Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2006, 22:10   #61
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Hm, we zullen zien (en bij de NMBS al dan niet horen).
Maar Wallonië zal natuurlijk rustig verder doen. Ze mogen ook, wij blijven Rijsel gebruiken.
Ik denk dat Wallonië ook gehouden is enkel de officiële namen te gebruiken. Idem voor Brussel. Als Wallonië onofficiële namen blijft gebruiken, dan kan Vlaanderen ook wel zelf vertalingen verzinnen van Waalse plaatsen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2006, 22:15   #62
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Als Wallonië onofficiële namen blijft gebruiken, dan kan Vlaanderen ook wel zelf vertalingen verzinnen van Waalse plaatsen.
Maar natuurlijk, onze wegbewijzering zal het over Bergen en Luik blijven hebben.

De Vlaamse decreten hebben geen kracht in Wallonië, dus Wallonië (en Brussel) blijven onze steden en dorpen benoemen zoals zij willen.

Trouwens, als je al niet veel moeite hebt met het niet naleven van de grondwet...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 12:14   #63
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zijn zover: de Vlaamse regering besloot vandaag de Franse plaatsnamen af te schaffen.

Voortaan is het dus: Gemeente Voeren - Commune de Voeren

Ook verdwijnen alle Franse namen van wegwijzers en plaatsnaamborden, en zullen de federale diensten geen Franse namen meer gebruiken. De NMBS zal dus ook in het Frans over "Mechelen" of "Antwerpen Centraal" moeten spreken.

Mooi, nu de straatnamen nog...
Ik begrijp niet waarom zowel Leterme als Marino Keulen gisteren schoorvoetend op televisie het plan uitlegden. "Tja, opgelegd door parlement". Erg enthousiast leken ze niet.
Oud 16 december 2006, 19:44   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Wallonië ook gehouden is enkel de officiële namen te gebruiken. Idem voor Brussel.
Nochtans gebruikt men in Vlaanderen de benamingen "Aarlen", "Bastenaken", "Luik",... ondanks dat het geen officiële benamingen zijn (enkel "Arlon", Bastogne" en "Liège").

Het decreet zal vooral voor de gemeenten gevolgen hebben: zij mogen voortaan enkel nog de Nederlandstalige benaming gebruiken. De Waalse, Brusselse en federale overheid kunnen verder blijven praten over "Coq-sur-Mer" en "Malines".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 16 december 2006 om 19:45.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2006, 20:10   #65
Dimitri

Standaard

Is dat wel zo? Even een heel denkbeeldig geval: stel dat Vlaanderen besluit om Hasselt te herdopen tot Limburgstad. Mogen Wallonië, Brussel en de federale overheid dan blijven spreken van Hasselt?

Lijkt me niet hoor. De bevoegdheid tot het vaststellen van de officiële namen is geregionaliseerd, maar de uitvoering ervan natuurlijk niet. Ook Brussel, Wallonië en de federale overheid moeten zich houden aan de officiële namen.

Aarlen, Bastenaken en Luik zijn weldegelijk vastgelegd als officiële vertalingen van Arlon, Bastogne en Liège, op dezelfde manier als Anvers tot gisteren de officiële vertaling van Antwerpen was. Mocht Wallonië besluiten die officiële vertalingen te schrappen, dan zal Vlaanderen zich daar ook aan moeten houden.
Dat betekent natuurlijk niet dat de Nederlandse naam dan niet meer gebruikt mag worden op borden. Zoals "Aken (Aachen)" staat aangegeven, zo kan er dan ook nog steeds "Luik (Liège)" worden aangegeven. Maar wel met vermelding van de officiële naam. En dat lijkt me wel zo vanzelfsprekend.
Oud 16 december 2006, 20:49   #66
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat wel zo? Even een heel denkbeeldig geval: stel dat Vlaanderen besluit om Hasselt te herdopen tot Limburgstad. Mogen Wallonië, Brussel en de federale overheid dan blijven spreken van Hasselt?
De Vlaamse overheid wou werk maken van onderhandelingen met de Waalse en federale overheid, om de nieuw-eentalige gemeentennamen ook op federaal en Waals niveau te laten gebruiken. Di Rupo heeft echter laten weten dat hij andere prioriteiten had (lees: in Wallonië blijft men "Malines" en "Gand" gebruiken).

Citaat:
Aarlen, Bastenaken en Luik zijn weldegelijk vastgelegd als officiële vertalingen van Arlon, Bastogne en Liège, op dezelfde manier als Anvers tot gisteren de officiële vertaling van Antwerpen was.
Heb je daar een bron voor?
Ik had eens in de krant gelezen dat enkel de vier Waalse faciliteitengemeenten een officiële Nederlandse vertalig hebben.

---

Voorts zie ik niet het probleem wanneer bijvoorbeeld Frankrijk vanaf vandaag zou spreken over "Saucissenstad" ipv "Frankfurt" (een beetje denigrerend, maar theoretisch is het perfect mogelijk). In Frankrijk beslist dan ook alleen de Franse overheid, en niet de Duitse. Parijs is toch ook geen officiële tweede naam van Paris?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 17 december 2006, 10:48   #67
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik begrijp niet waarom zowel Leterme als Marino Keulen gisteren schoorvoetend op televisie het plan uitlegden. "Tja, opgelegd door parlement". Erg enthousiast leken ze niet.
Dat is mij ook opgevallen,vooral bij Leterme.
Het was duidelijk tegen zijn zin, alsof hij niet anders kon dan de motie vd Vlaamse Raad in besluitvorming vast te leggen.
Dat belooft.
Hallo, n-va'ers?
Oud 17 december 2006, 13:12   #68
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De Vlaamse overheid wou werk maken van onderhandelingen met de Waalse en federale overheid, om de nieuw-eentalige gemeentennamen ook op federaal en Waals niveau te laten gebruiken. Di Rupo heeft echter laten weten dat hij andere prioriteiten had (lees: in Wallonië blijft men "Malines" en "Gand" gebruiken).
Dan kan iedereen die dat wil een rechtzaak tegen de Waalse overheid aanspannen, want men is verplicht de officiële namen te gebruiken. Dat is zelfs in Europese regelgeving vastgelegd.

Citaat:
Heb je daar een bron voor?
http://users.skynet.be/sky60754/gene...etaligegem.htm

Geen officiële bron, wel de officiële lijst.

Citaat:
Voorts zie ik niet het probleem wanneer bijvoorbeeld Frankrijk vanaf vandaag zou spreken over "Saucissenstad" ipv "Frankfurt" (een beetje denigrerend, maar theoretisch is het perfect mogelijk). In Frankrijk beslist dan ook alleen de Franse overheid, en niet de Duitse. Parijs is toch ook geen officiële tweede naam van Paris?
Men mag welke benaming dan ook gebruiken, als de officiële naam er maar bij staat. Europees is afgesproken dat overal tenminste de officiële naam op de borden staat. Vandaar "Aken (Aachen)". Die Aachen is verplicht. In NL heeft men er zelfs voor gekozen de Nederlandse vertalingen helemaal weg te laten. Absurd, vind ik, maar goed.

Volgens dezelfde Europese regel is men ook verplicht om Parijs op z'n minst als "Parijs (Paris)" en Rijsel als "Rijsel (Lille)" weer te geven. Als dat nog niet gebeurd is, zal het snel veranderen denk ik, anders kan Vlaanderen/België (is de wegbewijzering een Vlaamse of federale bevoegdheid?) even goed aangeklaagd worden.
Oud 17 december 2006, 13:13   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat is mij ook opgevallen,vooral bij Leterme.
Het was duidelijk tegen zijn zin, alsof hij niet anders kon dan de motie vd Vlaamse Raad in besluitvorming vast te leggen.
Dat belooft.
Hallo, n-va'ers?
Je kunt beter zeggen: hallo, CD&V'ers. Het voorstel kwam nl. van Letermes eigen CD&V!
Oud 17 december 2006, 13:27   #70
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt beter zeggen: hallo, CD&V'ers. Het voorstel kwam nl. van Letermes eigen CD&V!
Maar dat vind ik weeral zo moeilijk te begrijpen. Wanneer vond die stemming plaats, en wie heeft er voor en tegen gestemd (is dat een bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaams Gewest?)
En dan nog vooral : hoe bindend is het voor de Vlaamse regering als het parlement zoiets stemt?
Oud 17 december 2006, 13:45   #71
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Op alle wegwijzers enkel de officiële naam: Vlaams voor Vlaamse steden, Frans voor Waalse en Franse, Duits voor Duitse, enz...Ik vind dat normaal, en zo zal er geen discussie mogelijk zijn.
Als je naar Aachen fahrt, dan moet je toch de naam weten zeker, en in Frankrijk moet je ook niet vragen naar Parijs!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 14:06   #72
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat onder cd&v'ers de messen in de ruggen worden geplant, dat weten we.
Ik wou even het feit benadrukken dat Leterme niet die FLamingant , zelfs niet die confederalist is , die de n-va'ers zichzelf en anderen willen doen geloven.
A propos, dat die naamborden in Voeren of Sint-Genesius-Rode ,vooral SGR , enkel Nederlandstalig gaan worden, althans voor de verkiezingen, daar geloof ik de ballen van.
Oud 17 december 2006, 14:10   #73
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Op alle wegwijzers enkel de officiële naam: Vlaams voor Vlaamse steden,
Waals voor Waalse steden, Oostenrijks voor Oostenrijkse steden enz.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 14:14   #74
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Dat onder cd&v'ers de messen in de ruggen worden geplant, dat weten we.
Ik wou even het feit benadrukken dat Leterme niet die FLamingant , zelfs niet die confederalist is , die de n-va'ers zichzelf en anderen willen doen geloven.
A propos, dat die naamborden in Voeren of Sint-Genesius-Rode ,vooral SGR , enkel Nederlandstalig gaan worden, althans voor de verkiezingen, daar geloof ik de ballen van.
Zucht.. Ik ben geen fan van Letemere (integendeel zelfs), maar geef nu toch eens toe dat hij een confederalist is. De CD&V is nu eenmaal een confederalistische partij. Niet uit Vlaamsgezinde overwegingen, maar uit de drang om belgique te redden. Zij denken (en wrs hebben ze daar gelijk in) dat belgique enkel kan voortbestaan als confederale staat.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 15:52   #75
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn zover: de Vlaamse regering besloot vandaag de Franse plaatsnamen af te schaffen.

Voortaan is het dus: Gemeente Voeren - Commune de Voeren

Ook verdwijnen alle Franse namen van wegwijzers en plaatsnaamborden, en zullen de federale diensten geen Franse namen meer gebruiken. De NMBS zal dus ook in het Frans over "Mechelen" of "Antwerpen Centraal" moeten spreken.

Mooi, nu de straatnamen nog...
Voor de bevolking zelf zal niets veranderen. Ik zal verder "Je vais �* Gand" zeggen en niet "Je vais �* Gent".
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2006, 17:19   #76
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
http://users.skynet.be/sky60754/gene...etaligegem.htm

Geen officiële bron, wel de officiële lijst.
Je zou idd wel eens gelijk kunnen hebben.
De lijst geeft 39 tweetalige gemeentenamen in het Vlaams Gewest. Johan Sauwens (die het voorstel van resolutie indiende) heeft het ook over 39 tweetalige benamingen in Vlaanderen.

Citaat:
Men mag welke benaming dan ook gebruiken, als de officiële naam er maar bij staat. Europees is afgesproken dat overal tenminste de officiële naam op de borden staat. Vandaar "Aken (Aachen)". Die Aachen is verplicht. In NL heeft men er zelfs voor gekozen de Nederlandse vertalingen helemaal weg te laten. Absurd, vind ik, maar goed.

Volgens dezelfde Europese regel is men ook verplicht om Parijs op z'n minst als "Parijs (Paris)" en Rijsel als "Rijsel (Lille)" weer te geven. Als dat nog niet gebeurd is, zal het snel veranderen denk ik, anders kan Vlaanderen/België (is de wegbewijzering een Vlaamse of federale bevoegdheid?) even goed aangeklaagd worden.
Lijkt me in overtreding te zijn met de taalwetgeving. Opschriften mogen in Vlaanderen enkel Nederlandstalig zijn, in Wallonië enkel Franstalig, in Brussel enkel tweetalig en in Duitstalig België enkel Duitstalig.
Vandara de problemen met bussen die tussen Brussel-Noord en Vilvoorde rijden: die opschriften zouden eigenlijk moeten veranderen van zodra ze de taalgrens overrijden.

Die gezonde terughoudendheid tov Franstalige opschriften is ook geen typisch Vlaams fenomeen:
Oud 17 december 2006, 21:53   #77
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar dat vind ik weeral zo moeilijk te begrijpen. Wanneer vond die stemming plaats, en wie heeft er voor en tegen gestemd (is dat een bevoegdheid van de Vlaamse Gemeenschap of het Vlaams Gewest?)
En dan nog vooral : hoe bindend is het voor de Vlaamse regering als het parlement zoiets stemt?
Het is een gewestelijke bevoegdheid. De tekst van de motie van 22 november 2006 zegt eigenlijk alles:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Met redenen omklede motie - van de heren Johan Sauwens, Hubert Brouns, Jan Laurys en Mark Demesmaeker - tot besluit van de op 7 november 2006 door de heer Johan Sauwens in commissie gehouden interpellatie tot de heer Marino Keulen, Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering, over de uitvoering van de resolutie betreffende de schrijfwijze van de namen van de Vlaamse gemeenten

Het Vlaams Parlement,

− gehoord de interpellatie van de heer Johan Sauwens;

− gehoord het antwoord van minister Marino Keulen;

− gelet op:
artikel 296 van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 dat het volgende stelt: “De Vlaamse Regering bepaalt de schrijfwijze van de namen van de gemeenten en de deelgemeenten.”;
het feit dat bovenvermeld artikel 296 op 1 januari 2006 in werking is getreden;
de resolutie van het Vlaams Parlement van 17 mei 2006 betreffende de schrijfwijze van de namen van de Vlaamse gemeenten waarbij aan de Vlaamse Regering wordt gevraagd om:
a) de nog bestaande officiële Franstalige benaming voor Vlaamse steden en gemeenten te schrappen;
b) ook de Franstalige benaming te schrappen van de deelgemeenten van de desbetreffende Vlaamse steden en gemeenten;
het feit dat uit een advies van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur van 12 mei 2006 duidelijk blijkt dat het uitvoeren van bovenvermelde resolutie van 17 mei 2006 juridisch geen probleem vormt;
het feit dat de Vlaamse Regering tot op heden nagelaten heeft deze resolutie uit te voeren;

− vraagt de Vlaamse Regering onmiddellijk uitvoering te geven aan de resolutie van het Vlaams Parlement van 17 mei 2006 betreffende de schrijfwijze van de namen van de Vlaamse gemeenten.
Zoals je leest is het vaststellen van de schrijfwijze van namen van gemeenten en deelgemeenten volgens het Gemeentedecreet geen bevoegdheid van het Vlaams Parlement, maar van de Vlaamse Regering. Het parlement hoeft daar dus niet over te stemmen. Het parlement kan alleen de regering vrágen om namen te veranderen. En dat heeft het eerst in een resolutie en daarna nog eens in een motie gedaan. De resolutie werd gesteund door alle partijen behalve de Union des Francophones, met enkele onthoudingen (wellicht van Groen!). De motie hierboven werd gesteund door VB, CD&V en N-VA, UF stemde tegen, de rest onthield zich.

Afgelopen vrijdag heeft de regering de resolutie en de motie uitgevoerd door de Franstalige namen daadwerkelijk te schrappen.
Oud 17 december 2006, 21:59   #78
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Je zou idd wel eens gelijk kunnen hebben.
De lijst geeft 39 tweetalige gemeentenamen in het Vlaams Gewest. Johan Sauwens (die het voorstel van resolutie indiende) heeft het ook over 39 tweetalige benamingen in Vlaanderen.
Gelukkig, er zijn toch nog mensen te vertrouwen.

Citaat:
Lijkt me in overtreding te zijn met de taalwetgeving. Opschriften mogen in Vlaanderen enkel Nederlandstalig zijn, in Wallonië enkel Franstalig, in Brussel enkel tweetalig en in Duitstalig België enkel Duitstalig.
Vandara de problemen met bussen die tussen Brussel-Noord en Vilvoorde rijden: die opschriften zouden eigenlijk moeten veranderen van zodra ze de taalgrens overrijden.
Er is hier geen sprake van opschriften, er is enkel sprake van het vermelden van een officiële plaatsnaam. Over de aanduidingen op bussen heeft de EU zich bij mijn weten nog niet uitgesproken, maar over de aanduidingen op wegwijzers wel. En daar moet dus de officiële naam op vermeld worden. De aanduiding "Aken (Aachen)" is ook geen overtreding van de taalwetgeving - en indien wel, dan gaat Europese regelgeving boven nationale vrees ik - dus "Luik (Liège)" zou dat ook niet zijn. Maar dit is een louter theoretische discussie, want de Waalse overheid heeft de officiële Nederlandse vertalingen van Waalse plaatsen (nog) niet afgeschaft.

Overigens lost de afschaffing van Vilvorde als officiële vertaling van Vilvoorde wel deels het probleem met de bussen op: ook in Brussel mag nu alleen de Nederlandse naam Vilvoorde op de bus staan.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 17 december 2006 om 22:00.
Oud 17 december 2006, 22:01   #79
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Voor de bevolking zelf zal niets veranderen. Ik zal verder "Je vais �* Gand" zeggen en niet "Je vais �* Gent".
Uiteraard. Het zou bespottelijk zijn om privé ineens de Franse naam niet meer te gebruiken.
Oud 17 december 2006, 22:05   #80
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
In het voorjaar, om precies te zijn begin april, dienden een aantal CD&V'ers in het Vlaams Parlement een resolutievoorstel in dat de Vlaamse regering vroeg de officiële Franse plaatsnamen voor Vlaamse gemeenten en deelgemeenten af te schaffen. Toezicht op de gemeenten in Vlaanderen is sinds enkele jaren immers een Vlaamse bevoegdheid en in het nieuwe Gemeentedecreet staat ook dat de Vlaamse regering de naam en schrijfwijze van de gemeenten bepaalt. Ook van de faciliteitengemeenten. Dit voorstel beoogt niet nl. alleen de officiële Franse naam voor allerlei grote plaatsen in Vlaanderen af te schaffen, maar vooral ook de Franse naam van faciliteitengemeenten en hun deelgemeenten van de plaatsnaamborden te kunnen verwijderen.

Het resolutievoorstel van CD&V werd op 17 mei jl. haast unaniem aangenomen, alleen het UF stemde tegen en een aantal parlementsleden onthielden zich. De vraag is, wat er sindsdien met het voorstel gebeurt is. Gaat de Vlaamse regering dit voorstel nog doorvoeren, of sterft het een stille dood?

Ik vraag me overigens af of het principe niet uitgebreid dient te worden naar de straatnamen en de namen van openbare gebouwen, zodat het straatbeeld volledig Nederlandstalig wordt.
EINDELIJK!!! Vlaanderen Vlaams
En die opmerking ook voor faciliteitengemeenten is onnodig.
Faciliteitengemeenten zijn Vlaams.
Het is HOOG TIJD dat die faciliteiten worden afgeschaft!
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be