![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben een uitzondering op de regel: Vlaamse moeder met Waalse vader (wiens familie dan ook nog van elders kwam).
Feit is dat ik opgegroeid ben ik Vlaanderen en in het Vlaams, dat mijn Frans aangeleerd is op de middelbare school (mijn vader was er toen al niet meer) en dat ik me een vreemde voel, als ik in de Ardennen vertoef. Dus: ik voel me Vlaams, niet Belgisch, wat mijn genen ook mogen zeggen, al hou ik ook voeling met de cultuur waar mijn vader uit stamt. Maar die taal spreek ik helemaal niet. Wat België betreft: naam afkomstig van Belgica, wat de naam was die de Romeinen aan dit deel van hun kolonie gaven. Hier in het Noorden (Vlaanderen), zaten vooral Germaanse stammen. Deze hebben in dit "land" samengevoegd met een deel Gallische stammen (Kelten), naar aanleiding van de verdeel en heers filosofie van Ceasar. Feit was dat de Galliërs zich makkelijker hebben laten romaniseren. De reden hiervoor is mij niet honderd percent bekend, maar ik kan wel het liguïstisch feit aanhalen, dat ze elkaar misschien taalkundig beter verstonden. Het Latijn en het Gallisch (alle keltische talen trouwens), stammen af uit dezelfde tak van het Indo Germaans, namelijk het Italo-Keltisch. Grammaticaal lijken deze talen beter op elkaar dan de Germaanse talen, vermits die uit een andere tak komen. Misschien hoopte de Romeinen dat de geromaniseerde galliërs samenvoegen met Germanen zou helpen om hen ook te romaniseren. Dit is echter minder gelukt. Daar ligt ook een punt van cultuurverschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Persoonlijk vind ik dat de persoon zijn eigen cultuurgevoel belangrijker is dan zijn genetische code. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft Bourgeois Vlaamse of Waalse genen?
En Onckelinkx? |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Lol.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Antwoord nu maar. Het zijn de flaminganten die afkomen met rassenleer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
|
![]() Nee. De rassenleer vindt zijn oorsprong in Frankrijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik herformuleer de vraag.
De flaminganten zeggen dat er genetisch gezien enkel Vlamingen en Walen zijn. Welnu, wat voor genen heeft de Waalse van Vlaamse oorsprong Onckelinkx of de Vlaming van Waalse oorsprong Anciaux dan? Wat voor genen hebben de Brusselaars? |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zeggen ze dat? Wie besteedt daar nu aandacht aan. To hell with them!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Mijn beste patriot, uw vragen zullen u duidelijk worden als u de betreffende studie eens naleest. Het zijn trouwens geen Flaminganten, maar Amerikanen die dit beweren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Belgiscisten zoals Black_Cat daarentegen komen beweren dat de inwoners van België genetische afstammelingen zijn van de Oude Belgen. Ofwel verwerpt u dus de ideeën van Black_Cat, ofwel bent u ook een aanhanger van de rassentheorie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Onckelinkx' voorouders zijn waarschijnlijk naar Wallonië geimigreerd, omdat de levensomstandigheden in Vlaanderen in het verleden te wensen overlieten, maar dat is weer een ander verhaal... Bij Anciaux is het dan weer het omgekeerde verhaal. Ik ken de zoon van Koen Anciaux persoonlijk, en ik kan u verzekeren dat er niets meer overblijft van die "Waalse roets". Vlaming of Vlaams-nationalistisch zijn is geen kwestie van afkomst, maar eerder een kwestie van Vlaams gevoel, wilskracht en taal.
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij spreekt niet namens de flaminganten, maar wou gewoon die verschillen in het rijtje van de andere verschillen tussen vlaminen en wlen rijen. Hij starte de draad denk ik omdat er bepaalde groepen altijd roepen en tieren dat de mensheid uit belgië is is ontstaan en dat die bloedlijn van voor het oude rome tot nu loopt. Als het niet juist is kan je me altijd willen verbeteren, Lo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waar zijn die Belgae dan gebleven??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister
|
![]() Citaat:
even off topic, hoe staat de directie van je school tov je VB lidmaatschap. Laaaang geleden was er op mijn school een zichtbare afkeer van de leraars en directie tov het vlaams blok. Zelf heb ik daarvan niet al te veel last gehad, ook omdat ik gerespecteerd werd vanwege mijn bijdrage aan het leerlingenparlement, na-schoolse activiteiten, sportdagen, en de nationale scholierenraad.8) In mijn laatste jaar, in het jaar van de nationale-vlaamse verkiezingen i(in 1999?), was dat echt opvallend. Een van de laatste verplichte schooldagen, ong. 2-3 weken voor de verkiezingen denk ik, heeft onze lerares geschiedenis zelfs panelen laten opstellen met de gevaren van extreem rechts uit gans eu, en ik denk dat het vb daar ook bijstond, voorpost stond er zeker bij. Vaak had de klasdiscussies die dan meestal eindigde tussen de VB-leerlingen en mijn lerares. Ze was trouwens agalev-lijstduwer.
Laatst gewijzigd door Miguelito : 3 mei 2006 om 17:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Ja, hij is flamingant (nogal radikaal zelfs, denk ik). Verder wou hij enkel aantonen hoe belachelijk de belgische mythe over de Kelten, en over 'het belgische volk' is. Voor de rest bedoelde hij daar niets mee, en zei zelf dat het geen politieke betekenis had.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
![]() |
![]() |