Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 22:36   #61
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Tuurljk dat, trek het maar in het belachelijke. Maar een feit is dat dat extreem rechts gespuis in antwerpen eens dringend zwaar moet aangepakt worden. Eigen volk of niet, ze moeten zich gedragen en als het dat niet kan dan moet het maar in zijn marginale gettho's blijven want daar hebben ze blijkbaar minder praat
Bazilfunk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 23:35   #62
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazilfunk Bekijk bericht
Tuurljk dat, trek het maar in het belachelijke. Maar een feit is dat dat extreem rechts gespuis in antwerpen eens dringend zwaar moet aangepakt worden. Eigen volk of niet, ze moeten zich gedragen en als het dat niet kan dan moet het maar in zijn marginale gettho's blijven want daar hebben ze blijkbaar minder praat
geef het voorbeeld: pak er eens een paar "zwaar aan" gij, inplaats van bij de polies te gaan bleitten zoals een angstige oude dame
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 00:10   #63
Bazilfunk
Minister

Bazilfunk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
geef het voorbeeld: pak er eens een paar "zwaar aan" gij, inplaats van bij de polies te gaan bleitten zoals een angstige oude dame

Is mijn naam Guido Domoor?
Oud 22 oktober 2006, 08:45   #64
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Met de wetenschap dat het electoraal plafond in de grote steden is bereikt, zal het Vlaams Belang haar aandacht toespitsen op het Vlaamse platteland. Daar is nog een groeipotentieel aanwezig voor die partij. Op dit terrein zijn zowel SP.A als VLD te zwak om enige weerstand te bieden. De grootste weerstand aldaar zal vanuit de hoek van CD&V moeten komen omdat die partij sterk verankerd is met dat platteland. Vanzelfsprekend maakt dit de CD&V meteen tot grootste prooi van het VB op dat platteland, hoewel ook VLD een vette kluif kan vormen. De vraag is indien CD&V in staat zal zijn om haar kader even gemotiveerd te mobiliseren als bij gemeenteraadsverkiezingen.

Het niet of beperkt procentueel groeien van het VB in de steden komt momenteel voort uit het toegenomen aantal nieuwe stemmers waarvan mag worden aangenomen dat deze niet op het VB stemmen.
Dit betekent dat een procentueel verlies moet gerelativeerd worden qua stemmenverlies; dat een status quo een groter aantal stemmen betekent omdat eenzelfde percentage geldt op een index van bijvoorbeeld 105 terwijl die index voorheen 100 bedroeg; een winst moet ook volgens deze eerlijke logica beschouwd worden.
Pas de volgende gemeenteraadsverkiezingen zal kunnen worden vastgesteld indien het VB stemmen verliest in de steden.

In Antwerpen wordt het verlies aan stemmen in de binnenstad gecompenseerd in de deel -en buurtgemeenten via de leegloop van autochtonen uit Antwerpen-stad. In welke mate dit opgaat weet ik niet maar wel kan een onderbouwende vaststelling worden gedaan:
Het VB groeit sterk in een aantal Antwerpse deelgemeenten en buurtgemeenten (soms tot boven de 40 procent!) en er vormt zich als het ware een extreemrechts cordon rond de linkse binnenstad.

In die binnenstad blijven rijkere autochtonen wonen in 'gegoede' kwartieren en arme autochtonen en allochtonen in verpauperende kwartieren. In deze laatste zullen de spanningen oplopen waardoor het risico op onverdraagzame excessen vanuit eender welke hoek toeneemt.
Dit is sociologisch een onrustwekkende evolutie - die prioritair moet staan in het stedelijk beleid - en vormt meteen hét droomscenario voor het VB omdat hiermee een angstpsychose kan worden geïntroduceerd over gans Vlaanderen die diepgaander zal zijn dan hetgeen we tot nu toe ervoeren.

Ik klets hier niet uit mijn nek want ik ben in de vroege middag een uurtje op café geweest. Zoiets doe ik regelmatig omdat in regel in volkscafé's enkel over 'den koers' en 'den voetbal' wordt gedebatteerd. Wanneer politiek de overhand neemt, scheelt er iets.
In de landelijke gemeente waar ik woon, kwam het VB niet op, maar mensen waren vooral bezig met het nieuws dat de SP.A-overwinning in Antwerpen te danken was aan massale allochtone stemmen (jawel, alle ogen in Vlaanderen zijn op Antwerpen gericht). Met Het Laatste Nieuws in de hand werd het allemaal nog erger toen iemand schreeuwde dat één derde van de SPA-verkozenen aldaar Marokkaan of Turk was. De ondoordachte gevolgtrekking laat zich raden.
U moet weten dat in gemeenten zoals die waar ik woon iemand met een andere huidskleur iets is als een buitenaards wezen. Echt, dat is onvoorstelbaar, elk oog volgt een allochtoon argwanend tot die persoon uit het zicht verdween. Dan begint het: "Ze z'n ier oak ol, godmiljaar!! Die makk'n! Prof'eteurs! Terrorsitne!" (om slechts enkele uitdrukkingen te citeren die in vergelijking met veel andere eerder genuanceerd zijn).
Het zijn jammere uitlatingen maar momenteel nog niet met een politiek gevolg.

Als het VB erin slaagt haar angstpsychotische strategie succesvol te laten inwerken op het platteland, denk ik dat het VB ook in de gemeente waar ik woon electoraal succes boekt. Bij de verkiezingen van 2004 stemde hier een kleine negen procent VB. Dit is voor veel plattelandsgemeenten, verstedelijkte gemeenten en kleine steden in gans Vlaanderen het geval. Als ik bijvoorbeeld de gemiddelde VB-uitslag (2004) neem van de vijf kieskantons, die rond de gemeente waar ik woon liggen (twee in West-Vlaanderen en drie in Oost-Vlaanderen), dan kom ik aan 9,5 procent voor een stemmentotaal van ongeveer 70.000.

Aangenomen mag worden dat het VB op het platteland nog een groot groeipotentieel heeft, zelfs als ik van een bescheiden plafond uitga van twintig procent. Een plafond dat het VB op het platteland nog niet bereikte. Voor de kantons die ik hierboven beschrijf gaat het om een groeipotentieel van ruim 7.000 stemmen wat geëxtrapoleerd naar Vlaanderen neerkomt op een groei voor het VB van 0,7%.

Daarom is hetgeen gebeurt in Antwerpen zo belangrijk. Hoe alles daar evolueert zal bepalen als het VB er een voedingsbodem kan van maken voor een angstpsychose op het Vlaamse platteland.

Omwille van dit alles begrijp ik de reactie van de blinde euforisten niet. Ik denk onmiddellijk aan het interview dat Greet De Keyzer afnam van Al Gore en op Canvas werd uitgezonden. Hij had het over 'denial of reality'. Mbt de voorbije gemeenteraadsverkiezingen treedt een soort ontkenning op door een overwinning te veinzen die er geen was.
Psychologisch is zoiets wel verklaarbaar als je de electorale opdoffers van de laatste vijftien jaar in acht neemt.
Aan de andere kant is de prikkelbaarheid van de VB-aanhang eveneens psychologisch te verklaren. Wanneer je een grote taart met veel slagroom en fruitbeleg verwacht en uiteindelijk krijg je maar een rijsttaartje, ja, dan begrijpt men enige teleurstelling.

Enige maanden terug schreef ik in een bijdrage op dit forum dat ik het electoraal plafond van het VB voor gans Vlaanderen ruim schat op één derde van het aantal stemmen.
Velen geloven na de voorbije gemeenteraadsverkiezingen niet meer in dit 'doemscenario'. Is het echter niet raadzamer te handelen naar het 'worst scenario', eerder dan naar 'denial'?
Het Vlaams Belang heeft op het platteland inderdaad nog een enorm groeipotentieel. De Vlamingen willen immers het Vlaamse karakter van het Vlaamse platteland behouden. Een stem voor het Vlaams Belang biedt daartoe de beste garantie. Vele autochtonen ontvluchten momenteel de steden omdat de multiculturele maatschappij in de steden niet bepaald een als een paradijs kan worden beschouwd. Wie de stad ontvlucht is, beseft ook wel dat een stem voor het Vlaams Belang de beste garantie vormt om het platteland te behoeden voor de vreemdelingenproblemen waarmee men in de steden te kampen heeft.

Omgekeerd oefenen de multiculturele steden ook een aantrekkingskracht uit op wie multicultureel ingesteld is. Bepaalde plattelanders die multicultureel ingesteld zijn, kunnen de neiging hebben zich in de steden te gaan vestigen, wat het goede zaak is voor het platteland. Het Vlaamse platteland is immers beter af zonder dergelijke linkse multiculzeloten.

Op het platteland is de kans ook groter dat lokale politici van de klassieke partijen vroeg of laat het cordon zullen doorbreken, omdat zij zich minder gebonden achten door de dictaten vanuit de multiculturele Brusselse partijhoofdkwartieren, en vooral omdat ook zij het Vlaamse karakter van het Vlaamse platteland willen behouden en het platteland niet al te aantrekkelijk willen maken voor vreemdelingen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 09:19   #65
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ik vind vernietiging van cultuur mooi.
En de gevolgen ervan ook: dan is er tenminste iets op TV.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 10:51   #66
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
VLD is die stemmen niet kwijt aan de SP-a maar aan VLOTT van Coveliers.
De VLD zal er alles aan doen om de SPA stemmen terug te winnen.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 19:00   #67
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaard Bekijk bericht
Beter zal,misschien,maar ik ben voor vlaams belang omdat
die tenminsten zijn mond durft open te doen en de belangstelling
toont aan het volk!Vlaams Belang heeft ook een super-organisatie!
Veel beter dan die van vb:Groen!.
En een slaaf voelt zich altijd beter in een groep ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be