![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verzekering BA en je kunt elke advocaat inhuren die je wil. Wreed moeilijk of duur is dat niet: het is zelfs verplicht !
![]() |
#62 |
Minister-President
|
![]() Het leuke van rechten gestudeerd te hebben is dat je zo nu en dan de flikken eens goed op hun plaats kan zetten. Of de lul aan de kassa van de parking waar ze je auto naartoe hebben gesleept omdat die zogezegd verkeerd stond geparkeerd. Of de private parkinguitbater die denkt dat hij het recht heeft om je auto in een wielklem te zetten als je weigert te betalen... (om maar enkele voorbeeldjes te geven waar ik me al héél efficiënt uit geluld heb.)
![]() |
#63 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() (je mag altijd een paar hints achterlaten, de rest van het "gelul" zal ik zelf wel produceren/bluffen ![]() Bwah, ik denk soms ook, als ik zo weer eens een kloefkaffer tegenkom die denkt dat de autostrade van hem alleen is: "Was ik maar een flik nu, blauw zwaailichtje op het dak zetten, en diene gast een fameus PV aan zijn broek". Maar een milliseconde later bedank ik daar dan toch weer voor... 't Is hetzelfde met "rechten" studeren... ![]()
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De wetgever moet er inderdaad wel rekening mee houden dat niet alle chauffeurs even bekwaam zijn. Ook een minder bekwaam chauffeur heeft het recht aan het verkeer deel te nemen. Het verkeersreglement moet dus afgestemd zijn op de gemiddelde chauffeur. Ge kunt moeilijk rijbewijzen uitreiken van verschillende klasse die elk hun eigen snelheid mogen rijden. O jawel, ik vind ook soms dat de toegelaten snelheid te laag is voor een bepaalde weg. Maar ik ga ervan uit dat de verkeersdeskundige meer mogelijkheden heeft om de situatie te beoordelen. Niet alleen de aanwezigheid van huizen speelt een rol, er kunnen ook uitritten van een bouwwerf zijn of landbouwvoertuigen die slijk op het wegdek achterlaten, oversteekplaatsen van wild of gewoon koeien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Een minimum aan bekwaamheid is een noodzaak; mensen met minder bekwaamheid hebben geen recht om aan dat verkeer deel te nemen me dunkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eén van m'n proffen stelde ooit: "het recht is er voor iedereen, maar toch nog iets méér voor diegenen die het ook kennen". In de praktijk zie je dat tal van lulhannessen (vaak in één of ander uniform) een heel toontje lager zingen als je hen doet aanvoelen dat je de spelregels minstens even goed kent als zij (en misschien / wellicht nog een pak beter). Kwestie van weerbaarheid.
![]() |
![]() |
#67 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() En bwah, berekeningen vind ik dan weer niet moeilijk. Die hoge gebouwen en bruggen daadwerkelijk maken en ineensteken, d�*t is (imho) pas de kunst... En zo doet iedereen wel waar 'ie goed in is zeker? Citaat:
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben net terug van Malaga in Spanje. Daar gaat men veel losser met allerlei verkeersregeltjes om dan hier. Met mijn huurwagentje was het even wennen, maar na een dagje merk je dat het veel soepeler rijden is ginder zonder zo op de teller te moeten kijken of je kan parkeren waar je wil zonder dat een agent zijn boekje pakt en zelfs rood licht is daar meestal een soort "hint" dat je moet stoppen en doe je het niet dan is dat ook niet zo erg.
Camera's heb ik daar niet gezien, niks flits. Brommertjes rijden daar veel rapper en agenten kunnen daar goed mee leven net zoals de rest ginder. Strepen op de grond zullen er ooit wel gestaan hebben maar eigenlijk rij je daar evengoed links als rechts op de baan, niemand stoort zich daar aan. Wat een verschil met die kleinburgerlijke mentaliteit bij ons! |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In die optiek, is er geen reden om b.v. iemand die slechts in het bezit is van zo een radar-snuffelaar te straffen door zijn wagen verbeurd te verklaren.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Banneling
|
![]() ![]() Citaat:
Op wippen tijdens het rijden schijnt nog een zwaardere straf te staan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja het is gewoon gans anders. Vriendelijk en soepel alles door elkander. Agenten staan daar wel maar doen niks, wat kan hun dat schelen.
Parkeren bv, ze geven daar een duwtje achter en voor en stellen ze er zich tussen of staan dubbel. Geen mens die zaagt. Niemand die het wat kan schelen dat er wat blutsen bij zitten. Zuiderse mentaliteit is toch beter op dat vlak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier krijgt men gewoon stress van de regels. En onder stress doet men soms ongelukken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() De verkeersdrukte in Malta kan men natuurlijk langs geen kanten vergelijken met dat we hier hebben (ik heb er ook 14 dagen rondgejeept)...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Europees Commissaris
|
![]() Als men de verkeersdrukte vergelijkt met de E17 dan moet ik je stelling bijtreden. Maar toch, via een gids (van Nederlandse afkomst maar daar getrouwd met een inlander) kwam ik te weten dat de verkeersdoden (toen ik daar was) een getal kende (op jaarbasis) van veertien. De helft daarvan was het gevolg dat de veiligheidsgordel niet was omgedaan. Hier kent men soms evenveel verkeersdoden op één weekend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Primo: ik pleit niet voor de verbeurdverklaring als "straf"; tracht alleen de redenering bloot te leggen achter de gevorderde maatregel. Secundo: de uitspraak van d'Hondt was een heel stuk controversiëler dan de voorgestelde maatregel hier. Een verbeurdverklaring is geen straf op zich, maar een algemene maatregel uit het strafrecht. Auto's (schepen, etc...) van drugtraffikanten worden ook verbeurd verklaard omdat / wanneer ze gemodificeerd zijn voor de traffiek. [bvb. geheime ruimten] Het is de "ombouw", gericht op het plegen van misdrijven die de basis vormt. [daar ben ik pas later achter gekomen. sorry, ben geen expert strafrecht] Binnen die zienswijze komt de rechtszekerheid op geen enkele manier in het gedrang. Want het is relatief simpel: als je je auto ombouwt om er misdrijven mee te plegen, dan kan die verbeurd verklaard worden. En die vaststelling is een feitenkwestie. (ook weer ruimte voor veel discussie trouwens) De waarde van die auto doet er dan voorts ook niet toe. Tertio: ik pleit zeker niet voor een "objectieve" rechtspraak; de discretionaire bevoegdheid van de rechter blijft altijd belangrijk. In het topic waarnaar je verwijst, pleit ik veeleer voor een "objectieve aansprakelijkheid" (ook wel schuldloze aansprakelijkheid genoemd). Dat heeft met de "objectiviteit" van de rechtspraak in strafzaken vrij weinig te maken.
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#79 |
Gouverneur
|
![]() Gisteren, 21 juni 2006, op het VRT nieuws liet men een agent zien die een toestel had dat radarverklikkers kon opsporen door de signalen dat het uitzendt.
Wat ik niet versta, is waarom zo een radarverklikker signalen uitzendt? Een verklikker moet toch maar alleen "luisteren" naar de radarsignalen van het flitsapparaat en dat melden aan de bestuurder dmv een belletje of lampje. iemand een uitleg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |