Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 november 2006, 12:00   #61
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Is de NMBS nog niet geprivatiseerd (EU-opdracht)? Zo ja, wat "regering" dan?

Ik denk dat jij als werknemer weinig aantrekkelijk bent voor een bedrijf.
nee de nmbs is vooralsnog nog niet geprivatiseerd al is deze euh zogezegd 'linkse' regering daar wel mee bezig.

Dat ik als werknemer weinig aantrekkelijk ben voor het grootkapitaal geloof ik best. Ik ben dan ook een democraat, geen kapitalist.
Oud 12 november 2006, 14:01   #62
Kpax
Lokaal Raadslid

Kpax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
de 38h week is van toepassing op het volledige personeel van de NMBS. Voor rollende diensten wordt die berekend a rato een gemiddelde over drie maand( het is dus perfect mogelijk dat je de ene week 63 h werkt en de andere(niet noodzakelijk de volgende) 30H )zolang over drie maand je een gemiddelde hebt van 38h/week
Hoeveel van die uren ben je dan ook effectief "productief" aan het werk? Het lijkt me dat de inzet van personeel mischien toch wel wat efficiënter kan (lange stilstanden aan de eindpunten vermijden bijvoorbeeld).

Citaat:
Het percentage bedienden /trein is in België 2,9; in Nederland 2,1;in Duitsland 2,2. Hierin is wel de volledige administratie verwerkt, die in België fenomenaal is t.o.v. de buurlanden. Reden
De NMBS heeft dus vooral verkeerd personeel. Jammer dat de vakbonden blijven vasthouden aan cijfertjes.

Citaat:
persoonlijk sta ik voor het ogenblik 58 verlofdagen en 114 compensatiedagen achter (compensatie = werken in week end )
Zou het geen oplossing zijn om het personeel toe te laten compensatiedagen uitbetaalt te krijgen (geheel vrijwillig, wel te verstaan). Zo doet mijn werkgever dat ook.
"The most fundamental fact about the ideas of the political left is that they do not work. Therefore we should not be surprised to find the left concentrated in institutions where ideas do not have to work in order to survive."
-- Thomas Sowell
Kpax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 15:43   #63
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
nee de nmbs is vooralsnog nog niet geprivatiseerd al is deze euh zogezegd 'linkse' regering daar wel mee bezig.

Dat ik als werknemer weinig aantrekkelijk ben voor het grootkapitaal geloof ik best. Ik ben dan ook een democraat, geen kapitalist.
Voor een werknemer en diens aantrekkelijkheid vind ik het belangrijkst met welke inzet hij werkt; ooit al eens over nagedacht?

Artist Tom Manders / "Dorus", 50-er jaren:

(werken ... ) "Laat ik het niet merken!"
Oud 12 november 2006, 15:49   #64
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kpax Bekijk bericht
.....

......

Zou het geen oplossing zijn om het personeel toe te laten compensatiedagen uitbetaalt te krijgen (geheel vrijwillig, wel te verstaan). Zo doet mijn werkgever dat ook.
In Nederland was toen ik nog werkte er wel minstens zo'n deel-mogelijkheid, maar voor mij nooit interessant door de zware extra belastingheffing daarop.

Beter: een zeer soepele maar naar ik opving momenteel aangevochten manier om (de geldswaarde van) overtollige vrije dagen weg te schrijven naar een bijzondere en winst-delende spaarregeling voor beter/vroeger pensioen.
Oud 12 november 2006, 18:04   #65
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland was toen ik nog werkte er wel minstens zo'n deel-mogelijkheid, maar voor mij nooit interessant door de zware extra belastingheffing daarop.

Beter: een zeer soepele maar naar ik opving momenteel aangevochten manier om (de geldswaarde van) overtollige vrije dagen weg te schrijven naar een bijzondere en winst-delende spaarregeling voor beter/vroeger pensioen.
Betaald men in Nederland meer op overuren????????????? Of betaald men zijn belastingen op de verdiensten van het ganse jaar. (dus verdiende loon)?????
Als ik dat zo hoor beweert U dat u meer belastingen betaald over de overuren dan over de normale uren. Dit is een onwaarheid. U zal meer belast worden de maand dat U overuren presteerd. Maar U zal gewoon gelijk betalen zoals een andere mens die met normale uren hetzelfde heeft verdient als U . Dus u betaald NIET meer belastingen omdat het overuren zijn. Neen, alleen omdat U meer verdient heeft!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 21:35   #66
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
Betaald men in Nederland meer op overuren????????????? Of betaald men zijn belastingen op de verdiensten van het ganse jaar. (dus verdiende loon)?????
Als ik dat zo hoor beweert U dat u meer belastingen betaald over de overuren dan over de normale uren. Dit is een onwaarheid. U zal meer belast worden de maand dat U overuren presteerd. Maar U zal gewoon gelijk betalen zoals een andere mens die met normale uren hetzelfde heeft verdient als U . Dus u betaald NIET meer belastingen omdat het overuren zijn. Neen, alleen omdat U meer verdient heeft!
Ik werd ruim 5 jaar geleden gepensioneerd. In de tijd daaraan voorafgaand werd het mij snel duidelijk dat het "netto" zéér onvoordelig was om overuren / overtollige vrijaf-dagen te laten uitbetalen.

Misschien is er intussen iets in veranderd / verzacht en/of zijn/waren de regels/berekeningen in België niet eender als die in Nederland, maar JA, van uitbetaalde bijzondere uren/dagen bleef netto belangrijk minder over.

Evengoed, ik mopper niet, want de vrije tijd waar ik in mijn drukke banen toch geen tijd voor had, kon ik vooral de laatste 10-15 jaar goed kwijt in een pensioen-ondersteunend spaarplan, hard nodig wegens 3 uitgesproken dief-achtige "pensioenbreuken" die ik had opgelopen dankzij mijn veelgepropageerde "flexibiliteit" in het wisselen van beroep/locatie (detailhandel, grootmetaal, kleinmetaal, chemie; 12 banen in 8 bedrijven in 3 waarvan 2x in dienst getreden; nooit 1 dag zonder werk, wel verscheidene vacanties laten schieten om tijdig elders te kunnen (her)starten). Gebied(en): Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Zuid-Limburg (waar ik sinds november 1980 ben blijven wonen).

Moed houden, trouwens, want na maximum-betaler voor de schoolkosten van 6 kinderen, AOW, ziektekosten-verzekering en �*ltijd net buiten termen vallen voor subsidie bij woningverbetering, word ik binnenkort als alles "goed gaat" slachtoffer van Wouter Bos' jacht op bejaarden die iets vrijwillig hebben gespaard boven de AOW.
"Een kip DIENT ervoor om te worden gegeten".

Ooit kreeg ik, omstreeks 1972, een "voordeeltje" voor elkaar (waar mijn werkgever met loden schoenen in toestemde): een loonsverlaging van 5 gulden bruto, waardoor ik "terugviel" op Ziekenfonds inplaats van de - toen slechtere - zeer dure particuliere verzekering; netto "winst" voor mij(n gezin) meer dan 1000 guldens per jaar. Ik begreep dat mijn baas niet echt blij was: de dure verzekering was daar "rekening man", terwijl voor het Ziekenfonds de werkgever 50% bijbetaalde.
Ter vergelijking: 1000 netto guldens golden in die tijd als een niet onaardig maandsalaris.

Tja, randgeval, hardheidsclausules enzo ... geen tijd voor, mijn "40-urige" werkweek duurde evengoed in alle banen meer dan 60 uren. Doe-wel-en-zie-niet-om.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 12 november 2006 om 21:38.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 22:20   #67
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Hoeveel van die uren ben je dan ook effectief "productief" aan het werk? Het lijkt me dat de inzet van personeel mischien toch wel wat efficiënter kan (lange stilstanden aan de eindpunten vermijden bijvoorbeeld).
ik neem er lukraak een dienst uit : dienst 42 sint niklaas : begin Sint Niklaas 9:45 aflos 10:00 vertrek 10:14 naar mechelen aankomst 10:46 koppelen 10:50 aflos/ontkoppelen 10:55 vertrek antwerpen caal 10:01 aankomst 10:27 vertrek naar mechelen 10:33 aankomst 10:49 koppelen 10:50 vertrek 10:59 leuven aankomst leuven 11:24 vertrek leuven 11:36 aankomst mechelen 11:54 vertrek naar sint niklaas 12:07 aankomst sint niklaas 12:46 en het spelletje begint terug. In de vijftien minuten bij de start dien je alle gewijzigde reglementering, speciale berichten( werken speciale situatie en aanpassingen) door te nemen. Telkenmale je een andere richting uitrijd moet je
-de veiligheidsproeven doen
-via GSM een gecodeerd bericht sturen naar de mainfraim ALASCA
-alle boorddocumenten invullen (volgfiche, logboek ed)
Citaat:
De NMBS heeft dus vooral verkeerd personeel. Jammer dat de vakbonden blijven vasthouden aan cijfertjes.
bij de NMBS zijn de erkende vakbonden = directie. Zie de structuur van de vakbonden na en dan de structuur van de NMBS. Veel eeneiïge tweelingen

Citaat:
De werkdruk bij het rollend personeel is zo hoog dat je met uitbetalingen nog meer problemen gaat krijgen. Een van de hoofdredenen dat personeel in die branche direct de dienst verlaat
Oud 12 november 2006, 22:22   #68
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het ziekteverzuim bij de spoorwegen is laag. Het feit dat je 95 % kans hebt dat de controlearts langskomt, nog voor je huisarts is geweest, is daar een belangrijke reden voor. Anderzijds, als je niet kan werken, hoef je ook niet te gaan.
Ik hoor ook van collega's (ben nog maar een paar maand aan de slag bij de spoorwegen), dat je inderdaad een hele tijd kan wachten om vrijaf te krijgen, of je compensatiedagen te kunnen opnemen. Vandaar ook de massale aanwervingen.
In de Frankrijkstraat (hoofdzetel) werkt inderdaad heel veel volk. Mensen, die het ongetwijfeld allemaal heel druk hebben, maar ik twijfel eraan, of er niet wat schort aan sommige procedures. Maar ik ben onvoldoende op de hoogte hoe je daar wat aan kan doen.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 23:31   #69
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Wie de handel en wandel bij de nmbs een beetje volgt, moet het toch al opgevallen zijn.
Ieder jaar wordt er in november een stakingsaanzegging gedaan door de vakbond.
Waarom???
Volgens mij per een finaciële transactie. Een deel van het geld dat men van de leden onvangt moet ergens op een bepaalde manier boekhoudkundig verwerkt worden.
Aan stakers bijvoorbeeld, wat als in het lopende jaar er geen staking, of te weinig stakingsgeld uitbetaald 'kan' worden.

Ik vind het in ierder geval heel raar, novermber is "de" maand dat de vakbonden hun jaarlijkse weerkerende staking aankondigen.

Nu wat die 'inkorten' van lange stilstanden betreft.

In principe zou men dat kunnen doen, maar de praktijk wijst uit dat dat nog nefaster werkt, als er iets 'mis' loopt.
Je moet weten dat de treinen rijden volgens een terugkerend radarsysteem.

Trein x rijdt van punt A naar B en omgekeerd, volgens een vast uurschema.
Als de stilstanden aan de eindpunten beperkt worden tot een strikt minimum mag er niets verkeerd lopen, anders kan men een 'vertraging' er niet uitwerken.

Een voorbeeldje:
een trein loopt 10 min vertraging op.
Als hij bij zen eindpunt, maar juist genoeg tijd heeft om te 'keren', heeft hij bij vertrek terug 10 min, enzo blijft hij heel de dag met een vertraging rijden.

Als de trein echter bij zen eindpunt, een voorziene stilstand heeft van 15 min.
Dan veegt men die 10 min. vertraging weg bij verterk.

Wat die enorme achterstand van verlof betreft, dat is natuurlijk een gebrek aan personeel.
Het personeel kan dan wel 38 uur werken, de treinen rijden 24 op 24 uur. of 168 uur per week.
'Goederen' en reizigerstreinen tesamen hé.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 23:47   #70
groentje
Minister-President

Standaard

En die keertijd is op een aantal plaatsen nu al heel erg krap, zelfs wanneer je wel op tijd aankomt.
Nog een extra reden, is natuurlijk, dat rijdend personeel (bestuurders en begeleiders) niet alleen voordehandliggende taken hebben, en dat er bijvoorbeeld geen pauze is voorzien om je lunch op te eten. Dingen die dus noodgedwongen tijdens de dienst moeten gebeuren, of pas na de dienst, vaak 7, 8 of 9 uur later. Die keertijden worden dan gebruikt om wat papierwerk te doen, enkele mankementjes te verhelpen, of te melden, materiaal in orde te maken, en ook om wat te eten.
Oud 12 november 2006, 23:51   #71
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
rookie: .... bij de NMBS zijn de erkende vakbonden = directie. Zie de structuur van de vakbonden na en dan de structuur van de NMBS. Veel eeneiïge tweelingen ....
Goeiegenade.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2006, 23:58   #72
groentje
Minister-President

Standaard

De vakbonden zijn al een aantal jaar uit de raad van bestuur verdwenen, hoor. En dat een vakbond zich aanpast aan de structuur van een bedrijf, lijkt me ook normaal.
Een van de 15% spoormannen die niet bij een van de 2 erkende vakorganisaties is...
Oud 13 november 2006, 13:03   #73
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een werknemer en diens aantrekkelijkheid vind ik het belangrijkst met welke inzet hij werkt; ooit al eens over nagedacht?
tuurlijk. Werken als een ezel voor weinig geld, daar komt het op neer. Generatiepacten, competitiviteitspakten, flexibiliteit, allemaal komt het neer op een inleveren van de werknemers voor de winstzucht van de kapitalisten.
Iemand die meer democratisch is ingesteld en die liberale dogmas wil doorprikken gaat lijnrecht in tegen de winstbelangen van het grootkapitaal en dat komt inderdaad neer op meer loon voor de werknemers.

Kapitalisme dult geen democratie, dus ook geen democraten. Als volbloed democraat zal ik dus verplicht zijn voor een of andere ngo of de overheid te gaan werken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be