![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De vlag die door de opstandelingen werd gedragen (dwz de arbeiders die de fabrieken kort en klein sloegen) was de Frans driekleur, dwz de 1789-Franse-Revolutie-vlag, die even tevoren in hergebruik was genomen door de Franse regering na de Parijse revolutie van juli 1830. Tot dan was weer de "Franse Lelie" de officiële vlag in Frankrijk. Dat de Belgische Revolutie een louter burgerlijke omwenteling was, is dus evenzeer een mythe.
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Pro Belgica viert die dagen trouwens ook, met een grote ceremonie op het Martelarenplein, maar dan wel omwille van de Belgische symboliek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ze weigeren mee te werken en in uw show op te draven. Vreselijk hé?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Heerlijk symbolisch hé, de Waals/franstalige feestdag en de viering van de Belgische omwenteling op dezelfde dag?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is anders wel JVDB die er bij de Belgicisten steeds opnieuw op hamerde dat we dat boek moesten lezen omdat daarin de zogezegde weerlegging van al onze beweringen zou staan, en dat daar vooral in zou staan dat België gesticht was door Franse agenten. Nu blijkt dat hij het boek zelf niet gelezen heeft, zou hij toch wel eens mogen antwoorden, niet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wát?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Gouverneur
|
![]() Smits interpreteert het zus, Geretson interpreteerde het zo... All right... Maar dit heeft weinig te maken met de huidige problematiek. Sommigen vinden dat België dient te verdwijnen, anderen willen het behouden en iedereen heeft daar zijn redenen/motivaties voor. Daar draait de discussie rond. België bestaat, net zoals Vlaanderen bestaat. dit hoeft niet meer historisch gelegitimeerd worden. We waren er bovendien niet zelf bij en dienen aldus enkel af te gaan op dit soort van interpretaties. Naast de kwestie dus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het blijkt dat vele vreemdelingen de oproerigen hebben begunstigd. Men zegt, dat eenige Franschen geld gaven aan het gemeen om het op te hitsen en zich voor Frankrijk de verklaren... op de gesneuvelde arme muitelingen heeft men inderdaad goudstukken gevonden, zoodat er natuurlijk opstokers zijn geweest (p125) En dat gaat WEL over de 27e augustus, Patriotje... ![]() De Francofone afgestudeerden werden door hun handige manipuleren van de sociale en burgerlijke opstanden de leiders van het latere België. (p62) Zo ver kwam het wel niet, doch de bannelingen werden niettemin te Parijs door La Fayette ontvangen. Deze vroeg inlichtingen over België en of het land bereid was het voorbeeld van Parijs te volgen. De Potter antwoordde hierop: La voix de la France est comprise de la civilisation européene et la Belgique ne restera pas sourde �* l'appel de la liberté. Met La Fayette besprak hij toen maatregelen, die de Juli-regering zou moeten treffen om de revolutionaire beweging in België te bevorderen. Die belangstelling van La Fayette was niet enkel zo maar een inlichting die hij inwon, er bestonden wel degelijk betrekkingen tussen het revolutionaire Parijs en bepaalde oppositiekringen in Brussel. Wel bleef de nieuwe regering te Parijs officieel buiten de beweging in België. (nvda: hou dit even vast). Maar de clubs in de Frans hoofdstad, bv. les Amis du Peuple? Een zeer heftigf Fransgezinde in Brussel, Gendebien, journalist en bevriend met De Potter, was hun man. Hij verzekerde hun geestesverwanten aldaar van een volkomen succes bij een aanval om de Rijngrens te veroveren. (p108-109) Citaat:
Beiden meenden dat dat het gesuggereerd was door lieden in Parijs, die in verbinding stonden met de Brusselse oppositie (p108). Een beetje zand in de ogen strooien dus... Overigens, Belgisch blijven wil hier zeggen dus bij het Koninkrijk der Nederlanden blijven horen. Want we spreken hier over 10 augustus 1830, dus voor de revolutie... Citaat:
Citaat:
SIDN van Smits toont duidelijk een Franse invloed aan. Alleszins is het spontane van de Muetteopstand erdoor in de grond geboord: verschillende getuigen spreken over gelduitdelingen, o.a. door Fransen. Le Courrier had ook incidenten georganiseerd: er was abnormaal veel volk aanwezig in de zaal en het volk werd gemend: via het opsteken van een cocarde werden aanvuringen georchestreerd (p121). Hierbij werd handig gebruik gemaakt van het ongenoegen van het volk over sociale kwesties. Maar de antiseparatisten die de belgicisten zijn, had men dit toch moeten oplossen (ah ja, eerst de belangrijke problemen en dan pas de communautaire zever, nietwaar bende hypocrieten?). We concluderen ook dat de vroegere afkeer jegens A. Smits van de belgicisten verdwenen is. Dat is een belangrijk gegeven, want zonder het ook maar gelezen te hebben werd het afgedaan als propaganda. Bravo aan Patriot, die eindelijk die debiele mentaliteit naast zich heeft neergelegd en daadwerkelijk zijn eigen mening durfde vormen. Dat het boek heel genuanceerd is en geen propaganda, bewijzen wel de door hem geciteerde fragmenten. Alleen is Patriot nogal selectief geweest in de door hem aangehaalde fragmenten. Zoals Baarle al opmerkt: Citaat:
![]() ![]() En wat Jan VDB betreft: vergeten de belgicistjes niet dat het zomer is en andere mensen best wel eens een paar dagen offline kunnen zijn?
![]() |
![]() |
#72 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Zo'n schandalige schijnheiligheid. Belgicisten, kronkelaars tot en met...
![]() |
![]() |
#73 |
|
![]() De speeltijd is gedaan. De kleuters zitten weer in de klas en het wordt stil op de koer...
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ter info: niet alle Belgicisten zijn schijnheilig en zeker niet alle Belgicisten zitten hier met dubbelnicks...
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
OK, past niet in het plaatje: Kim. Da wast... ![]()
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
Dat kaartje in hun zak, is nu geen cent meer waard. Het cultureel gehalte van deze show was nul, maar het is niet de eerste keer dat de BUB post zijn flauwe kul.
![]() |
![]() |
#77 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bij temperaturen boven de 30 celsius begint u spontaan te dichten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Nee, dan komt Urbanus uit de kast...
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik vroeg om een positief verhaal, het VB spuit alleen maar negativisme, verzuring en racisme. |
|
![]() |
![]() |