![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de basis regel er van zou idd dat iedere land(gewest) zijn eigen identiteit moet kunnen behouden, zonder inmening van derde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#64 |
|
![]() Als er voor 1 EU-taal moet worden gekozen dan vind ik dat die iets anders moet zijn dan één van de reeds gesproken landstalen, zodat inderdaad alle deelnemers daar vergelijkbare moeite voor moeten doen en door moeten hebben.
Niet dat ik daarvoor per se het esperanto zou willen propageren, dat ik zelf te ellendig vind om er de mensheid (niet: menselijkheid) mee op te zadelen, maar iets zinvols moet toch wel te bedenken zijn. Ik ken uit ervaring het "oneerlijk" effect van een moedertaalsprekende bij "gemengde" onderhandelingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() Chinees dan? Of Klingon? Elfs?
Wat je ook kiest, er zal toch een enigzins oneerlijk effect overblijven. Iemand die Nederlands (of nog beter, Fries) als moedertaal heeft zal bijvoorbeeld makkelijker Engels kunnen leren dan een zelfde persoon die is opgegroeid met Grieks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is niet de taal die hij/zij spreek die hem het rechtgeven zijn volk te vertegenwoordigen in de EU, maar de stem van zijn volk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf in het verleden regelmatig onderhandelingen tussen twee mensen mee gemaakt die elkaars taal totaal niet kenden en geen letter van elkaar begrepen. Toch zijn deze onderhandeling steeds goed en korekt verlopen met behulp van een derde persoon die als tolk fungeerde. het zou idd een heel stuk makkelijker zijn moest iedereen in de EU de zelfde taal spreken, maar dat is nu eenmaal niet en ik vind dat je dus iedere volk het recht moet laten behouden om zijn eigen taal te gebruiken en dat het geen voorwaarde mag zijn om een andere taal machtig te zijn om je volk te mogen vertegenwoordigen in de EU raad. En kom zeker niet met een dode kunstmatige taal af, want dan jaag je mij in de gordijnen en ben ik zeker niet meer te overtuigen. Maar ik zal anders ook niet van mijn standpunt af gaan hoor. De EU is een vrije UNIE VAN VRIJE VOLKEREN met elk zijn eigen taal en eigen kwaliteiten, dus wen daar maar aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Gaat het om pakweg 10 deelnemers en 10 tolken, dan nog een stuk minder efficiënt "vergaderen". Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 19 oktober 2006 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat dit dan een paar vertragingen veroorzaakt moet men er maar bij nemen, maar het heeft ook zijn voordelen. men zal minder gemakkelijk de discussies zinloos rekken en minder tijd verspillen, met omdat men weet dat de andere maar zijn koptelefoon heeft af te doen om de discussie te beëindigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
dat is nu éénmaal een tol die Europa moet betalen voor zijn veeltaligheid. Maar het voordeel is dat de meeste Vlamingen snel talen leren en snel veel talen kennen en begrijpen. Dus er zit ook een grote toekomst in voor de werkgelegenheid van de Vlamingen. Mijn schuld niet dat de meeste Nederlanders zoveel problemen hebben met de latijnse talen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vlamingen horen dus blijkbaar meer Frans, want wij kunnen alleen maar TVCinq ontvangen, en jullie veel meer. Bovendien is Frans in Vlaanderen voor bijna alle opleidingen en beroepen een vereiste, niet? Ik durf nu bijna wel te wedden dat de Nederlanders beter Duits spreken dan Vlamingen. Zelfs de simpele ziel in Nederland spreekt Duits (hoewel de oude generatie echt belabberd Engels spreekt). Maar zover dit pleidooi tegen de aanval op Nederland... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#75 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bovendien gaat de kennis van het Frans bij de jongere generaties in ijltempo achteruit ten voordele van het Engels. Ik zie dus niet in waarom Engels niet de rol van internationele Europese taal zou kunnen spelen.
![]() |
![]() |
#77 | |
|
![]() Citaat:
In de practijk is het Engels allang in een natuurlijk proces uitgegroeid tot nagenoeg wereldwijd "Lingua Franca". Zoiets gebeurt onafhankelijk van ideologische en wetenschappelijke bedenksels of overwegingen. Het lijkt mij aantrekkelijker hiervan nuttig gebruik te (blijven) maken, dan ertegen en eromheen te zeuren. Misschien zal er toch ooit een echte kunsttaal, totaal anders en sneller/korter dan esperanto, tot algemeen gebruik komen maar ik denk dat zulke taal dan vooral door wiskundigen zou moeten zijn voorbereid en ontwikkeld, vrij van zwevende idealistische of politieke, omwegen-bouwende bijbedenkseltjes en met als eerste overweging: met hoe WEINIG grammatica kan een taal functioneren. Een aardige voorzet tot zulk ontwerp meen ik te herkennen in de al oude computer-programmeertaal "Basic", die in al haar kortheid toch al sterk doet denken aan mensentaal. Maar vermoedelijk bestaan er natuurlijke talen met nog minder grammatica.
![]() |
![]() |
#78 |
|
![]() Onderhandelingen voeren in een taal waarvan men de nuances niet volledig begrijpt is de meest inefficiënte vorm van onderhandelen. Dit is vragen om moeilijkheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
Minister-President
|
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Al zouden het honderd talen zijn? Je bedoeld dus met 100*99/2=4950 tolken? Ik ga toch voor de optie van de tweede taal...
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 28 oktober 2006 om 12:54. |
|
![]() |
![]() |