Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2006, 10:47   #61
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Waarom is jacht nodig? De natuur houd de populatie zelf op pijl. Daar heeft het geen jagers voor nodig. Dus waarom is jagen dan nog nodig?
Omdat het ecosysteem in West-Europa al sinds lang niet meer in balans is.
Bijna alle grote roofdieren zijn verdwenen in de laatste duizend jaar, de natuur is voor een zeer groot deel veranderd in 'cultuur' door de mens.

Om het huidige ecosysteem in evenwicht te houden is Jacht nodig.

Lees misschien http://www.kuleuven.be/cwte/Jacht.pdf eens
(een 'artikel' van het Centrum voor Wetenschap, Techniek en Ethiek van de KUL)

Citaat:
Tijdens onze zoektocht hebben we ook zelf onze mening gedeeltelijk herzien, aangezien we nog lang niet alles wisten over de jacht. Veel mensen hebben er een mening over, zonder te weten waarover ze spreken, terwijl anderen veel meer recht van spreken hebben en dit dan
niet doen.
De moeilijkheid was om zo objectief mogelijk te blijven.
De algemene conclusie is dat we steeds rekening moeten houden met de natuur en alles wat ermee samenhangt.

Nu we de nodige informatie vergaard en grondig bestudeerd hebben, kunnen we zelf pogen een ethische mening te vormen.
Deze mening differentieert bij elk groepslid, doch hebben we alle meningen zo goed mogelijk proberen vatten in één.

Wat betreft de jacht hier in Vlaanderen, kunnen we al zeker stellen dat deze van vitaal belang is.
Onze toenemende bevolkingsdichtheid en ons versnipperd milieu zorgen voor populatiestoornissen binnen de soorten, deze moeten via de jacht binnen de perken worden gehouden om een gezonde levensstandaard te garanderen.

Laatst gewijzigd door parcifal : 25 oktober 2006 om 10:49.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 12:10   #62
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom is jacht nodig? De natuur houd de populatie zelf op pijl. Daar heeft het geen jagers voor nodig. Dus waarom is jagen dan nog nodig?
In normale omstandigheden is dat zo,

Maar om u een voorbeeldje te geven, : een aantal jaren geleden begonnen beren in Codiac, mensen lastig te vallen en aan te vallen...

waarom, omdat ze geen eten meer hadden, omdat hun populatie explosief was gegroeid, omwille van het feit dat er niet meer op gejaagd werd...

Met als gevolg dat ze daar toen de agresiefste wel hebben moeten afschieten om het evenwicht te herstellen.

(ge wilt echt geen Grizly beer in uw achterhof tegenkomen, zelf de gewone bruine zijn al levensgevaarlijk, als ze honger hebben of agressief zijn. )

In de states wordt er ook veel op Varmint gejaagd, een verzamelnaam voor vanalles dat knaagt, en parasitieert, ratten etc, ge moet dat onder controle houden anders krijgt ge serieuse ziektes. Ratten brengen bv, de Pest mee, en nu gaat u misschien zeggen, jaja, in de middeleeuwen, ...

Nee, zelfs nu nog zijn er pesthaarden in sommige natuurgebieden, waar besmette ratten rondlopen, als die beestjes te talrijk worden en naar de steden afzakken, heb je dus een probleem, dus voor ze zover geraken, worden ze afgeschoten. Er zijn daar zelf speciaal geweren voor ontwikkeld die uitermate precies zijn, net voor dit doel.

In Australlië zitten ze dan weer met Dingo's , en konijnen... ingevoerde beesten zonder natuurlijke vijanden... Ja wat moet je daar dan mee, er is geen andere propere oplossing dan ze afschieten. ge krijgt dan enkel een beetje lood in het millieu, maar verder geen giftige stoffen, propere jagers ruimen hun hulzen en kadavers trouwens op.

En als dat selectief gebeurd, is dat dus geen enkel probleem.

Maar ik hou ook van beestjes in 't wild zien, ik heb al het geluk gehad om reeën en dergelijke in het wild te zien, en vanaf een afstand van een 50 tal meter.

Maar zoals ik hierboven reeds aanhaalde ik ben tegen drijfjachten of manieren van jagen waarbij het dier geen kans heeft.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 12:18   #63
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doet hier alsof het gelijke kansen zijn ook nog. Lol, een onnozel klein konijn tegenover een man met een wapen. Hou het sportief lol, laat me toch niet lachen. Als je iemand de kans wil geven é, sla dan iemand van je eigen formaat op zijn gezicht en kijken wie er dan de kans heeft om te gaan lopen.
Sportief, bol het af laffaard! Ga naar Irak, daar heb je gelijke kansen. Je zou in je broek plassen ja, zelfs met mortiergranaten.

Duidelijk genoeg dat ge er geen lap van kent, en er nog veel minder van begrijpt als mensen u iets proberen uitleggen.

Sportief ja, ... probeer maar eens een gezond klein konijn te raken, met een 6 of een 4,5 mm figuren als u zie ik zo in hun eigen voeten schieten.

Een konijn met de mixomatose is natuurlijk een sitting duck, dat kunt ge doodspuchelen bij wijze van spreken... maar ik vraag me af of ge ooit al eens een konijn in 't wild gezien hebt. laat staan een met de mixomatose...

Al eens een haas over een veld zien spurten ? ... die moogt ge eens proberen afschieten, er zal volk naar komen kijken denk ik...
Oud 25 oktober 2006, 12:20   #64
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Waar zit Hans? Moet die niet iets komen zeggen als "de gebruiken van de Koning zijn die van het volk" of zo?
Oud 25 oktober 2006, 12:28   #65
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik ben genen boswachter of zo nen bush survival expert of woudloper of iets dergelijks, maar ik heb wel al heel wat uurtjes in de vrije natuur doorgebracht, ik zie graag ruige natuur en de beesten die daar in thuis horen, zelf jaag ik niet, maar ge moet wel kunnen aanvaarden dat jacht nodig is en een doel heeft. Ik zie graag een ree in 't wild maar ik zie ook graag ree in mijn bord. Ik ga daar niet hypocriet over doen, het is lekker vlees, en van zodra ik de kans krijg nog een stukje everzwijn , ree of hert in mijn djiep te slaan zal ik niet twijfelen.

Uiteindelijk is dat een deel de funcite van die beesten, en ik denk dat een ree of everzwijn die door het woud heeft mogen zwerven, en dan uiteindelijk zijn einde vind in datzelfde woud, veel gelukkiger is geweest dan zo'n verken uit een fabriek in west-vlaanderen, dat de stront van zijn collega's en het vermalen beenmeel van de plaatselijke gekke koe te vreten heeft gekregen.

Gereglementeerde jacht, op een eerlijke manier moet dus wel degelijk kunnen, en in elk serieus europees land is dat goed gereguleerd en wordt dat ook goed opgevolgd en gecontroleerd.
Oud 25 oktober 2006, 13:15   #66
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Gereglementeerde jacht, op een eerlijke manier moet dus wel degelijk kunnen, en in elk serieus europees land is dat goed gereguleerd en wordt dat ook goed opgevolgd en gecontroleerd.
Kijk zie, ik denk dat we het met dat hierboven allemaal wel eens kunnen zijn. Behalve misschien Illwill, maar die heeft mijns inziens waarschijnlijk zelf mixomatose. Of muilplaag of iets dergelijks.
Oud 25 oktober 2006, 13:23   #67
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In normale omstandigheden is dat zo,

Maar om u een voorbeeldje te geven, : een aantal jaren geleden begonnen beren in Codiac, mensen lastig te vallen en aan te vallen...

waarom, omdat ze geen eten meer hadden, omdat hun populatie explosief was gegroeid, omwille van het feit dat er niet meer op gejaagd werd...

Met als gevolg dat ze daar toen de agresiefste wel hebben moeten afschieten om het evenwicht te herstellen.

(ge wilt echt geen Grizly beer in uw achterhof tegenkomen, zelf de gewone bruine zijn al levensgevaarlijk, als ze honger hebben of agressief zijn. )

In de states wordt er ook veel op Varmint gejaagd, een verzamelnaam voor vanalles dat knaagt, en parasitieert, ratten etc, ge moet dat onder controle houden anders krijgt ge serieuse ziektes. Ratten brengen bv, de Pest mee, en nu gaat u misschien zeggen, jaja, in de middeleeuwen, ...

Nee, zelfs nu nog zijn er pesthaarden in sommige natuurgebieden, waar besmette ratten rondlopen, als die beestjes te talrijk worden en naar de steden afzakken, heb je dus een probleem, dus voor ze zover geraken, worden ze afgeschoten. Er zijn daar zelf speciaal geweren voor ontwikkeld die uitermate precies zijn, net voor dit doel.

In Australlië zitten ze dan weer met Dingo's , en konijnen... ingevoerde beesten zonder natuurlijke vijanden... Ja wat moet je daar dan mee, er is geen andere propere oplossing dan ze afschieten. ge krijgt dan enkel een beetje lood in het millieu, maar verder geen giftige stoffen, propere jagers ruimen hun hulzen en kadavers trouwens op.

En als dat selectief gebeurd, is dat dus geen enkel probleem.

Maar ik hou ook van beestjes in 't wild zien, ik heb al het geluk gehad om reeën en dergelijke in het wild te zien, en vanaf een afstand van een 50 tal meter.

Maar zoals ik hierboven reeds aanhaalde ik ben tegen drijfjachten of manieren van jagen waarbij het dier geen kans heeft.
Nee, ze hebben die dieren moeten afschieten omdat mensen te dicht bij de beren hun leefwereld zijn gaan wonen. Stortplaatsen met hopen afval die de beren van verre konden ruiken. Bepaalde mensen die zelfs de beren eten gaven waardoor ze het op den duur gewoon werden. Tot op het punt dat er aggressieven tussen zaten en mensen aanvielen. En nu zeggen dat het te kort aan eten was is een uitvlucht om te mogen schieten.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 13:26   #68
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duidelijk genoeg dat ge er geen lap van kent, en er nog veel minder van begrijpt als mensen u iets proberen uitleggen.

Sportief ja, ... probeer maar eens een gezond klein konijn te raken, met een 6 of een 4,5 mm figuren als u zie ik zo in hun eigen voeten schieten.

Een konijn met de mixomatose is natuurlijk een sitting duck, dat kunt ge doodspuchelen bij wijze van spreken... maar ik vraag me af of ge ooit al eens een konijn in 't wild gezien hebt. laat staan een met de mixomatose...

Al eens een haas over een veld zien spurten ? ... die moogt ge eens proberen afschieten, er zal volk naar komen kijken denk ik...
Je hebt niet eens gelezen waar ik een probleem mee heb.
Een snel bewegend klein doelwit raken is niet makelijk nee, daar ging het mij helemaal niet over.
Al was het een gecamoufleerde konijn. Maakt geen zak uit.

De natuur heeft geen jagers nodig!!!!! Alé, dat je dat nu gaat ontkennen is gewoonweg belachelijk. Al miljoenen jaren zorgt de natuur voor zichzelf. Dat de mens de mogelijkheid schept om te jagen is een ander punt. Men kan altijd wel een uitleg vinden.

Laatst gewijzigd door illwill : 25 oktober 2006 om 13:29.
Oud 25 oktober 2006, 13:39   #69
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ben genen boswachter of zo nen bush survival expert of woudloper of iets dergelijks, maar ik heb wel al heel wat uurtjes in de vrije natuur doorgebracht, ik zie graag ruige natuur en de beesten die daar in thuis horen, zelf jaag ik niet, maar ge moet wel kunnen aanvaarden dat jacht nodig is en een doel heeft. Ik zie graag een ree in 't wild maar ik zie ook graag ree in mijn bord. Ik ga daar niet hypocriet over doen, het is lekker vlees, en van zodra ik de kans krijg nog een stukje everzwijn , ree of hert in mijn djiep te slaan zal ik niet twijfelen.

Uiteindelijk is dat een deel de funcite van die beesten, en ik denk dat een ree of everzwijn die door het woud heeft mogen zwerven, en dan uiteindelijk zijn einde vind in datzelfde woud, veel gelukkiger is geweest dan zo'n verken uit een fabriek in west-vlaanderen, dat de stront van zijn collega's en het vermalen beenmeel van de plaatselijke gekke koe te vreten heeft gekregen.

Ja, en er zijn ook teveel walvissen in de zee want de vispopulatie word te klein

De natuur regelt alles zelf tot de mens er voor iets tussen zit. Dit kun je gewoonweg niet ontkennen.

Men kapt eerst de leefgebieden weg van de grote dieren, en nu dat er teveel kleine dieren zijn gaat men die ook maar afknallen. Als jagen maar nodig is. Bullshit.

Laatst gewijzigd door illwill : 25 oktober 2006 om 13:41.
Oud 25 oktober 2006, 13:48   #70
Zyp
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Daar moet je inderdaad een grote held voor zijn, een zatte beer neerkogelen.
Een stichtend voorbeeld voor de jeugd, die Spaanse koning.
Jammer dat die beer hem eerst niet eens "onder poten" heeft kunnen nemen.
sja, ik hoop ook dat de stier es wint, ma ja...
Zyp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 14:09   #71
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
Ooh maar hier ga je totaal in de mist om mij homofoob te noemen...wie weet ben ik wel holebi (durf zelfs de stelling innemen dat elk menselijk wezen bisexueel is).
Waarom ik hem de homo met het groene brilletje noem...tja...heeft niets met homofobie te maken.
Voor de jagers is er idd geen probleem, toch niet met hun jachtwapens.
Het enige goede dat er uit de wet is gekomen is dat je niet meer een winkel kan binnenstappen en met een lang jacht of sportwapen buiten staat na 5min.
Dit is dan ook het enige pluspunt aan deze wetgeving. Voor de rest is het een ramp.
1) Durf je ook op een VB-congres te zeggen dat iedereen bi is? En mogen alle bi's dan dezelfde rechten hebben? Want volgens het VB mag de ene bi wel trouwen en de andere niet... Volgens Alexandra Colen zijn alle bi's zelfs pervers... Soit...

2) Het belangrijkst doel van die wet was toch te verhinderen dat de eerste de beste zot met moordneigingen zomaar een geweer kan kopen en beginnen schieten op onschuldige voorbijgangers, dus is ze op dat vlak wel geslaagd... Wat is er dan nog rampzalig aan? De jagers met een vergunning kunnen toch nog aan wapens raken?

3) Ik ben niet goed mee waarom de natuur menselijke jagers nodig heeft om het wildbestand te zuiveren van zieke en oude dieren. Daar zorgt de natuur toch zelf voor? Een zieke oude beer heeft ook geen natuurlijke vijanden (die staat al bovenaan de voedselpiramide) en sterft vanzelf... Waarom moet er dan nog eens op gejaagd worden. IK kan er wel in komen dat als het ecologisch evenwicht werd verstoord (waardoor er bijvoorbeeld een konijnenplaag uit breekt die heel het bos kaal vreet omdat de menselijke jagers de vossen die het konijnenbestand in evenwicht hielden dood hebben geschoten) dit moet hersteld worden, maar kan je dan niet beter een koppel vossen in dat bos uit zetten?
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 14:15   #72
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Omdat het ecosysteem in West-Europa al sinds lang niet meer in balans is.
Bijna alle grote roofdieren zijn verdwenen in de laatste duizend jaar, de natuur is voor een zeer groot deel veranderd in 'cultuur' door de mens.

Om het huidige ecosysteem in evenwicht te houden is Jacht nodig.

Lees misschien http://www.kuleuven.be/cwte/Jacht.pdf eens
(een 'artikel' van het Centrum voor Wetenschap, Techniek en Ethiek van de KUL)
Jacht is inderdaad nodig om het ecosysteem in evenwicht te houden, maar dat hoeft niet per sé jacht door de mens te zijn. Je kan perfect het ecosysteem herstellen door vb.: terug een paar vossen in het ecosysteem te brengen. Dan wordt het konijnen- en rattenaantal ook terug gedrongen.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 25 oktober 2006, 14:45   #73
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Jacht is inderdaad nodig om het ecosysteem in evenwicht te houden, maar dat hoeft niet per sé jacht door de mens te zijn. Je kan perfect het ecosysteem herstellen door vb.: terug een paar vossen in het ecosysteem te brengen. Dan wordt het konijnen- en rattenaantal ook terug gedrongen.

Maar dan krijg je weer een teveel aan vossen, die zoals je weet bijlange niet geliefd zijn door boer en tuinder en die bovendien een vrij hoog risico aan hondsdolheid meedragen.

De jacht op vossen is sinds 1 april 2006 weer toegelaten in nederland o.a. omdat er dus geen predatoren meer zijn om het aantal vossen onder controle te houden.

Eigenlijk verschuif je het probleem dus gewoon.
Oud 25 oktober 2006, 15:10   #74
illwill
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht

Dit ecosysteem word enkel verstoort door invloed van mensen. Alle gebieden waar er een storing is in het evenwicht wil gewoon zeggen dat er mensen te dichtbij gaan wonen. Niet meer en niet minder.

Men jaagt op vossen want er zijn teveel vossen, men jaagt op konijnen want er zijn te weinig vossen...dit is altijd het soort onzin om toch maar te mogen schieten.

Als morgen iemand in het midden van de sahara wil gaan wonen en word aangevallen door een leeuw wil dit niet zeggen dat er teveel leeuwen zijn die honger hebben en geen eten meer kunnen vinden, dit wil enkel zeggen dat deze lul te dicht bij leeuwen wilde wonen.

je hebt een gebied waar de dieren in wonen die er thuis horen, zijn er teveel van de ene soort zullen de zwaksten sterven door voedselgebrek waardoor anderen weer de kans krijgen om zich te herpakken. Dit is hoe de natuur werkt en niet het "jagen is nodig".

Laatst gewijzigd door illwill : 25 oktober 2006 om 15:12.
Oud 25 oktober 2006, 15:14   #75
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
... dit wil enkel zeggen dat deze lul te dicht bij leeuwen wilde wonen.
Hoe dom kan je zijn?

Ik stel voor het vlaamse jachtdecreet aan te passen zodat jacht op 'Illwill' toegelaten wordt.
Man, ik zou er nogal op knallen. Met hagelpatronen uiteraard, zodat hij het flink voelt.
Oud 25 oktober 2006, 15:30   #76
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Als al die jagers nu eens op elkaar gingen jagen, hé, dan zou dat misschien nog wel een leuke vrijetijdsbesteding (*) kunnen worden.

En het 'op peil houden' van het wildbestand kan dan overgelaten worden aan de 'professionals', t.t.z. de door de overheid betaalde en gecontroleerde bos-, veld- en parkwachters.

edit : (*) : waar iederéén iets aan heeft

Laatst gewijzigd door djimi : 25 oktober 2006 om 15:39.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2006, 15:44   #77
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Maar dan krijg je weer een teveel aan vossen, die zoals je weet bijlange niet geliefd zijn door boer en tuinder en die bovendien een vrij hoog risico aan hondsdolheid meedragen.

De jacht op vossen is sinds 1 april 2006 weer toegelaten in nederland o.a. omdat er dus geen predatoren meer zijn om het aantal vossen onder controle te houden.

Eigenlijk verschuif je het probleem dus gewoon.
Tja, er zijn evenveel vossen als een bepaald ecosysteem kan dragen. Als boer en tuinder te dicht bij het ecosysteem gaan wonen, dan zullen die vossen hun kippen of konijnen als prooi beschouwen, das nogal logisch. Beter af schermen (en hun honden inenten tegen hondsdolheid) is dan de boodschap. Je kan natuurlijk ook een natuurlijke vijand voor die vossen in voeren (en indien nodig een natuurlijke vijand voor de vosseneter).

Probleem is dat de mens door de overdreven jacht en het in palmen van natuurlijke habitats het ecologisch evenwicht hebben verstoord. Door het uit moorden van alle beren kwamen er te veel wolven, wat een excuus was om die wolven uit te moorden, waardoor er te veel vossen kwamen, wat weer een excuus was om alle vossen uit te moorden, en nu zitten we met teveel konijnen, wat terug een prachtig excuus is om op konijnen te gaan jagen. Met jagen alleen kan je geen ecosysteem herstellen en zal je dus met onevenwichten blijven. Wildbeheer (gecontroleerd natuurlijke vijanden hervoeren waar er te veel van een bepaalde soort zijn) is iets anders dan zomaar het te veel aan dieren neer knallen.

Als er teveel konijnen zijn, dan is de kortzichtige (en meest natuuronvriendelijke) oplossing die dieren gewoon neer knallen. Door een paar vossen in te voeren zal het natuurlijk evenwicht herstellen. Als er dan toch teveel vossen komen en er is niet direct een natuurlijke vijand voor handen, dan kan er misschien (tijdelijk) een gecontroleerde jacht zijn (het hoofddoel is dan niet zoveel mogelijk dieren neer knallen, maar juist zo weinig mogelijk, net genoeg om het evenwicht te herstellen). Als je 10000 konijnen te veel hebt en elke vos eet 1000 konijnen, dan zorg je gewoon dat je 10 vossen in dat gebied krijgt. Je moet dan geen 10000 konijnen af slachten, maar enkel de vossen die er te veel zijn (je zal dus veel minder dieren moeten doden).
Oud 25 oktober 2006, 15:48   #78
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
En het 'op peil houden' van het wildbestand kan dan overgelaten worden aan de 'professionals', t.t.z. de door de overheid betaalde en gecontroleerde bos-, veld- en parkwachters.
Inderdaad, volledig mee akkoord. Jagers die uit plezier of winstbejag jagen hebben de bedoeling om zoveel mogelijk dieren neer te knallen. Wie geen genot heeft van dieren te doden (of er geen geld voor krijgt), maar verstand heeft van het herstellen van het ecologisch evenwicht en daar ook naar handelt is veel beter geplaatst om het wildbestand te controleren.
Oud 25 oktober 2006, 15:50   #79
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Als al die jagers nu eens op elkaar gingen jagen, hé, dan zou dat misschien nog wel een leuke vrijetijdsbesteding (*) kunnen worden.
daar wil ik geld voor geven om daar naar te mogen kijken

edit : (*) : waar iederéén iets aan heeft
Jammer dat de jager die zich inzet voor natuurbehoud eerder uitzondering dan regel is. Het merendeel van de heren menen, door bij de “traditionele elite” te behoren, het overgeleverde recht te hebben de laatste stukjes open ruimte te mogen terroriseren ten opzichte van de rest van de bevolking. Iedere paardrijder, wandelaar,fietser of zelfs spelend kind moet wijken als ze hun morbide hobby willen beoefenen. Loop niet in de weg want, uit ervaring weet ik dat je eventueel wel een kogel wordt belooft als je niet maat dat je wegkomt. De jacht om te eten is dan eventueel nog te verantwoorden, een door drie “jagers” aan flarden geschoten konijn lijkt me ook niet echt smakelijk meer. Hoe leg je dat trouwens aan uw kinderen uit als dat naast of zelfs IN uw tuin gebeurt en ze hysterisch binnenlopen? Is dat respect voor een levend wezen bijbrengen? We kunnen het ook nog even hebben over vergiftigde roofvogels, vossen, honden en katten ten goede van het revier....Sorry dochterje of zoontje, uw poes is door de jager vergiftigd omdat ze al eens een klein konijntje of vogeltje naar huis bracht waar hij het alleenrecht over bezit het al dan niet af te schieten. Geef toe, het merendeel van de gewapende bendes zijn er enkel op uit zoveel mogelijk naar alles wat beweegt te schieten. ]Kort samengevat, er is in Vlaanderen gewoon geen plaats meer om uw vrijheid van het jagen te beoefenen. Uw vrijheid als jager is, net zo als ieder ander zijn vrijheid, dusdanig beperkt dat ze slechts zover gaat tot je een ander zijn vrijheid beperkt door uw optreden. En vraag nu maar eens aan de andere “natuurgebruikers” of je HUN vrijheid niet beperkt.....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be