Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 mei 2006, 12:04   #61
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht

Terloops: DM zag in Pater Damiaan grootste 'Belg' het bewijs van de achterlijkheid van de Vlamingen.
Hiervan zou ik dan toch wèl een bronvermelding durven vragen, hoor !

Ik heb dat toch nooit in DM gelezen, maar ik lees die krant ook niet elke dag, dus het zou kunnen dat ik het net gemist heb.

Het zou me ècht verbazen dat dat zo in DM gestaan heeft.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:07   #62
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
2) Ik zei wel 'op het randje', niet 'erover' ! Kleine nuance, maar toch niet onbelangrijk.
Dus als ik het goed begrijp, zou je die man niet voor de rechtbank slepen!?
Herlees nog eens mijn vorige commentaar.
Wijs me waar ik verkeerd ben, of kom tot beter inzicht!
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:09   #63
luc broes

Standaard

Citaat:
Ik heb dat toch nooit in DM gelezen, maar ik lees die krant ook niet elke dag, dus het zou kunnen dat ik het net gemist heb.
Ik ben geen verzamelaar van vuiligheid. Ik was ook verbaasd, maar het stond er wel! de bron is dus DM
Oud 19 mei 2006, 12:17   #64
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht

De belgische politiek heeft nochtans meer afkeer van de Vlaams Nationalisten dan van die xenofobe, fasticioide racisten ...
Ik ben dan ook 'de belgische politiek' niet, hé !!

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2006 om 12:24.
Oud 19 mei 2006, 12:20   #65
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Dus als ik het goed begrijp, zou je die man niet voor de rechtbank slepen!?

2) Herlees nog eens mijn vorige commentaar.
Wijs me waar ik verkeerd ben, of kom tot beter inzicht!
1) Uiteraard niet, ik zei toch ook dat ik me met zijn bakkerij niet te moeien heb ? Ik vind zijn houding gewoon erg spijtig, dus 'op het randje', dus niet 'erover'.

2) Euh, welke ?

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2006 om 12:21.
Oud 19 mei 2006, 12:21   #66
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben dan ook 'de belgische politiek' niet, hé !!

Da zal wel zo zijn, maar u weet wel wat ik bedoel niet ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 12:23   #67
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben geen verzamelaar van vuiligheid. Ik was ook verbaasd, maar het stond er wel! de bron is dus DM
Weet u toevallig nog op welke dag ?
Was het misschien op de pagina van de lezersbrieven ?
Oud 19 mei 2006, 12:23   #68
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Da zal wel zo zijn, maar u weet wel wat ik bedoel niet ?
Vaagweg.
Oud 19 mei 2006, 12:42   #69
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Dat 'moet' natuurlijk niet, maar het is ondertussen wel gebeurd.
2) ...Als de onderlinge wrevel en argwaan die tussen mensen kan bestaan niet systematisch aangewakkerd en opgefokt zou worden, zouden heel wat problemen zich zelfs nooit stellen !! (Denk : Libanon, Joegoslavië, Rwanda, Kashmir, Ulster, ... )
1) Het 'moet' niet, maar ondertussen doet links er alles aan om er nog meer binnen te halen. En wie waarschuwt is een 'racist'!
2) ALS ... dat nu eenmaal zo is dat overal argwaan bestaat spontaan of opgefokt of wat dan ook, dan moet men daar toch de nodige besluiten uit trekken.
Oud 19 mei 2006, 12:44   #70
luc broes

Standaard

Citaat:
Weet u toevallig nog op welke dag ?
Was het misschien op de pagina van de lezersbrieven ?
Het was natuurlijjk na de verkiezing van de grootste 'Belg' ik denk op blz 2
Oud 19 mei 2006, 12:46   #71
luc broes

Standaard

Citaat:
.
2) Euh, welke ?
Dat een normale gezonde reaktie die sinds mensengeheugnis altijd en overal voorkomt niet 'op het randje' is, en zeker geen racisme is.

Laatst gewijzigd door luc broes : 19 mei 2006 om 12:48.
Oud 19 mei 2006, 13:15   #72
luc broes

Standaard

Citaat:
- Er is geen 'gen' dat bepaalt dat een Franstalige geen polyglot kan worden. Het heeft m.i. hoofdzakelijk met 'goesting', met motivatie te maken, en dus ook inzet en volharding.
Juist, ze zijn natuurlijk niet dommer dan wij. Maar ze hebben er geen zin in en zien er het nut niet van in.
Ik was destijds sodaat in Duitsland. de Vlamingen spraken duits met het personeel, de Walen spraken Frans en ze zijn daar goed in.
In Brussel 'leren' ze Nederlands zoals ik destijds latijn geleerd heb.
Geen zin, geen motivatie, nutteloos.

Ik wil er nog aan toevoegen: het vlaamse onderwijs is van het beste ter wereld, Vlamingen spreken meer talen dan waar ook ter wereld. Laat ons dat zo houden.
En er zijn nog andere zeer belangrijke vakken, belangrijker dan zoveel mogelijk talen zo goed mogelijk spreken.
Oud 19 mei 2006, 14:25   #73
luc broes

Standaard

Djimi, je zei daar ergens: het gaat hier toch goed enz...
Dat is natuurlijk juist, het gaat ons meestal nog ongelofelijk goed:
Salarissen, pensioenen, behuizing, sociale voorzieningen, scholen, hospitalen. Maar we moeten echter ook aan de toekomst van onze kinderen denken.

In 1950 was de levensverwachting 63.5 jaar; de pensioen leeftijd 64.85
In 2000 was de levensverwachting 75 jaar ; de pensioenleeftijd 57 jaar.
Dat wil dus zeggen dat de staat in 1950 geen pensioenen moest uitbetalen
maar in 2000 18 jaar pensioenen moet uitbetalen.
Komt daarbij dat steeds minder wensen werken, en steeds meer personen met pensioen zijn.
Komt daarbij de enorme last van de steeds groter wordende groep werklozen, waarbij veel ongeschoolde allochtonen.

Als je die beangstigende cijfers een beetje begrijpt dan weet je dat ons enorme problemen te wachten staan. Er zijn dus zeer dringende maatregelen nodig wat Verhofstadt ook moge beweren.
Kunnen wij na mogelijk door sommigen goedbedoeld kerkasiel nog een nieuwe toevloed van ongeschoolde, moeilijk integreerbare migranten veroorloven. Dit op een ogenblik dat al de ons omringende landen migratie beperken (met maatregelen waarvoor het VB veroordeeld werd voor 'racisme'). Ik vrees dat dit echt racisme zal in de hand werken.

Zoals je zelf zei ontwikkelings hulp is noodzakelijk. Ik denk dat dit de enige zinvolle maatregel.
En uiteraard moeten we hier is zelfde kansen bieden die iedereen hier heeft. Wie daar niet mee tevreden is kan terug naar eigen land.

Laatst gewijzigd door luc broes : 19 mei 2006 om 14:27.
Oud 19 mei 2006, 14:35   #74
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als dank voor jullie boeiende openbare discussie, heb ik het bewuste stuk even opgezocht (er blijkt vanalles wat in te zitten).

Citaat:
[SIZE=3]De middelmatigste Belg [SIZE=2]door Bart Eeckhout [/SIZE][/SIZE]

Excuus als we u er nuchter mee op de maag vallen, maar niettemin: kutland. Dat was de eerste reactie toen we hoorden dat pater Damiaan - wie anders - onze grootste was geworden. O, land van gruwelijke middelmatigheid. Kerktorenvolk dat zich laat verzuilen van de wieg tot het therapeutisch hardnekkig uitgestelde graf. Schijnheilig volk dat een zalig paterke verkiest dat de zwarte leprozen te hulp snelde, maar dat bij andere verkiezingen even massaal stemt op een partij die alle vreemdelingen als lepralijders behandelt. Niet dat we de verdiensten van Damiaan willen minimaliseren, maar mocht het misschien toch een beetje meer genie en tegendraadsheid zijn? Niet dus.

Vlaanderen is het land dat Raymond inmiddels 27 jaar geleden bezong met: "Vlaanderen boven / Waar men de heer nog kan loven / Waar de mensen belangrijk zijn / En de buiken omvangrijk zijn." Vlaanderen is het land dat sindsdien mentaal nog geen meter vooruit kwam. Het land dat daar nog trots op is ook. Land van hagen op ooghoogte en neergezakte rolluiken. Land van middelmaat en middenstand.

Hadden we dan echt geen grotere, grootsere Belg te verkiezen? Wel, eigenlijk niet. Welke andere keuze dan voor een pater kun je verwachten van een volk dat zijn centjes spaart om in een pastoriewoning te kunnen leven? De genomineerde met het hoogste rock-'n-rollgehalte was wellicht Jacques Brel, en dan nog. Karel V, in Gent geboren met de wereld aan zijn voeten, was niet eens geselecteerd. Te veel van de wereld, te weinig van het dorp. Zo ver is dit land heen dat het zelfs twee grote Belgen moet kiezen: een van de Vlamingen en een van de Franstaligen.

Maar eigenlijk mogen we best blij zijn dat wij een krijgsheer als Karel (of godbetert Godfried van Bouillon of Leopold II) niet op het schild hebben gehesen. Het is niet omdat andere landen oorlogsbazen als Charles de Gaulle, Winston Churchill, Willem van Oranje of Ronald Reagan verkozen, dat wij dat moeten doen. De mediapartners zullen het ontkennen, maar in vergelijking met de buurlanden werd de grootste-verkiezing bij ons een sof. En dat is maar goed ook. Wij zijn blijkbaar geen volk dat grootsheid afmeet aan gewonnen en verloren veldslagen. Dat is een vreedzame nederigheid die we mogen koesteren. Liever een volk van tjeven en kaloten dan een volk op de rand van een burgeroorlog.
Zo bekeken is pater Damiaan de verdiende, ja zelfs de enig mogelijke winnaar van een wedstrijd die er nooit een was. "Dé Vlaming bestaat nog", schreef CD&V-eminentie Herman Van Rompuy gisteren lichtjes euforisch in zijn webdagboek. "Zelfs al zijn we assertiever en agressiever vandaag, toch is er het verlangen naar hoe het anders kan en moet. Hij vindt dat niet terug in zijn politieke leiders of in koningen. Hij vindt het in gewone buitengewone mensen." We kunnen hem geen ongelijk geven. Om de bijna-grootste Nederlander Pim Fortuyn te parafraseren: Vlamingen / Belgen zijn middelmatige burgertjes, maar het zijn wel mijn middelmatige burgertjes.

Publicatiedatum : 03-12-2005

Laatst gewijzigd door baarle : 19 mei 2006 om 14:36.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2006, 15:09   #75
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht

1. Als dank voor jullie boeiende openbare discussie,
2. heb ik het bewuste stuk even opgezocht (er blijkt vanalles wat in te zitten).
1. Geen dank,
2. en toch weer wel.

Oud 19 mei 2006, 15:14   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat een normale gezonde reaktie die sinds mensengeheugnis altijd en overal voorkomt niet 'op het randje' is, en zeker geen racisme is.
Mijn eigen 'normale' reactie is een - wellicht niet altijd even - gezonde nieuwsgierigheid.

Die komt ook al sinds mensenheugnis altijd en overal voor,

en heeft er ongetwijfeld mede voor gezorgd dat we niet meer in een boom hangen te pruilen of in een grot zitten te kniezen,
maar in een met centrale verwarming en air-conditioning uitgeruste 'living', gebruik makend van een high speed internet-verbinding.
Oud 19 mei 2006, 15:34   #77
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Het 'moet' niet, maar ondertussen doet links er alles aan om er nog meer binnen te halen. En wie waarschuwt is een 'racist'!

2) ALS ... dat nu eenmaal zo is dat overal argwaan bestaat spontaan of opgefokt of wat dan ook, dan moet men daar toch de nodige besluiten uit trekken.
1) Ik denk niet dat er '�*lles' aan gedaan wordt om 'er' nog meer binnen te halen. Ik denk wel dat nogal wat 'linkse' politici wanhopig zoeken naar een humane manier om de problemen die een open politiek nu eenmaal met zich mee kan brengen op te lossen, goed beseffend dat dat dezer dagen niet noodzakelijk tot waardering vanwege een flink deel van hun 'traditionele' kiezerspubliek zal leiden.

2) Mijn 'besluit' is alvast dat, aangezien die argwaan meestal ècht totaal onnodig is, er dus gewoon vaker, méér en béter gecommuniceerd en samengewerkt moet worden.
Kleine kinderen kunnen dat wel, waarom zouden volwassenen dat dan plots niet meer kunnen ???
Oud 19 mei 2006, 15:54   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Als je die beangstigende cijfers een beetje begrijpt dan weet je dat ons enorme problemen te wachten staan. Er zijn dus zeer dringende maatregelen nodig.

2) Kunnen wij na mogelijk door sommigen goedbedoeld kerkasiel nog een nieuwe toevloed van ongeschoolde, moeilijk integreerbare migranten veroorloven. Dit op een ogenblik dat al de ons omringende landen migratie beperken (met maatregelen waarvoor het VB veroordeeld werd voor 'racisme'). Ik vrees dat dit echt racisme zal in de hand werken.

3) Ontwikkelingshulp is noodzakelijk. Ik denk dat dit de enige zinvolle maatregel is.

4) En uiteraard moeten we wie hier is dezelfde kansen bieden die iedereen hier heeft. Wie daar niet mee tevreden is kan terug naar eigen land.
1) Ik denk dat we nu ook al problemen hebben, maar we moeten bovenal proberen het hoofd koel te houden en paniek te vermijden. De maatregelen zijn dringend, en een minder gepolariseerde politiek zou zeker bijdragen tot het sneller vinden van oplossingen, die zeker in een democratie meestal 'compromissen' zijn. Ik weet dat sommigen gruwen als ze het woord horen, maar ik denk echt dat het niet anders zal gaan. Een goed uitgewerkt en evenwichtig compromis is misschien zelfs heldhaftiger dan een radicale verwezenlijking van een éénzijdig standpunt ?

2) Ik denk dat de meesten het kerkasiel goed bedoelden, niet 'sommigen' zoals u beweert. Ik ben zelf voorstander van een mondiale samenleving waar uiteindelijk helemaal geen landsgrenzen meer bestaan, maar ik besef ook wel dat dit in de huidige omstandigheden niet te realiseren valt.
Ik zal dus zèlf ook een compromis moeten slikken. Als het een compromis wordt dat getuigt van een 'beschaafde', 'edele', 'hoogstaande' ... basishouding, dan zal ik dat misschien zelfs met plezier doen.

3) Daar ben ik het met u volkomen eens over. Dat zal een pak geld kosten, maar als deze 'investering' goed aangepakt wordt, zal de 'return' vele malen hoger liggen dan de oorspronkelijke uitgaven. Dat wordt dan een echte 'win-win' situatie.

4) Inderdaad, dezelfde kansen, dezelfde rechten, dezelfde plichten, dezelfde behandeling. Ik denk niet dat er daar velen ontevreden mee zullen zijn, integendeel zelfs.

Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2006 om 16:03.
Oud 19 mei 2006, 21:49   #79
luc broes

Standaard

Citaat:
1) Ik denk niet dat er '�*lles' aan gedaan wordt om 'er' nog meer binnen te halen. Ik denk wel dat nogal wat 'linkse' politici wanhopig zoeken naar een humane manier om de problemen die een open politiek nu eenmaal met zich mee kan brengen op te lossen, goed beseffend dat dat dezer dagen niet noodzakelijk tot waardering vanwege een flink deel van hun 'traditionele' kiezerspubliek zal leiden.

2) Mijn 'besluit' is alvast dat, aangezien die argwaan meestal ècht totaal onnodig is, er dus gewoon vaker, méér en béter gecommuniceerd en samengewerkt moet worden.
Kleine kinderen kunnen dat wel, waarom zouden volwassenen dat dan plots niet meer kunnen ???
1) waarvoor dient dan heel die aktie rond kerkasiel? Toch wel om verblijfsvergunningen af te dwingen. Die dan gevolgd worden door een nieuwe toestroom van vreemdelingen waarbij mensenhandelaars goed geld verdienen; weet men dat niet?
En gelijktijdig wordt het ontrouwe traditionele kiespubliek vervangen door een nieuw trouw kiespubliek. meer dan 90 % van de vreemdelingen stemt SP PS. Dus geen probleem!?
2) ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be