Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bestaat God?
ja! 33 37,50%
natuurlijk niet! 55 62,50%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2006, 09:13   #61
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Twijfel is iets inherent goeds. Als je niet meer twijfelt, verstart. "Je doute, donc je pense, donc je suis": Wie niet kritisch zijn eigen geloof fundeert, is een papegaai.
Ik twijfel ook soms nog aan wat ik geloof. Bv. met de eucharistische transsubstantiatie heb ik heel veel problemen, maar ook andere geloofsmysteries die tegen iedere wetenschappelijke logica indruisen. Erkenning van mysteries zijn vreselijk moeilijk.

Los daarvan is ook mijn relatie met God is als in een relatie met ups en downs. Soms haal ik veel moed en deugd uit mijn relatie met God, andere keren twijfel ik in wat ik precies geloof. Maar die twijfelprocessen monden meestal uit in een herbronning, het verscherpt mijn geloof, zo kan ik me erin verrijken en erin groeien.
Zal je god je niet straffen omdat je aan hem twijfelt? Twijfel is toch niet hetzelfde als geloof?
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 11:18   #62
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over de tempeliers zijn hele boeken geschreven, het is moeilijk om te weten wat nonsens is en wat echt. Die docu zegt niets nieuws, gewoon een herhaling van speculaties over een sekte die tot de verbeelding spreekt/sprak.
Ik ben blij dat je refereerde naar de Tempeliers, ik dacht eventjes dat je het over het Katholicisme had...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 19 oktober 2006 om 11:20.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 12:23   #63
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
de vraag is heel simpel: "bestaat voor jou zoiets als "God"?

En als je dan al "ja" antwoord wat is het/hij/zij/... voor jou?
Vrij zinloze vraag.
Populair hedendaags antwoord: Er is iets.
Of God nu bestaat of niet, je beslist zelf of je er je leven door laat beïnvloeden.

De vraag zou beter geformuleerd worden:
Speelt God een rol in je leven of niet?
Wat mij betreft niet ondanks alle geleverde inspanningen.
Oud 19 oktober 2006, 12:46   #64
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Nee!
Oud 19 oktober 2006, 14:00   #65
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Mijn visie staat niet in de keuzemogelijkheden: ik ben pluraltheïstisch gelovig. Dus wat moet ik antwoorden? Ik geloof niet in God, ik geloof in meerder entiteiten.
Antwoord dan "ja" u gelooft in "iets" dat u nu aanziet als meerdere entiteiten. Je maakt het graag moeilijk maar gelooft in een bovenhand...U gelooft dus in God (wat deze ook is)!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 14:02   #66
largo_w

Standaard

Citaat:
Twijfel is iets inherent goeds. Als je niet meer twijfelt, verstart. "Je doute, donc je pense, donc je suis": Wie niet kritisch zijn eigen geloof fundeert, is een papegaai.
Ik twijfel ook soms nog aan wat ik geloof. Bv. met de eucharistische transsubstantiatie heb ik heel veel problemen, maar ook andere geloofsmysteries die tegen iedere wetenschappelijke logica indruisen. Erkenning van mysteries zijn vreselijk moeilijk.

Los daarvan is ook mijn relatie met God is als in een relatie met ups en downs. Soms haal ik veel moed en deugd uit mijn relatie met God, andere keren twijfel ik in wat ik precies geloof. Maar die twijfelprocessen monden meestal uit in een herbronning, het verscherpt mijn geloof, zo kan ik me erin verrijken en erin groeien.
Mooi gezegd!
Zo denk ik ook (bijna helemaal )!

Waar is MARE nu? Dit gaat even z'n petje te boven vrees ik
Oud 19 oktober 2006, 14:04   #67
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Vrij zinloze vraag.
Populair hedendaags antwoord: Er is iets.
Of God nu bestaat of niet, je beslist zelf of je er je leven door laat beïnvloeden.

De vraag zou beter geformuleerd worden:
Speelt God een rol in je leven of niet?
Wat mij betreft niet ondanks alle geleverde inspanningen.
Domme vraag maar toch raar hoe we aan 60% zitten die "nee" antwoorden waar u zegt dat de "trend" nu is "ja" nietwaar?

Wat u verder uitlegt is natuurlijk het vervolg maar daar ga ik nog niet op in; zou zelf niet weten wat antwoorden!
Oud 19 oktober 2006, 14:34   #68
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Domme vraag maar toch raar hoe we aan 60% zitten die "nee" antwoorden waar u zegt dat de "trend" nu is "ja" nietwaar?

'God' is een redelijk specifieke term. Ik ben er zeker van de meeste pollstemmers dit associëren met de Christelijke God die zij hebben leren kennen tijdens hun opvoeding. En dat geloof staat inderdaad op een zeer laag pitje. 60% valt zelfs nog mee in dat perspectief.

Maar dat houdt sommigen niet tegen om te geloven dat er 'iets' is. En wat dat iets is, wordt nogal individueel ingevuld.

Citaat:
Wat u verder uitlegt is natuurlijk het vervolg maar daar ga ik nog niet op in; zou zelf niet weten wat antwoorden!
Het is evenmin een eenvormige vraag met een eenduidig antwoord.

Sommigen laten zich leiden door WWJD (what would jesus do), anderen nemen een volkomen tegenovergestelde positie in.
In beide gevallen speelt het dus een belangrijke rol, want telkens wordt het gedrag afhankelijk gemaakt van een hogere autoriteit.
Oud 19 oktober 2006, 14:39   #69
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
'God' is een redelijk specifieke term. Ik ben er zeker van de meeste pollstemmers dit associëren met de Christelijke God die zij hebben leren kennen tijdens hun opvoeding. En dat geloof staat inderdaad op een zeer laag pitje. 60% valt zelfs nog mee in dat perspectief.

Maar dat houdt sommigen niet tegen om te geloven dat er 'iets' is. En wat dat iets is, wordt nogal individueel ingevuld.
Dan heeft u de begin vraag slecht opgenomen vrees ik!

Trouwens in dat verband tamelijk dom maar allah en God/JHW/de Heer zijn dezelfde hoor...
Oud 19 oktober 2006, 14:49   #70
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Zal je god je niet straffen omdat je aan hem twijfelt? Twijfel is toch niet hetzelfde als geloof?
Waarom zou de Barmhartige Vader nu zijn verloren kinderen straffen? De parabel van de verloren zoon is enorm sprekend. Als je verloren loopt, zal God onze Vader met alle barmhartigheid en mededogen op je wachten. Hij staat op de uitkijk, niet om je te straffen maar om feest te vieren.

In de parabel van de Goede Herder laat de Goede Herder toch ook al zijn schapen in de steek om zich te bekommeren om het ene schaap dat verloren is gelopen. Hij zal het ook niet straffen maar in tegendeel liefdevol in Zijn nek dragen.

God is liefde en barmhartigheid. Deus caritas est.

Wie twijfelt, geeft God respijt en schenkt Hij vreugdevol genade na een nieuwe verzoening van de mens met God.

Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 14:50.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 14:56   #71
Morduk
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dan heeft u de begin vraag slecht opgenomen vrees ik!
Vermeersch heeft de term ooit gelanceerd, geloof ik.
"Ietsisme is de moderne overtuiging dat er �*ets is, maar dat hoeft geen god te zijn."

Veel mensen wijzen het geloof in een god resoluut af, maar vervallen toch niet in totaal atheïsme. Iets... en daarmee is de kous blijkbaar af.

Citaat:
Trouwens in dat verband tamelijk dom maar allah en God/JHW/de Heer zijn dezelfde hoor...
en Zeus en Jupiter en Odin
en waarom niet Quetzalcoatl, ik begrijp het wel hoor.

Ik stelde maar dat 'God' associaties oproept met het geloof waarmee je vertrouwd bent en onvermijdelijk je antwoord daardoor laat conditioneren.
Als je de vraagstelling echter puur metafysisch (breder dan een godsconcept, het 'is there something out there' gevoel) beschouwt, krijg je antwoorden in de trant van 'er is misschien wel iets...'.

Ik kan natuurlijk ook geloven in eender welk concept dat als ersatz kan dienen voor het concept God.
Dus de vraag kan dan evengoed zijn: gelooft u in iets?
Oud 19 oktober 2006, 15:01   #72
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zou de Barmhartige Vader nu zijn verloren kinderen straffen? De parabel van de verloren zoon is enorm sprekend. Als je verloren loopt, zal God onze Vader met alle barmhartigheid en mededogen op je wachten. Hij staat op de uitkijk, niet om je te straffen maar om feest te vieren.

In de parabel van de Goede Herder laat de Goede Herder toch ook al zijn schapen in de steek om zich te bekommeren om het ene schaap dat verloren is gelopen. Hij zal het ook niet straffen maar in tegendeel liefdevol in Zijn nek dragen.

Wie twijfelt, geeft God respijt en schenkt Hij vreugdevol genade na een nieuwe verzoening van de mens met God.
de miserie in de wereld ontgaat u waarschijnlijk kompleet....
Oud 19 oktober 2006, 15:06   #73
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
de miserie in de wereld ontgaat u waarschijnlijk kompleet....
Waar haal je die veronderstelling nu vandaan? De wereld kent natuurlijk massa's miserie!
Jezus heeft ook die miserie meegemaakt, of dacht je misschien dat hij voor de lol aan dat kruis ging hangen?
Oud 19 oktober 2006, 15:23   #74
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Uw god is volgens uw "geloof een god van goedheid en barmhartigheid???

Daar valt in de , volgens uw geloof, door hem geschapen wereld niet veel van te merken.
Een ONOMSTOTELIJK FYSISCH bewijs van het bestaan van uw of om het even welke god is er niet. Je kan jezelf zoveel wijsmaken als je wil.
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 15:38   #75
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mooi gezegd!
Zo denk ik ook (bijna helemaal )!

Waar is MARE nu? Dit gaat even z'n petje te boven vrees ik
Jongen toch, ga je weer beginnen? Komt toch niet echt christelijk over moet ik zeggen. Ik geloof niet, dus ik mag twijfelen. Als je echt in een god gelooft, dan twijfel je daar niet aan. Ik twijfel er niet aan dat er geen god bestaat. Uit deze discussie valt duidelijk op te maken dat jullie over een verpersoonlijkt opperwezen praten waar de mens mee in contact kan komen. Als god gewoon iets is, zoals je zegt, hou dan gewoon op met die term te gebruiken en noem het natuurlijke of fysische fenomenen die mens niet kan begrijpen omdat hem daarvoor de intelligentie/hersenen ontbreken. Maar noem het dan niet god. En begin dan meteen met quotes van fysici, filosofen en andere wetenschappers aan te halen, en niet de bijbel. Want de bijbel heeft het niet over 'iets'. Jullie zitten vast in jullie wereldje en raken dan nog eens gefrusteerd als iemand je daar op wijst. Ik twijfel niet dat er geen god bestaat. Net zo min als ik er niet over twijfel dat ik een man ben en dat mijn ogen bruin zijn. Ik twijfel er ook niet aan dat ik geen homo ben. Ik krijg namelijk een erectie bij het denken aan een vrouw en niet bij een man. Ik twijfel er niet aan wie mijn moeder en vader zijn. Ik draag immers fysische kenmerken van hen en met dna kan het bewezen worden. Ik twijfel er niet aan dat de donder en bliksem perfect verklaarbare natuurfenomen zijn. De aapmens twijfelde daar wel aan. Die dacht ongetwijfeld dat donder en bliksem een vorm van god was, zoals jullie twijfelen. Er zijn een heleboel andere dingen waar ik wél aan twijfel. Het heelal is voor mij bv. een groot vraagstuk. Daar kan ik blijvend over twijfelen zonder antwoorden te vinden. En ik weet dat ik die antwoorden nooit zal vinden omdat ik dat als mens niet kan omvatten. Dat er vanalles is dat wij als mens niet kunnen omvatten is duidelijk. Maar ik twijfel er niet aan dat dat niet gekoppeld mag worden aan de idee van een god. Er is zeker 'iets', maar ik versta daar iets helemaal anders onder dan jij, en dat weet jij even goed als ik. Natuurlijk is er iets. Wat een verrassing. Je denkt toch niet dat wij als mens zo superieur zijn dat we alles kunnen begrijpen? 't Zou me in elk geval niet verbazen als je dat denkt. Eigenlijk is het dat wat jullie zeggen: alles wat we niet begrijpen is iets en dat is god. God is dood zei Nietsche toen hij ontdekte dat de God waar hij jaren in geloofde niet kon bestaan. Hij is depressief gestorven. En, waar sta jij nu Largo? Wil je me nog verder uitdagen, of laat je het hierbij? Amen.

Laatst gewijzigd door MARE : 19 oktober 2006 om 15:50.
Oud 19 oktober 2006, 15:46   #76
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't was mor om te lache jong. Maar als wat jij zegt klopt dan volstaat het om een goed mens te zijn (wat uiteraard een subjectief begrip is: velen denken dat ze goede mensen zijn terwijl ze net zo goed weten dat er oorlogen gevochten worden voor de benzine in hunne wagen; en dat ze dus deel uitmaken van de machine). Dus het volstaat om een goed mens zijn zonder al die zever in het nieuwe testament serieus te moeten nemen of er zelfs maar van op de hoogte te zijn? 't eigenlijk een filosofie die je naast al die andere mind-twisters in je boekenrek mag plaatsen.

Laatst gewijzigd door MARE : 19 oktober 2006 om 15:51.
Oud 19 oktober 2006, 16:06   #77
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
't was mor om te lache jong. Maar als wat jij zegt klopt dan volstaat het om een goed mens te zijn (wat uiteraard een subjectief begrip is: velen denken dat ze goede mensen zijn terwijl ze net zo goed weten dat er oorlogen gevochten worden voor de benzine in hunne wagen; en dat ze dus deel uitmaken van de machine).
Juist. Het Christendom draait rond goed-zijn. De oer-christelijke betekenis van goed-zijn zit in de naastenliefde: Behandel uw naaste als uzelf. Of met andere woorden: doe je naaste niets aan wat je zelf niet wil overkomen. Want: "Alles wat je aan de minste van je broeders doet, heb je aan Mij gedaan" zei Christus.

Deze definitie impliceert natuurlijk dat veel zogenaamde 'Christenen' niet christelijk zijn, die God eren met hun lippen maar niet met hun daden. Dezen kennen in Gods ogen geen heil.

Citaat:
Dus het volstaat om een goed mens zijn zonder al die zever in het nieuwe testament serieus te moeten nemen of er zelfs maar van op de hoogte te zijn? 't eigenlijk een filosofie die je naast al die andere mind-twisters in je boekenrek mag plaatsen.
Ik zou niet durven spreken over zever. Natuurlijk moet je het lezen met een andere bril want het is geen wetenschappelijk traktaat, maar een levensverhaal van een bijzondere rabbi (leraar) die een grote kentering in de betekenis van naastenliefde heeft betekend. Hij leerde over zijn Vader en Diens barmhartigheid. Velen volgden nu net Zijn spoor (Damiaan, Romero, M.L.King, Moeder Theresa, Desmond Tutu, Franciscus van Assisi,... om maar een paar te volgen) en zijn echte voorbeelden voor een betere samenleving geweest.
Oud 19 oktober 2006, 17:20   #78
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Uw god is volgens uw "geloof een god van goedheid en barmhartigheid???

Daar valt in de , volgens uw geloof, door hem geschapen wereld niet veel van te merken.
Een ONOMSTOTELIJK FYSISCH bewijs van het bestaan van uw of om het even welke god is er niet. Je kan jezelf zoveel wijsmaken als je wil.
Er valt veel te merken van goedheid in de wereld, alleen ze is zóóó broos, zo broos misschien zoals Jezus aan z'n kruis.

Ik herken Gods goedheid en barmhartigheid in mensen zoals Damiaan, Romero, Martin Luther King, Moeder Theresa, Desmond Tutu, Franciscus van Assisi, Soeur Emmanuelle... Eén voor één christenen die het evangelie écht begrepen. In deze mensen leeft God, ze kijken om naar de minsten van hun naasten, met Jezus als voorbeeld.

Juist dat vind ik als bewijs enorm doorslaggevend.
Oud 19 oktober 2006, 19:05   #79
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er valt veel te merken van goedheid in de wereld, alleen ze is zóóó broos, zo broos misschien zoals Jezus aan z'n kruis.

Ik herken Gods goedheid en barmhartigheid in mensen zoals Damiaan, Romero, Martin Luther King, Moeder Theresa, Desmond Tutu, Franciscus van Assisi, Soeur Emmanuelle... Eén voor één christenen die het evangelie écht begrepen. In deze mensen leeft God, ze kijken om naar de minsten van hun naasten, met Jezus als voorbeeld.

Juist dat vind ik als bewijs enorm doorslaggevend.
En er zijn geen goede mensen die niet Christelijk zijn?
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 19:35   #80
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
En er zijn geen goede mensen die niet Christelijk zijn?
Maar natuurlijk wel! Dat zeg ik toch helemaal niet? Het gaat over het feit dat deze 'ware' heiligen (te onderscheiden van de 'pro forma' heiligen) zich echt hélemaal gegeven hebben. Tot het einde als het moest. En zich bleven vastbijten in hun geloof om verder te blijven zetten.

Ik denk dat vele mensen, hoe goed bedoeld allemaal, zonder een greintje geloof allang opgegeven zouden hebben. Je hebt toch een grondgeloof hebben om op terug te vallen in zo'n immens zware omstandigheden.
Neemt niet weg dat vele mensen het goed bedoelen hé.

Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 19:36.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be