Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

Discussietools
Oud 13 oktober 2006, 21:43   #61
uwagan
Lokaal Raadslid

Standaard

Amada...ik herinner mij nog dat ze met hun krantjes aan de fabriekspoort stonden. Mao was hun grote voorbeeld en Albanië het paradijs.
Oud 14 oktober 2006, 01:12   #62
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zoiets als ex-VMO dus?
Het is wel grappig om weten dat NSV en Amada in feite beide afscheuringen van KVHV waren.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 14 oktober 2006, 15:45   #63
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het is wel grappig om weten dat NSV en Amada in feite beide afscheuringen van KVHV waren.
AMADA was geen afscheuring van KVHV. AMADA komt voort uit SVB en vooral uit de samenwerking van SVB met diverse arbeidersstrijdbewegingen in de periode 1969-1970 (o.a. in de dokken in Antwerpen en de Limburgse mijnen).
KVHV heeft doorheen zijn geschiedenis trouwens een wisselend politiek profiel gehad, en als ik me niet vergis zelfs een verschillend profiel naargelang de unief.
Voor de rest zeer grappig dat jullie nog allemaal over AMADA zwetsen.
abou Anis is offline  
Oud 14 oktober 2006, 21:44   #64
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
AMADA was geen afscheuring van KVHV. AMADA komt voort uit SVB en vooral uit de samenwerking van SVB met diverse arbeidersstrijdbewegingen in de periode 1969-1970 (o.a. in de dokken in Antwerpen en de Limburgse mijnen).
SVB is lange tijd actief geweest binnen het KVHV.

Voor zover we wikipedia mogen geloven toch...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ludo_Martens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiki
Politieke carrière (1966 - 1969)

Oorspronkelijk zag alles er naar uit dat Ludo Martens als Vlaams-nationalist door het leven zou gaan. Zo nam hij als lid van de KSA deel aan de IJzerbedevaart, zat hij in de leiding van de ABN-kernen en was hij hoofdredateur van het ABN-blad. Aan de katholieke universiteit van Leuven was hij actief in het Katholiek Vlaams Hoogstudenten Verbond (KVHV). Zo huurde hij o.a. samen met Jef Dauwe, Jan Veestraeten, Paul Goossens, Jos Gansemans, Vic Engelbeen, Herwig Lerouge, René De Preter, Ludo Candries en Fred Dierickx het Leuvense KVHV-huis in de Krakenstraat 13 en was hij hoofdredacteur van het KVHV-ledenblad Ons Leven.

Tijdens het academiejaar 1966-1967 kreeg de politieke loopbaan van Martens een enorme wending. Vanaf december 1966 begon hij samen met Walter De Bock in Ons Leven kritiek te uiten op het KVHV. De jonge Martens was hevig gekant tegen de conservatieve stroming die binnen het KVHV leefde. Hij stichtte daarom – binnen het KVHV – de Studentenvakbeweging (SVB) die als verzamelbekken voor de progressieve stroming moest dienen. Naast Martens waren o.a. Mark Franco en Jan Van Holm actief in de SVB. Deze interne aanpak was echter een kort leven geschoren. Op 3 februari 1967 verscheen het beruchte “seksnummer” van Ons Leven (nr. 18) met Martens als hoofdredacteur. Hierin werd een ideologisch fundament van de studentenvakbeweging uitgelegd, maar de uitleg ging volledig verloren door de twee artikels waarin de geestelijkheid van pedofilie werd beschuldigd. Dit kon de universitaire overheid niet pikken en Martens kreeg het verbod opgelegd om het komende academiejaar (1967-1968) aan de universiteit van Leuven te studeren. Bovenop werd hem ook verboden nog te publiceren over zaken die afweken van de christelijke ethiek. Dit kon Martens niet aanvaarden en hij nam ontslag als hoofdredacteur van Ons Leven en werd opgevolgd door Paul Goossens. Ook binnen het KVHV kreeg Martens en samen met hem de SVB heel wat kritiek te verduren. Dit leidde op 3 maart 1967 ertoe dat de SVB als zelfstandige werkgroep werd heropgericht. Deze zelfstandige SVB bleef echter actief binnen het KVHV en kon nog steeds beschikken over Ons Leven. Het zou duren tot 5 juni van datzelfde jaar vooraleer de SVB onder druk van het Vlaamsgezinde en conservatieve deel van het KVHV zou afscheuren.

Als gevolg van de deelname van de Leuvens SVB-studenten (waaronder Ludo Martens) aan het internationaal studentencongres van de Duitse SDS in de zomer van 1967 in Berlijn kwamen Martens en zijn medestanders in contact met Marx, Lenin en Mao. Hierdoor ontstond binnen de SVB een marxistische vleugel. In de zomer van 1968 begon de SVB onder invloed van Martens met het bestuderen van twee werken van Lenin: “Que faire?” en “Staat en Revolutie”. Deze radicale ontwikkeling van de SVB leidde er toe dat een aantal studenten de SVB de rug toekeerde. Zij weigerden de leninistische koers te volgen die Martens uitzette. Op dat moment groeide de harde kern van SVB stilaan uit tot een klein groepje met sectaire kenmerken. Martens die het verbod had gekregen om nog langer aan de universiteit van Leuven te studeren trok daarop naar Gent, waar hij de leiding nam over een groepje studenten die uit de Maartbeweging van 1969 was ontstaan. Net als in Leuven (be)studeerden circa 10 studenten van de Gentse universiteit onder leiding van Martens in de zomer van 1969 het marxisme (o.a. “Das Kapital” van Marx). Uit deze studiegroep ontstond de Gentse SVB die zich de Gentse Studentenbeweging (GSB) noemde. Tot de oprichters van deze groep behoorden o.a. ook Renaat Willockx en Bob Roeck.
Citaat:
Voor de rest zeer grappig dat jullie nog allemaal over AMADA zwetsen.
Wij zwetsen graag. Daarom zitten we op dit forum.
Geef toe... Het is toch leuk te zien dat jullie dezelfde voorouders hebben.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 14 oktober 2006 om 21:45.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 15 oktober 2006, 20:58   #65
abou Anis
Minister-President

Standaard

I stand corrected wat de feiten betreft.

Maar AMADA was duidelijk geen afscheuring van KVHV.
abou Anis is offline  
Oud 16 oktober 2006, 17:19   #66
Gringo
Partijlid

Gringo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je schrijft het goed: ex-amada.
Ja, and so what? Mijn ex-vrouw is ook maar een 'ex', maar het mens blijft ondertussen wel voort dezelfde streken verkopen als vroeger...
Gringo is offline  
Oud 16 oktober 2006, 21:00   #67
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gringo Bekijk bericht
Ja, and so what? Mijn ex-vrouw is ook maar een 'ex', maar het mens blijft ondertussen wel voort dezelfde streken verkopen als vroeger...
Goed argument. Echt waar, dat meen ik.
abou Anis is offline  
Oud 20 oktober 2006, 17:34   #68
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Geef toe... Het is toch leuk te zien dat jullie dezelfde voorouders hebben.
Mhéhéhéhé

Metternich is offline  
Oud 20 oktober 2006, 18:33   #69
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

ach, ongetwijfeld komen vele links-flaminganten ook uit die stal.

Het is een complot zeg ik u. KVHV probeert de burgerlijke maatschappelijke orde en beschaving omver te gooien!
Oud 20 oktober 2006, 19:27   #70
Metternich

Standaard

Metternich is offline  
Oud 21 oktober 2006, 11:57   #71
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
ach, ongetwijfeld komen vele links-flaminganten ook uit die stal.

Het is een complot zeg ik u. KVHV probeert de burgerlijke maatschappelijke orde en beschaving omver te gooien!
Staan die eigenlijk op de lijst van de staatsveiligheid?
abou Anis is offline  
Oud 21 oktober 2006, 14:36   #72
Metternich

Standaard

Citaat:
Staan die eigenlijk op de lijst van de staatsveiligheid?
Als je die éne gelekte lijst bedoelt, daar stonden van Vlaamse organisaties Voorpost, de NSV! en NJSV op bij de radikale staatsgevaarlijken. Net zoals de PVDA en wat krakerorganisaties dacht ik...

Laatst gewijzigd door Metternich : 21 oktober 2006 om 14:36.
Metternich is offline  
Oud 21 oktober 2006, 22:29   #73
ilfalco
Minister-President

Standaard

het is ronduit belachelijkd at de n-va wel een minderheidscoalitie wil steunen met pvda er in maar niet een minderheidsbestuur van het VB.

blijkbaar staan ze dan dichter bij de poco's -stalinisten dan bij de grootste vlaamse partij die er ooit geweest is.
ilfalco is offline  
Oud 22 oktober 2006, 10:51   #74
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
I stand corrected wat de feiten betreft.

Maar AMADA was duidelijk geen afscheuring van KVHV.
SVB is gesticht door een aantal mensen die aanvankelijk in het KVHV actief waren en daar ook hadden gezorgd voor een reeks 'progressieve' nummers van 'Ons Leven' die 1 doorn in het oog waren van de academische overheid (ik geloof dat die linkse zwenking in 'Ons Leven' voor de stokoude Ernest Claes reden was, om zijn abonnement op te zeggen). Die SVB-stichters zijn trouwens niet allemaal tegelijk uit het K gestapt. Paul Goossens is bv wat langer in het KVHV blijven zitten dan Ludo Martens of Walter De Bock. De SVB was een linkse groep van studenten, halve studenten en ex-studenten waarvan een aantal uiteindelijk ook niet in Amada zijn terecht gekomen. Ik meen me te herinneren dat Amada ontstaan is ten tijde van de staking in Limburg in 1970. Toen verscheen geloof ik het eerste nummer van 'Alle Macht aan de Arbeiders". Amada is dus pas ontstaan een behoorlijke tijd nadat die 'afscheuring' een feit was en de groep die zich afscheurde was niet gelijk aan de groep betrokken bij de oprichting van Amada.
Oud 22 oktober 2006, 12:05   #75
Tegendradigaard

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Je kan revolutionair en democraat zijn. Was de Franse Revolutie geen democratische sprong voorwaarts?
Vraag dat eens aan de mensen die er hun hoofd bij verloren.. ik denk dat die dat een geweldige sprong voorwaarts vonden..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline  
Oud 22 oktober 2006, 14:24   #76
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Vraag dat eens aan de mensen die er hun hoofd bij verloren.. ik denk dat die dat een geweldige sprong voorwaarts vonden..
Er bestaan dus nog daadwerkelijk mensen die liever in het Ancien Régime willen leven. *kijkt bedenkelijk naar Tegendradigaard*

Ps. Aub niet meer neuten over "westerse waarden", want grotendeels zijn ze te herleiden naar de FR & Verlichting.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 22 oktober 2006 om 14:25.
Praetorian is offline  
Oud 22 oktober 2006, 22:49   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
eigen schuld. Dictators en onderdrukkers van blauw of eender welk bloed verdienen niet beter dan de guillotine.
Oud 22 oktober 2006, 23:21   #78
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Als je die éne gelekte lijst bedoelt, daar stonden van Vlaamse organisaties Voorpost, de NSV! en NJSV op bij de radikale staatsgevaarlijken. Net zoals de PVDA en wat krakerorganisaties dacht ik...
Maar de beste vond ik toch nog altijd dat ook het Davidsfonds bij dat lijstje stond!
Jaani_Dushman is offline  
Oud 23 oktober 2006, 00:07   #79
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Maar de beste vond ik toch nog altijd dat ook het Davidsfonds bij dat lijstje stond!
Sinds Paars zal de boerenbond er ook wel op staan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 23 oktober 2006, 00:11   #80
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Sinds Paars zal de boerenbond er ook wel op staan.
Met zo'n exemplaar van "Ons Kookboek" van de Boerinnenbond kan je wel een paar royals de schedel inslaan!
Jaani_Dushman is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be