![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: bestaat God? | |||
ja! |
![]() ![]() ![]() |
33 | 37,50% |
natuurlijk niet! |
![]() ![]() ![]() |
55 | 62,50% |
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 oktober 2006 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Populair hedendaags antwoord: Er is iets. Of God nu bestaat of niet, je beslist zelf of je er je leven door laat beïnvloeden. De vraag zou beter geformuleerd worden: Speelt God een rol in je leven of niet? Wat mij betreft niet ondanks alle geleverde inspanningen.
![]() |
![]() |
#64 |
Minister
|
![]() Nee!
![]() |
#65 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Antwoord dan "ja" u gelooft in "iets" dat u nu aanziet als meerdere entiteiten. Je maakt het graag moeilijk maar gelooft in een bovenhand...U gelooft dus in God (wat deze ook is)!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
Zo denk ik ook (bijna helemaal ![]() Waar is MARE nu? Dit gaat even z'n petje te boven vrees ik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Wat u verder uitlegt is natuurlijk het vervolg maar daar ga ik nog niet op in; zou zelf niet weten wat antwoorden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
'God' is een redelijk specifieke term. Ik ben er zeker van de meeste pollstemmers dit associëren met de Christelijke God die zij hebben leren kennen tijdens hun opvoeding. En dat geloof staat inderdaad op een zeer laag pitje. 60% valt zelfs nog mee in dat perspectief. Maar dat houdt sommigen niet tegen om te geloven dat er 'iets' is. En wat dat iets is, wordt nogal individueel ingevuld. Citaat:
Sommigen laten zich leiden door WWJD (what would jesus do), anderen nemen een volkomen tegenovergestelde positie in. In beide gevallen speelt het dus een belangrijke rol, want telkens wordt het gedrag afhankelijk gemaakt van een hogere autoriteit.
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Trouwens in dat verband tamelijk dom maar allah en God/JHW/de Heer zijn dezelfde hoor... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In de parabel van de Goede Herder laat de Goede Herder toch ook al zijn schapen in de steek om zich te bekommeren om het ene schaap dat verloren is gelopen. Hij zal het ook niet straffen maar in tegendeel liefdevol in Zijn nek dragen. God is liefde en barmhartigheid. Deus caritas est. Wie twijfelt, geeft God respijt en schenkt Hij vreugdevol genade na een nieuwe verzoening van de mens met God.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vermeersch heeft de term ooit gelanceerd, geloof ik.
"Ietsisme is de moderne overtuiging dat er �*ets is, maar dat hoeft geen god te zijn." Veel mensen wijzen het geloof in een god resoluut af, maar vervallen toch niet in totaal atheïsme. Iets... en daarmee is de kous blijkbaar af. Citaat:
en waarom niet Quetzalcoatl, ik begrijp het wel hoor. Ik stelde maar dat 'God' associaties oproept met het geloof waarmee je vertrouwd bent en onvermijdelijk je antwoord daardoor laat conditioneren. Als je de vraagstelling echter puur metafysisch (breder dan een godsconcept, het 'is there something out there' gevoel) beschouwt, krijg je antwoorden in de trant van 'er is misschien wel iets...'. Ik kan natuurlijk ook geloven in eender welk concept dat als ersatz kan dienen voor het concept God. Dus de vraag kan dan evengoed zijn: gelooft u in iets?
![]() |
![]() |
#72 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#73 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Jezus heeft ook die miserie meegemaakt, of dacht je misschien dat hij voor de lol aan dat kruis ging hangen?
![]() |
![]() |
#74 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Uw god is volgens uw "geloof een god van goedheid en barmhartigheid???
Daar valt in de , volgens uw geloof, door hem geschapen wereld niet veel van te merken. Een ONOMSTOTELIJK FYSISCH bewijs van het bestaan van uw of om het even welke god is er niet. Je kan jezelf zoveel wijsmaken als je wil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jongen toch, ga je weer beginnen? Komt toch niet echt christelijk over moet ik zeggen. Ik geloof niet, dus ik mag twijfelen. Als je echt in een god gelooft, dan twijfel je daar niet aan. Ik twijfel er niet aan dat er geen god bestaat. Uit deze discussie valt duidelijk op te maken dat jullie over een verpersoonlijkt opperwezen praten waar de mens mee in contact kan komen. Als god gewoon iets is, zoals je zegt, hou dan gewoon op met die term te gebruiken en noem het natuurlijke of fysische fenomenen die mens niet kan begrijpen omdat hem daarvoor de intelligentie/hersenen ontbreken. Maar noem het dan niet god. En begin dan meteen met quotes van fysici, filosofen en andere wetenschappers aan te halen, en niet de bijbel. Want de bijbel heeft het niet over 'iets'. Jullie zitten vast in jullie wereldje en raken dan nog eens gefrusteerd als iemand je daar op wijst. Ik twijfel niet dat er geen god bestaat. Net zo min als ik er niet over twijfel dat ik een man ben en dat mijn ogen bruin zijn. Ik twijfel er ook niet aan dat ik geen homo ben. Ik krijg namelijk een erectie bij het denken aan een vrouw en niet bij een man. Ik twijfel er niet aan wie mijn moeder en vader zijn. Ik draag immers fysische kenmerken van hen en met dna kan het bewezen worden. Ik twijfel er niet aan dat de donder en bliksem perfect verklaarbare natuurfenomen zijn. De aapmens twijfelde daar wel aan. Die dacht ongetwijfeld dat donder en bliksem een vorm van god was, zoals jullie twijfelen. Er zijn een heleboel andere dingen waar ik wél aan twijfel. Het heelal is voor mij bv. een groot vraagstuk. Daar kan ik blijvend over twijfelen zonder antwoorden te vinden. En ik weet dat ik die antwoorden nooit zal vinden omdat ik dat als mens niet kan omvatten. Dat er vanalles is dat wij als mens niet kunnen omvatten is duidelijk. Maar ik twijfel er niet aan dat dat niet gekoppeld mag worden aan de idee van een god. Er is zeker 'iets', maar ik versta daar iets helemaal anders onder dan jij, en dat weet jij even goed als ik. Natuurlijk is er iets. Wat een verrassing. Je denkt toch niet dat wij als mens zo superieur zijn dat we alles kunnen begrijpen? 't Zou me in elk geval niet verbazen als je dat denkt. Eigenlijk is het dat wat jullie zeggen: alles wat we niet begrijpen is iets en dat is god. God is dood zei Nietsche toen hij ontdekte dat de God waar hij jaren in geloofde niet kon bestaan. Hij is depressief gestorven. En, waar sta jij nu Largo? Wil je me nog verder uitdagen, of laat je het hierbij? Amen.
Laatst gewijzigd door MARE : 19 oktober 2006 om 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MARE : 19 oktober 2006 om 15:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Deze definitie impliceert natuurlijk dat veel zogenaamde 'Christenen' niet christelijk zijn, die God eren met hun lippen maar niet met hun daden. Dezen kennen in Gods ogen geen heil. Citaat:
![]() |
![]() |
#78 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik herken Gods goedheid en barmhartigheid in mensen zoals Damiaan, Romero, Martin Luther King, Moeder Theresa, Desmond Tutu, Franciscus van Assisi, Soeur Emmanuelle... Eén voor één christenen die het evangelie écht begrepen. In deze mensen leeft God, ze kijken om naar de minsten van hun naasten, met Jezus als voorbeeld. Juist dat vind ik als bewijs enorm doorslaggevend.
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik denk dat vele mensen, hoe goed bedoeld allemaal, zonder een greintje geloof allang opgegeven zouden hebben. Je hebt toch een grondgeloof hebben om op terug te vallen in zo'n immens zware omstandigheden. Neemt niet weg dat vele mensen het goed bedoelen hé.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 19:36. |
|
![]() |
![]() |