Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet aan Halloween paal en perk worden gesteld?
Ja. 19 46,34%
Neen. 22 53,66%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2003, 22:40   #61
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
... maar wat later zijn andere Gallische stammen op hun gebied gaan wonen.
Correctie: het ging hier om Germaanse stammen. Even opmerken trouwens dat Caesar schrijft dat een aantal stammen van die meest noordelijke volkeren van Germaanse oorsprong waren (we hebben het dan over die stammen die daar woonden op het ogenblik van de Romeinse invallen).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 13:19   #62
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
... maar wat later zijn andere Gallische stammen op hun gebied gaan wonen.
Correctie: het ging hier om Germaanse stammen. Even opmerken trouwens dat Caesar schrijft dat een aantal stammen van die meest noordelijke volkeren van Germaanse oorsprong waren (we hebben het dan over die stammen die daar woonden op het ogenblik van de Romeinse invallen).
Nee, de Germanen kwamen pas veel later, maar inderdaad bij de Eburonen, de meest noordelijke stam van betekenis, waren er Germanen maar die hebben zich vermengd met de inheemse Kelten. Je verward de volksverhuizingen bij de val van het Romeinse rijk met deze kleinschalige groepjes Germanen.

Vlaamse groeten

Erwin

PS: geen zin om op de lijst van N-VA te staan, er is nog behoorlijk wat plaats en wij zijn het enige alternatief voor het VNV van weirdo Eichmann en het (s)linkse VIA.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 13:28   #63
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, de Germanen kwamen pas veel later, maar inderdaad bij de Eburonen, de meest noordelijke stam van betekenis, waren er Germanen maar die hebben zich vermengd met de inheemse Kelten. Je verward de volksverhuizingen bij de val van het Romeinse rijk met deze kleinschalige groepjes Germanen.

Vlaamse groeten

Erwin

PS: geen zin om op de lijst van N-VA te staan, er is nog behoorlijk wat plaats en wij zijn het enige alternatief voor het VNV van weirdo Eichmann en het (s)linkse VIA.
Slinks? Komkom, in what way? Als het gewoon was om een woordspeling te maken vind ik het goedkope propaganda. You can do better than that.
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 19:50   #64
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:

Vlaamse groeten

Erwin

Slinks? Komkom, in what way? Als het gewoon was om een woordspeling te maken vind ik het goedkope propaganda. You can do better than that.
Nuanceringen, mijn beste, nuanceringen,...
Oud 9 december 2003, 19:52   #65
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, ik verwar dat helemaal niet. Caesar zelf beschrijft hoe niet alle Belgae van Keltische oorsprong waren, maar dat een aantal stammen Germaanse wortels hadden. Naar taal en een aantal gebruiken waren ze echter in het Keltendom opgegaan.

De stammen die in de plaats van de Eburonen kwamen, waren weldegelijk Germanen en geen Kelten noch "verkeltischste" Germanen.
Oud 9 december 2003, 19:56   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt. Ik ben lid van het Vlaams Blok, sta achter mijn partij. En alhoewel ik de N-VA respecteer, vind ik ze toch maar een flauwe afstraling van wat een echte Vlaamsnationalistische partij zou moeten zijn.
Oud 9 december 2003, 20:03   #67
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Een echte Vlaams-nationalistische partij komt op voor de Vlaamse zaak en acht die hoger dan extreem-rechtspopulisme. Daarom is de N-VA het enige democratisch en radicaal Vlaams alternatief!

Vlaamse groeten

Erwin
Oud 9 december 2003, 20:24   #68
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Neen, ik verwar dat helemaal niet. Caesar zelf beschrijft hoe niet alle Belgae van Keltische oorsprong waren, maar dat een aantal stammen Germaanse wortels hadden. Naar taal en een aantal gebruiken waren ze echter in het Keltendom opgegaan.

De stammen die in de plaats van de Eburonen kwamen, waren weldegelijk Germanen en geen Kelten noch "verkeltischste" Germanen.
Misschien het duidelijkste voorbeeld van ASSIMILATIE?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2003, 21:21   #69
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Naar taal en een aantal gebruiken waren ze echter in het Keltendom opgegaan.
Inderdaad, daarom is Samhain (of Halloween) een inheems gebruik want zelfs als de Germanen onze voorouders waren, ze vierden het zelf .

Vlaamse groeten

Erwin
Oud 9 december 2003, 22:17   #70
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een echte Vlaams-nationalistische partij komt op voor de Vlaamse zaak en acht die hoger dan extreem-rechtspopulisme. Daarom is de N-VA het enige democratisch en radicaal Vlaams alternatief!
Jammer. Zolang N-VA Vlaamsgezinden blijft onderverdelen in "goeden" en "slechten" (of toch "mindergoeden") zal mijn sympathie er zeker niet naar uitgaan.

Sedert mijn jeugd volbloed democraat, al vele tientallen jaren overtuigd Vlaamsgezind, en al vele jaren Vlaams Blokker. Dat ben ik en dat blijf ik ook. Wars van alle prietpraat.

En voor de rest hoop ik dat N-VA eindelijk eens de Vlaamse belangen vooropstelt i.p.v. te vallen in de put die de bestaande machtspartijen hebben gegraven.
Oud 9 december 2003, 22:19   #71
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom is Samhain (of Halloween) een inheems gebruik want zelfs als de Germanen onze voorouders waren, ze vierden het zelf .
Sorry. U heeft het nogmaals verkeerd voor. Ik raad u aan het boek te lezen over de vorming van de taalgrens dat vele jaren geleden bij het Davidsfonds verscheen. Daar staat een heel hoofdstad dat gewijd is aan de toestand in onze gewesten aan de vooravond van de Germaanse inwijking. Daaraan staat duidelijk te lezen dat het huidige Vlaanderen nagenoeg ontvolkt was.

Met de eerder hier gevestigde Germaanse en Keltische stammen of andere Gallo-Romeinen hebben we dus maar weinig meegekregen.

U hoeft het van mij niet aan te nemen: haal het boek uit de bibliotheek en lees. Hopelijk wordt u dan wijzer.
Oud 9 december 2003, 22:33   #72
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
Citaat:
Sorry. U heeft het nogmaals verkeerd voor. Ik raad u aan het boek te lezen over de vorming van de taalgrens dat vele jaren geleden bij het Davidsfonds verscheen. Daar staat een heel hoofdstad dat gewijd is aan de toestand in onze gewesten aan de vooravond van de Germaanse inwijking. Daaraan staat duidelijk te lezen dat het huidige Vlaanderen nagenoeg ontvolkt was.

Met de eerder hier gevestigde Germaanse en Keltische stammen of andere Gallo-Romeinen hebben we dus maar weinig meegekregen.

U hoeft het van mij niet aan te nemen: haal het boek uit de bibliotheek en lees. Hopelijk wordt u dan wijzer.
Bedankt maar ik hou het toch liever bij DBG. Caesar was er ten slotte bij en met alle respect maar bij het Davidsfonds zij ze nu ook weer niet zóoo oud.
Daaaruit leren we ze zoals u al eerder aanhaalde dat de Germanen zich aanpasten aan de Keltische cultuur en dus ook Samhain vierden. Het huidige Vlaanderen werd bevolkt door die Germanen en door de Eburonen en Morinen. Daarna kwamen de Germanen, gevlucht voor de Hunnen en vermengden zich met de Kelten en hun al eerder in Vlaanderen wonende volksgenoten.

Vlaamse groeten

Erwin
Oud 9 december 2003, 22:35   #73
Groot Bakkes
Minister

Standaard

Citaat:
En voor de rest hoop ik dat N-VA eindelijk eens de Vlaamse belangen vooropstelt i.p.v. te vallen in de put die de bestaande machtspartijen hebben gegraven.

Het Vlaams Blok is toch ook voor de kiesdrempel?

Vlaamse groeten

Erwin
Oud 9 december 2003, 22:42   #74
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Bedankt maar ik hou het toch liever bij DBG. Caesar was er ten slotte bij en met alle respect maar bij het Davidsfonds zij ze nu ook weer niet zóoo oud.
Daaaruit leren we ze zoals u al eerder aanhaalde dat de Germanen zich aanpasten aan de Keltische cultuur en dus ook Samhain vierden. Het huidige Vlaanderen werd bevolkt door die Germanen en door de Eburonen en Morinen. Daarna kwamen de Germanen, gevlucht voor de Hunnen en vermengden zich met de Kelten en hun al eerder in Vlaanderen wonende volksgenoten.

Vlaamse groeten

Erwin
Is de huidige Vlaamse bevolking niet meer een smeltkroes? Er zijn daarna nog meer inwijkelingen gekomen. Hoeveel weet ik niet, maar ik denk wel veel. Immigranten uit Wallonië bijvoorbeeld. Of misschien Frankrijk en Nederland. Neem nu (om een paar politici als voorbeeld te geven) Bert Anciaux en Geert Bourgeois. Dat zijn geen Vlaamse familienamen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2003, 09:23   #75
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het Vlaams Blok is toch ook voor de kiesdrempel?
Ja?

Het Vlaams Blok is voor grotere kieskringen...
Oud 10 december 2003, 09:24   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De ontvolking van wat nu Vlaanderen is, is wel lang na DBG. Waarom u die hier komt bijsleuren is me zeker niet duidelijk.
Oud 10 december 2003, 09:26   #77
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daaaruit leren we ze zoals u al eerder aanhaalde dat de Germanen zich aanpasten aan de Keltische cultuur en dus ook Samhain vierden.
Caesar schrijft nergens iets over het feest van Samhain. We hebben trouwens nauwelijks informatie over de Keltische gebruiken en hun godsdienst. Wat we wel weten is dan via de Ierse Kelten, maar of hun gebruiken in die vorm en in die betekenis gebruikelijk waren weet niemand.
Oud 10 december 2003, 09:29   #78
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarna kwamen de Germanen, gevlucht voor de Hunnen en vermengden zich met de Kelten en hun al eerder in Vlaanderen wonende volksgenoten.
Een bron die u van uw eigen illusies kan bevrijden:

D. Lamarcq, De taalgrens : van de oude tot de nieuwe Belgen, Historische reeks nr. 29, Davidsfonds Leuven, 1998, ISBN 90-6152-960-3
Oud 10 december 2003, 09:31   #79
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Is de huidige Vlaamse bevolking niet meer een smeltkroes? Er zijn daarna nog meer inwijkelingen gekomen. Hoeveel weet ik niet, maar ik denk wel veel. Immigranten uit Wallonië bijvoorbeeld. Of misschien Frankrijk en Nederland. Neem nu (om een paar politici als voorbeeld te geven) Bert Anciaux en Geert Bourgeois. Dat zijn geen Vlaamse familienamen.
Natuurlijk.

Maar dat sluit niet uit dat de kern van het erfelijk materiaal van het Vlaams volk (om het maar zo even uit te drukken) komt uit de Franken, Saksen en Friezen. Vlamingen en Nederlanders hebben in dat opzicht dezelfde oorsprong. Volkskundig zijn Vlamingen gewoon Nederlanders trouwens.
Oud 10 december 2003, 10:10   #80
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volkskundig zijn Vlamingen gewoon Nederlanders trouwens.
is het niet eerder andersom? Zijn de meeste nederlanders geen weggevluchte Vlamingen?
Het huidige Nederland was toch nogal nattig nietwaar? en dun bevolkt meen ik?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be