Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2006, 20:00   #61
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Sluis spreekt men een dialect dat, in Vlaamse oren, een soort mengeling is van veel West-Vlaams, een paar Oost-Vlaamse eigenheden en soms wat Hollands. Onlangs sprak ik met iemand uit Aardenburg ("Eèr'd'nburch") die nog plat "Eèr'd'burchs" spreekt. Heerlijk om te horen! In Sint-Kruis spreken de echte "inboorlingen" een taal die heel nauw aanleunt bij wat in Maldegem kan gehoord worden, wat vermengd met eigenheden die ongetwijfeld uit het Hollands en het "Hilversum AN" zijn binnengesijpeld.
Ik heb een tijdje stagegelopen op een midelbare school hier en had een collega uit Maldegem en een uit Aardenburg en ik hoorde daar amper of geen verscil tussen.
Hilversums AN? Je bedoelt goeiemorrrrgen en dergelijke?
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 12:28   #62
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Ik kan hier heel veel commentaar op gaan geven, maar ik hou het beperkt:
1: Een gemengd Fries NederSaksische deelstaat, Als je dan toch grenzen aan het verleggen bent doe het dan goed en geef beiden een eigen Deelstaat
2/3: Utrecht splitsen? Heb je hier een reden voor naast het balanceren van de grotes van de deelstaten?
Waar is Zeeland gebleven?

Zomaar een paar eerste opmerkingen, maar ik stel voor als we hierover verder willen discussieren er een ander topic over te starten,want anders wordt het weer zo'n verzameling discussies door elkaar heen.
Utrecht vind ik een merkwaardige provincie, de Heuvelrug en een stukje Gelderse Vallei valt echt buiten het oude Holland.
Het westen van Utrecht vind dan meer passen bij Holland. Het oorspronkelijke Utrechtse dialect werd vroeger tot aan de grenzen van Amsterdam gesproken.
En nou we toch aan het snijden zijn, mijn dorp ligt in het Gooi, geografisch horend bij de Heuvelrug.
De Zeeuwse eilanden horen bij Holland, Zeeuws Vlaanderen echter bij Vlaanderen.
Maar het was maar een eerste ingeving.
http://home.tiscali-business.be/~tpm...g/mapdu/vg.htm
Oud 1 mei 2006, 13:46   #63
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Zeeland is al zo klein en dan ook nog zonder Zeeuws-Vlaanderen? Lijkt me niet realistisch.
Beseffen jullie niet hoe 19e eeuws jullie bezig zijn?! Verschuiven met honderdduizenden mensen, alsof het schaakstukken zijn. "Dit gebied is wat kleiner dan het andere, dus verschuiven we ineens honderdduizenden mensen naar een andere deelstaat".

De Spaanse/Kastiliaanse natie is groter dan de Baskische. De Franse natie is groter dan de Bretoense. Enz...
Is er een probleem als de Nederlandse natie groter is dan de Vlaamse? Waarom moet alles in identieke stukken gehakt worden? Is het dan van primair belang dat elke gouverneur/minister-president/... een even groot stuk krijgt?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 13:46.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 13:51   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Ik, als Vlaming, besef dat Limburg beter bij Nederlands Limburg dan bij de rest van Vlaanderen past. Als inwoner van Zemst, net in Vlaams-Brabant grenzend aan de provincie Antwerpen, weet ik dat Antwerpen en Vlaams-Brabant ook bij elkaar passen.
Als het gaat over de overheveling van Voeren naar de provincie Luik, dan staat heel Vlaanderen op z'n achterste poten. Maar als Nederland even z'n gezicht laat zien, wordt direct een hele provincie cadeau gedaan als bruidschat.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 13:51.
Oud 1 mei 2006, 13:58   #65
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als het gaat over de overheveling van Voeren naar de provincie Luik, dan staat heel Vlaanderen op z'n achterste poten. Maar als Nederland even z'n gezicht laat zien, wordt direct een hele provincie cadeau gedaan als bruidschat.
Voeren overhevelen naar Luik betekent verfransing.

Limburg overhevelen naar Nederland betekent vernederlandsing. Je voegt weer bij elkaar wat altijd bij elkaar was en ook vandaag nog bij elkaar wil zijn.

Zo moeilijk is dat toch niet?

Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 14:25.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:05   #66
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederlands Limburg en Luxemburg behoorde tot 1839 aan België, daarna heeft België het afgestaan aan Nederland, zoals overeengekomen in het verdrag der XXIV artikelen, in ruil voor vrede met Nederland.

In het grote verbond der Nederlanden, moeten we regio's met elkaar verbinden die socio-cultureel aan elkaar verwant zijn, onder andere zoals Limburg.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:17   #67
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Limburg overhevelen naar Nederland betekent vernederlandsing.
Ja.
Daar kan toch geen enkele Vlaming mee akkoord gaan?
Limburg is Vlaanderen, en daar is de kous mee af.
Nederland mag nog zoveel historische zever komen aandragen; vandaag behoord Limburg ontegensprekelijk bij de Vlaamse natie, en dus kan er van hertekening van die grens geen sprake zijn.

Maar als ik het juist versta is volgens u Voeren Vlaams, maar Hasselt niet?

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 1 mei 2006 om 14:17.
Oud 1 mei 2006, 14:29   #68
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja.
Daar kan toch geen enkele Vlaming mee akkoord gaan?
Natuurlijk wel.

Zo zou aansluiting bij Nederland de beste garantie zijn dat Voeren Limburgs en Nederlandstalig blijft.

Elk stukje België dat we bij Nederland kunnen aansluiten (zoals Zeeuws-Vlaanderen) is gered.

Citaat:
Limburg is Vlaanderen, en daar is de kous mee af.
Kous af? Hola, zo gaat dat niet in een democratie.

Heb je al eens de Limburgers hun idee daarover gehoord (of gevraagd)?

Citaat:
Nederland mag nog zoveel historische zever komen aandragen; vandaag behoord Limburg ontegensprekelijk bij de Vlaamse natie, en dus kan er van hertekening van die grens geen sprake zijn.
Wat dacht je van een referendum in Belgisch-Limburg: "wilt u bij een uiteenvallen van België bij de onafhankelijke Vlaamse republiek horen of bij Nederlands-Limburg gevoegd worden?"

Gerust in de uitslag? Of moeten de Limburgers zwijgen?

Citaat:
Maar als ik het juist versta is volgens u Voeren Vlaams, maar Hasselt niet?
Ze horen allebei bij Limburg, en Limburg is een deel van de Nederlanden.

Laatst gewijzigd door baarle : 1 mei 2006 om 14:33.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:30   #69
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ik ben bang dat Jaani een punt heeft. Samenvoegen van gebieden is denk ik niet wenselijk. In het begin zeer zeker niet, daarvoor is er teveel wantrouwen. (Zie Jaani).
Een goed begin zou zijn samen te werken en de huidige provincies intact te laten. Mocht het de vlamingen dan niet bevallen kunnen ze altijd nog terug. Daarbij is het beter beheersbaar, overzichtelijker.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:32   #70
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik ben bang dat Jaani een punt heeft. Samenvoegen van gebieden is denk ik niet wenselijk. In het begin zeer zeker niet, daarvoor is er teveel wantrouwen. (Zie Jaani).
Een goed begin zou zijn samen te werken en de huidige provincies intact te laten. Mocht het de vlamingen dan niet bevallen kunnen ze altijd nog terug. Daarbij is het beter beheersbaar, overzichtelijker.
Je bent hier zo voorzichtig dat het bijna paternalistisch overkomt, Gelre...
Oud 1 mei 2006, 20:15   #71
Dimitri

Standaard

Citaat:
Beseffen jullie niet hoe 19e eeuws jullie bezig zijn?! Verschuiven met honderdduizenden mensen, alsof het schaakstukken zijn. "Dit gebied is wat kleiner dan het andere, dus verschuiven we ineens honderdduizenden mensen naar een andere deelstaat".
Het was mijn idee niet, hè. Ik vind helemaal niet dat elk gebied even groot moet zijn, alleen moet het wel een beetje redelijk bestuurbaar zijn. Zoals een dorpje van honderd inwoners niet meer alle gemeentelijke taken kan uitvoeren, zo zal een provincie te weinig inwoners het ook moeilijk krijgen. Daarbij zie ik weinig reden om Zeeuws-Vlaanderen af te scheiden van Zeeland. Maar uiteraard kan de bevolking daar anders over beslissen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 20:36   #72
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Hilversums AN? Je bedoelt goeiemorrrrgen en dergelijke?
Ik denk dat Jan het correcte Nederlands bedoelt dat vroeger op de Nederlandse radio en televisie werd gesproken.

Een leuk voorbeeld is deze uitzending uit 1956 t.g.v. het vijfjarig bestaan van de Nederlandse televisie. Let vooral op de uitspraak van de omroepster, die na de toespraak van "Zijne Excellentie" (hoezeer is Nederland verandert in vijftig jaar!) nog een liedje zingt.
Oud 1 mei 2006, 20:53   #73
Dimitri

Standaard

Nog een leuk voorbeeld, televisie uit de jaren zestig: NTS Nieuws in het kort, kort stukje Pipo de Clown en het zondagmagazine Monitor (1966), waarin ook een stukje BRT in een overzicht van tv in de buurlanden.
Oud 1 mei 2006, 21:28   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik denk dat Jan het correcte Nederlands bedoelt dat vroeger op de Nederlandse radio en televisie werd gesproken.
Inderdaad! Enige tijd geleden was ik op vriendenbezoek in Haarlem. Die mensen spreken nog steeds dat heel deftige AN. Schitterend! Ik vind het zo jammer dat men in Nederland die uitspraaknorm heeft losgelaten en dat verschrikkelijke poldernederlands overal oprukt (ik verafschuw evenzeer dat gruwelijk verkavelingsvlaams, hoor!).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 23:12   #75
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Je bent hier zo voorzichtig dat het bijna paternalistisch overkomt, Gelre...
Nee, pragmatisch.
Er is nu eenmaal veel wantrouwen ten opzichte van de nederlanders. Spijtig maar niet te ontkennen.
Als de bestuursstructuur gedecentraliseerd kan worden opgebouwd vanuit de bestaande provincies hoeft er voor niemand veel te veranderen om toch goed te kunnen samenwerken.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 09:03   #76
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad! Enige tijd geleden was ik op vriendenbezoek in Haarlem. Die mensen spreken nog steeds dat heel deftige AN. Schitterend! Ik vind het zo jammer dat men in Nederland die uitspraaknorm heeft losgelaten en dat verschrikkelijke poldernederlands overal oprukt (ik verafschuw evenzeer dat gruwelijk verkavelingsvlaams, hoor!).
Je bent niet de enige!
Oud 18 september 2006, 13:16   #77
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

*schopt oud topic omhoog*

Ik kon gisteren niet slapen en kwam tijdens het zappen ons aller Filip Dewinter weer eens tegen op de Nederlandse tv, dit keer bij Harry Mens in Business Class, de voormalige spreekbuis van Pim Fortuyn. Ik heb FDW van het jaar al vaker bij ons op tv gezien dan alle 27 jaren dat ik op deze aardkloot rondwandel ervoor. Niet dat'ie voor de meeste forumgangers hier veel nieuws te vertellen had hoor, maar je kan het hier bekijken als je wil, het begint na ongeveer 39 minuten...

Laatst gewijzigd door Weezer : 18 september 2006 om 13:16.
Oud 18 september 2006, 14:26   #78
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
*schopt oud topic omhoog*

Ik kon gisteren niet slapen en kwam tijdens het zappen ons aller Filip Dewinter weer eens tegen op de Nederlandse tv, dit keer bij Harry Mens in Business Class, de voormalige spreekbuis van Pim Fortuyn. Ik heb FDW van het jaar al vaker bij ons op tv gezien dan alle 27 jaren dat ik op deze aardkloot rondwandel ervoor. Niet dat'ie voor de meeste forumgangers hier veel nieuws te vertellen had hoor, maar je kan het hier bekijken als je wil, het begint na ongeveer 39 minuten...
Ik zal het vanavond eens nader bestuderen.
Wel een oud draadje (topic) trouwens.
Oud 18 september 2006, 15:39   #79
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik zal het vanavond eens nader bestuderen.
Wel een oud draadje (topic) trouwens.
Mwah, het is een weinig wereldschokkend gesprek hoor, Harry Mens heeft volgens mij nog nooit een kritische vraag gesteld, dus Dewinter deed z'n riedeltje en that's it. En idd een oude draad ja, maar wist ff geen toepasselijker topic.

Laatst gewijzigd door Weezer : 18 september 2006 om 15:40.
Oud 18 september 2006, 16:09   #80
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mwah, het is een weinig wereldschokkend gesprek hoor, Harry Mens heeft volgens mij nog nooit een kritische vraag gesteld, dus Dewinter deed z'n riedeltje en that's it. En idd een oude draad ja, maar wist ff geen toepasselijker topic.
Een leuk draadje zou zijn: Typisch Noord-Nederlandse en Vlaamse woorden.
Soms struikel ik wel eens over typisch Vlaamse woorden.
Nochthans bv.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 18 september 2006 om 16:10.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be