![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Sla nu eens een atlas open, en weet mij eens te zeggen welke van de huidige provincies van het zogenaamde Vlaanderen, ten zuiden en ten oosten van de Schelde liggen. Ik help u even: Antwerpen, Vlaams Brabant, Limburg waren volgens uw bron niet zo sterk verenigd. Er bestond volgens u zelfs geen term voor. Wilt u dan zeggen dat zij pas later onder de noemer "Vlaanderen" vielen? Maar dan is Vlaanderen niet constant geweest doorheen de middeleeuwen! En dan gaat u daar "Flanders unified" uithalen?
![]() |
![]() |
#62 |
Banneling
|
![]() Wat die bron eigenlijk gewoon wil zeggen is dat er in het Hertogdom en in het Graafschap Vlaanderen de steden sterk samengehouden werden door de Graaf/Hertog- wat ik trouwens durf te betwisten omdat nergens (buiten misschien in Noord-Italië) de stedelijke autonomie zo groot was en het poorterschap zo goed ontwikkeld dan in het middeleeuwse Vlaanderen. In Brabant daarentegen of Henegouwen waren de steden veel minder ontwikkeld, ze waren dan ook minder florisserend (geen lakennijverheid, ontsluiting tot de zee...). Het gaat hier dus om een zuiver geschiedkundige discussie, zelfs de grootste flamingant zal moeten toegeven dat deze tekst helemaal niet handelt over een taalkundige scheiding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Dit was Vlaanderen en daar hoorde een groot stuk van Brabant , en een groot stuk in Frankrijk bij. ![]() Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben voor de directe democratie , laat de mensen beslissen. In VS kunnen ze dat aan , hier in Europa der schijtluizen durven ze niet. Bent u te vinden voor een referendum in Vlaanderen over die kwestie? Ze vragen niet liever in Vlaanderen, maar ze krijgen dat referendum niet. Dus dan kan ik alleen vermoeden dat de regering monarchisten schrik hebben voor het resultaat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
http://www.mapforum.com/12/vissleo.jpg De 17 provincieën, waarbij ook Luxemburg, Namen enz. hoorden. Citaat:
Kijk eens hier: een kaartje van N-W Europa in 1500. Waar hoort Wallonië er niet bij? http://www.euratlas.com/time/nw1500.htm (groen zijn de Spaanse delen) Dit is de kaart van Europa in 1700 http://www.euratlas.com/time/nw1700.htm Waar hoort Wallonië er niet bij? (oranje de Oostenrijkse landen) *tweemaal ziet u trouwens 'Li' staan (=Liège). Het Prinsbisdom Luik en Limburg waren een aparte entiteit Ik raad u aan eens Geschiedenis van de Nederlanden (BLOM, LAMBERTS) te lezen. Dat is gemaakt door Belgische en Nederlandse auteurs. Daar kan u meer informatie in vinden over de Lage Landen in de Middeleeuwen. Citaat:
![]() Inderdaad, de Spaanse gebieden (de Habsburgse zelfs als ik mij niet vergis), met daar Henegouwen, Namen, Luik en Luxemburg bij. Kijk, u hebt ongelijk, maar u blijft in uw waan. Laat ik het zo zeggen: U geeft mij een middeleeuwse kaart van West-Europa waarin Vlaanderen én Brabant als één entiteit staan voorgesteld (zonder Franstalige gebiedsdelen) en ik geef u een fles champagne.[/i][/b] |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit was een beetje te moeilijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |||
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Maar waar meen ik te zeggen dat het Vlaamse gewest overeenstemt met het vroegere Vlaanderen? Dat Antwerpen per se bij toenmalig Vlaanderen hoorde? Nergens ja. . In tegendeel , ik heb zelfs aangeduid dat Vlaanderen voor een stuk op Frans grondgebied lag. Ten zuiden en ten oosten liggen ook de Waalse provincies. U verwart mij met een hedendaagse Flamingant. Ik maak hier geen punt voor een onafhankelijk Vlaanderen. Ik betwist enkel dat uw en het BUB's oordeel dat Vlaanderen nooit bestaan heeft en dat België een bij elkaar horend gebied was |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Minister
|
![]() Waar heeft de BUB ooit gezegd dat Vlaanderen nooit bestaan heeft? Of dat België altijd bestaan heeft? U mag van mij België zelfs artificieel noemen, maar de betekenis van artificieel is dan ook "door menselijke cultuur gemaakt." De VN, computers, ruimtevaart, dat alles is artificieel. Tot stand gekomen door samenwerking, over landsgrenzen heen.
Eendracht maakt macht! Hoe meer cultuur, hoe hoogstaander de beschaving, hoe minder het een probleem moet zijn om met andere culturen samen te leven en te werken, en talen zijn dan al helemaal geen belemmering. Hoe zei coosie dat nu alweer? Cultuur eindigt waar racisme begint? Prachtige zin vind ik dat...
![]() |
#72 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Bron? Legende?
![]() |
![]() |
#73 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijnheer van de BUB! De Leo Belgicus is een kunstwerk geen wetenschappelijke kaart. Het beeld van een nationalistisch idee van een kunstenaar die droomde van een land bestaande uit de 17 provincies. Het is inderdaad door deze vage referentie naar de teksten van Julius Ceasar dat men later op de term België is gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
Verbeter me als ik fout ben, maar was deze uitspraak niet geoGRAFISCH? en daar zet u een geoLOGISCHe kaart bij? U wilt bewijzen wat Vlaanderen staatkundig was aan de hand van een geologische kaart? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Toch maar effe snel de Aardrijkskundeboekjes van het middelbaar nog eens vastpakken...
![]() |
![]() |
#77 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Minister
|
![]() Waarom dan Europese eendracht en geen Belgische? Bij ons zijn de staatkundige grenzen nog niet zo uitgesproken, een eendracht valt in België vrij gemakkelijk te verwezenlijken
![]() |
#79 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
U wilt bewijzen wat Vlaanderen staatkundig was aan de hand van een geologische kaart? Neen dat wil ik niet ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() De geografische naam "Nederlanden" duidt een geologische eigenschap nl. het relief , aan de gebieden. Daarvoor de kaart die mooi aanduidt waar de lage landen stoppen. En idd, in Frankrijk heb je ook een stuk Vlaanderen. ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |