Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat is de meest legitieme staat?
Royaume de Belziek 3 13,64%
Verenigd Koninkrijk der Nederlanden 19 86,36%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2006, 16:48   #61
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Dit is toch te gek, een peiling van de Vlaamse Volksbeweging is een peiling van "bubbel-wannabees"!!
U bent de bubbel-wannabee.

De peiling die u aanhaalde was inderdaad van de VVB, maar de cijfers die u gaf waren incorrect. Toen Tantist die verbeterde reageerde u met dwaze opmerkingen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 18:34   #62
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
In welk opzicht moet België of de VKN legitiem zijn?

-Internationaal recht?
-Historische componenten?
-Aanwezige opinie bij de inwoners?
-etc...

Ik geloof niet dat de VKN meer legitieme argumenten kan bevatten dan België. En op persoonlijk vlak: ik hoop niet dat ik ooit in één territoriale ruimte met de 'ollanders moet zitten.

Vlaanderen binnen confederaal België en of Vlaanderen onafhankelijk. Meer wens ik niet, geen historicistisch gebral over Dietschland e.d.
Zou je voor mij even je mening willen verduidelijken?

Waarom geen herenigd België? Naar mijn mening is"Nieuw Links" beter Belgisch. Een natie bouwen op stereotypering is naar mijn mening rampzalig, dat is eigenlijk wat Bruno Valkeniers voorheeft: Europa als een slakom van mengpotjes.

Kiezen voor België is kiezen tegen stereotypering, daarom denk ik dat "Links beter Belgisch gaat". Dat het dat nu niet doet, denk ik, is eerder uit electorale overwegingen.

Hoe dan ook, ik kijk uit naar je antwoord.
Oud 1 juli 2006, 18:36   #63
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Meer dan de helft van de Vlamingen (52,3%) vindt dat Vlaanderen meer bevoegdheden moet krijgen. Slechts 12,9% is het met die stelling niet eens.
De Vlaams-nationalisten die de onafhankelijkheid van Vlaanderen de beste oplossing vinden, hebben nog werk voor de boeg. Dat bleek ook vorig jaar. Voor 49,4% van de Vlamingen hoeft Vlaanderen nog niét meteen onafhankelijk te worden, terwijl 19,9% het met die stelling wel eens is (23,7% neutraal en 7% geen mening).
Stemmenkampioen zeker? HLN-propaganda, of anders gezegd: "brol".

Laatst gewijzigd door Black Cat : 1 juli 2006 om 18:36.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 18:46   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Stemmenkampioen zeker? HLN-propaganda, of anders gezegd: "brol".
Leer even lezen. Het ging over een VVB peiling, die zelfs door één van uw collega belgicisten werd voorgedragen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 19:16   #65
Silhoutte
Banneling

Silhoutte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
U bent de bubbel-wannabee.

De peiling die u aanhaalde was inderdaad van de VVB, maar de cijfers die u gaf waren incorrect. Toen Tantist die verbeterde reageerde u met dwaze opmerkingen.
Kan u even citeren waar ik incorrecte cijfers geef? Of wil u zich gewoon interessant maken?
Silhoutte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 19:25   #66
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Leer even lezen. Het ging over een VVB peiling, die zelfs door één van uw collega belgicisten werd voorgedragen.
Heerlijk toch, als mensen zichzelf te kakken zetten met hun vooroordelen
Oud 1 juli 2006, 20:08   #67
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wat snel geweest dan. Hoe dan ook, "peilingen" zeggen me weinig, en zeker niet als ze als argument of als norm worden gebruikt.

Op basis van de kiescijfers vind je geen meerderheid voor een Onafhankelijk Vlaanderen, integendeel. Een eerlijke inschatting kom je niet boven de 30%, en zelfs dat is een overschatting denk ik. Ik houd het op maximum 20%.

Voor België is dat 10%, met Waalse separatisten bij kom je aan 8 tot 9 % separatisten.

Die willen hun wil doordrukken, ook al zijn ze een minderheid, door gelobby, door het infecteren van alle partijen, door op de wip te zitten, door denktanks, door meta-politiek, door allerlei, maar het blijft de opdringerige wens van een minderheid.

En dus mijn vraag: hebben flaminganten aan één provincie niet genoeg?
Oud 1 juli 2006, 22:06   #68
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wat snel geweest dan.
U bent dan ook altijd kort door de bocht, een kopje vol van jezelf, dat je eerst moet leegmaken om de Zen meester je iets te laten leren...

Citaat:
Hoe dan ook, "peilingen" zeggen me weinig, en zeker niet als ze als argument of als norm worden gebruikt.
Ik hoor u dat nooit zeggen als de BUB weer afkomt met hun peilingen van 40 man. Zou het kunnen dat dit weer een van uw leugens is?

Citaat:
Voor België is dat 10%, met Waalse separatisten bij kom je aan 8 tot 9 % separatisten.
Wat wordt er weer geluld vandaag. Goed om weten. De cijfers die u uit uw duim heeft gezogen, impliceren dat er in Wallonië -1 tot -2% separatisten zijn. Dat is wel tof he, zo ne negatieve Waal
Oud 1 juli 2006, 22:39   #69
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Zou je voor mij even je mening willen verduidelijken?

Waarom geen herenigd België? Naar mijn mening is"Nieuw Links" beter Belgisch. Een natie bouwen op stereotypering is naar mijn mening rampzalig, dat is eigenlijk wat Bruno Valkeniers voorheeft: Europa als een slakom van mengpotjes.

Kiezen voor België is kiezen tegen stereotypering, daarom denk ik dat "Links beter Belgisch gaat". Dat het dat nu niet doet, denk ik, is eerder uit electorale overwegingen.

Hoe dan ook, ik kijk uit naar je antwoord.
De rechtse elite in Brussel laat gewoon de communautaire problemen aanslepen om zo de arbeidersklasse te verdelen. Wie zich op de identiteitsas profileert, negeert de klassenstrijd. Maak gewoon van België een confederaal land en het communautaire gezeik is afgelopen. Dan kunnen we terug naar de orde van de dag gaan, de enige tegenstelling die van belang is: het gevecht om de productiemiddelen.
Oud 1 juli 2006, 22:41   #70
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
De rechtse elite in Brussel laat gewoon de communautaire problemen aanslepen om zo de arbeidersklasse te verdelen. Wie zich op de identiteitsas profileert, negeert de klassenstrijd. Maak gewoon van België een confederaal land en het communautaire gezeik is afgelopen.
Gaan gesplitste vakbonden de arbeiders beter verdedigen?
Oud 1 juli 2006, 22:42   #71
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Gaan gesplitste vakbonden de arbeiders beter verdedigen?
In een federalistisch België niet, in een confederaal model is er een status quo.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 1 juli 2006 om 22:43.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2006, 22:46   #72
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
In een federalistisch België niet, in een confederaal model is er een status quo.
Hoezo? Mij lijkt het dat de arbeidersbelangen - die toch niet gebonden worden door taalgrenzen - best op Belgisch, Europees of zelfs mondiaal vlak gediend worden. Als multinationals fusioneren, moet de politiek dit zéker doen.
Oud 1 juli 2006, 22:48   #73
Praetorian

Standaard

Citaat:
Hoezo? Mij lijkt het dat de arbeidersbelangen - die toch niet gebonden worden door taalgrenzen - best op Belgisch, Europees of zelfs mondiaal vlak gediend worden. Als multinationals fusioneren, moet de politiek dit zéker doen.
Souvereinisme staat de organisatie op internationaal niveau niet in de weg, zie het links blok in Zuid-Amerika.
Oud 1 juli 2006, 22:49   #74
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
Souvereinisme staat de organisatie op internationaal niveau niet in de weg, zie het links blok in Zuid-Amerika.
Het staat de samenwerking niet in de weg, maar het is dan wel een vrijwillige en ongebonden (onverantwoordeljke) samenwerking. Alsof je aan elk bedrijfsonderdeel het recht zou geven zich eenzijdig af te scheiden. Uw productie zou rap stilvallen...
Oud 1 juli 2006, 22:51   #75
Praetorian

Standaard

Citaat:
Het staat de samenwerking niet in de weg, maar het is dan wel een vrijwillige en ongebonden (onverantwoordeljke) samenwerking. Alsof je aan elk bedrijfsonderdeel het recht zou geven zich eenzijdig af te scheiden. Uw productie zou rap stilvallen...
Het souvereinisme kan ook het kapitalisme fragmenteren.
Oud 1 juli 2006, 23:01   #76
Silhoutte
Banneling

Standaard

Citaat:
Het souvereinisme kan ook het kapitalisme fragmenteren.
Lees de brochure van Lenin: Imperialisme, het hoogste stadium van het kapitalisme (1916, geloof ik) er eens op na
Oud 2 juli 2006, 09:28   #77
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
De rechtse elite in Brussel laat gewoon de communautaire problemen aanslepen om zo de arbeidersklasse te verdelen. Wie zich op de identiteitsas profileert, negeert de klassenstrijd. Maak gewoon van België een confederaal land en het communautaire gezeik is afgelopen. Dan kunnen we terug naar de orde van de dag gaan, de enige tegenstelling die van belang is: het gevecht om de productiemiddelen.
En waarom zou het "communautair gezeik" zich dan niet verplaatsen? (regiotegenstellingen?)

Diegenen die nu het hardst roepen om separatisme zijn rechts/extreem-rechts. Die krijgen meer invloed in een Onafhankelijk Vlaanderen, en die gaan uiteraard streven naar een "Vlaams" Vlaanderen, waartegen Links dan minder weerbaar zal zijn.

België splitsen om van "het geziek" af te zijn, is een illusie: het zal blijven bestaan en/of zich verplaatsen. De problemen oplossen in Belgische context lijkt me daarom een betere piste: niet amputeren, maar genezen.

De toekomst van Links is naar mijn mening Belgisch, de strijd tegen separatisme is dezelfde als de strijd tegen ongebreideld kapitalisme.

Daarom zeg ik: "Nieuw Links is beter Belgisch"

Laatst gewijzigd door Black Cat : 2 juli 2006 om 09:29.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:07   #78
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou het "communautair gezeik" zich dan niet verplaatsen? (regiotegenstellingen?)

Diegenen die nu het hardst roepen om separatisme zijn rechts/extreem-rechts. Die krijgen meer invloed in een Onafhankelijk Vlaanderen, en die gaan uiteraard streven naar een "Vlaams" Vlaanderen, waartegen Links dan minder weerbaar zal zijn.

België splitsen om van "het geziek" af te zijn, is een illusie: het zal blijven bestaan en/of zich verplaatsen. De problemen oplossen in Belgische context lijkt me daarom een betere piste: niet amputeren, maar genezen.

De toekomst van Links is naar mijn mening Belgisch, de strijd tegen separatisme is dezelfde als de strijd tegen ongebreideld kapitalisme.

Daarom zeg ik: "Nieuw Links is beter Belgisch"
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2006, 10:52   #79
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jOOSt Bekijk bericht
Ik ken "Meervoud" wel. Het is toch niet louter omdat ze bestaan dat ze zich niet vergissen (in strategie of in mening)?

Naar mijn mening is het Belgisch kader beter geschikt als "strijd tegen ongebreideld kapitalisme".

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be