Ja, en wel zo snel mogelijk - België moet niet wachten 17 42,50%
Ja, maar dat moet Europees gekaderd worden 10 25,00%
Nee 13 32,50%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 12 april 2006, 22:26   #61
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Verdere uitleg, als het kan?
Ik heb dat al verteld: het is illegitiem omdat er al eens belasting op betaald is.

Je kan toch ook niet tweemaal veroordeeld worden voor hetzelfde feit?

Laatst gewijzigd door lombas : 12 april 2006 om 22:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 22:36   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Het kan toch niet zijn dat een waardeloos lui joch dat een miljoen €uro erft van de pappa, geen poot uitsteekt in zijn leven, dat geld laat beleggen, de winst in het buitenland verstopt, en voor de rest met zijn lui gat ligt te jetsetten, en ons, HardWerkende Vlamingen, voortdurend uitlacht, maar voor de rest wel profiteert van onze maatschappij -- het kan toch niet zijn dat zo'n waardeloos creatuur geen belastingen moet betalen?
En hoeveel successierechten heeft dat waardeloos lui joch op die erfenis van de papa betaald ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 22:55   #63
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

kapitaal en autobezit zou (progressief) moeten belast worden, en dit ten opzichte van het aantal kinderen per gezin.

De belastingen zouden helemaal anders georganiseerd worden, en er zou voorrang moeten gegeven worden aan een menswaardig bestaan voor daklozen en kansarmen.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 22:57   #64
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En hoeveel successierechten heeft dat waardeloos lui joch op die erfenis van de papa betaald ?
Ik ga u dat eens haarfijn zeggen zie!

De vlaamse successierechten;
1) het tarief in rechte lijn bedraagt 3% op de eerste 50'000€ per erfgenaam.
Tot 250'000€ bedraagt het 9% en daarboven 27%

2)samenwonenden kunnen genieten van dezelfde rechten, evenals stiefkinderen.

3)de erfenis van een onderneming met minimaal 5 voltijdse werknemers wordt niet meer belast. Het tarief is 0%

4)De langslevende echtgenoot erft het vruchtgebruik op de ganse nalatenschap

5) in de rechte lijn wordt nalatenschap gesplitst in roerend en onroerend gedeelte. In ieder deel wordt de eerste schijf belast aan 3%

6) in de rechte lijn wordt het tarief toegepast per erfgenaam

7) van het belastbaar actief der nalantenschap mag het passief der nalatenschap afgetrokken worden

8-het tarief in de "vreemde lijn" wordt toegepast op de nalatenschap in zijn geheel en bedraagt 45% op de eerste 75.000€. Tot 125.000€ bedraagt het 55% en daarboven 65%

9)tussen broers en zussen wordt het tarief toegepast per erfdeel en bedraagt het in de schijf tot 75.000€ 30%

10) voor kleine nalatenschappen kan men rekenen op een aantal verminderingen van de verschuldigde successie rechten.

11) legaten aan vzw's worden belast aan 8.8%

------------------------------------
En meer weet ik er ook niet van!

Laatst gewijzigd door Mambo : 12 april 2006 om 22:58.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 22:59   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik heb dat al verteld: het is illegitiem omdat er al eens belasting op betaald is.

Je kan toch ook niet tweemaal veroordeeld worden voor hetzelfde feit?
Nee maar ze doen het toch van tijd tot tijd!
Oud 12 april 2006, 23:03   #66
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Als we eens begonnen met luilinks Walenland wakker te krijgen...
afleidingsmaneuver, in de trend van "verdeel en heers".Maar toch al een ouwe, deze heeft al dikwijls gediend in België...niet dat het een slecht voorstel is , in de grond, maar daar gaat het niet over nu
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2006, 23:17   #67
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Vanaf welk kapitaal zou er moeten belast worden? of worden de kleine spaarders ook mee in het belasting op kapitaal systeem gesleurd.
1,5 % vanaf 1,5 miljoen euros.Voor elk miljoen méér, komt er 1 % bij...dat zijn al geen klein spaardertjes niet meer, zelfs geen kleine bedrijfjes, en zou al een aardige eurocent opbrengen!Men moet wel doeltreffende maatregelen treffen om kapitaalvlucht te voorkomen.Zoals eerder gezegd moeten de banken het spelletje meespelen, ten straffe van inbeslagneming van hun ganse kapitaal!Plus fikse gevangenisstraffen voor de verantwoordelijken waar men de hand op kan leggen.
Verder, van een paar % poen afgeven doet niemand failliet.Ik zou met plezier zelfs 5% van mijn 1,5 miljoen euros afgeven, als ik daarmee mijn landgenoten kan helpen
Oud 12 april 2006, 23:24   #68
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar man, de staat, daar lach je toch eens goed mee... Als je er tweemaal over nadenkt, wordt je vanzelf een anti-etatist...

Mijn overgrootmoeder heeft miljarden Belgisch zwart geld van Zwitserland naar hier gehaald, zonder dat iemand het merkte... Soit, ze ging dood en toen kwam de fiscus , maar het geeft aan: indien je wilt, gaat het goed.

Trouwens, hoe kun jij zeggen hoeveel iemand écht bezit? Misschien heb ik wel voor €5 miljoen aan goudstaven begraven in mijn tuin!
Uw adres?
Oud 12 april 2006, 23:27   #69
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee maar ze doen het toch van tijd tot tijd!

En je tegenargumentatie is?

Laat me raden, iets in de zin van: "Ja, maar, die mogen niet in een villa wonen en die hebben een mooiere auto?"
Oud 12 april 2006, 23:28   #70
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Uw adres?

Schippersstraat 34 ga daar maar eens vragen naar "Gyorgy".
Oud 12 april 2006, 23:32   #71
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En je tegenargumentatie is?

Laat me raden, iets in de zin van: "Ja, maar, die mogen niet in een villa wonen en die hebben een mooiere auto?"
Nee miljardairke, twee keer veroordelen omdat ik dus het levende bewijs ben.
(wat die villa en auto er mee te maken heeft weet ik niet)
Oud 12 april 2006, 23:35   #72
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee miljardairke, twee keer veroordelen omdat ik dus het levende bewijs ben.
(wat die villa en auto er mee te maken heeft weet ik niet)
Neen, ik vroeg je om de link te leggen naar mijn eigen link.

Iemand kan niet tweemaal voor dezelfde feiten veroordeeld worden, en indien wel: dan is dat illegitiem en een schending van de grondwet - dus hetzelfde geldt voor vermogen en onroerend bezit.

PS Persoonlijk ben ik (tot mijn en uw spijt) geen miljardair.
Oud 12 april 2006, 23:39   #73
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
1,5 % vanaf 1,5 miljoen euros.Voor elk miljoen méér, komt er 1 % bij...dat zijn al geen klein spaardertjes niet meer, zelfs geen kleine bedrijfjes, en zou al een aardige eurocent opbrengen!Men moet wel doeltreffende maatregelen treffen om kapitaalvlucht te voorkomen.Zoals eerder gezegd moeten de banken het spelletje meespelen, ten straffe van inbeslagneming van hun ganse kapitaal!Plus fikse gevangenisstraffen voor de verantwoordelijken waar men de hand op kan leggen.
Verder, van een paar % poen afgeven doet niemand failliet.Ik zou met plezier zelfs 5% van mijn 1,5 miljoen euros afgeven, als ik daarmee mijn landgenoten kan helpen
Je wil eerst de mensen hun geld afnemen en dan hen straffen als ze dat proberen te voorkomen (iets wat toch niet lukt)? Is iemand die veel geld heeft een slechte mens misschien? Hoeveel geld heeft de overheid nodig om de sociale zekerheid te betalen volgens jou? Vanaf 100 miljoen euro kan ik al mijn geld afgeven Beter arm blijven dus. Is het de bedoeling de mensen te demotiveren tot werken? Want als ik al niet over mijn eigen zuurverdiende centjes kan beschikken heeft het al helemaal geen zin meer. Of ga je de mensen verplichten om te werken?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 12 april 2006 om 23:41.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 01:11   #74
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
het gaat hier niet over de spaarcenten van de kleine man he. Wel over de echte vetpotten .

de vetpotten die zo vet zijn dat ze onmogelijk nog het resultaat van zelfgepresteerde arbeid kunnen zijn.
Voil�*, beter kan het niet gezegd worden.

Het begrip "kapitaal" betekent niet de spaarcentjes van de Hardwerkende Vlaming. "Kapitaal" betekent: de accumulatie van geld, door de inzet van geld, zonder dat daar van de kant van de kapitalist in origine menselijke arbeid aan te pas komt, en waarbij het kapitaal wordt ingezet om anderen de arbeid te laten verrichten. [Kapitalisten zijn fundamenteel lui, want geld doet het werk voor hen; zij werken zelf nooit.]

Natuurlijk leven we vandaag in een periode van flou artistique, waarbij de gewone Hardwerkende Vlaming in een illusie wordt gehouden en zijn centjes nu ook als kapitaal beschouwt (wat ze eigenlijk niet zijn), en zelfs belegt in kapitaalinstrumentjes zoals aandelen. Toch is kapitaal fundamenteel iets anders.

Ge moet gewoon het boek Das Kapital van een zekere Karl Marx lezen. Karl Marx was een belangrijk econoom die de werkingen van het kapitaal bestudeerde en beschreef. Hij formuleerde het begrip heel duidelijk. Dat werk wordt elk jaar nog heruitgegeven, in meerdere talen. Ge moet het dus zeker in de boekhandel vinden. Ge kunt het ook gratis raadplegen op het internet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
de vetpotten die zo vet zijn dat ze onmogelijk nog het resultaat van zelfgepresteerde arbeid kunnen zijn.
Zo kunt ge dat het best omschrijven.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 13 april 2006 om 01:12.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 01:12   #75
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geopteerd voor de E.U. omkadering zodanig dat de rijke dikke potten niet kunnen weglopen naar cote-d'azure in Frankrijk bv.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 01:15   #76
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voil�*, beter kan het niet gezegd worden.

Het begrip "kapitaal" betekent niet de spaarcentjes van de Hardwerkende Vlaming. "Kapitaal" betekent: de accumulatie van geld, door de inzet van geld, zonder dat daar van de kant van de kapitalist in origine menselijke arbeid aan te pas komt, en waarbij het kapitaal wordt ingezet om anderen de arbeid te laten verrichten. [Kapitalisten zijn fundamenteel lui, want geld doet het werk voor hen; zij werken zelf nooit.]

Natuurlijk leven we vandaag in een periode van flou artistique, waarbij de gewone Hardwerkende Vlaming in een illusie wordt gehouden en zijn centjes nu ook als kapitaal beschouwt (wat ze eigenlijk niet zijn), en zelfs belegt in kapitaalinstrumentjes zoals aandelen. Toch is kapitaal fundamenteel iets anders.

Ge moet gewoon het boek Das Kapital van een zekere Karl Marx lezen. Karl Marx was een belangrijk econoom die de werkingen van het kapitaal bestudeerde en beschreef. Hij formuleerde het begrip heel duidelijk. Dat werk wordt elk jaar nog heruitgegeven, in meerdere talen. Ge moet het dus zeker in de boekhandel vinden. Ge kunt het ook gratis raadplegen op het internet.

Zo kunt ge dat het best omschrijven.
Euh.

Dus kapitaal begint op €1 miljoen?
Oud 13 april 2006, 01:19   #77
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

"Dus kapitaal begint op €1 miljoen?"

Onrechtmatig verkregen kapitaal die gedoogd wordt is mijn omshrijving.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2006, 01:19   #78
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Dat is totaal irrelevant. Want het kapitaal dat hij overhoudt belegt hij onmiddellijk, waardoor hij die successierechten na 12 maand terugverdiend heeft. En aangezien zijn vermogen groot is (ondanks de 27%), heeft hij hefbomen in handen waardoor dat lui joch elk jaar daarna zomaar zakken geld krijgt zonder daar een poot voor uit te steken, en waarvan hij kan leven en profiteren van onze maatschappij zonder nog ooit één grijntje moeite te doen.

Dat is uiteraard niet het geval voor de Hardwerkende Vlaming die een kleine erfenis of schenking krijgt. Ondanks de progressieve tarieven (die louter een illusie zijn).

Hefbomen en luiheid, daar draait het rond.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 13 april 2006 om 01:21.
Oud 13 april 2006, 01:20   #79
oliepiek
Banneling

Standaard

Citaat:
Euh.

Dus kapitaal begint op €1 miljoen?
Kapitaal begint van zodra iemand zijn brood verdient zonder te werken. Kapitaal begint bij luiheid en profitariaat.
Oud 13 april 2006, 01:35   #80
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kapitaal begint van zodra iemand zijn brood verdient zonder te werken. Kapitaal begint bij luiheid en profitariaat.
Er zijn anders genoeg dikke managers die én werken, én zeer kapitaalkrachtig zijn.

En er zijn een pak renteniers die wat centjes hebben gespaard, juist om iets vroeger op pensioen te kunnen gaan.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be