![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De prijs voor het splitsen van BHV: de faciliteitengemeentes | |||
Nooit, BHV moet gesplitst worden zonder prijs. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 74,36% |
Nee, deze prijs is te hoog. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Waarom niet? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,56% |
BHV niet splitsen, en faciliteitengemeenten sowieso bij Brussel. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
BHV is een non-probleem, en de faciliteitengemeenten mogen bij Brussel, ze zijn toch voor het grootste deel franstalig. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Alles behouden zoals het is. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,69% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is op dat ogenblik dat men de taalgrens heeft vastgelegd en, bij wijze van compromis, een aantal gemeenten een "speciale taalstatuut" gegeven. Men is evenwel vergeten dat de sociologische realiteit niet altijd de politieke logica volgt: de verfransing van de Randgemeenten komt uit Brussel, die als "grootstad" (naar Belgische normen) een enorme sociologische invloed heeft op de Rand door ze geografisch "in te palmen", wat nu eenmaal een natuurlijk fenomeen is. Mijn oplossing is dus: schaf de taalfaciliteiten in de gemeente rond Brussel af, voeg de faciliteitengemeenten bij Brussel indien de lokale en de Brusselse bevolking hiervoor kiest, en splits voor de rest BHV (splitsing die btw niet verplicht is, er zijn andere mogelijkheden).
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De faciliteitengemeenten zijn er niet gekomen "bij wijze van compromis", maar omdat men in een aantal gemeenten een belangrijke anderstalige minderheid vaststelde. Om de integratie mogelijk te maken werden er "faciliteiten" uitgedacht. De bedoeling was, zoals uitdrukkelijk vermeld staat in het aanbevelingsrapport van de Commissie-Harmel, om tot eentaligheid te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een wet of een referendumbesluit geldt ook voor degenen die ertegen gestemd hebben, niet? Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er zijn genoeg voorbeelden van gemeenten of deelgebieden waarvan de inwoners liever bij een ander land zouden horen. Transsylvanië bijvoorbeeld, en dat is dan nog een historische minderheid terwijl de franstaligen in de Rand recent aangewaaid zijn. Ik heb niet de indruk dat Europa de neiging heeft om gehoor aan te geven aan dat soort grenswijzigingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Minister-President
|
![]() Transsylvanië is een hele landstreek, terwijl het bij de faciliteitengemeenten gaat over hoop en al 6 gemeenten, die gewoon behoren tot de agglomeratie Brussel. Als onderhandelingswapen lijken ze mij feitenlijk handiger dan als grondgebied. Tenslotte is de Brusselse verstedelijking een normaal demografisch fenomeen, waar de randgemeenten van Brussel in het algemeen, en de faciliteitengemeenten in het bijzonder, het eerste slachtoffer van zijn.
Vergeet bovendien niet, dat Brussel en Vlaanderen nog altijd in hetzelfde land liggen, of en hoe historisch de franstalige minderheid/meerderheid daar is, maakt uiteindelijk niet veel uit. Ik zou overigens het gebruik maken van een wettelijk recht op faciliteiten geen burgerlijke ongehoorzaamheid noemen. De inwoners van de faciliteitengemeenten moeten een democratische uitslag van een referendum over Vlaamse onafhankelijkheid aanvaarden. Als er voor onafhankelijkheid zou worden gekozen, kunnen de faciliteitengemeenten dat niet tegenhouden. Waarom zouden ze echter niet het recht mogen hebben, om daarna zelf hun toekomst te bepalen? In Vlaanderen of daarbuiten? Voor mij moeten de faciliteiten niet uitdoven. Integendeel ze moeten met meer consequentie worden nageleefd. Ook aan de andere kant van de taalgrens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Minister-President
|
![]() Ik bedoelde eerder als onderhandelingswapen rond Brussel. Daar wonen ook nog altijd Nederlandstaligen, die recht hebben op bescherming. Bijvoorbeeld onder de vleugels van een gewest met gewaarborgde Vlaamse vertegenwoordiging, los van de gemeenten. Het zou bovendien Brussel in zijn geheel ten goede komen, als de vleugels van de Brusselse gemeenten zou worden geknipt.
Brussel zou bovendien een paar rijke gemeenten bijkrijgen, en veel minder onafhankelijk worden van Vlaamse (en Waalse) geldstromen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog een geluk dat Brussel vandaag afhankelijk is van Vlaamse en Waalse geldstromen. Zo kan je er tenminste nog een beetje controle op krijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() Niettemin wordt elke keer weer de klaagzang aangeheven over al dat geld dat in de Brusselse put wordt gegooid. Ik zou overigens niet zeggen dat de rechten van de Vlamingen er volkomen wordt genegeerd. Er is werk aan, maar de periode-Nols is toch al even achter ons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Brussel is dan wel grotendeels Franstalig (50% FR en 20% NL), maar maakt deel uit van de Vlaamse economische ruimte. Daarom had Brussel nooit een eigen gewest mogen krijgen. De enige langdurige oplossing is een samenvoeging van het Vlaamse en het Brusselse gewest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De Belgische endoctrinatie zelfs bij Flaminganten is werkelijk onthutsend.
![]() |
![]() |
#73 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik begrijp dan ook niet, dat het een nederlaag zou zijn, als pakweg Brussel, al dan niet gevolgd door (een aantal van) de faciliteitengemeenten, niet bij een onafhankelijk Vlaanderen zou willen horen. Als dat democratisch wordt bepaald, hoor je je daar bij neer te leggen. Net zoals de belgicisten zich moeten neerleggen bij een referendumresultaat pro Vlaamse onafhankelijkheid.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#77 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Zelfs in een USSR-scenario krijgen we Brussel niet mee. In dat scenario stort de Belgische federalke overheid ineen, en worden de drie deelstaten onafhankelijk. Vlaanderen kan wel Brussel uitnodigen om er later bij te komen. Of dat lukt hangt deels af van de Brusselaars, en grotendeels van de internationale gemeenschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En over die stedebouw is pure larie. Als u ooit in Rekkem bent geweest, meer bepaald aan "de Barakken", dan ziet u ook dat de grens tussen België en Frankrijk gewoon over de straat loopt. Alles is evenwel aan elkaar gebouwd. Dat is ook zo in het dorp Abele nabij Poperinge. Ook daar loopt de grens door de straat en door de huizen. Moeten die grens dan verlegd worden omdat de zaak aan elkaar is gegroeid? Neen, net zo min geldt dit voor de grens tussen Vlaams Gewest en Brussel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Alleen is het zo dat heel wat Vlamingen stellen dat Vlaamse secessie gewoon niet mogelijk is zolang wij aan Brussel vasthouden, zolang wij niet vooraf Brussel opgeven. Deze stelling is ons aangepraat , geëndoctrineerd door Franstalig België. Uiteraard is het zo dat sinds Brussel een gewest is geworden, Vlamingen niet meer voor Brussel beslissen kunnen.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gewesten zijn een compromis tussen de Waals-regionalisten (die Wallonië los wilden van Brussel) en het Belgisch establishment (dat Vlaanderen los wou rukken van zijn hoofdstad). Vlaanderen moet meer de nadruk gaan leggen op de gemeenschappen. Het zou bv moeten mogelijk zijn dat het onderwijs georganiseerd wordt door vier instanties: de Vlaamse Gemeenschap (voor de inwoners van het Vlaams Gewest en de Nederlandstalige Brusselaars), de Duitstalige Gemeenschap (voor de inwoners van de kantons Eupen en Sankt-Vith), het Waals Gewest (voor alle Franstalige gemeensten binnen het Waals Gewest) en de CoCoF (voor de Franstalige Brusselaars). De bedoeling is dat er dan twee dominante niveaus komen: het Waals Gewest en de Vlaamse Gemeenschap. Bij de onafhankelijkheid roept dan niet het Vlaams Gewest de onafhankelijkheid uit, maar de Vlaamse Gemeenschap (met als grondgebied: Vlaanderen inclusief Brussel). Dan ontstaat er natuurlijk een rare situatie waarbij de meerderheid van Brussel geen deel uitmaakt van die Vlaamse Gemeenschap, maar dan heb je al een voet tussen de deur voor latere onderhandelingen. |
|
![]() |
![]() |