![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Journaals ondertitelen in de andere landstaal? | |||
Ja, een uitstekend idee. |
![]() ![]() ![]() |
21 | 42,86% |
Nee, een lamentabel idee. |
![]() ![]() ![]() |
25 | 51,02% |
Geen mening / Ik weet het niet. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,12% |
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Op dat idee heb ik idd niet veel tegen.
![]() |
![]() |
#62 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het zal slechts bij hoge uitzondering zo zijn dat er stukken achteraf vertaald moeten worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zij hebben en masse en twee eeuwen lang volop geprofiteerd van het koloniaal regime. De 19de eeuwse Waalse stationschef in Vlaamse stationnetjes, de hereboeren die Vlaamse dompelaars hun slavenwerk lieten doen, de duizenden economisch oninteressante arbeidsplaatsen in gesubsidieerde industriëen, de generaties steuntrekkers uit de Borinage en het onevenredig hoog aantal franstalige overheidsbeambten zijn slechts een kleine greep.
Laatst gewijzigd door baarle : 22 augustus 2006 om 12:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Parlementslid
|
![]() Tuurlijk niet automatisch (tenzij je dit default op je 'digitale' TV lol). Ik ben Vlaming en fier Vlaming te zijn. Een Vlaming moet niet slag om slinger met het Frans worden geconfronteerd tegen zijn zin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Net zoals de herenboeren de Waalse dompelaars lieten werken als slaven in Wallonië. Die generatie steuntrekkers, overheids jobs en gesubsidieerde industrieën ga ikniet goed praten. Maar mag ik erop wijzen dat onze Vlaamse boeren ook goed gesubsidieerd worden. Dat wij nog steeds een soort van Limburgplan hebben etc.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Met "koloniaal regime" bedoelde ik het regime dat de Belgisch-francofone elite in 1830 aan Vlaanderen opgelegd heeft (en dat tot vandaag voortduurt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Wallonië werd evenzeer gecoloniseerd door België. Beiden zijn we slachtoffer (als we het vanuit dit perspectief bekijken). Alsof Wallonië geheel Frans sprekend was, niet dus net zomin als Frankrijk geheel Frans sprekend was tot being 20e eeuw. Verre van. Als wij de Franstaligen kunnen overtuigen van een boedelscheiding in ons voordeel zijn we op een punt gekomen dat we ze evenzeer konden overtuigen van een loyale houding binnen België. Zo bekijk ik dat. Je mag nog altijd naar die nieuwe Oost-Europese staten blijven verwijzen als voorbeeld. Deze zitten nog altijd voor het meerendeel opgescheept met significante minderheidsgroepen die eerder vroeger dan later opnieuw aanleiding gaan geven tot destabiliserende problemen wegens recht op zelfbeschikking. Als we de boedelscheiding doordrukken vanuit onze kant, houd ik mijn hoedje vast voor de "prijs". Er zou geen prijs moeten betaald worden maar dat zie je al van hier. Wij zijn wel Servië in dit geval en niet Slovenië dankzij de publieke opinie. Frankrijk zal deze kans ook niet laten liggen om de Walen te helpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Xenon : 22 augustus 2006 om 14:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je weet zelf ondertussen toch ook dat die 'ALS' alles zegt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als wij ooit de politieke moed hebben om zelfstandigheid uit te roepen en dus uitgaan van Vlaamse noden en onze eigen kracht ... dan zijn dezelfde mensen evenzeer in staat om het been stijf te houden binnen de Belgische context en voor Vlaanderen op te komen in dialoog met de Franstaligen. Zelf respect dwingt respect af. Zolang 'wij' het Vlaams Belang in een cordon houden en zolang een te Vlaamse houding door wie dan ook afgestraft dient te worden zolang menen de Franstaligen zich gesterkt in hun gelijk. Ik verschil hierin van mening van jou Knuppel en 99% van de Vlamingen op dit forum. Maar goed, België is mij niet het heiligste goed, anderzijds zie ik ook voordelen die België zou kunnen betekenen voor Vlaanderen. Laatst gewijzigd door Ferre : 22 augustus 2006 om 15:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wat mij hier in het algemeen opvalt, is de uitgesproken negatieve reactie op mijn voorstel van de kant van het gros der Vlaams-nationalisten. Moet ik hieruit afleiden dat deze Vlaams-nationalisten bevreesd zijn dat Vlamingen en Walen, wanneer zij nader tot elkaar komen en elkaars leef- en denkwereld beter leren kennen, eerder van elkaar zullen houden dan van elkaar zullen walgen? En dat zij, Vlaams-nationalisten, het dus in hun belang achten Vlamingen en Franstaligen zoveel mogelijk van elkaar te vervreemden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Toch zou ik het een goed initiatief vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
|
![]() Citaat:
Waarom kan een franstalige dat niet, die per definitie al een grotere notie moet hebben van zijn 2de landstaal. Leterme heeft al verwoord hoe dat komt. Mijn vrouw is namelijk oprecht geïnteresseerd om Nederlands aan te leren. Ook al beheerst ze perfect een wereldtaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() Ze is natuurlijk geen voorwerp van discriminatie. Als zij Spaans spreekt, bekijken ze haar niet scheef, wel als ze Frans spreekt.
Een Genuees zei eens tegen mij dat hij in Antwerpen vrij Italiaans kan spreken en werd geapprecieerd. Hij mocht echter geen woord Frans spreken of hij werd scheef bekeken door sommigen. Laatst gewijzigd door Hans1 : 22 augustus 2006 om 16:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Mij was het al een tijdje geleden opgevallen dat Wallonië enkel nog in het vrt-nieuws komt als er weer al eens een schandaal plaats vindt. Vroeger had je op zaterdag nog "Over de taalgrens", met een kijk op de Waalse week. Waarom dat dat afgeschaft is, weet ik ook niet (zal wel weer een vlaemsch komplot zijn zekerst) Ondertiteling gaat er niets aan veranderen. Je moet al geïnteresseerd zijn en het nieuws op RTBf effectief opzetten. Met ondertiteling ga je niet meer mensen lokken. Het is een extra service voor mensen die geïnteresseerd zijn. Hoeveel extra mensen ga je zo kunnen lokken, en beïnvloeden denk je? |
|
![]() |
![]() |