Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2006, 16:13   #1
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard VB zal angstpsychose in gans Vlaanderen organiseren.

Met de wetenschap dat het electoraal plafond in de grote steden is bereikt, zal het Vlaams Belang haar aandacht toespitsen op het Vlaamse platteland. Daar is nog een groeipotentieel aanwezig voor die partij. Op dit terrein zijn zowel SP.A als VLD te zwak om enige weerstand te bieden. De grootste weerstand aldaar zal vanuit de hoek van CD&V moeten komen omdat die partij sterk verankerd is met dat platteland. Vanzelfsprekend maakt dit de CD&V meteen tot grootste prooi van het VB op dat platteland, hoewel ook VLD een vette kluif kan vormen. De vraag is indien CD&V in staat zal zijn om haar kader even gemotiveerd te mobiliseren als bij gemeenteraadsverkiezingen.

Het niet of beperkt procentueel groeien van het VB in de steden komt momenteel voort uit het toegenomen aantal nieuwe stemmers waarvan mag worden aangenomen dat deze niet op het VB stemmen.
Dit betekent dat een procentueel verlies moet gerelativeerd worden qua stemmenverlies; dat een status quo een groter aantal stemmen betekent omdat eenzelfde percentage geldt op een index van bijvoorbeeld 105 terwijl die index voorheen 100 bedroeg; een winst moet ook volgens deze eerlijke logica beschouwd worden.
Pas de volgende gemeenteraadsverkiezingen zal kunnen worden vastgesteld indien het VB stemmen verliest in de steden.

In Antwerpen wordt het verlies aan stemmen in de binnenstad gecompenseerd in de deel -en buurtgemeenten via de leegloop van autochtonen uit Antwerpen-stad. In welke mate dit opgaat weet ik niet maar wel kan een onderbouwende vaststelling worden gedaan:
Het VB groeit sterk in een aantal Antwerpse deelgemeenten en buurtgemeenten (soms tot boven de 40 procent!) en er vormt zich als het ware een extreemrechts cordon rond de linkse binnenstad.

In die binnenstad blijven rijkere autochtonen wonen in 'gegoede' kwartieren en arme autochtonen en allochtonen in verpauperende kwartieren. In deze laatste zullen de spanningen oplopen waardoor het risico op onverdraagzame excessen vanuit eender welke hoek toeneemt.
Dit is sociologisch een onrustwekkende evolutie - die prioritair moet staan in het stedelijk beleid - en vormt meteen hét droomscenario voor het VB omdat hiermee een angstpsychose kan worden geïntroduceerd over gans Vlaanderen die diepgaander zal zijn dan hetgeen we tot nu toe ervoeren.

Ik klets hier niet uit mijn nek want ik ben in de vroege middag een uurtje op café geweest. Zoiets doe ik regelmatig omdat in regel in volkscafé's enkel over 'den koers' en 'den voetbal' wordt gedebatteerd. Wanneer politiek de overhand neemt, scheelt er iets.
In de landelijke gemeente waar ik woon, kwam het VB niet op, maar mensen waren vooral bezig met het nieuws dat de SP.A-overwinning in Antwerpen te danken was aan massale allochtone stemmen (jawel, alle ogen in Vlaanderen zijn op Antwerpen gericht). Met Het Laatste Nieuws in de hand werd het allemaal nog erger toen iemand schreeuwde dat één derde van de SPA-verkozenen aldaar Marokkaan of Turk was. De ondoordachte gevolgtrekking laat zich raden.
U moet weten dat in gemeenten zoals die waar ik woon iemand met een andere huidskleur iets is als een buitenaards wezen. Echt, dat is onvoorstelbaar, elk oog volgt een allochtoon argwanend tot die persoon uit het zicht verdween. Dan begint het: "Ze z'n ier oak ol, godmiljaar!! Die makk'n! Prof'eteurs! Terrorsitne!" (om slechts enkele uitdrukkingen te citeren die in vergelijking met veel andere eerder genuanceerd zijn).
Het zijn jammere uitlatingen maar momenteel nog niet met een politiek gevolg.

Als het VB erin slaagt haar angstpsychotische strategie succesvol te laten inwerken op het platteland, denk ik dat het VB ook in de gemeente waar ik woon electoraal succes boekt. Bij de verkiezingen van 2004 stemde hier een kleine negen procent VB. Dit is voor veel plattelandsgemeenten, verstedelijkte gemeenten en kleine steden in gans Vlaanderen het geval. Als ik bijvoorbeeld de gemiddelde VB-uitslag (2004) neem van de vijf kieskantons, die rond de gemeente waar ik woon liggen (twee in West-Vlaanderen en drie in Oost-Vlaanderen), dan kom ik aan 9,5 procent voor een stemmentotaal van ongeveer 70.000.

Aangenomen mag worden dat het VB op het platteland nog een groot groeipotentieel heeft, zelfs als ik van een bescheiden plafond uitga van twintig procent. Een plafond dat het VB op het platteland nog niet bereikte. Voor de kantons die ik hierboven beschrijf gaat het om een groeipotentieel van ruim 7.000 stemmen wat geëxtrapoleerd naar Vlaanderen neerkomt op een groei voor het VB van 0,7%.

Daarom is hetgeen gebeurt in Antwerpen zo belangrijk. Hoe alles daar evolueert zal bepalen als het VB er een voedingsbodem kan van maken voor een angstpsychose op het Vlaamse platteland.

Omwille van dit alles begrijp ik de reactie van de blinde euforisten niet. Ik denk onmiddellijk aan het interview dat Greet De Keyzer afnam van Al Gore en op Canvas werd uitgezonden. Hij had het over 'denial of reality'. Mbt de voorbije gemeenteraadsverkiezingen treedt een soort ontkenning op door een overwinning te veinzen die er geen was.
Psychologisch is zoiets wel verklaarbaar als je de electorale opdoffers van de laatste vijftien jaar in acht neemt.
Aan de andere kant is de prikkelbaarheid van de VB-aanhang eveneens psychologisch te verklaren. Wanneer je een grote taart met veel slagroom en fruitbeleg verwacht en uiteindelijk krijg je maar een rijsttaartje, ja, dan begrijpt men enige teleurstelling.

Enige maanden terug schreef ik in een bijdrage op dit forum dat ik het electoraal plafond van het VB voor gans Vlaanderen ruim schat op één derde van het aantal stemmen.
Velen geloven na de voorbije gemeenteraadsverkiezingen niet meer in dit 'doemscenario'. Is het echter niet raadzamer te handelen naar het 'worst scenario', eerder dan naar 'denial'?
Oud 10 oktober 2006, 17:16   #2
Mamaloe
Schepen

Mamaloe's schermafbeelding

Standaard

In Nederland (dat veel sterker verstedelijkt is dan Vlaanderen, of toch veel "gecentraliseerder" qua bebouwing) zie je nu al dat extreem-rechts vooral sterk staat op het platteland. In landelijke gebieden in Friesland, Noord-Brabant en Nederlands Limburg bijvoorbeeld. Alleen de stad Rotterdam was en is daar een echte uitzondering.

Maar een "doemscenario"? Ik weet het niet. Uiteindelijk zal het zo zijn dat allochtonen in kleinere gemeentes ook in mindere concentraties wonen. Dus met die "angstpsychose" zal het wel meevallen.

Uiteindelijk is het ook gewoon een kwestie van gewenning.

Ik herinner me nog levendig hoe we jaren geleden met mijn grootmoeder zaliger door de stad Turnhout reden, op weg naar een familiefeest. Mijn grootmoeder woonde op een boerderij op het Kempische platteland, kon geen auto rijden, en kwam nauwelijks verder dan het naburige dorp (haar grootste reis ooit is waarschijnlijk haar bedevaart naar Lourdes geweest ).

Op een gegeven moment loopt er een zwarte man op het voetpad. Zij helemaal over haar toeren: "Zie daar! Zie daar! Ne NEGER!" Pas toen besefte ik dus dat die vrouw al 70 jaar oud was, en nog nooit een zwarte man in levenden lijve had gezien. Niet één.

En dit was pakweg 10 jaar geleden. Zo zie je maar hoe platteland en stad soms met een compleet verschillende "snelheid" evolueren...

Laatst gewijzigd door Mamaloe : 10 oktober 2006 om 17:18.
Mamaloe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 22:35   #3
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met de wetenschap dat het electoraal plafond in de grote steden is bereikt
Volgens mij is het plafond verre van bereikt, zeker bij de huidige CD&V stemmers.
Momenteel werkt nog steeds het "effect Leterme", maar dat blijft niet duren (?)
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 22:52   #4
MrMariusz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Volgens mij is het plafond verre van bereikt, zeker bij de huidige CD&V stemmers.
Momenteel werkt nog steeds het "effect Leterme", maar dat blijft niet duren (?)
In Antwerpen zal de VLD er alles aan doen om stemmen terug te winnen van Spa. Die opgefokte sharade die we momenteel zien, zullen ze niet lang volhouden. Groen idem.
MrMariusz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 22:54   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MrMariusz Bekijk bericht
In Antwerpen zal de VLD er alles aan doen om stemmen terug te winnen van Spa. Die opgefokte sharade die we momenteel zien, zullen ze niet lang volhouden. Groen idem.
VLD is die stemmen niet kwijt aan de SP-a maar aan VLOTT van Coveliers.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 23:28   #6
MrMariusz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
VLD is die stemmen niet kwijt aan de SP-a maar aan VLOTT van Coveliers.
Die 7% zal zeker niet alleen naar VLOTT zijn gegaan. In any case, wat we mogen onthouden is dat het quasi onmogelijk zal zijn voor Spa om dit resultaat te herhalen, aangezien zij, zoals FDW het zeer mooi verwoordde, kannibalen-streken hebben uitgehaald met hun coalitiepartners. Een kleine verschuiving in de omgekeerde richting (en daar zal ook afvloeiing bij zijn naar het VB) kan het Belang terug naar #1 duwen.
MrMariusz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 23:29   #7
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VLD is die stemmen niet kwijt aan de SP-a maar aan VLOTT van Coveliers
ok, laten we jouw redenering eens volgen...

Groen: 11,1 % (2000) 4,7 % (2006) = - 6,4 %
VLD: 17 % (2000) 9,7 % (2006) = - 7,3 %

samen goed voor - 13,7 %

SPA wint 15,8 %

Dus volgens jouw redenering zou het 15,8 % - 6,4 % zijn van Groen, daar de VLD'ers op Coveliers hebben gestemd. In totaal dus 9,4 % nieuwe Antwerpenaars tussen 2000 - 2006, die op SPA hebben gestemd (daar de VLD'ers nu bij VB-VLOTT zitten, en de andere partijen zoals CD&V geen verlies hebben gemaakt, dus kan het niet anders dan nieuwe kiezers zijn)

Zoals iedereen weet is er een vlucht uit de grote steden van autochtone Vlamingen zeker uit bv Borgerhout (daar waar het VB daalt), dus moeten die 9,4 % wel "nieuwe" allochtone belgen zijn ?

En dit is volgens jouw redenering dat de VLD'ers op VLOTT hebben gestemd....
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 23:44   #8
ilfalco
Minister-President

Standaard

het VB kan nog zeer veel groeien. De mediahype rond leterme maakt dat de cdenv nog stand houdt gestut met n-va stemmen, maar terwijl plegen ze wel voortdurend woordbreuk en beloven ze bvb in schoten het cordon te doorbreken en geen tripartie te vromen om toch nog stemmen te halen, om daarna snel weer allemaal samen te kruipen.

1+1 is voor cdenv in quasi alle centrumsteden MINDER dan 2. En als ze in 2007 ook op het federale niveau een tripartie gaan vormen is het sprookje van de geiteneboer helemaal uit. of hij zou moeten dreigen met het doorbreken van het cordon; Maar hij past het verdorie nog strakker toe dan de VLD die nog wisselmeerderheden sloot met het VB...Hij verbinhdt zo zijn lot aan paars. Ze gaan allemaal de dieperik in.

En uiteindelijk is het spallochtonie vs Vlaams belang dat is de keuze die de vlaming moet maken. In oostende zijn Cdenv en VLD afsgestraft. En wat doen ze? kruipen voor een schepenzetel onder sossenbestuur.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 23:49   #9
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
ok, laten we jouw redenering eens volgen...

Groen: 11,1 % (2000) 4,7 % (2006) = - 6,4 %
VLD: 17 % (2000) 9,7 % (2006) = - 7,3 %

samen goed voor - 13,7 %

SPA wint 15,8 %

Dus volgens jouw redenering zou het 15,8 % - 6,4 % zijn van Groen, daar de VLD'ers op Coveliers hebben gestemd. In totaal dus 9,4 % nieuwe Antwerpenaars tussen 2000 - 2006, die op SPA hebben gestemd (daar de VLD'ers nu bij VB-VLOTT zitten, en de andere partijen zoals CD&V geen verlies hebben gemaakt, dus kan het niet anders dan nieuwe kiezers zijn)

Zoals iedereen weet is er een vlucht uit de grote steden van autochtone Vlamingen zeker uit bv Borgerhout (daar waar het VB daalt), dus moeten die 9,4 % wel "nieuwe" allochtone belgen zijn ?

En dit is volgens jouw redenering dat de VLD'ers op VLOTT hebben gestemd....
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat liberalen plots "massaal" (enkelen tot daar aan toe) voor de SP-a van Patrick Janssens zouden gestemd hebben, terwijl er een donkerblauwe ultra-rechtse liberaal als Coveliers voor het grijpen lag.
Oud 10 oktober 2006, 23:50   #10
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Mijn gevoel? Het VB-electoraat buiten de grote steden (écht platteland wordt in Vlaanderen immers steeds schaarser) is een hoop los zand. Je treft vooral de ontevredenen aan die zelfs de slechte augustusmaand nog aan de politiek zouden toeschrijven én een aantal mensen die uit een hyper-conservatieve reflex denken dat ze het best af zijn bij het VB. Ik kén mensen die voor het eerst VB hebben gestemd omdat ze een verkeersboete hebben gehad, omdat de riolen teveel water te slikken kregen tijdens de laatste plensbui, omdat het leidingwater een halve dag werd afgesneden door een breuk, omdat de lokale jeugd een fuif organiseerde (1 avond in het jaar) en dat tot middernacht wat geluidsoverlast veroorzaakte, etc...

Ik geloof niet dat het migrantenthema de grote trekpleister is. Het onveiligheidsgevoelen al evenmin, hoewel zoiets wel bijzonder subjectief is. Er zijn van die ouwe meekes die zich al bang voelen als je ze langer dan 3 seconden aankijkt op straat.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2006, 23:57   #11
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Mijn gevoel? Het VB-electoraat buiten de grote steden (écht platteland wordt in Vlaanderen immers steeds schaarser) is een hoop los zand. Je treft vooral de ontevredenen aan die zelfs de slechte augustusmaand nog aan de politiek zouden toeschrijven én een aantal mensen die uit een hyper-conservatieve reflex denken dat ze het best af zijn bij het VB. Ik kén mensen die voor het eerst VB hebben gestemd omdat ze een verkeersboete hebben gehad, omdat de riolen teveel water te slikken kregen tijdens de laatste plensbui, omdat het leidingwater een halve dag werd afgesneden door een breuk, omdat de lokale jeugd een fuif organiseerde (1 avond in het jaar) en dat tot middernacht wat geluidsoverlast veroorzaakte, etc...

Ik geloof niet dat het migrantenthema de grote trekpleister is. Het onveiligheidsgevoelen al evenmin, hoewel zoiets wel bijzonder subjectief is. Er zijn van die ouwe meekes die zich al bang voelen als je ze langer dan 3 seconden aankijkt op straat.
Onveiligheidsgevoel wordt meestal dan nog uitvergroot. Als "sommige politieke partijen" drie keer aan zo'n oud meeke zeggen dat het onveilig is in haar straat, dan wordt dat ook een vaststaand feit want "die man heeft gestudeerd, die zal het toch wel weten, zeker............."
Dat is dus het handelsmerk vh VB : onveiligheidsgevoelens opwekken waar er geen zijn.

Laatst gewijzigd door Pietje : 11 oktober 2006 om 00:00.
Oud 11 oktober 2006, 00:55   #12
Internaut
Banneling

Internaut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn van die ouwe meekes die zich al bang voelen als je ze langer dan 3 seconden aankijkt op straat.
Staren is gewoon onbeleefd. Toen ik eens naar Engeland ging viel me op dat niemand je daar aankijkt, zit in hun cultuur. Kijken en staren is uitdagen (zoals dieren)
En eerlijk gezegd irriteert het me ook als ze je lang aankijken, zeker als je strondzat bent.
Internaut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 07:46   #13
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:

Ik denk, Desiderius, dat je gelijk hebt wanneer je in je eerste alinea stelt dat mensen op het 'platteland' échte zuurpruimen zijn en dat de kleinste negatieve ervaring een reden is VB te stemmen. Dat buikgevoel lijkt me dus wel juist te zijn omdat het gebaseerd is op reële ervaringen.

Misschien wordt het migrantenthema niet dé grote trekspleister maar het zal voor velen een aanleiding zijn om voor het eerst een VB stem uit te brengen en voor anderen zal het een bevestiging of beter, een versterking zijn voor hun eerdere VB-stem.

Dus, ja, de échte aanleiding zal misplaatste verzuring zijn, terwijl het migrantenthema een katalysator kan vormen.

Mijn analyse op dit vlak was dan ook iets te éénzijdig, wat niet wegneemt dat het 'platteland' het VB een groot groeipotentieel biedt.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 11 oktober 2006 om 07:52.
La Chunga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 10:16   #14
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

shit! spijtig dat het niet regende zondag!
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 12:19   #15
La Chunga
Minister

Standaard

De onenigheid binnen de VLD-Oostende kan voor het VB eventueel een electorale opportuniteit zijn voor de komende federale verkiezingen.

Het lijkt erop dat JM De Decker zich meer en meer onmogelijk maakt binnen de VLD. Een breuk lijkt zich te manifesteren en het is niet onwaarschijnlijk dat JMDD toenadering zoekt tot VLOTT van Hugo Coveliers.

Wanneer het kartel VB-VLOTT tijdens de komende federale verkiezingen zou opkomen, kan dit - alleen al op basis van dit feit - tot verzekerde groei leiden.

JMDD kan, lettend op de laatste VLD-voorzittersverkiezingen, rekenen op een uitgebreide aanhang binnen de VLD. Niet elke VLD-er die toen op JMDD stemde, zal hem echter volgen. Maar veel kiezers zullen dat wel!

In Antwerpen trok Coveliers ongeveer 15% van het VLD-kiezerskorps naar zich toe! Misschien meer als VB stemmen verloor aan de SP.A.

Als we dit doortrekken naar Vlaams niveau dan wordt het VB opnieuw slapend rijk. De VLD haalde in 2004 meer dan 20% van de stemmen en vijftien procent hiervan vertegenwoordigt dus ruim 3% van het totaal aantal Vlaamse kiezers.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 11 oktober 2006 om 12:21.
Oud 11 oktober 2006, 12:20   #16
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Ik denk, Desiderius, dat je gelijk hebt wanneer je in je eerste alinea stelt dat mensen op het 'platteland' échte zuurpruimen zijn en dat de kleinste negatieve ervaring een reden is VB te stemmen. Dat buikgevoel lijkt me dus wel juist te zijn omdat het gebaseerd is op reële ervaringen.
Eerlijk gezegd, vind ik dat er wat "met de klak naar gesmeten wordt" door zulke statements.

Je kan evengoed aanvoeren dat 1) men in dorpen gevoeliger is voor negatieve feiten omdat er zowiezo weinig gebeurt; 2) men in dorpen meer gesteld is op conservatieve waarden en de "zucht naar vroeger"; 3) het in dorpen meer opvalt wanneer een voetpad wat krakkemikkig ligt, of er een hondendrol in uw voortuin belandt. Etc.

"Ik ken mensen die op het VB stemden omdat..." is niet echt relevant. Ik ken immers mensen die op de SP-A stemden in mijn gemeente, omdat er een kandidaat van Big Brother op de lijst stond. Enige extrapolaties, iemand?
Oud 11 oktober 2006, 12:56   #17
La Chunga
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Eerlijk gezegd, vind ik dat er wat "met de klak naar gesmeten wordt" door zulke statements.

Je kan evengoed aanvoeren dat 1) men in dorpen gevoeliger is voor negatieve feiten omdat er zowiezo weinig gebeurt; 2) men in dorpen meer gesteld is op conservatieve waarden en de "zucht naar vroeger"; 3) het in dorpen meer opvalt wanneer een voetpad wat krakkemikkig ligt, of er een hondendrol in uw voortuin belandt. Etc.

"Ik ken mensen die op het VB stemden omdat..." is niet echt relevant. Ik ken immers mensen die op de SP-A stemden in mijn gemeente, omdat er een kandidaat van Big Brother op de lijst stond. Enige extrapolaties, iemand?
Oeps, Turkje, er werd duidelijk gesteld dat het om een gevoel gaat (cfr Desiderius: "buikgevoel"; alles goed lezen, hé ), nergens dat het om een absolute vaststelling gaat. Maar dat gevoel komt wel voort uit vaststellingen en je somt er zelf enige op.

Inderdaad, kan ik je de meest weerzinwekkende redenen opsommen waarvoor mensen VB stemmen. Dat ze zo stemmen is hun recht, hé, ik spreek me niet uit over de motivatie waarom iemand waarvoor stemt.
Maar als je niet inziet dat veel mensen - vooral dan op het platteland - stemmen voor het VB omwille van oa de pietluttige redenen die je zelf aanhaalt, dan moet je toch eens met wat mensen gaan praten. Als je voorbeelden dus bedoeld waren als ontkrachting van het buikgevoel, dan vormen ze louter een bevestiging ervan.

Het zijn mensen die met chauvinistische tranen in de ogen de Brabançonne beluisteren als Kim Gevaert nog een gouden medaille binnenrijft voor het 'vaderland'. Het zijn diezelfde mensen die twee minuten later tieren dat ze op het Vlaams Belang stemmen omdat de parkeerwachter opnieuw een bon onder hun ruitenwisser stak.

Verder begrijp ik het doel van je reactie niet echt.

Laatst gewijzigd door La Chunga : 11 oktober 2006 om 12:57.
Oud 11 oktober 2006, 13:16   #18
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door desiderius
U volgt hierbij de logica van Groen! bij een vorige verkiezing: mensen stemmen VB omdat de riool overloopt.

Ik denk dat men hier een totaal verkeerde gevolgtrekking maakt.
Mensen (velen, niet alle!) buiten de steden beginnen massaal VB te stemmen omdat ze vrezen in dezelfde situatie als die steden te geraken.

Dan mag men VB gemeenteraadsleden nog in een schutskring plaatsen, ze kunnen in elk geval druk uitoefenen om er geen stedelijke invasie van allochtonen toe te laten.
En dié trend zal zich hoe langer hoe meer verderzetten.

De multicultuur is géén verrijking. Een beperkt aantal immigranten kan gerust door de maatschappij worden opgevangen en geïntegreerd. Een beleid dat erop gericht is om massaal overspoeld te worden door niet-integreerbare immigranten, zal buiten de steden (waar het kalf al verdronken is) worden afgestraft.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2006, 13:42   #19
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door La Chunga Bekijk bericht
Oeps, Turkje, er werd duidelijk gesteld dat het om een gevoel gaat (cfr Desiderius: "buikgevoel"; alles goed lezen, hé ), nergens dat het om een absolute vaststelling gaat. Maar dat gevoel komt wel voort uit vaststellingen en je somt er zelf enige op.

(...)

Verder begrijp ik het doel van je reactie niet echt.
Dat is toch wel duidelijk me dunkt: er bestaan wat mij betreft evenveel redenen om voor het VB te stemmen als er VB-stemmers zijn, en dat geldt me dunkt voor alle partijen. We moeten dus oppassen met te generaliserend grote statements (gebaseerd op gevoel of niet) te verkondigen en daar dan juichend over te struikelen.

Ik denk dat er maar één algemeen principe is: dat mensen die voor een partij stemmen, hopen dat het met die partij aan de macht, beter zal gaan dan met andere partijen.
Oud 11 oktober 2006, 13:54   #20
Klauwaard
Vreemdeling

Klauwaard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dat is toch wel duidelijk me dunkt: er bestaan wat mij betreft evenveel redenen om voor het VB te stemmen als er VB-stemmers zijn, en dat geldt me dunkt voor alle partijen. We moeten dus oppassen met te generaliserend grote statements (gebaseerd op gevoel of niet) te verkondigen en daar dan juichend over te struikelen.

Ik denk dat er maar één algemeen principe is: dat mensen die voor een partij stemmen, hopen dat het met die partij aan de macht, beter zal gaan dan met andere partijen.
Beter zal,misschien,maar ik ben voor vlaams belang omdat
die tenminsten zijn mond durft open te doen en de belangstelling
toont aan het volk!Vlaams Belang heeft ook een super-organisatie!
Veel beter dan die van vb:Groen!.

http://nl.rayezlaturquie.com/
Klauwaard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be