Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2006, 20:04   #61
amedee
Partijlid

amedee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Overigens, een negationistische en openlijk ondemocratische partij roept het m.i. over zich af dat ze genegeerd wordt...
Negationisme? Ondemocratisch???
Wat ontkent de PVDA dan dat de "algemeen aanvaarde waarheid" is? Toon de bewijzen!
Wat is er ondemocratisch aan de PVDA? Dat hun programma opgesteld is na een enquète bij de bevolking? Dat de leden bevraagd worden over eventuele deelname aan het bestuur?

Laatst gewijzigd door amedee : 19 oktober 2006 om 20:06.
amedee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 21:11   #62
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het begint een trend te worden, om over mediaboycots te zeuren... Enfin, met die opmerking ging het me niet om de media-aandacht, evenmin over het programma van de twee partijen, maar om het naakte gegeven dat het minder democratisch is een partij met een groot electoraat te negeren, dan eentje dat landelijk amper boven het procent uitkomt...

Overigens, een negationistische en openlijk ondemocratische partij roept het m.i. over zich af dat ze genegeerd wordt...
U vindt het dus terecht dat die partij waar u het in uw eerste paragraaf over heeft "genegeerd" wordt.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 08:29   #63
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amedee Bekijk bericht
Negationisme? Ondemocratisch???
Wat ontkent de PVDA dan dat de "algemeen aanvaarde waarheid" is? Toon de bewijzen!
Wat is er ondemocratisch aan de PVDA? Dat hun programma opgesteld is na een enquète bij de bevolking? Dat de leden bevraagd worden over eventuele deelname aan het bestuur?
De PvdA spiegelt zich aan figuren als Lenin, Stalin en Mao, en ontkent dat zij verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen mensen, ontkent bovendien dat deze vorm van geweld inherent is aan het systeem. Dat noem ik negationisme... Ik verwijs maar even naar 'Een andere kijk op Stalin' van jullie Grote Roerganger, Ludo Martens. Welke andere kijk is dat dan? Hoe kan je 'anders kijken' naar een paranoïde massamoordenaar, die met één slordige krabbel executiebevelen tekende voor 'zoveel duizend mensen'? Kijk, er is geen enkel communistisch regime gevestigd zonder geweld, terreur of zelfs maar een verkrachtig van de democratische principes (Tsjechoslovakije 1948, bijvoorbeeld), en er was evenmin een dergelijk regime dat zichzelf in stand kon houden op een andere manier dan door repressie. Hoewel ze zich alle in meer of mindere mate met het epitheton 'democratisch' bekleedden, was geen van alle die naam waardig. Een land dat prikkeldraad rond zijn grenzen moet plaatsen en niet zonder 'Schiessbefehle' kan, is verre van een democratie, dunkt me. Een partij die een dergelijke ideologie, een dergelijk regime voorstaat, is ondemocratisch, punt aan de lijn.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 20 oktober 2006 om 08:32.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 08:31   #64
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
U vindt het dus terecht dat die partij waar u het in uw eerste paragraaf over heeft "genegeerd" wordt.
Ik spreek er niet over of de negatie terecht is of niet, maar de PvdA maakt het zichzelf binnen het democratisch bestel knap lastig om ernstig genomen te worden.

Voor een communist beschikt u overigens over opvallend weinig abstractievermogen, lijkt me: ik had het over het principe van het (een) cordon sanitaire, niet over de praktijk.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 21 oktober 2006, 12:05   #65
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik spreek er niet over of de negatie terecht is of niet, maar de PvdA maakt het zichzelf binnen het democratisch bestel knap lastig om ernstig genomen te worden.

Voor een communist beschikt u overigens over opvallend weinig abstractievermogen, lijkt me: ik had het over het principe van het (een) cordon sanitaire, niet over de praktijk.
Communisten vertrekken niet van abstracties, ze vertrekken van de materiële wereld om zich heen.

Dat een communistische partij het zich in een kapitalistische maatschappij moeilijk maakt, is trouwens een open deur. Wat eigenlijk van de PVDA gevraagd wordt is dat ze stopt een communistische partij te zijn.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2006, 12:51   #66
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
Communisten vertrekken niet van abstracties, ze vertrekken van de materiële wereld om zich heen.
... en dat was ook net wat ik zei, dat je blijkbaar niet in staat bent om dingen niet-letterlijk te nemen. Goed, je bent een materialist, een historische zelfs - zo onbeslagen in het marxisme ben ik nu ook niet weer niet (let op, dat is ironie) -, maar dat betekent nu niet dat je ook alles 'materieel' moet interpreteren

Citaat:
Dat een communistische partij het zich in een kapitalistische maatschappij moeilijk maakt, is trouwens een open deur. Wat eigenlijk van de PVDA gevraagd wordt is dat ze stopt een communistische partij te zijn.
Wie de elementaire regels van de democratie niet aanvaardt, zet zichzelf buiten het systeem en heeft geen andere keuze dan 'ondemocratisch' te worden. Je kan onmogelijk een beroep doen op die kwalificatie als je een gewapende revolutie en de dictatuur van het proletariaat voorstaat, als je een ideologie verdedigt die inherent leidt tot repressie en terreur. D�*�*r kan je niet omheen, want dat is de onvermijdelijke consequentie van het 'bolsjewieken-' of 'revolutionaire-voorhoede'-denken van het communisme (i.t.t. de sociaal-democratie). 'Alle mensen worden broeders', dat zeker, maar ook 'als je mijn broeder niet wil zijn, schiet ik je voor de kop', is de essentie van het communisme. Misschien moet ik mijn onbeantwoorde, eerdere reactie eens herhalen:

De PvdA spiegelt zich aan figuren als Lenin, Stalin en Mao, en ontkent dat zij verantwoordelijk zijn voor de dood van miljoenen mensen, ontkent bovendien dat deze vorm van geweld inherent is aan het systeem. Dat noem ik negationisme... Ik verwijs maar even naar 'Een andere kijk op Stalin' van jullie Grote Roerganger, Ludo Martens. Welke andere kijk is dat dan? Hoe kan je 'anders kijken' naar een paranoïde massamoordenaar, die met één slordige krabbel executiebevelen tekende voor 'zoveel duizend mensen'? Kijk, er is geen enkel communistisch regime gevestigd zonder geweld, terreur of zelfs maar een verkrachtig van de democratische principes (Tsjechoslovakije 1948, bijvoorbeeld), en er was evenmin een dergelijk regime dat zichzelf in stand kon houden op een andere manier dan door repressie. Hoewel ze zich alle in meer of mindere mate met het epitheton 'democratisch' bekleedden, was geen van alle die naam waardig. Een land dat prikkeldraad rond zijn grenzen moet plaatsen en niet zonder 'Schiessbefehle' kan, is verre van een democratie, dunkt me. Een partij die een dergelijke ideologie, een dergelijk regime voorstaat, is ondemocratisch, punt aan de lijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be