![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Europees Commissaris
|
![]() Zeg maar morsdood. Een stad met torenhoge belastingen en torenhoge werkloosheid en qua bestuur een miskleun. Daar zouden ze decennia voor nodig hebben om te herstellen, alleen: zoveel tijd heeft de wereld en zeker Europa niet. En wat als men de EU verschuift naar Wenen, zoals ik soms wel eens hoor fluisteren?
![]() |
#63 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is hier precies oorlog ...
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() Zou nog een idee voor een game zijn.
Civil war, the battle for brussels kan je kiezen tussen de Walen of de Vlamingen En dan spelen zoals Total war |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar sinds de val van het communisme, zie je dat er in geen enkel West-Europees land sociale vooruitgang is geboekt. Een groot deel van West-Europa wordt bestuurd door sociaal-democraten, maar het enige wat zij kunnen doorvoeren zijn privatiseringen, afslankingen van de ambtenarij, liberaliseringen, enz... Zonder de 'dreiging' van het communisme staat de sociaal-democratie nergens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat steeds om bepaalde groepen mensen die hun belangen verdedigen. Ik heb uit Franstalig Brussel nooit een andere houding gehoord dan "Ge zult doen wat we willen of anders...". Zo is politiek nu eenmaal. Wanneer Brussel over de middelen (nl. de milieuwetgeving) beschikt om vliegtuigen vanuit Zaventem te dwingen om enkel over Vlaams grondgebied te vliegen, dan denken zij ook niet of wij dat wel 'tof' zullen vinden. Ik ben bereid om met Wallonië te gaan onderhandelen over het statuut van Brussel. Maar je kan je niet als een slaafse poedel gaan opstellen. Wanneer Vlaanderen onafhankelijk wordt, zal Brussel nu eenmaal deel van Vlaanderen worden. Wanneer Wallonië zich sopel opstelt, kan het daarvoor bepaalde toegevingen krijgen. Maar als zij zich onverzettelijk gaan gedragen, dan komen de economische drukkingsmiddelen van pas. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar wat ik niet snap, is dat je niet inziet dat het Brussel van nu niet helemaal meer hetzelfde is als het Brussel van pakweg 1650... Want daar steunt uw redenering compleet op... Neem in Brussel de overheden weg, de NAVO en de EU en wat blijft er over? Impliciet geef je me gelijk, door te willen compenseren met Antwerpen. Ga maar na...
![]() |
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Een bekentenis van formaat...
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() © Waalse politici
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En indien de Brusselaars "NON" zeggen tegen Vlaanderen, dan zal Vlaanderen Brussel kunnen vergeten, economische drukkingsmiddelen of niet.
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=55
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() Die vraag zou ik moeten stellen
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel zonder nog één cent tranfers vanuit Vlaanderen.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén van mijn favoriete is een verdrag met Wallonië dat ruime financiële hulp aan Wallonië koppelt met het afstaan van hun aanspraken op Brussel. Vergeet niet dat het steeds de Franstalige Brusselaars zijn die afkomen met het idee van "solidariteit onder Franstaligen". Wallonië moet immers niet veel hebben van dat omhooggevallen bourgeoisie-gewestje dat altijd maar komt vragen om meer geld. Wallonië ziet ook wel dat het Waals Gewest geen financiële problemen heeft, in tegenstelling tot het Brusselse. Dus is het voor de gemiddelde Waal wel duidelijk dat de financiële problemen van de Franse Gemeenschap de schuld zijn van Brussel, en niet van Wallonië. Of denkt u dat het toeval is dat Wallonië ervoor pleit om de Franse Gemeenschap te splitsen tussen Brussel (waar dan enkel de CoCoF blijft bestaan) en Wallonië (waar die dan bij het Waals Gewest wordt gevoegd). De enige reden waarom het er nog niet van gekomen is, is door de strakke greep van Brusselse politici (zoals Onckelinkx of Moureaux) op de franstalige partijen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 11 augustus 2006 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Ik vrees dat je de relatie tussen Wallonië en Brussel totaal niet begrepen hebt, en dat je de mentaliteit van de Walen niet echt kent. De gemiddelde Waal ligt totaal niet wakker van welke deelstaat financiële problemen heeft en wie niet. De gemiddelde Waal ziet enkel en alleen België voor zich, en de Waalse economische catastrofe ziet hij als een probleem van Wallonië, deel van België, en niet als een probleem van het Waals Gewest. btw: de "Communauté Wallonie-Bruxelles" (wat jij de "splitsing noemt van de Franse Gemeenschap) heeft als doel het Vlaams institutioneel model over te nemen en is ... een Brusselse vraag. btw²: Onkelinx is een Luiks import-product dat enkel en alleen om electorale redenen naar Brussel is gekomen.
![]() |
![]() |
#78 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een Waal zal zijn Waalse belangen verdedigen. Als de Belgische staat voor hem tot nut is, zal hij eveneens de Belgische eenheid verdedigen. Brussel is voor hem een objectieve bondgenoot in de communautaire onderhandelingen, maar niet meer dan dat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
Genoot Shakespeare als kind geen gratis lager onderwijs?
![]() |
![]() |
#80 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bovendien is het institutioneel gemeenschappelijk systeem in Brussel zodanig ingewikkeld tov het gewestelijk systeem dat een kat er haar jongeren niet in terug zou vinden. Ge zou je discussies krijgen tussen de Vlaamse Gemeenschap (die dan nog enkel onrechtstreeks bevoegd is in Brussel, via de VGK), de Franstalige Gemeenschap (die dan nog enkel onrechtstreeks bevoegd is in Brussel, via de Cocof), om dan niet te spreken van de GGC, over een tweetalig gebied dat deel uitmaakt van beide gemeenschappen en waarvan de leden van iedere gemeenschap aldus een zelfbeschikkingsrecht hebben tov de andere gemeenschap. Maar soit, zoals altijd in het internationaal recht, zal alles ervan afhangen van de krachtmetingen op het ogenblik van de onderhandelingen (als die er ooit komen), en van wat het buitenland toestaat. Citaat:
![]()
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 11 augustus 2006 om 14:34. |
||
![]() |
![]() |