Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 10:03   #61
Boadicea
Perm. Vertegenwoordiger VN

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Ik ben een uitzondering op de regel: Vlaamse moeder met Waalse vader (wiens familie dan ook nog van elders kwam).
Feit is dat ik opgegroeid ben ik Vlaanderen en in het Vlaams, dat mijn Frans aangeleerd is op de middelbare school (mijn vader was er toen al niet meer) en dat ik me een vreemde voel, als ik in de Ardennen vertoef.
Dus: ik voel me Vlaams, niet Belgisch, wat mijn genen ook mogen zeggen, al hou ik ook voeling met de cultuur waar mijn vader uit stamt. Maar die taal spreek ik helemaal niet.
Wat België betreft: naam afkomstig van Belgica, wat de naam was die de Romeinen aan dit deel van hun kolonie gaven. Hier in het Noorden (Vlaanderen), zaten vooral Germaanse stammen. Deze hebben in dit "land" samengevoegd met een deel Gallische stammen (Kelten), naar aanleiding van de verdeel en heers filosofie van Ceasar.
Feit was dat de Galliërs zich makkelijker hebben laten romaniseren. De reden hiervoor is mij niet honderd percent bekend, maar ik kan wel het liguïstisch feit aanhalen, dat ze elkaar misschien taalkundig beter verstonden. Het Latijn en het Gallisch (alle keltische talen trouwens), stammen af uit dezelfde tak van het Indo Germaans, namelijk het Italo-Keltisch. Grammaticaal lijken deze talen beter op elkaar dan de Germaanse talen, vermits die uit een andere tak komen.
Misschien hoopte de Romeinen dat de geromaniseerde galliërs samenvoegen met Germanen zou helpen om hen ook te romaniseren. Dit is echter minder gelukt. Daar ligt ook een punt van cultuurverschil tussen Vlaanderen en Wallonië.
Persoonlijk vind ik dat de persoon zijn eigen cultuurgevoel belangrijker is dan zijn genetische code.
Oud 29 april 2006, 10:17   #62
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
vroger liep er een enorm bos doorheen héél België.Het Zoniënwoud is daar een klein overblijfsel van.De "Waalse"kant van het bos werd veel meer gekoloniseerd door de Romeinen als de "vlaamse "kant.De "belgen" van in die tijd waren wel Kelten.De vlamingen stammen niet af van deze Keltische bevolking.Een Germaanse volksstam, of beter, een soort federatie van germaanse volksstammen, de Franken, zijn het land binnengevallen en hebben bijna alle Kelten uitgemoord.Er was zo weinig volk over dat de Romeinen hen het grondgebied kadoo gaven, om het terug te bevolken.Van deze invallers stammen de Vlamingen af, de Franken spraken ook de taal die tot Nederlands geworden is.Later zetten de Franken hun opmars naar het zuiden voort, maar in wat "Frank-rijk" zou worden later, roeiden ze de bevolking niet meer uit: ze onderwierpen ze .Maar ze namen wel hun taal over: het Romaans, mengeling van Keltisch en Latijns, wat later het Frans geworden is...
Vlaanderen was 2000 jaar geleden bijna één groot moeras. De stammen woonden dan op de weinige droge plekjes. Het is dan ook logisch dat de Romeinen meer geïnteresseerd waren in hte droge Wallonië dan in die poel (Vlaanderen).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 12:04   #63
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Heeft Bourgeois Vlaamse of Waalse genen?
En Onckelinkx?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 12:14   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Heeft Bourgeois Vlaamse of Waalse genen?
En Onckelinkx?
Laat me raden. Ze hebben Belgische genen, omdat hun familienaam voortstamt uit de Belgische taal....
Oud 29 april 2006, 14:36   #65
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat me raden. Ze hebben Belgische genen, omdat hun familienaam voortstamt uit de Belgische taal....
Lol.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 10:37   #66
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht

Antwoord nu maar. Het zijn de flaminganten die afkomen met rassenleer.
Oud 1 mei 2006, 10:48   #67
van Maerlant

Standaard

Nee. De rassenleer vindt zijn oorsprong in Frankrijk.
Oud 1 mei 2006, 10:55   #68
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik herformuleer de vraag.

De flaminganten zeggen dat er genetisch gezien enkel Vlamingen en Walen zijn. Welnu, wat voor genen heeft de Waalse van Vlaamse oorsprong Onckelinkx of de Vlaming van Waalse oorsprong Anciaux dan? Wat voor genen hebben de Brusselaars?
Oud 1 mei 2006, 11:00   #69
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De flaminganten zeggen dat er genetisch gezien enkel Vlamingen en Walen zijn.
Zeggen ze dat? Wie besteedt daar nu aandacht aan. To hell with them!
Oud 1 mei 2006, 11:17   #70
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Zever zever.

Studeer zelf.
amai
of: hoe maak mezelf oeverloos belachelijk
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 13:18   #71
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Mijn beste patriot, uw vragen zullen u duidelijk worden als u de betreffende studie eens naleest. Het zijn trouwens geen Flaminganten, maar Amerikanen die dit beweren.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2006, 14:05   #72
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten zeggen dat er genetisch gezien enkel Vlamingen en Walen zijn.
Ik dacht dat wij flaminganten een fetisjisme hadden met de taal (ipv met de genen)? Past uw stigma van flaminganten als taalfetisjisten vandaag niet meer in je kraam?

Belgiscisten zoals Black_Cat daarentegen komen beweren dat de inwoners van België genetische afstammelingen zijn van de Oude Belgen.
Ofwel verwerpt u dus de ideeën van Black_Cat, ofwel bent u ook een aanhanger van de rassentheorie.
Oud 1 mei 2006, 14:41   #73
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De flaminganten zeggen dat er genetisch gezien enkel Vlamingen en Walen zijn. Welnu, wat voor genen heeft de Waalse van Vlaamse oorsprong Onckelinkx of de Vlaming van Waalse oorsprong Anciaux dan? Wat voor genen hebben de Brusselaars?
U impliceert dat het voorgeslacht de politieke voorkeur bepaalt? Elke nieuwe inwoner van het Vlaams gewest, die zich voldoende heeft geïntegreerd, kan, ongeacht zijn afkomst, een Vlaming zijn of worden.

Onckelinkx' voorouders zijn waarschijnlijk naar Wallonië geimigreerd, omdat de levensomstandigheden in Vlaanderen in het verleden te wensen overlieten, maar dat is weer een ander verhaal...

Bij Anciaux is het dan weer het omgekeerde verhaal. Ik ken de zoon van Koen Anciaux persoonlijk, en ik kan u verzekeren dat er niets meer overblijft van die "Waalse roets".

Vlaming of Vlaams-nationalistisch zijn is geen kwestie van afkomst, maar eerder een kwestie van Vlaams gevoel, wilskracht en taal.

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 16:16   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja? Waar heeft u dat ergens gelezen dat "de" flaminganten dit zeggen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 16:34   #75
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja? Waar heeft u dat ergens gelezen dat "de" flaminganten dit zeggen?
Dat was lomeanor, de draad starter. Maar hij heeft er, om de belgicistische uitwassen aan dit debat direct het volgende aan toegevoegd.

Citaat:
Natuurlijk is het irrelevant voor de politieke toekomst van België. Dat ontken ik niet. Er is geen enkele reden waarom genetische grenzen zouden moeten samenvallen met staatskundige grenzen.

Maar toch vond ik het interessant om de studie hier weer te geven.

Belgisch gezinden halen regelmatig de reden aan: "We zijn toch allemaal belgen?" Ik probeer met behulp van deze studie de grond vanonder hun voeten te slaan voor het gebruik van deze stelling. Genetisch, geografisch en taalkundig zijn de Vlamingen een veel meer homogene groep dan dat de belgen dat zijn. "Wij zijn toch allemaal Vlamingen" zou dus een veel betere slogan zijn om aan te halen.

De studie bevat dus geen enkele weerslag op het politieke debat, dat geef ik toe. Ik vind ze wel erg interessant en vind het de moeite waard om er even bij stil te staan en er even over na te denken.
un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 17:05   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Dat was lomeanor, de draad starter. Maar hij heeft er, om de belgicistische uitwassen aan dit debat direct het volgende aan toegevoegd.
Is lomeanor een "flamingant"? En spreekt hij namens "de flaminganten" zoals onze bubbelsmurf Patriot meent?
Oud 3 mei 2006, 17:21   #77
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Is lomeanor een "flamingant"? En spreekt hij namens "de flaminganten" zoals onze bubbelsmurf Patriot meent?
Vroeger droeg hij toch die leeuw die tot afranselen oproept als avator.
Hij spreekt niet namens de flaminganten, maar wou gewoon die verschillen in het rijtje van de andere verschillen tussen vlaminen en wlen rijen.
Hij starte de draad denk ik omdat er bepaalde groepen altijd roepen en tieren dat de mensheid uit belgië is is ontstaan en dat die bloedlijn van voor het oude rome tot nu loopt. Als het niet juist is kan je me altijd willen verbeteren, Lo.
Oud 3 mei 2006, 17:26   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Vroeger droeg hij toch die leeuw die tot afranselen oproept als avator.
Hij spreekt niet namens de flaminganten, maar wou gewoon die verschillen in het rijtje van de andere verschillen tussen vlaminen en wlen rijen.
Hij starte de draad denk ik omdat er bepaalde groepen altijd roepen en tieren dat de mensheid uit belgië is is ontstaan en dat die bloedlijn van voor het oude rome tot nu loopt. Als het niet juist is kan je me altijd willen verbeteren, Lo.
Heel die belgicistische mythologie rammelt ook aan alle kanten. Hoe kunnen de huidige "Belgen" nou afstammen van de Belgae, terwijl Caesar indertijd het grootste deel ervan heeft uitgemoord. Daarenboven is er met de overblijvenden een vermenging gebeurd met ook andere Keltische en Germaanse stammen en Romeinen. Net voor de Germaanse volksverhuizingen was een groot deel van het huidige Vlaanderen daarenboven ontvolkt door allerlei epidemies en migraties. Toen kwamen de Germanen en vestigden zich hoofdzakelijk in wat nu Vlaanderen is.

Waar zijn die Belgae dan gebleven???
Oud 3 mei 2006, 17:47   #79
Miguelito
Minister

Standaard

Citaat:
Heel die belgicistische mythologie rammelt ook aan alle kanten. Hoe kunnen de huidige "Belgen" nou afstammen van de Belgae, terwijl Caesar indertijd het grootste deel ervan heeft uitgemoord. Daarenboven is er met de overblijvenden een vermenging gebeurd met ook andere Keltische en Germaanse stammen en Romeinen. Net voor de Germaanse volksverhuizingen was een groot deel van het huidige Vlaanderen daarenboven ontvolkt door allerlei epidemies en migraties. Toen kwamen de Germanen en vestigden zich hoofdzakelijk in wat nu Vlaanderen is.

Waar zijn die Belgae dan gebleven???
Geen idee. U bent de historicus/geschiedenisleraar.

even off topic, hoe staat de directie van je school tov je VB lidmaatschap.
Laaaang geleden was er op mijn school een zichtbare afkeer van de leraars en directie tov het vlaams blok.
Zelf heb ik daarvan niet al te veel last gehad, ook omdat ik gerespecteerd werd vanwege mijn bijdrage aan het leerlingenparlement, na-schoolse activiteiten, sportdagen, en de nationale scholierenraad.8)
In mijn laatste jaar, in het jaar van de nationale-vlaamse verkiezingen i(in 1999?), was dat echt opvallend.
Een van de laatste verplichte schooldagen, ong. 2-3 weken voor de verkiezingen denk ik, heeft onze lerares geschiedenis zelfs panelen laten opstellen met de gevaren van extreem rechts uit gans eu, en ik denk dat het vb daar ook bijstond, voorpost stond er zeker bij. Vaak had de klasdiscussies die dan meestal eindigde tussen de VB-leerlingen en mijn lerares. Ze was trouwens agalev-lijstduwer.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 3 mei 2006 om 17:49.
Oud 3 mei 2006, 18:05   #80
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ja, hij is flamingant (nogal radikaal zelfs, denk ik). Verder wou hij enkel aantonen hoe belachelijk de belgische mythe over de Kelten, en over 'het belgische volk' is. Voor de rest bedoelde hij daar niets mee, en zei zelf dat het geen politieke betekenis had.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be