![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#62 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het blijft een interessant boek (ik heb het ondertussen gelezen). Maar ik vind "The great depression" beter.
![]() |
![]() |
#63 |
Europees Commissaris
|
![]() Uit het boek van Rothbard:
David Hume stelde ooit hetvolgende voor: stel dat iedereen plots dubbel zoveel geld heeft. Is er dan iemand rijker geworden? Neen. Want de prijzen worden door vraag en aanbod bepaald. Wat nu als veel mensen meer geld krijgen, zonder ervoor te werken, en zonder dat anderen het weten? Dan volgt eerst een boom. Vanalles wordt gekocht. Maar dan volgt depressie en inflatie. Het geld wordt minder waard. Want er staat tegen 1 briefje minder tegenover. Het omgekeerde is de basis van een marktbepaalde rente. Van mijn part wordt er elk jaar een vaste hoeveelheid geld bijgedrukt. Maar iedereen weet hoeveel geld er extra in omloop komt, en de markt kan er dus op anticiperen. Als de Amerikaanse economie maar lijkt te groeien zonder grens, zoals ten tijde van Clinton, maar blijkt dat één van de grote redenen ten zijn dat de FED blijvend bankbriefjes bleef drukken (want daar komt een té lage rente op neer), dan stort het systeem na een tijd in elkaar, en verliest de dollar waarde. Tov van bvb de euro en de yen, maar ook bvb tov goud. Goud dat trouwens nu meer dan 400$ waard is. Tov 35$ tijdens de goudstandaard. Heeft het goud zijn geloofwaardigheid verloren? Een munt draait toch rond vertrouwen zoals je zelf zei?
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. OK 3. Goud en zilver hebben een veel langere geschiedenis dan gedrukte bankbriefjes. Psychologisch gezien een voordeel, dat maar moeilijk door papier kan geëvenaard worden. Ik denk dat het volkomen normaal is dat er meer vertrouwen van uitstraalt. Zuiver economisch gezien is goud veel minder waard. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik ben zelf geen goud-fan, zoals hoger al gezegd.
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zijn de mogelijke nadelen van een goudstandaard ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind het monetaire beleid van de europese centrale bank zeer goed. De ECB is een onafhankelijke centrale bank, dit wil zeggen dat de politiek geen invloed heeft in het rentebeleid. De enige opdracht van de ECB bestaat erin om de inflatie te beperken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De nadelige effecten van inflatie a priori bestrijden kan volgens mij enkel door een bank die elk jaar een vast aantal biljetten drukt. Ik schrijf de nadelige effecten omdat ik geloof dat een inflatie die ontstaat door een vrije markt met een gelijke geldtoevoer zeker niet tegengehouden moet worden (groot zal het trouwens nooit worden).
![]() |
![]() |
#70 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Geert Noels in Trends :
'De vakbonden zijn een van de grote pleitbezorgers van een lagere rente. Ongetwijfeld vanuit het nobele oogpunt om de groei en daarmee de tewerkstelling te stimuleren. Ik vrees echter dat een lagere rente in het huidige hefboomkapitalisme niet tot verantwoorde investeringsbeslissingen zal leiden, maar tot nog meer overcapaciteit en een vervanging van arbeid door kapitaal. Een nog lagere rente lijkt me dus alleszins geen prioriteit voor een duurzaam herstel van de arbeidsmarkten in de VS en Europa' Of hoe de politieke wereld en zelfs de vakbonden zich steeds weer willen bemoeien met de rentepolitiek van de ECB. Zoals econoom Noels het uitlegt zou een verlaging van de rente leiden tot overinvestering, mét verlies van arbeidsplaatsen, en versterkt worden door 'het huidige hefboomkapitalisme'. Lijkt een fluitje van een cent om dit te begrijpen ![]() ![]() |
![]() |
![]() |