![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een zekere Dies vindt van wel, en brandmerkt ethische overwegingen als kortzichtig. En u? Citaat:
Bush hic et nunc:"Amerikanen, stort meer geld, want het is nog bijlange niet gedaan..... VN, kom ons helpen, 't gaat goed fout, maar laat alles onder ons bevel........." Waar is Osama? Is zijn netwerk opgedoekt? Waar is Sadam? Zijn de vreemde overheersers de rechtmatige bestuurders en eigenaars van Iraq en zijn oliebronnen? Waar zijn de massavernietigingswapens? ....................... Citaat:
Dus ja, ik denk dat allemaal en hierboven gaf ik de redenen aan waarom ik dat denk.
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Amerika heeft het oil-for-food programma terug opgestart, oh ironie oh ironie Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote="Superstaaf®"]
Citaat:
Het mag dan al politiek een slimme zet zijn om een bewering van mij uit context te trekken, net zoals men trouwens bij Wolfowitz deed toen men verklaarde dat Wolfowitz verklaarde dat de oorlog om de olie ging, het is allesbehalve eerlijk in een discussie om zulke leugens te verkondigen. Het statement was heel duidelijk: Er zijn honderden redenen en stimulansen die tot een oorlog leiden. Ik heb er een zeer beperkt aantal weergegeven omdat je er zelf maar een tiental wenste. Verder had ik het dan nog over de tussenresultaten : Citaat:
Neen Staaf, terwijl ik in deze discussie een gezonde dosis realisme aan de dag leg en het van alle kanten wens te bekijken ten einde tot een juiste conclusie te komen, vind ik dat jij enkel leest wat je wilt lezen. Verder herhaal je een aantal publieke doelstellingen die (nog) niet verwezenlijkt zijn om je gelijk te halen. Ik wil gerust een discussie aangaan, maar dan moet er toch wat meer intellectuale eerlijkheid aan te pas komen van uw kant. Tom
![]() |
![]() |
#64 | ||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Hier volgen uw beweringen mét context: Citaat:
Citaat:
Welke van uw uitlating verschuift van betekenis mét de context? Ik benoem wat in de media gespeeld wordt volksverlakkerij, jij verbloemt en minimaliseert dit op een wijze alsof die leugens gerechtvaardigd zijn. Citaat:
![]() Wanneer je verschillende gezichtspunten erbij betrekt, zou je nochtans vermoeden dat je een vollediger kijk op een kwestie krijgt, maar het is intellectueel oneerlijk zeker om buiten jouw utilitaire denkkader om te redeneren? Citaat:
Economisch gezien kan je het allemaal prachtig met argumenteninkleden (vanuit USA-standpunt dan toch......) Citaat:
Ik bekijk de kwestie vanuit een andere hoek, die zint jou niet, en dan ben ik plots de stouterd, de ambetanterik die niet leest? Ik voeg gewoon iets toe wat jij niet echt graag op je broodje geplakt krijgt, maar dat is geen reden om mij intelectuele oneerlijkheid te verwijten. Citaat:
't Lijkt me meer dan nuttig om dat te blijven herhalen, vooraleer je dat in het vergeetputje dumpt. Citaat:
Jij wil praten over de bereiding van rundsvlees, maar je wenst mijn ogen te sluiten voor het feit dat voor één steak de hele koe dood moet. Zoals hierboven reeds gezegd, wil ik gerust met jou verder discussiëren, maar dan niet onder inperkende condities van jouwentwege. Als ik mijn gezichtshoek moet limiteren, dan mag je rustig je grote dollar-gelijk op je palmares zetten. Ik zal het met plezier tekenen. Maar vervolgens verder strijden met één hand op de rug, dat mag je dan van mij echt niet meer verlangen.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Europees Commissaris
|
![]() Snappen jullie het dan niet? Er waren miljoenen redenen voor de oorlog, maar toch blijven onze linkse jongens dit alles reduceren tot een heel gemakkelijk conflict: het ging namenlijk om geld en macht, het was allemaal heel duidelijk voor hen, ook al deden ze geen moeite om ook maar één keer de geschiedenis, de feiten in acht te nemen. Natuurlijk wil een regering het probleem "catchy" voorstellen, zodat de burgerbevolking het deels kan begrijpen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Minister-President
|
![]() Vandaag heb ik teletekst geraadpleegd op VRT, VTM en Ned.
Op de éne zender stond dat er één Amerikaans soldaat gedood was, op de andere zender stond dat er drie gewonde Amerikaanse soldaten waren en op VTM stond er dat er drie gedode Amerikaanse soldaten waren + nog een aantal gewonden. Blijkbaar zijn die journalisten niet te vertrouwen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
|
![]() Citaat:
Blijkbaar kan iets goed niet gebeuren als daar iemand anders ook ander belang bij heeft. Daarom blijft men angstvallig weg van de eigenlijke resultaten.
![]() |
![]() |
#69 | |||||||||||
|
![]() Citaat:
De bottom line is dat velen belang hebben bij een oorlog, maar dat dat belang er weinig toe doet en je eigen doelstellingen en naar de resultaten moet kijken. Wat kan het u schelen dat de NRA wapens verkoopt en dat de olieboeren in Texas rijk(er) worden als het Saddam regime ten val wordt gebracht? ![]() Wat ik met kortzichtig zijn bedoel is dat sommigen enkel en alleen maar naar die secundaire belangen kijken, zonder de resultaten te bekijken. Nu mag je nog met 1000 fotootjes afkomen van gemutileerde mensen, daar zet ik tegenover dat dit een eenmalig feit is tov een regime dat genocide goedkeurde en appliceerde.
![]() |
![]() |
#70 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Nog voor diens aantreden als president wist men echter al dat er oorlog zou komen. En ook waarom! Niet omdat Bush zich veel gelegen laat aan het lot van een getormenteerde bevolkingsgroep maar des te meer terwille van zijn eigen belangen en machtswellust. Olie, wapenhandel en dus macht. Veel macht! Macht die van hem zelfs de president van Amerika hielp maken! Begin je daarna een oorlog (nog iets anders dan een oorlog die bezig is helpen beslechten!) met valse argumenten dan is er op zijn minst ook iets vals aan het regime van Bush. Met medemenselijkheid als primaire doelstelling kon hij immers ook een oorlog zijn begonnen in China maar met dat regime gaat hij zelfs in zee! D�*�*r wringt het schoentje, Tom. Bij de primaire doelstellingen van de man met wiens beeld en gelijkenis dat van TomB overeen stemt.
![]() |
![]() |
#71 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mag mijn interpretatie als verkeerd bestempelen, maar me niet valselijk van beschuldigen van omissies.......... Citaat:
In jouw geval zou ik mijn 'case' presenteren als:"Het doel heiligt de middelen." ![]() Citaat:
Je stelt het nog scherper:"Mijn doel heiligt alle middelen." Citaat:
Er zijn echter meer middelen om hetzelfde te bereiken. Oorlog voeren (vooral om zoals je zelf stelt nóg rijker te worden) lijkt mij het minst aangewezen middel wegens totaal onethisch. Hoorde je trouwens de cijfers dat oorlog van alle mogelijke impulsen het minste effect heeft voor een economische heropleving? Wat zijn hiervoor de redenen denk je? Citaat:
Het loon van een ambtenaar mag dan al zielig laag zijn, heeft dit hetzelfde tragische gehalte als je stad aan puin? Is een stem voor de SP-a het equivalent van een afgerukte arm? Deze secundaire belangen hebben een ietwat ander kostenplaatje, nietwaar? Citaat:
Citaat:
Er is enkel het miltaire bewind van een buitenlandse mogendheid. Vooraleer van prachtresultaten te spreken, wens ik eerst af te wachten hoe het volgende regime in Iraq van eigen bodem er zal uitzien. Als dit nieuwe regeermodel eveneens met bloedige dictatoriale hand de Amerikaanse oliebelangen verdedigt, dan laat jij waarschijnlijk snel het mooie foefje van dictatoropruiming vallen, dat je nu opvoert om de inval goed te praten. Dan zal ik opnieuw verzocht worden om 'niet kortzichtig te zeuren en de 'hogere belangen' niet uit het oog te verliezen omwille van een 'ethisch doch onbelangrijk detail' ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De humane lijken me onduidelijk. Citaat:
Is er trouwens zwijgplicht in dat hokje? Geloof jij nog in die opdeling? Zoja, dan begrijp ik plots je geloof in het ethische aspect van oorlog. ![]() Citaat:
Ze willen het wel een andere draai geven voor de bevolking. Citaat:
'Het probleem "catchy" voorstellen" ![]() Wat een woordenkramerij om toch maar niet te moeten zeggen: liegen.
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het adagium: 'Gij zult niet doden', mag dan al besmet zijn met de hypocrisie van twintig eeuwen katholicisme, de gedachte zelf lijkt me een nastrevenswaardig gegeven. Ik presenteer mijn overwegingen niet als 'de enig juiste'. Het staat jullie vrij om in jullie betoog ethische reflecties te negeren, achterwege te laten, niet te gebruiken, als kortzichtig te brandmerken. Wees dan wel zo eerlijk om de pseudo-humane doelstellingen waarmee de oorlog aan de mensen verkocht wordt eveneens af te doen als niet ter zake doende bullshit. Citaat:
Ethiek is gewoon een kwestie van hoe beschaafd we wel willen zijn. Het 'Primum vivere, deïnde filosofare' verschuift in de geesten van de meeste Amerikanen naar 'Eerst en vooral zelf beter leven dan om het even wie, tot elke prijs (liefst door derden te financieren) en dan pas de balans opmaken...........' Wanneer oorlog daarvoor vergoelijkt wordt, dan is dat in mijn ogen serieuze regressie. Ik versta heel goed dat louter utilitair gezien, morele overwegingen best aan de kant geschoven worden. Ze vertragen economische (winst)groei. Ik verkies echter in die molen niet mee te draaien. Nooit meer oorlog (wat kan er niet bereikt worden via gelijkaardige investeringen in diplomatieke oplossingen?) en het omsmeden van zwaarden tot ploegscharen (reconversie van de oorlogsmachinerie, nietwaar?) leek me een prachtig ethisch hoogstaand streefdoel. Wensen jullie daarop terug te schroeven, dan is het enige positieve eraan: dat jullie er alleszins eerlijk voor uitkomen en er geen doekjes om doen. Maar ik vrees dat al wie met dergelijke principes zijn tijd hier passeert, vroeg of laat zal ondervinden:"What goes around, comes around"
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik weet niet meer juist van wie het afkomstig is, maar: "De mens is zo dat wanneer hij niemand meer heeft om oorlog mee te voeren, hij tegen zichzelf ten stijd zal trekken" Oorlog heeft altijd bestaan, oorlog bestaat nog steeds en oorlog zal altijd blijven bestaan.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik besef dat het laagje vernis dun is, maar om het moedwillig te krassen, dat gaat me te ver. Laat ons liever een extra beschermlaag aanbrengen. 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hij is nog onbaatzuchtiger dan moeder Theresa. Citaat:
Evenmin voor de platgesmeten Irakezen. Evenmin voor de familie van de GI's die in body-bags terugkeerden. Citaat:
Snap je dat mechanisme? Citaat:
Ik stuur een kaartje. Citaat:
Aan oorlogsmaterieel. Denk je dat het belangeloos gefabriceerd wordt? Als jij een gigantische order kan plaatsen, hangt er dan niks aan de strijstok? Zoals ik hierboven vermeld: het is leuk om andermans geld te herverdelen onder je eigen claque. Daar pluk je vroeg of laat ook de vruchten van. Citaat:
Het is een rookgordijn om de feiten te maskeren. Citaat:
Als de VN het embargo wilden opheffen, dan konden ze dat zonder een oorlog vooraf evengoed. Een embargo is een vrij unilaterale aangelegenheid, weet je.
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#80 | ||
|
![]() Citaat:
Hetzelfde kan inderdaad gezegd worden van andere regimes, ik zou er dan ook niets op tegenhebben dat die ook worden aangepakt. Het is echter niet omdat dat niet gebeurd, dat we niet blij moeten zijn dat 1 regime ten val wordt gebracht. Hypocriet? Kan best zijn. Maar moeten we dan ook alle moordenaars uit de gevangenis loslaten omdat er ook ongestrafte loslopen? Want dat is uiteindelijk net hetzelfde.
![]() |