![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() volgens mij komt hier de vrije wapendracht dan om de deur kijken
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waar ik zeer liberaal in ben. Wapens voor het werkvolk!
![]() ![]() Laatst gewijzigd door Pelgrim : 5 december 2006 om 15:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben tegen een far west. In de USA ziet men alleen maar een hogere ratio van geweerschotdoden.
Ik ben wel voor wapens onder collectieve controle (desnoods van lokale comités) die de wapens 'achter slot en grendel' houden tot de witte legers komen aanmarcheren om iedereen van die plaats een AK 47 in zijn pollen te duwen (of iets in die aard). |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
|
![]() Citaat:
![]() Soit, de wet van de dalende consumptiequote zegt dat naarmate het inkomen stijgt, de verhouding consumptie/inkomen zal dalen. Of nog anders; de consumptie stijgt minder snel dan het inkomen. Of nog anders: als iemand dubbel zoveel verdient zal hij doorgaans niét dubbel zoveel consumeren. De aandeelhouders met hun villa's enz. consumeren veel minder, in verhouding tot hun inkomen, dan de gemiddelde loontrekkende. Of nog anders gesteld: naarmate iemand meer verdient, zal hij doorgaans verhoudingsgewijs meer sparen (en dus meer investeren) zodat lombas' opmerkingen terecht waren.
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
|
![]() W�*t? Vrije wapendracht? Maar dan kan iedereen zomaar zijn eigen liberale baronie opstarten en anderen onderdrukken! Zijt gij zot geworden misschien?! Gij verrader van de revolutie!
![]() |
![]() |
#66 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat gebeurt blijkbaar al honderdvijftig jaar, zou een mens beginnen denken.
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
|
![]() Citaat:
Dat is een logisch gevolg van die "wet van de dalende consumptiequote". Als Aldi de prijs van brood verlaagt van 1,5 euro naar 1 euro, dan kan het arme gezin nu voor hetzelfde geld, meer broden kopen en als ze wil nog geld overhouden. Dat geld dat ze overhouden, kunnen ze later bv. besteden aan andere producten die door Aldi goedkoper gemaakt zijn, zoals PC's, DVD-spelers... Het spreekt voor zich dat dit effect veel groter is bij een arm gezin dan bij een rijk gezin - die zullen een prijsdaling niet eens opmerken.
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is ook empirisch merkbaar. Mensen hebben een televisie, vijftig jaar geleden was dat enkel voor de rijkeren. Idem voor auto's, badkamers binnenhuis, vakantie naar het buitenland, gevariëerd eten, &c.
Laatst gewijzigd door lombas : 5 december 2006 om 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
|
![]() En, uiteraard, de klassieker:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je ziet meteen Verhofstadt's gunstige impact als minister in de jaren tachtig.
![]() |
![]() |
#73 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() en statistiekjes zeggen niks, zeker niet als ze uitgaan van de 'gemiddelden'. Een superrijke kan het 'gemiddelde' ferm naar boven halen en het allemaal zo rooskleuriger maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
|
![]() Een tijdje geleden stond je hier nog vurig "de empirie" te verdedigen, maar dan blijken de statistieken even tegen te slaan en hup, weg empirie?
![]() |
![]() |
#76 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | ||||
|
![]() Citaat:
Als je over zinloze statistieken wil spreken, die armoedegrens is één van de meest zinloze. Citaat:
- meer kaas kopen: als ik nog steeds 150 euro uitgeef kan ik nu dubbel zoveel kaas kopen; of - meer andere dingen kopen: als ik nog steeds evenveel kaas koop hou ik immers 75 euro over die ik aan andere dingen kan uitgeven; of - een combinatie van beiden, d.w.z. iets meer kaas kopen, iets meer andere dingen kopen. Vervang kaas door eender welk product. Als de prijs van een product daalt, kunnen consumenten meer van dat product kopen of meer van een ander product kopen - meestal een mix van de twee effecten. PC's zijn alom tegenwoordig in de samenleving, en zeker niet alleen bij de tweeverdieners. Als ik me niet vergis ben jij bijvoorbeeld geen tweeverdiener? Citaat:
Citaat:
Feit is dat in een markteconomie er een voortdurende tendens is tot lagere kosten, en lagere prijzen. Dit is het meest duidelijk bij de 'nieuwe' producten (PC's, GSM's, mp3-spelers); vooral omdat die nieuwe producten minder aan regels gebonden zijn, in tegenstelling tot, wel, alle andere producten. 't Is niet omdat prijzen stijgen dat dat het gevolg is van 'de vrije markt'. Aangezien de overheid de helft van de welvaart opvordert, denk ik dat we met evenveel rede de overheid zouden mogen beschuldigen. Meer zelfs; inflatie wordt veroorzaakt door het uitbreiden van de geldhoeveelheid en prijzen stijgen altijd eerder dan lonen; dus ja, de gewone mensen worden afgezet middels inflatie, dat zal ik niet ontkennen. Het herinvoeren van een goudstandaard is dan ook één van de eisen van de libertariërs.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Burger
|
![]() Ik vermoed in grote lijnen (uit persoonlijke ervaring):
de levensmiddelen verhogen in prijs de "consumptiemaatschappijgoederen" (nee, dat is geen officiele titel maar ik denk wel dat het duidelijk maakt wat ik bedoel) verlagen |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
|
![]() Nogmaals; het is ten zeerste de vraag of dat te wijten is aan de vrije markt.
![]() |
![]() |
#80 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|