![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
't is niet omdat je overtuigd christen bent dat je geen liberaal kan zijn.
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De liberalen willen een privé-pensioensysteem. Daarvoor herhalen ze dagelijks dat het systeem niet meer betaalbaar zou zijn. Ik heb wel nog geen enkele studie gezien die hen gelijk zou geven. Daartegen staan de privépensioenfondsen die failliet gaan, en mensen automatisch zonder pensioen stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
|
![]() Ik ga ervan uit dat de Vlaming geen verdere opsplitsing wenst in partijen. Er zijn al genoeg liberale tendensen (VLD, Vivant, VLOTT, SoLiDe, Spirit...). Als je op manier nadenkt over het VB bekom je hetzelfde (volksnationalisten, staatsnationalisten, solidaristen, conservatieven, katholieken, racistische sossen, rechts-liberalen, anarchisten, nihilisten...)
Ik vermoed eerder een drang naar grotere bindingen. Dat is de kracht achter het Belang (in de zin van "niet helemaal mee eens, maar ferm collectief protestgevoel"). De rechtse én linkse inval bij CD&V en VLD is te wijten aan een bewuste tactiek: de volkspartijdroom. En je kan zeggen wat je wil, maar het VB mist echt een element om onder dezelfde categorie te vallen: machtsdeelname (nu of vroeger), een fundamenteel onderdeel van een volkspartij.
![]() |
#64 |
|
![]() Euhwadde?
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Trouwens, in die situatie kan een fonds nood bieden.
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar op ethisch vlak gaan de standpunt van belien juist lijnrecht in tegen het liberalisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De ethische standpunten van Beliën gaan volgens mij zelfs veel verder dan die van het VB.
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() Zeer zeker. maar dat is toch allesbehalve liberaal me dunkt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
|
![]() idd. liberalisme betekent ook asociaal individualisme. En onder ethische standpunten versta ik niet alleen oa abortus maar ook zorg voor sociaal vangnet, onderdak en eten voor daklozen en kansarmen..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat is iets dat ik nooit begrepen heb bij de neocons, die ethisch conservatisme combineren met economisch liberalisme. Als er nu iets eigen is aan de vrije markt is het wel de complete negatie van een collectieve moraal of ethiek. Voor het naar winst strevende kapitaal zullen taboes eerder een belemmering zijn. Soms is dat een goede zaak, soms is dat een slechte zaak, maar hoe dan ook, vrije markt en conservatisme gaan niet samen.
![]() |
![]() |
#72 |
|
![]() In de VS wel, omdat de VS ontstaan is op een liberale economie. Als er iets vaste waarde is daar is het wel dat. "Neocons" zijn per definitie Anglo-Amerikanen.
Europees bekeken heb je weldegelijk gelijk. Liberalisme is afzetten tegen een conservatieve orde. Rechts- en Links- liberalisme zijn bizarre termen. Een echte liberaal is links op ethisch vlak (vrije keuze) en zweert dus ook bij de vrije markt. Het verschil tussen liberalen en libertairen is een weldegelijke grotere rol voor de overheid bij liberalen. De VLD is weldegelijk wat ze zeggen: liberaal-democraten. Als je hun denken niet volgt, ben je geen liberaal volgens de definitie, maar noem je jezelf onterecht liberaal.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 09:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is een kwestie van de principes af te schudden, m'n beste 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een staatsfonds die het feit moet toedekken dat de privé sowieso zal falen? De overheid kan het zich niet permitteren om ineens geen pensioenen meer te gaan betalen. Dan komt er grijze mars op Brussel... Een privébedrijf kan zich gewoon failliet verklaren, en morgen een nieuw bedrijf oprichten. En een ietwat verstandig manager verdeelt zijn bedrijf onder in een hoop dochterondernemingen. De meeste van die docterondernemeingen kunnen dan gewoon blijven bestaan na het failliet van het moederbedrijf. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Dat het stelsel niet houdbaar is, is geen liberaal rampscenario, maar een demografische mathematische zekerheid.
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij gaan met VB tégen de rest, niet vóór het VB; dat is wat Hugo van bij het begin af zei, maar niemand luistert blijkbaar... ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Generatiepact. Kom binnen 40 jaar nog eens kijken hoe goed ze voor uw pensioen gaan zorgen. Ik zal het zelf wel regelen.
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Libertair is toch niet nihilist?
Citaat:
Ik vraag me af in hoeverre VLOTT een apart werkende fractie zal hebben. Persoonlijk altijd zeer zwak gevonden. Eerst zag hij nog N-VA zitten, maar dat werd dan niet waarheid. Hugo en de zijnen hadden evengoed naar het Belang zelf kunnen stappen. Ze hebben daar toch van alles. Het VB is zelf in feite al een multicul op zich. ![]() VU -> VLD -> N-VA -> VLOTT -> VB? Wat een etappe. Ge kunt u toch veel veroorloven als ettertje aan de rechterkant, niet? Het is een slechte verliezer, dus zoekt hij maar telkens het winnende kamp. Maar de stap naar VB durft hij net niet. pffff Dedecker is tenminste loyaal.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Steben : 18 mei 2006 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |