![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
daarop verder gaand: als de opvoeding een eenzijdige mening meegeeft aan het kind, is het de taak van het onderwijs om de kinderen een kritische blik te geven. Het is pas als je verschillende meningen leert kennen dat je een eigen mening kan vormen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het ONDERWIJS die u een kritische blik geeft?
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben dan ook niet de grote allesweter in deze materie maar het lijkt mij gewoon al heel logisch. Om een diploma te halen moet je vaardigheden/kennis onder de knie hebben. Testen hierop wijzen uit of dat daadwerkelijk zo is. Binnen die verplichte leerstof vallen ook zeker de geschiedenis van België, Europa en de rest van de wereld (waaronder ook zeker een belangrijk stuk over de oorlogen). Denkt u nu echt dat iemand dit kan achterhouden of uitleggen alsof het niet zo erg was ? Die kinderen zouden bijzonder slecht scoren op een examen geschiedenis dan, ik herinner mij nog dat het één van de grote vragen was op mijn examens geschiedenis vroeger. Dan bent u in mijn ogen gewoon ontzettend naief. Ik blijf erbij, het gaat naar de verkiezingen, alle middelen zijn weer goed om bepaalde mensen in een slecht daglicht te zetten. En dan lees ik net dat Jan van den Berghe als waarschijnlijk meest deskundige ter zake, bevestigt dat die testen door een onafhankelijke dienst gebeuren. Ze kunnen zulke leerstof dus niet uitsluiten. Laatst gewijzigd door Duupje : 15 juni 2006 om 15:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
In landen waar thuisonderwijs meer is ingeburgerd doen thuisleerders het over het algemeen zeer goed. Dat zegt overigens weinig omdat thuislerende gezinnen gemiddeld in diverse opzichten verschillen van gezinnen die hun kinderen naar school sturen. http://www.thuisonderwijs.net/artike...twikkeling.pdf http://www.hslda.org/docs/nche/000010/200410250.asp
![]() |
![]() |
#65 |
Lokaal Raadslid
|
![]() dan heb je niet goed opgelet in de lessen. gewoon al het feit dat je van verschillende leerkrachten les krijgt, met verschillende meningen, zou het al moeten mogelijk maken dat je tussen al die verschillende impulsen meer je eigen richting uitgaat dan als je heel je jonge leven door iedereen hetzelfde voorgeschoteld krijgt.
Al streeft een school niet naar kritische opvoeding, ze geeft alleszins een andere (en in principe humane) mening. Als je thuis een andere mening krijgt, verbreedt dat je perspectief hoedanook. Als je thuis al een kritische opvoeding krijgt, zoveel te beter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Naast het feit dat ikzelf nooit de ondankbare taak op mij zou willen nemen om zelf "meesterke" te spelen; ik heb m'n kinderen bovendien ook nooit onder een glazen stolp willen stoppen. Maar dat is mijn mening en ik kan heel goed begrijpen waarom sommigen daar anders over denken. Als ouder én dus opvoeder van mijn kinderen heb ik ook heel veel aan "duiding" moeten doen van datgene dat sommige leerkrachten-zeloten met alle macht wilden "inprenten".
![]() |
![]() |
#67 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
2. de procedures in verband met het naleven van de leerplicht liggen vast. daar is geen politiek mee gemoeid. Om je kinderen thuisonderwijs te geven moet je bepaalde papieren ondertekenen, als je die niet ondertekent (na verwittiging veronderstel ik) ben je niet in orde met de leerplicht en wordt je daarvoor aangeklaagd. Dat is een automatische papiermolen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
De werkelijkheid is dat tieners zich emanciperen van hun ouders, op zoek gaan naar andere opvattingen, bepaalde ideeën van hun ouders afwijzen en andere overnemen enz. Zo is het bij mezelf gegaan, zo zie ik dat bij mijn kinderen gebeuren, zo zie ik dat overal gebeuren. Of was het bij u soms anders? Ik hoop van niet. De ergst illusie is deze: dat men gelooft dat de staat of de politieke klasse op dit domein iets kunnen garanderen. Zij kunnen het vrije zoeken wel belemmeren, maar zij kunnen het niet bevorderen, om de simpele reden dat het vrij zoeken iets is wat zich ontwikkelt op basis van een individuele dynamiek, en niet op basis van aansporing of sturing door de staat. De staat heeft zich met de ontwikkeling en het promoten van ideeën en waarden enz gewoon niet te bemoeien. Een staat die dat doet kan niet democratisch zijn. Een situatie waarbij de staat diegenen gaat boetseren die dan vervolgens geacht worden de bedienaars van diezelfde staat te mandateren, is in wezen totalitair. De staatsbedienaren gaan dan, onder verwijzingen naar de hoogste idealen, boetseren ten eigen dienste. Een democratische staat wacht af wat de burgers inzake ideeën en opvattingen voortbrengen, zonder a priori opvattingen op te leggen.
![]() |
![]() |
#70 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
het is een optie om het via testen te controleren, maar dan moeten ze wel heel goed verlopen en enkel rekening houden met de vooruitgang van het kind, dat wordt een moeilijke kwestie om daar objectief en correct over te oordelen. Verder komen attitudes dan ook niet aan bod, aangezien die niet objectief te controleren vallen. Daarin kun je enkel kijken naar het streven van de onderwijzer, en daarvoor moet je wel eens gaan kijken hoe die onderwijzer dat doet, zoals dat op scholen gebeurt via doorlichting. Als je sociale vaardigheden, burgerzin, ... (allemaal attitudes) en dergelijke echter uit het curriculum wilt, zie al mijn andere reacties in deze thread. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben er vast van overtuigd dat in de meeste gevallen het niet dat is , wat "thuisonderwijs" doet - in sommige gevallen lijkt het daar wel sterk op. Het afsluiten van kinderen van wat er in "de wereld " leeft is inderdaad een vorm van kindermishandeling, waartegen men terecht mag optreden.
![]() |
![]() |
#72 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ter vergelijking: in Franstalig België is er al jarenlang geen controle op de 'obligation scolaire'. In Brussel is er geen controle, omdat men niet weet of een kind Nederlandstalig dan wel Franstalig onderwijs moet geacht worden te volgen. Blijkbaar pakt de staat alleen wie ze willen of kunnen pakken. http://www.dhnet.be/dhinfos/article.phtml?id=148439 http://www.lalibre.be/article.phtml?...&art_id=145269 Citaat:
![]() |
![]() |
#73 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
En in welke mate komen die op school wél aan bod? Ga je kinderen die objectief gezien goed scoren, maar niet braafjes de "voorgekauwde attitudes" absorberen soms tegenhouden of zo? Ik kan je verzekeren dat ik als ouder nog de meeste moeite had met bepaalde van die "attitudes" die men op school trachtte in te prenten bij m'n kinderen.
![]() |
![]() |
#74 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De essentie is dat een gezonde puber mettertijd zijn eigen visie ontwikkelt, zodat alle pogingen tot 'afsluiting' tot mislukken zijn gedoemd; en als de dynamiek tot de ontwikkeling van een eigen visie ontbreekt zal geen staatsinterventie die dynamiek kunnen creëren.
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het dus vrij overdreven om dit te stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ondertussen zijn er duizenden kinderen die niet enkel niet naar school gaan, maar ook niet thuisleren; en zijn er duizenden, die wel min of meer schoollopen maar niet leren. Maar voor zo'n kleinigheden heeft de politie geen tijd. U begrijpt: de staatdienaren dienen gefocust te werk te gaan.
![]() |
![]() |
#77 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als we de kiesuitslagen en intenties in Vlaanderen eens bekijken, dan zijn andere scholen er ook niet echt in geslaagd. Een miljoen 'producten' van gelijkheid, samenwerking, en tolerantie voor elkaar uit het staatsonderwijs ? Ammehoela.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
ontwikkelingsdoelen en de eindtermen, ook die welke betrekking hebben op attitudes, zo omvangrijk en gedetailleerd zijn dat in redelijkheid niet kan worden aangehouden dat het om minimale doelstellingen gaat, derwijze dat zij onvoldoende ruimte laten om de doelstellingen van het eigen pedagogisch project te kunnen verwezenlijken. Aldus wordt aan de vrijheid van onderwijs geraakt" . http://users.telenet.be/steinerschol...%20teksten.pdf In Vlaanderen bestaan na dit vonnis eigenlijk geen 'eindtermen' in de zin van een officieel pakket inhouden en 'attitudes' dat iedere jongere moet absorberen, of dat men moet proberen hem te doen absorberen. Met name de Steinerscholen hebben andere eindtermen dan de eindtermen van anderen, zodat die eindtermen noch hier noch daar eindtermen zijn in de oorspronkelijke betekenis des woords, als u begrijpt wat ik bedoel. Toch denk ik dat het examenprogramma van de centrale examencommissie, althans het sinds enkele jaren in voege zijnde 'nieuwe programma', is gericht op die 'eindtermen'. Persoonlijk ben ik nogal een voorstander van centrale examens, ook voor de schoollopende jongeren, puur om vaardigheden te testen (niet 'attitudes'). Ik denk dat men merkwaardige dingen zou ontdekken, indien men die maatregel zou durven door te voeren ...
![]() |
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al die wollige praat is geen antwoord op mijn vraag: u beweerde immers dat er zich voelbare problemen voordeden met studenten die thuisonderwijs hadden gevolgd. U sprak over onderzoeken en statistieken. Welnu, ik had daar graag een verwijzing naar gehad.
Of was u misschien gewoon wat aan het lullen? Citaat:
|
|
![]() |
![]() |