Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2006, 23:39   #61
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Moeten staat op stal.
Nergens ter wereld worden inwijkelingen die weigeren de streektaal te leren beloond voor hun onaangepast gedrag.
Hebben Franstaligen wel taalrechten in het openbaar? Niet wat mij betreft. Dat ze thuis in privé-sfeer Frans spreken, kan er nog mee door, maar openbaar moeten ze Nederlands spreken, zo simpel is dat.
Oud 29 augustus 2006, 05:06   #62
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Zelf vind ik het allemaal nogal een vulgaire koehandel, maar 't zal me worst wezen als België er door gered wordt.
U bent met andere woorden een pure machiavellist.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 05:47   #63
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Hebben Franstaligen wel taalrechten in het openbaar? Niet wat mij betreft. Dat ze thuis in privé-sfeer Frans spreken, kan er nog mee door, maar openbaar moeten ze Nederlands spreken, zo simpel is dat.
Zal 't gaan ja? Iemand het recht ontzeggen zijn/haar taal te spreken is hem/haar een deel van zichzelf te ontzeggen. In de openbare ruimte zal ik spreken wat ik wil, of dat nu nederlands, frans, arabisch of chinees is. Dat men mij verstaat of niet, da's een andere zaak. Maar niemand hoeft zich daarmee te moeien.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 06:39   #64
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Mooie tekst, Knuppel.
Veel redelijker dan we van jou gewend zijn.
Als ik zo vrij mag zijn, geef er es commentaar op?
Oud 29 augustus 2006, 10:19   #65
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Prachtig. Laten we van elke franstalige op Vlaams grondgebied een vijand maken door hem op dezelfde manier te behandelen als wij ooit door de franstalige taalimperialisten behandeld werden. Laten we Maingain & co gelijk geven.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 12:23   #66
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Prachtig. Laten we van elke franstalige op Vlaams grondgebied een vijand maken door hem op dezelfde manier te behandelen als wij ooit door de franstalige taalimperialisten behandeld werden. Laten we Maingain & co gelijk geven.
Deze stelling geeft me een dubbel gevoel. Wat bedoel je feitelijk? Dat de verfransing van de randgemeenten een feit is? Geloof je werkelijk dat de Franstaligen de faciliteiten als een overgangsfaze beschouwen om zich aan te passen? Het is niet omdat jij perfect tweetalig bent dat je dit kan enten op de rest van de Franstaligen. Zoals jij het stelt geef je Maingain & co inderdaad gelijk. Ik kan alleen maar hopen dat je het zo niet bedoelt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 12:54   #67
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Deze stelling geeft me een dubbel gevoel. Wat bedoel je feitelijk? Dat de verfransing van de randgemeenten een feit is? Geloof je werkelijk dat de Franstaligen de faciliteiten als een overgangsfaze beschouwen om zich aan te passen? Het is niet omdat jij perfect tweetalig bent dat je dit kan enten op de rest van de Franstaligen. Zoals jij het stelt geef je Maingain & co inderdaad gelijk. Ik kan alleen maar hopen dat je het zo niet bedoelt.
Hij bedoelt wellicht dat het onbegonnen werk is om van alle anderstaligen zomaar te eisen dat ze ook ONDER ELKAAR op straat Nederlands gaan spreken. Iets waar ik me evenmin in kan vinden omdat dit een zeer negatief teken naar de buitenwereld toe is dat de vooroordelen rond een 'onafhankelijk en onverdraagzaam Vlaanderen' alleen maar nog wat extra in de verf zet. Dit staat echter helemaal los van dingen als bestuurstaal of administratie, waar van enige toegeving geen enkele sprake mag zijn.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 13:13   #68
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hij bedoelt wellicht dat het onbegonnen werk is om van alle anderstaligen zomaar te eisen dat ze ook ONDER ELKAAR op straat Nederlands gaan spreken. Iets waar ik me evenmin in kan vinden omdat dit een zeer negatief teken naar de buitenwereld toe is dat de vooroordelen rond een 'onafhankelijk en onverdraagzaam Vlaanderen' alleen maar nog wat extra in de verf zet. Dit staat echter helemaal los van dingen als bestuurstaal of administratie, waar van enige toegeving geen enkele sprake mag zijn.
Zoals jij het interpreteert ben ik akkoord. Alhoewel...je weet toch ook hoe onze Franstaligen het begrip "onder elkaar" toepassen, nietwaar? Nogal breed. De bakker, de beenhouwer, de kapper en de cafébaas vallen daar ook onder. En voor je het beseft ben je opgescheept met een "tweetalige" gemeente. Ik ben een redelijk mens, maar onze hoffelijkheid en verdraagzaamheid hebben ons al serieuze parten gespeeld. Er zijn grenzen.
Oud 29 augustus 2006, 13:31   #69
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hij bedoelt wellicht dat het onbegonnen werk is om van alle anderstaligen zomaar te eisen dat ze ook ONDER ELKAAR op straat Nederlands gaan spreken.
Ja, dat bedoelde ik. Het is niet alleen onbegonnen werk, het is ook dwaas, contraproductief en totalitair. Mijn 100% Vlaamse vader moest in de jaren 30 op café zachter praten als er aan een andere tafel Frans werd gesproken. Is het dat wij willen voor Vlaanderen? Het taalimperialisme van de franstalige elite overnemen?

Citaat:
Dat ze thuis in privé-sfeer Frans spreken, kan er nog mee door
Die "kan er nog mee door" was er teveel aan. Jij en ik hebben het recht om thuis de taal te hanteren die wij willen, en niemand heeft daar iets op te zeggen.

Citaat:
Iets waar ik me evenmin in kan vinden omdat dit een zeer negatief teken naar de buitenwereld toe is dat de vooroordelen rond een 'onafhankelijk en onverdraagzaam Vlaanderen' alleen maar nog wat extra in de verf zet. Dit staat echter helemaal los van dingen als bestuurstaal of administratie, waar van enige toegeving geen enkele sprake mag zijn.
Zo denk ik er ook over.
Oud 29 augustus 2006, 13:54   #70
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zoals jij het interpreteert ben ik akkoord. Alhoewel...je weet toch ook hoe onze Franstaligen het begrip "onder elkaar" toepassen, nietwaar? Nogal breed. De bakker, de beenhouwer, de kapper en de cafébaas vallen daar ook onder. En voor je het beseft ben je opgescheept met een "tweetalige" gemeente. Ik ben een redelijk mens, maar onze hoffelijkheid en verdraagzaamheid hebben ons al serieuze parten gespeeld. Er zijn grenzen.
Robert wij zijn het met mekaar eens. Het gaat hier echter over privé-relaties en mentaliteiten. Een bakker is bovendien een handelaar en je kan van hem niet vragen dat hij op de toepassing van de taalwetgeving zou toezien.

Brussel werd niet bij decreet verfranst. Die verfransing is het resultaat van een trage, maar spontane evolutie. De franstalige minderheden in Gent en Antwerpen zijn al een generatie lang weer aan het vernederlandsen. Ook dat is niet het gevolg van dwangmatige maatregelen maar een spontane evolutie. Franstalige Gentenaars weten dat er voor hen geen band meer bestaat met franstalige België en dus passen zij zich aan.

Je zal het tij niet kunnen keren met regeltjes. België moet eerst gesplitst worden, dan pas zal de franstalige randbewoner aanvoelen dat hij Nederlands nodig heeft. En vanaf dat moment zal alles vanzelf gebeuren.
Oud 29 augustus 2006, 14:21   #71
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Zal 't gaan ja? Iemand het recht ontzeggen zijn/haar taal te spreken is hem/haar een deel van zichzelf te ontzeggen. In de openbare ruimte zal ik spreken wat ik wil, of dat nu nederlands, frans, arabisch of chinees is. Dat men mij verstaat of niet, da's een andere zaak. Maar niemand hoeft zich daarmee te moeien.
Dus als u in Brugge op het gemeentehuis werkt -dat is openbaar immers- en u vertikt het om daar Nederlands te spreken, ja u zal wel gauw buitenliggen daar!
Oud 29 augustus 2006, 14:26   #72
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vervang mijn zin door een 'Arabische met hoofdoek in pakweg een school van het gemeenschapsonderwijs' en jullie weten perfect wat ik bedoel. Met openbaar wil ik zeggen: als je ergens woont, en vertikt het om in het gemeentehuis, school, of wat dan ook de bestuurstaal van dat gebied te spreken, dan ben je echt niet goed bezig!

Nu duidelijk?
Oud 29 augustus 2006, 14:27   #73
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ohw ik zie de commotie al, een woordje vergeten in mijn ene post
Openbare plaatsen, had ik het over hé. Ik hoop dat dit is rechtgezet
Oud 29 augustus 2006, 14:29   #74
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ja, dat bedoelde ik. Het is niet alleen onbegonnen werk, het is ook dwaas, contraproductief en totalitair. Mijn 100% Vlaamse vader moest in de jaren 30 op café zachter praten als er aan een andere tafel Frans werd gesproken. Is het dat wij willen voor Vlaanderen? Het taalimperialisme van de franstalige elite overnemen?

Die "kan er nog mee door" was er teveel aan. Jij en ik hebben het recht om thuis de taal te hanteren die wij willen, en niemand heeft daar iets op te zeggen.

Zo denk ik er ook over.
Ik ken nochtans echt Vlaamse gezinnen, niet van Franstalige origine, die thuis Frans spreken. Dat staat zo chic, zeggen ze dan
Streken uit oude tijden! Vlaanderen is Vlaams, pas francofone!
Oud 29 augustus 2006, 14:38   #75
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vervang mijn zin door een 'Arabische met hoofdoek in pakweg een school van het gemeenschapsonderwijs' en jullie weten perfect wat ik bedoel. Met openbaar wil ik zeggen: als je ergens woont, en vertikt het om in het gemeentehuis, school, of wat dan ook de bestuurstaal van dat gebied te spreken, dan ben je echt niet goed bezig!

Nu duidelijk?
Laat ze spreken wat ze willen.
Maar de ambtenaren in het gemeentehuis spreken Nederlands, de formulieren zijn in het Nederlands, in de scholen wordt lesgegeven in het Nederlands, publieke berichtgeving gebeurt in het Nederlands,...

Als die mens de ambtenaren in het gemeentehuis niet verstaat, als die niet snapt wat er op die formulieren staat, als die geen les kan volgen op school omdat hij geen Nederlands wil praten, als hij de berichtgeving niet verstaat,... dan is dat zijn probleem.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 14:39   #76
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Brussel werd niet bij decreet verfranst. Die verfransing is het resultaat van een trage, maar spontane evolutie. De franstalige minderheden in Gent en Antwerpen zijn al een generatie lang weer aan het vernederlandsen. Ook dat is niet het gevolg van dwangmatige maatregelen maar een spontane evolutie. Franstalige Gentenaars weten dat er voor hen geen band meer bestaat met franstalige België en dus passen zij zich aan.
Wat is er spontaan aan als de bestuurlijke taal enkel het Frans was? Wat is er spontaan aan als de instuctietaal enkel het Frans was? Wat is er spontaan aan als er een inwijking gebeurd van Franstalige bourgeoisie.
Wetende dat de autochtone meerderheid Nederlandstalig (lokaal Brabants dialect) was.

De meerderheid in Gent en Antwerpen spraken al Nederlands (lokaal dialect).

Je kan beide niet vergelijken.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:02   #77
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Laat ze spreken wat ze willen.
Maar de ambtenaren in het gemeentehuis spreken Nederlands, de formulieren zijn in het Nederlands, in de scholen wordt lesgegeven in het Nederlands, publieke berichtgeving gebeurt in het Nederlands,...

Als die mens de ambtenaren in het gemeentehuis niet verstaat, als die niet snapt wat er op die formulieren staat, als die geen les kan volgen op school omdat hij geen Nederlands wil praten, als hij de berichtgeving niet verstaat,... dan is dat zijn probleem.
Maar dan "schendt je wel de Mensenrechten" en het zijn ouderwetse en achterhaalde 19de-eeuwse eisen.

Dat voert onherroepelijk en zeker tot Hitler- , Mussolini- , Stalin-, Rwanda-, Apartheid -en Joegoslaviëtoestanden.

Laatst gewijzigd door Miguelito : 29 augustus 2006 om 15:04.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:09   #78
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
llppkk klit!

dat
Oud 29 augustus 2006, 15:09   #79
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
llppkk klit!

dat is mijn eigen taal en betekent in het nederlands, goed gezegd heftruck!

Laatst gewijzigd door maarte : 29 augustus 2006 om 15:10.
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2006, 15:48   #80
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je zal het tij niet kunnen keren met regeltjes. België moet eerst gesplitst worden, dan pas zal de franstalige randbewoner aanvoelen dat hij Nederlands nodig heeft. En vanaf dat moment zal alles vanzelf gebeuren.
Klopt. Dé kern van het probleem. Volledig mee eens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be