Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2006, 17:41   #61
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bill Bekijk bericht
Et alors?
Et alors, rien du tout. Gewoon ter verduidelijking.
Oud 19 augustus 2006, 21:15   #62
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Een partijspringertje
Overdreven partijtrouw is enkel voor achterlijken. Als je partij keer op keer hun beloftes niet waarmaakt dan blijven enkel idioten en mensen die op een of andere manier voordeel halen uit die partij erbij.

Welk van de twee bent u? Een idioot of een apparatsjik?

Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 19 augustus 2006 om 21:15.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 21:29   #63
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Overdreven partijtrouw is enkel voor achterlijken. Als je partij keer op keer hun beloftes niet waarmaakt dan blijven enkel idioten en mensen die op een of andere manier voordeel halen uit die partij erbij.
idd trouw zijn aan principes of ideeen is niet gelijk aan partijtrouw... maar volgens mij halen die Nee pippo's nog geen 0,7%. ondanks dat ze blijkbaar steun krijgen van de media.

Er komt blijkbaar ook iemand van het forum op onder de naam "protest".
Ze zullen in ieder geval niet meer kunnen zeggen dat het Vb electoraat uit proteskiezers bestaat. volgens mij zijn de VB kiezers , zeker in antwerpen zeer getmotiveerde kiezers die maar al te goed weten waarom ze VB stemmen.

Mocht het VB mij ooit bedriegen zoals n-va of vld ( voor 2de heb ik nooit gestemd)., dan ging ik gewoon niet meer stemmen en dan bolde ik het hier gewoon af; geen haar op men hoofd dat er dan aan denkt op door de PC'ten gesteund ( waar ik 100% zeker van zijn , want zij zijn wel overtuigd dat de Vb kiezers proteststemmer zijn) te gaan stemmen die tegen elk voorstel neen zeggen en wiens enige drijfveer is dat ze stemmen willen weghalen van het VB( hetzal ze niet lukken , maar het is wel hun drijfveer daar ben ik 100% van overtuigd.

Men zal trouwens ALLES in het werk stellen om het VB van de meerderheid te houden in Hoboken of deurne, merksem.

In mechelen was er vorige evrkeizingen een scheurlijst van het VB nl mechelse belangen. Die kregen uiteraard veel aandacht. En wat bleek ... ze haalden 0,6%. Net als het LA dat massa's mediaandacht kreeg ook en vooral omdat men dacht daarmee het VB te nekken.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 19 augustus 2006 om 21:32.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2006, 22:25   #64
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht

Welk van de twee bent u? Een idioot of een apparatsjik?
Partijen maken een heleboel "beloftes" (of pleiten voor een heleboel dingen). Het hangt er maar van af welke "beloftes" je het meest belangrijk vindt natuurlijk. Als ik op een meerderheidspartij stem, en die krijgen er 2 van de 10 "beloftes" (bij wijze van spreken) niet door, dan verander ik daarom nog niet meteen van partij. Zolang het "totale plaatje" nog in orde is, vind ik het wel OK.

En het is natuurlijk wel heel erg gemakkelijk om te zeggen dat het VB je nog nooit "bedrogen" heeft hé. Ze zijn nog nooit aan de macht geweest.
Oud 19 augustus 2006, 22:30   #65
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als ze minder politiekers en een einde aan de opkomstplicht zou vragen, zou het tekenen vertonen van een Libertarische Partij, en dat is not done voor zowel "links" als "rechts".
Minder politiekers betekent niets. Zelfs als morgen de godenzoon der bureaucratie vanuit het signaal van Botrange naar ons afdaalt en al de taken van alle regeringen van dit land op zich wil en kan nemen, kan en mag hij mij niet verplichten om hem rechten te verlenen.
Oud 19 augustus 2006, 22:31   #66
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Minder politiekers betekent niets. Zelfs als morgen de godenzoon der bureaucratie vanuit het signaal van Botrange naar ons afdaalt en al de taken van alle regeringen van dit land op zich wil en kan nemen, kan en mag hij mij niet verplichten om hem rechten te verlenen.
Ik weet het, maar ik denk terug aan wat de NLP zegt:

Less politicians, more Libertarian leaders.
Oud 19 augustus 2006, 22:35   #67
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik weet het, maar ik denk terug aan wat de NLP zegt:

Less politicians, more Libertarian leaders.
Iemand moet hen dringend vertellen dat de voertaal bij onze noorderburen Nederlands is, geen Engels. Geen wonder dat die zo weinig stemmen halen, seg.
Oud 19 augustus 2006, 22:45   #68
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Iemand moet hen dringend vertellen dat de voertaal bij onze noorderburen Nederlands is, geen Engels. Geen wonder dat die zo weinig stemmen halen, seg.

National Libertarian Party, VSA
Oud 19 augustus 2006, 22:55   #69
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:

National Libertarian Party, VSA
Ai, ik dacht aan Nederlandse Libertarische Partij
Oud 20 augustus 2006, 01:45   #70
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Elke kiezer moet weten dat als een partij aan de macht komt, niet al haar beloftes kunnen waargemaakt worden. Wie dat niet weet, dat is pas een idioot.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 01:47   #71
netslet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Elke kiezer moet weten dat als een partij aan de macht komt, niet al haar beloftes kunnen waargemaakt worden. Wie dat niet weet, dat is pas een idioot.
NEE heeft echter maar één belofte.
Oud 20 augustus 2006, 02:49   #72
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
want zij zijn wel overtuigd dat de Vb kiezers proteststemmer zijn) te gaan stemmen die tegen elk voorstel neen zeggen en wiens enige drijfveer is dat ze stemmen willen weghalen van het VB( hetzal ze niet lukken , maar het is wel hun drijfveer daar ben ik 100% van overtuigd..
Ik zie daar geen bewijs van en ik ken zelf wel een paar mensen die niet op het VB willen stemmen, maar anderzijds de zelfverklaarde 'democratische' partijen ook niet meer zien zitten, voor hen kan Nee een alternatief zijn. Ik geloof niet dat ze 14% gaan halen, maar rond de 3% is genoeg voor een zetel in a'pen.
Oud 20 augustus 2006, 02:53   #73
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Partijen moeten geen beloftes maken die ze niet kunnen/van plan zijn te houden. Ja, compromissen zijn onvermijdelijk. I.e. maar als het water wordt waar zelfs geen wijnsmaakje meer aanzit dan gaat het imo te ver.

Ik weiger te stemmen op partijen die zware beloftes maken en ze onmiddelijk na de verkiezingen weer intrekken. Als je niet voldoende kan waarmaken van je programma dan doe je niet mee. Punt uit. Het is geen verplichting voor bvb de N-VA om de belgische staat te depanneren door mee te gaan doen hoewel er van het programma quasi niks gerealiseerd wordt.
Oud 20 augustus 2006, 02:55   #74
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Partijen moeten geen beloftes maken die ze niet kunnen/van plan zijn te houden. Ja, compromissen zijn onvermijdelijk. I.e. maar als het water wordt waar zelfs geen wijnsmaakje meer aanzit dan gaat het imo te ver.

Ik weiger te stemmen op partijen die zware beloftes maken en ze onmiddelijk na de verkiezingen weer intrekken. Als je niet voldoende kan waarmaken van je programma dan doe je niet mee. Punt uit. Het is geen verplichting voor bvb de N-VA om de belgische staat te depanneren door mee te gaan doen hoewel er van het programma quasi niks gerealiseerd wordt.
Jawel, maar weliswaar van het minder bekende deel, maar ik volg het op en van die bepaalde domeinen ben ik toch tevreden. Voor doven en slechthorenden hebben ze via Helga Stevens toch wel wat gewicht en respect afgedwongen hoor.
Oud 20 augustus 2006, 05:06   #75
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mamaloe Bekijk bericht
En over die sponsoring heb ik me ook al wel vragen gesteld (zij beweren op hun website dat ze alles "uit eigen zak" betalen, dat lijkt me moeilijk te geloven als je die hele campagne ziet. Ik bedoel maar, voor 130.000 telefoontjes zou ik in ieder geval geen factuur willen krijgen.)
Je kan al lang 24/7 gratis naar alle vaste lijnen bellen (bv Telenet Freephone 24), je hebt enkel een abonnement van rond de 17 € maandelijks aan je been. Voor een callcenter is dat dus een fluitje van een cent, hoe meer mensen bellen hoe sneller het gedaan is. Je kan geloof ik nu ook gratis met een bepaald gsm abonnement naar vaste nationale nummers bellen ook.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 05:13   #76
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan al lang 24/7 gratis naar alle vaste lijnen bellen (bv Telenet Freephone 24), je hebt enkel een abonnement van rond de 17 € maandelijks aan je been. Voor een callcenter is dat dus een fluitje van een cent, hoe meer mensen bellen hoe sneller het gedaan is. Je kan geloof ik nu ook gratis met een bepaald gsm abonnement naar vaste nationale nummers bellen ook.
Allé ze doen dan aan fraude volgens u.

Deze diensten zijn enkel voor privé-gebruik. Je kan deze diensten niet op naam van vzw of firma zetten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 08:04   #77
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Overdreven partijtrouw is enkel voor achterlijken.
Ik zou dat woordje "overdreven" maar schrappen. Partijtrouw is sowieso achterlijk: het staat voor een foute verhouding tussen burger en politiek, een verhouding waarbij de burger horig is aan de politiek. De correcte verhouding is er één waarbij de politiek horig is aan de burger.

Dat burgers in het huidige particratische systeem politici en partijen gebruiken voor hun eigen doelstellingen, is dan ook een teken van politieke volwassenheid. Het is een geweldloze poging om het roven van de macht door de politieke klasse enigszins recht te trekken

Laatst gewijzigd door baarle : 20 augustus 2006 om 08:08.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2006, 10:08   #78
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Ik zou dat woordje "overdreven" maar schrappen. Partijtrouw is sowieso achterlijk: het staat voor een foute verhouding tussen burger en politiek, een verhouding waarbij de burger horig is aan de politiek. De correcte verhouding is er één waarbij de politiek horig is aan de burger.

Dat burgers in het huidige particratische systeem politici en partijen gebruiken voor hun eigen doelstellingen, is dan ook een teken van politieke volwassenheid. Het is een geweldloze poging om het roven van de macht door de politieke klasse enigszins recht te trekken
Een verfrissende kijk op de relatie burger-politiek.
Ze is m.i. enkel dienstig in een situatie waar de relatie burger-politici niet optimaal is.
In een omgeving waar de burger zijn souvereine macht kan uitoefenen, is w.m.b. vertrouwen in mekaar (in feite in de medebestuurders) een noodzakelijke factor.
In een echte democratie vertrouwen we mekaar zodanig, dat we ons kunnen neerleggen bij meerderheidsbesluiten genomen door onze medeburgers, en zelfs van de vertegenwoordigende organen.
Oud 20 augustus 2006, 10:25   #79
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Een verfrissende kijk op de relatie burger-politiek.
Ze is m.i. enkel dienstig in een situatie waar de relatie burger-politici niet optimaal is.
In een omgeving waar de burger zijn souvereine macht kan uitoefenen, is w.m.b. vertrouwen in mekaar (in feite in de medebestuurders) een noodzakelijke factor.
In een echte democratie vertrouwen we mekaar zodanig, dat we ons kunnen neerleggen bij meerderheidsbesluiten genomen door onze medeburgers, en zelfs van de vertegenwoordigende organen.
Mee eens.

Ik zou hier nog willen aan toevoegen dat een representatieve democratie (stadium dat België nog steeds niet bereikt heeft) precies berust op dit vertrouwen tussen de burger en zijn vertegenwoordiger, en wel in de vorm van het partijprogramma. Dat laatste is het contract tussen burger en politicus. Als de politicus manifest tegen zijn partij- of verkiezingsprogramma ingaat, moet dat beschouwd worden als contractbreuk én als manifeste afbraak van de democratische methode.
Oud 20 augustus 2006, 10:41   #80
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Als de politicus manifest tegen zijn partij- of verkiezingsprogramma ingaat, moet dat beschouwd worden als contractbreuk én als manifeste afbraak van de democratische methode.
Zolang we in een louter representatief systeem zitten, waar we enkel kunnen stemmen op heelder paketten niet-bindende programmapunten, zal dat vertrouwen steeds verder afbrokkelen. Op lange termijn dan vermoed ik. Op korte termijn blijft het me verbazen hoe b.v. N-Va'ers na het niet splitsen van B-H-V, toch slaafs hun partij én beleidsmensen blijven verdedigen, zelfs nadat ze als fervente anti-royalisten des prinsen dotatie goedkeuren, en bij Albert II op de koffie gaan. Of hoe vlaamsgezinde CD&V'ers geloof blijven hechten aan n'ayez-pas-peur-Letermes' communautaire vakantie-oprispingen, nadat hij stoemelings de Waalse begroting met Vlaams geld aanzuiverde, hoewel hij vooreerst publiekelijk een gehuicheld 'njet' ten beste gaf.
Aan de ene kant zie je onbegrijpelijk groot vertrouwen, en anderzijds lijkt de onbetrouwbaarheid van politici bijna getolereerd te worden als een soort vermaak dat bij het hele bedrijf hoort.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be