Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2006, 08:08   #61
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ik zou hier eigenlijk een paar boeken moeten citeren , maar dan nog zou dat in twijfel getrokken worden .
De origine van de katholieke kerk is : de dood is een verlossing .
Dat ruikt eerder naar satanisme dan naar echt geloof .
En die 72 maagden dan!!
Naar perversie dan!
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:13   #62
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Als ongelovige zou ik dit achterlijk robbertje 'vechten' tussen twee religies lachwekkend belachelijk moeten vinden. Toch is dit niet zo...

Opnieuw wordt de bevolking van verschillende landen opgejut door haar leiders ten einde een 'heidense vijand' te scheppen en de binnenlandse problemen (politieke en religieuze verdeeldheid, gebrek aan democratie en vrijheid, etc) naar de achtergrond te verwijzen.
Ik moet Dave Brocatus bijtreden wanneer hij stelt dat een grote meerderheid van zij die demonstrerend op straat komen, niet eens de inhoud van de toespraak kennen, laat staan begrijpen.

Ten gronde kan ik niets hebben tegen de stelling van de paus - ook al beschouw ik hem in regel als een wereldvreemde man - dat een godsdienst - eender welke - niet met geweld dan wel via de ratio (wat volgens mij een contradictio is, maar soit) moet worden verspreid.
De reactie vanuit de moslimwereld is dan ook - op z'n zachtst gezegd - eigenaardig te noemen.

De discussie glijdt steeds weer af naar de simplistische vraag: "Wie heeft het meest doden gemaakt?". Het is onzinnig hierover te debatteren. Zowel de Islam als het Christendom hebben bloed aan hun bekerend zwaard kleven. Veel bloed, van miljoenen mensen. Is Hitler een beter man dan Stalin omdat hij een miljoen of wat minder mensen ombracht? Of vice versa.
We moeten de geschiedenis niet uit het oog verliezen, maar er ons blind op staren lijkt me ook niet geraden.

Overschouw de wereld van vandaag en dan kan niet meer dan worden vastgesteld dat extreme strekkingen binnen de Islam verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van het tegenwoordige, religieuze geweld. Verontrustend bij dit alles is vast te stellen dat het draagvlak (sympathie) voor deze extremisten groeit en dit niet enkel binnen de islamwereld.

Het is al meerdere malen geopperd dat de Islam dringend behoefte heeft aan een periode van Verlichting. Deze moet vanuit de Islam komen maar niets wijst in de richting dat moslims die dergelijke Verlichting voorstaan aan invloed winnen, integendeel.

Net elders op het forum de tekst gevonden: http://www.br-online.de/papst-besuch...regensburg.xml

Laatst gewijzigd door La Chunga : 16 september 2006 om 08:27.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:20   #63
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
In de eerste plaats ben ik mens Feremans,geen aftreksel ervan zoals u,dan ben ik sos omdat ik de afweging maak om menselijkheid te koppellen aan het in mijn ogen deugdelijke,daarna ben ik christen,gedoopt,gevormd,en mijn communie gedaan,en dan ben ik criticus,vooral tegen mensen die anderen menen te mogen beledigen maar steeds de mond vol hebben rechtvaardigheid.
U kent geen rechtvaardigheid,voor u is alles wit of zwart ach u bent het niet waard om woorden aan vuil te maken.
Bij ons hebben ze een uitdrukking,zo dom als het achtereind van een varken,wie het schoentje past trekt het aan Mr.Feremans
Kijk schat, je bent een vat vol tegenstrijdigheden en dat is prima.
Maar je zult mijn teksten toch eens beter moeten lezen: dan merk je dat het een aaneenschakeling is van LUID protest tegen de liberale en vreemdelingenhatende gasten.
Die zijn inderdaad niet gewoon van een koekje van eigen deeg te krijgen, blijkbaar, maar eisen voor zich het recht op om anderen de huid vol te schelden: linksen zijn dom, verdraagzamen zijn naïef is het motief.

Er heerst grote verwarring (en dat is express) omdat normaal links en allochtoon zich hier discreet op de vlakte houdt.

Ik geloof in woord en (flinks) tegenwoord. En verwijt rechts en uiterst rechts in deze niets maar links en humanist-katholiek van veel te lijdzaam te ondergaan wat voor onbeschaamdheden de andere kant, die van de haat, de onverdraagzaamheid en het groot profijt hier komen zeggen.

Deze site is (als je de "statistiekjes" hier ziet) grotendeels extreem rechts, en er lopen ook een paar verdwaalden rond. Bij de oprichting van dit forum waren, naar ik vernam van een ondernemer die geen fantast is, ook mensen betrokken die niet "smetvrij" zijn. Ik kan dit niet nagaan, dus ik laat dit voor wat het is.
Mijn toon is in feite een parodie op wat hier over vreemdelingen en sossen en linksen en progressieven wordt uitgebraakt. Gelieve daar dus in het vervolg rekening mee te houden.
Overigens is naastenliefde een prachtige zaak. Maar ik laat mijn andere wang niet zien en sla flinks terug. En dat is niet eens onchristelijk:" Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen maar het zwaard!" komt niet van Mohammed, maar van de eerste katholiek...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:20   #64
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
De paus moet gewoon zijn bakkes houden. Itt de Deense krant heeft hij een diplomatieke rol te vervullen. Zijn uitspraken zijn een zware blunder. Wie dient hij hier eigenlijk? Alleszins de katholieken niet.
Ik vrees echter dat hij toch wel wat gehoor zal vinden hier en daar. Vooral bij diegenen die Pim Fortuyn en Theo Van Gogh missen en die de paus nu hardop horen zeggen wat Filip De Winter & co van de democratische partijen enkel nog maar stilletjes mogen denken.

De christelijke politici van Duitsland, democraten bij uitstek, hebben de paus hierom reeds veroordeeld.

Laatst gewijzigd door Ploertendoder : 16 september 2006 om 08:22.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:22   #65
ago
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Hij had moeten zeggen : we hebben teveel bloed aan ons handen om kritiek te geven .
Dat had hij moeten zeggen :
Den pot verwijt den ketel dat hij zwart ziet.Met een klein fundamenteel verschil en dat is dat het katolisme al lang is afgestapt met het vermoorden van ander gelovigen.Ooit al een imam zien oproepen tot verdraagzaamheid?In turkije mogen de beschadigde kerken zelf niet worden herstelt door de verdraagzame regering!Zelfde geld voor de meeste moslimlanden!Probeer in die landen eens een kerk te bouwen(met eigen fondsen)of moslim te bekeren.Eens zien hoe ver je zult raken voor je bloed aan een van die verdraagzame zal kleven
ago is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:22   #66
ERLICH
Minister-President

ERLICH's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest Bekijk bericht
Ohja? De islam maakt per jaar meer doden dan er ooit gevallen zijn in 300 jaar Spaanse inquisitie (los van de heksenverbrandingen). En is die drie miljoen heksen niet schromelijk overdreven; en zou 200.000 hier niet beter op zijn plaats zijn?
Hang ervan af wat ge verstaat onder overdrijven, voor sommige is de stroom zo groot dat ze gewoonweg blijven drijven. Is een feit dat hier met regelmaat terugkeerd.
ERLICH is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:32   #67
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Overigens is naastenliefde een prachtige zaak. Maar ik laat mijn andere wang niet zien en sla flinks terug. En dat is niet eens onchristelijk:" Ik ben niet gekomen om de vrede te brengen maar het zwaard!" komt niet van Mohammed, maar van de eerste katholiek...
Jezus de eerste katholiek...

Ach, 't is feremans maar.
Oud 16 september 2006, 08:38   #68
born2bewild
Banneling

Standaard

Blijkbaar willen sommige verwrongen geesten hier dus dat de paus verdediging van het geloof met het zwaard zou propageren.

En een of andere regio van de planeet wegbombarderen of zo. Dat zou natuurlijk veel mooier zijn.

djeezes.

Laatst gewijzigd door born2bewild : 16 september 2006 om 08:40.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:48   #69
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Jezus de eerste katholiek...

Ach, 't is feremans maar.
Zijn "uitvinding" zal nooit af geraken

Oud 16 september 2006, 09:00   #70
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Ik vrees echter dat hij toch wel wat gehoor zal vinden hier en daar. Vooral bij diegenen die Pim Fortuyn en Theo Van Gogh missen en die de paus nu hardop horen zeggen wat Filip De Winter & co van de democratische partijen enkel nog maar stilletjes mogen denken.

De christelijke politici van Duitsland, democraten bij uitstek, hebben de paus hierom reeds veroordeeld.
Wel zo is het idd. Dat mogen mensen met verantwoordelijkheid enkel maar denken. Een internationaal figuur moet diplomatisch zijn. Wat een blunder wat een blunder.
Oud 16 september 2006, 09:02   #71
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
The decisive statement in this argument against violent conversion is this: not to act in accordance with reason is contrary to God's nature. The editor, Theodore Khoury, observes: For the emperor, as a Byzantine shaped by Greek philosophy, this statement is self-evident. But for Muslim teaching, God is absolutely transcendent. His will is not bound up with any of our categories, even that of rationality. Here Khoury quotes a work of the noted French Islamist R. Arnaldez, who points out that Ibn Hazn went so far as to state that God is not bound even by his own word, and that nothing would oblige him to reveal the truth to us. Were it God's will, we would even have to practise idolatry.
At this point, as far as understanding of God and thus the concrete practice of religion is concerned, we are faced with an unavoidable dilemma. Is the conviction that acting unreasonably contradicts God's nature merely a Greek idea, or is it always and intrinsically true? I believe that here we can see the profound harmony between what is Greek in the best sense of the word and the biblical understanding of faith in God. Modifying the first verse of the Book of Genesis, the first verse of the whole Bible,John began the prologue of his Gospel with the words: "In the beginning was the logos. This is the very word used by the emperor: God acts with logos. Logos means both reason and word - a reason which is creative and capable of self-communication, precisely as reason. John thus spoke the final word on the biblical concept of God, and in this word all the often toilsome and tortuous threads of biblical faith find their culmination and synthesis. In the beginning was the logos, and the logos is God, says the Evangelist.
Ik vind dit stuk van de toespraak heel interessant.
Oud 16 september 2006, 09:04   #72
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Een pleidooi om een godsdienst niet met geweld maar met rede en argumenten te verspreiden, zou ik niet meteen een blunder noemen. Paus Benedictus kan er toch ook niet aan doen wanneer slechts één klein uit de context genomen fragment van dat pleidooi in de media aan bod komt.

Ik ben er zeker van dat de meesten die kritiek hebben op de uitspraak van de paus zijn toespraak niet eens gehoord of gelezen hebben.
Benedictus is gewoon dom geweest, of misschien wel sluw (hij heeft er de mensen in elk geval aan herinnerd dat ze christenen zijn).

In elk geval is dit een erg zware blamage voor het vaticaan. Terwijl men er alles aan doet om moslims vreedzaam te integreren in Europa gooien zij al dan niet moedwillig nog wat olie op het vuur. De islam laat me koud maar in deze discussie ligt mijn sympathie bij hen.
Oud 16 september 2006, 09:09   #73
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Benedictus is gewoon dom geweest, of misschien wel sluw (hij heeft er de mensen in elk geval aan herinnerd dat ze christenen zijn).

In elk geval is dit een erg zware blamage voor het vaticaan. Terwijl men er alles aan doet om moslims vreedzaam te integreren in Europa gooien zij al dan niet moedwillig nog wat olie op het vuur.
Hoezo, moeten moslims dan vreedzaam geïntegreerd worden in Europa?
En hoe gaat dat, zo'n vreedzame integratie?
Waarom mensen hier niet gewoon toelaten, ongeacht hun geloof?

Citaat:
De islam laat me koud maar in deze discussie ligt mijn sympathie bij hen.
Omdat de paus je niet koud laat. Pope-bashing geeft toch zo'n goed gevoel...
Oud 16 september 2006, 09:12   #74
born2bewild
Banneling

Standaard

Well done Benedictus!
Nu wordt het kaf van het koren gescheiden...de fanatici die hun geloof met het zwaard willen verdedigen (met steun van de dommekloten) versus de rede
Oud 16 september 2006, 09:13   #75
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In elk geval is dit een erg zware blamage voor het vaticaan. Terwijl men er alles aan doet om moslims vreedzaam te integreren in Europa gooien zij al dan niet moedwillig nog wat olie op het vuur. De islam laat me koud maar in deze discussie ligt mijn sympathie bij hen.
Daar heb ik nog niks van ondervonden.
Dictatoriaal staat er beter
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 09:25   #76
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Louter diplomatiek beschouwd kunnen vragen worden gesteld bij de manier waarop de paus zijn boodschap aan de man poogde te brengen.
Aan de andere kant is de paus in principe geen wereldlijk maar religieus leider en in deze optiek is zijn oproep, om een religie niet via geweld op te dringen maar op basis van de rede mensen pogen te overtuigen, eigenlijk niet meer dan normaal.

Ik wil nogmaals herhalen wat ik in mijn eerdere reactie stelde. De toespraak - of beter een klein deel ervan - wordt volledig uit de context gerukt en door leiders van moslimlanden gebruikt om een buitenlandse vijand te scheppen, ten einde de eigen bevolking niet te herinneren aan tekortkomingen (gebrek aan democratie en vrijheid,...) in het binnenland.

Mijn sympathie gaat nooit uit naar één of meerdere personen die de uiting van een mening aanwenden om tot geweld over te gaan.

Religies? Ze zijn zo achterlijk meneer...
Oud 16 september 2006, 09:32   #77
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot nader order heeft de katholieke kerk meer doden op zijn geweten ; een slordige 3 miljoen heksen en tovenaars tijdens de inquisitie , en een veelvoud aan joden , om over de kollaboratie met de nazi's maar te zwijgen , dan de islam .
Ik als gelovige durf hier te stellen : het katholiscisme , wat voor een godsdienst is dat ?

Je vergeet de miljoenen doden die de moslims veroorzaakt hebben tijdens hun vreedzame bezetting van Noord-Afrika, Midden-Oosten en niet te vergeten India.
In India alleen al werden het grootste aantal mensen gedood sinds het ontstaan van de mensheid.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 09:33   #78
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Louter diplomatiek beschouwd kunnen vragen worden gesteld bij de manier waarop de paus zijn boodschap aan de man poogde te brengen.
Aan de andere kant is de paus in principe geen wereldlijk maar religieus leider en in deze optiek is zijn oproep, om een religie niet via geweld op te dringen maar op basis van de rede mensen pogen te overtuigen, eigenlijk niet meer dan normaal.

Ik wil nogmaals herhalen wat ik in mijn eerdere reactie stelde. De toespraak - of beter een klein deel ervan - wordt volledig uit de context gerukt en door leiders van moslimlanden gebruikt om een buitenlandse vijand te scheppen, ten einde de eigen bevolking niet te herinneren aan tekortkomingen (gebrek aan democratie en vrijheid,...) in het binnenland.

Mijn sympathie gaat nooit uit naar één of meerdere personen die de uiting van een mening aanwenden om tot geweld over te gaan.

Religies? Ze zijn zo achterlijk meneer...
Hier kan je de volledige speech lezen in het engels:

http://www.standaard.be/extra/pdf/15_09_06_pope.pdf

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 09:36   #79
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht

Als men de door de paus geciteeerde uitspraak van keizer Manuel II Palaeologos ziet in de context van heel zijn betoog, is er niets mis mee. Het was niet de bedoeling van paus Benedictus om de islam aan te vallen en dat is achteraf nog eens benadrukt.

Het probleem is echter dat het bewuste citaat door de media uit zijn context is gerukt en ondertussen over gans de wereld verspreid werd. Dit houdt volgens mij ook het gevaar in dat sommige mensen de paus onterecht als een bondgenoot gaan zien in hun strijd tegen de islam.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 16 september 2006 om 09:39.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 09:44   #80
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Je vergeet de miljoenen doden die de moslims veroorzaakt hebben tijdens hun vreedzame bezetting van Noord-Afrika, Midden-Oosten en niet te vergeten India.
In India alleen al werden het grootste aantal mensen gedood sinds het ontstaan van de mensheid.
Grrr...
Gaat ge nu moraliteit, ethica en goed gedrag van een aantal culturen afwegen aan de hand van wie de meeste mensen vermoord?
Er zijn daar andere criteria voor te vinden, schat!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be