![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Waar zou u zelf voor kiezen? | |||
Levenslang. |
![]() ![]() ![]() |
20 | 46,51% |
De doodstraf met onmiddellijke ingang. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 18,60% |
Levenslang, met de mogelijkheid om na drie jaar voor de doodstraf te opteren. |
![]() ![]() ![]() |
15 | 34,88% |
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is geen moord, zelfs in deze dagen niet.
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
nee, dit id mag voor mij direct richting prullemand.... Maar dit pilletje zouden ze wel moeten beschikbaar maken in de gevangenissen en de zeer zwaar criminelen die geen hoop op vrijheid meer hebben de keus te laten. Maar met een systeem van "op 1/3de buiten" denk ik niet dat er zovele "permanente" bewoners zijn van gevangenissen. Maar ik kan me daarin wel vergissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb iemand wel van het leven beroofd.
Wat is voor jou het onderscheid tussen moord, doodslag en slagen-en-verwondingen-met-de-dood-tot-gevolg?
![]() |
#65 |
Gouverneur
|
![]() Vraagje: Hoeveel jaar is levenslang?
Maar van mij mag de doodstraf terug worden ingevoerd, net als de schandpaal (voor kleine delicten zoals winkeldiefstal en pickpockets) met de nodige rotte tomaten... ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister
|
![]() De parallellen tussen (extreem)rechts en de fundamentalistische islam zijn zoals altijd weer treffend...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Je moet een crimineel feit opbouwen van intentie tot daad. Iemand doodrijden door te slippen is een daad, maar heeft geen intentie. Het oorzakelijk verband ligt buiten de wil van de mens om (ok, hij zou met de fiets kunnen gaan, maar dat is een andere discussie). Indien je iemand aan het slaan bent, is er wel een intentie. Er is een duidelijk beginpunt (de eerste slag) en een duidelijk eindpunt (de dood). Hoewel de dood op zich buiten de wil van de mens om kan zijn, was de intentie dit niet en kan het verloop tussen intentie en slotsom gelegd worden. Tegen zo iemand zou het slachtoffer (de vertegenwoordiging ervan) de doodstraf mogen eisen. Het punt is dat we moeten afstappen van de publieke sfeer omtrent recht. Wat het rechtstelsel doet, is bepalen of iemand schuldig is of niet. Bij schuld verlaat echter het punt de rechtszaal en komt terecht bij het slachtoffer. Het is het slachtoffer, niet de rechter die moet bepalen wat de straf is, en wel tot de gedane misdaad. Stel dat een goed U (leven, eigendom) van persoon X ontvreemd wordt door persoon Y. Een persoon Z zal dan de schuld bepalen aan de hand van het gerechtelijk systeem. Indien persoon Y schuldig wordt bevonden, dan mag X een strafmaat bepalen voor persoon Y die als hoogste factor U heeft, namelijk de waarde van het ontvreemde goed (+ mogelijke onkosten). Dit kan enkele bizarre gevolgen hebben. Stel dat echtgenoot X thuiskomt, en vindt daar inbreker Y. Inbreker Y schiet echtgenoot X dood. Op dat moment komt echtegenote Z binnen, ziet inbreker Y gebogen over echtgenoot X staan zonder wapen in de hand (dwz in een situatie waar inbreker Y geen bedreiging vormt), en echtgenote Z neemt het wapen van inbreker Y en schiet deze koelbloedig dood. In ons rechtstelsel wordt zoiets afgedaan als een executie, en dat is het ook. Het is evenwel een legitieme executie, en echtgenote Z zal voor die zaak vrijgesproken worden, indien de gerechtelijke procedure de schuld van inbreker Y om eerst echtgenoot X neer te schieten, aanvaardbaar verklaard. Ik geef even een marginale en ietwat barbaarse stelling om het opzet duidelijk te maken. Ze kan er ook voor opteren de politie te bellen. Inbreker Y wordt nu in een rechtbank schuldig verklaard voor moord, en echtgenote Z bepaalt een strafmaat. Zij hoeft echter niet de doodstraf te kiezen. Dat is het grote verschil van natuurrecht en staatsrecht. Dit natuurrecht heeft in bepaalde periodes bestaan, maar meestal primeerde een staatse invloed op het strafstelsel. Er wordt uitgegaan van een algemeen belang dat er niet is. Het is pure repressie en abstractie van iets wat zich afspeelt tussen twee personen: een onvrijwillige ruil.
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cynicus : 7 juni 2006 om 19:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het is al een hele poos geleden, maar ik herinner me een leuke economische analyse over de inefficiencies van het aloude systeem van de "bloedwraak" (vendetta), die we ook kunnen conceptualiseren als een soort "privaat strafrecht" compleet met de hele waaier van onderhandelingen en deals. Bleek dat dit ook een zware externe kost met zich meebracht. Rothbards betogen doen me onwillekeurig aan dat soort van fundamentalistisch (maar jammergenoeg ook conceptueel foutief) redeneren terugdenken.
![]() |
![]() |
#70 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
#71 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Of je nu "vergoeding" gebruikt of "vergelding", maakt niet uit zolang het maar in verhouding tot het gepleegde misdrijf is. Met een vendetta kan je al even aan het moorden gaan als je zusje zonder toestemming vrijt. Zoiets is uiteraard not done.
Laatst gewijzigd door lombas : 7 juni 2006 om 21:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Vergoeding is binnen de "law & economics" trouwens volslagen naast de kwestie. Zelfs in het stelsel van de burgerlijke aansprakelijkheid. Het gaat veeleer om internaliseren van externe kosten en de zoektocht naar de beste techniek om dat te realiseren. Boeiende theorie die ook eenduidig aantoont dat het vergoeden van het slachtoffer voor de geleden schade niet de finaliteit is.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Mag je zusje niet zonder jouw toestemming vrijen?
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou iets maatschappelijk pervers kunnen antwoorden, maar ga dat niet doen.
![]() |
![]() |
#75 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spijtig genoeg is de man al enkele jaren dood, zelf vertellen doetie het niet meer. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik herinner me het heengaan van de goeie man als de dag van gisteren; heb hem immers nog persoonlijk aan het werk gezien. Grote geest.
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens, ik ben consequent, want ik wil ook ultrakleine samenlevingen. Lang leve het municipalisme 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Von Mises was een monument, zonder twijfel. [SIZE=1]... en Ronald Coase een genie; zeer vereerd om nog bij die grote meneer examens afgelegd te hebben.[/SIZE]
![]() |
![]() |
#79 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het is allezins een meer "propere" oplossing dan jezelf voor de trein te gooien, of van een flat te springen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cynicus : 8 juni 2006 om 20:13. |
|
![]() |
![]() |