Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Kan de klimaatwissel nog geweerd worden?
Kan nog geweerd worden 12 17,91%
Kan n iet meer geweerd worden, alleen afgeremd 36 53,73%
Kan niet meer afgeremd worden 19 28,36%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2006, 00:00   #61
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Met de huidige technologische middelen kan het klimaat niet meer gered worden.
Als het nog kan gered worden is het juist dankzij
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 00:06   #62
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Ik hoop dat ik ooit de bron van wat ik nu ga beweren terugvind, zodat ik hier ook een link kan plaatsen :

<Als in elk van de woestijngebieden van deze planeet een gebied van ongeveer 400 vierkante kilometer (20 op 20 km dus) volgebouwd wordt met zonne-panelen, dan kan elektriciteit geproduceerd worden voor een totale wereldbevolking van ongeveer 10 miljard mensen.>

Onlangs kocht ik voor nog geen 10,- € een zaklampje met een dynamo : een minuutje aan een zwengeltje draaien en ik heb voor ongeveer 30 minuten licht.

Ik denk dat ik ondertussen voor 2 maanden licht heb.

Ik ga nu nog op zoek naar een scheerapparaat dat volgens het zelfde principe werkt.
Dan nog liever de ouderwetse knijpkat.
Oud 24 december 2006, 00:10   #63
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Een probleem, inderdaad, maar hetzelfde geldt voor andere energiecentrales.
Waarom bouwt men de energiecentrales niet op een en dezelfde plaats ?
Oud 24 december 2006, 00:13   #64
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar misschien vragen ze wel meer onderhoud, en/of zijn er meer andere kosten (ik denk bijvoorbeeld aan bewaking, afvalverwerking, ...) ?
Wat doet ge dan met vervoer van brandstoffen ?
Oud 24 december 2006, 00:19   #65
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Zou ik de alzo op te wekken electriciteit niet kunnen verkopen aan automobilisten?
Ge kunt ze wel op sleeptouw nemen.
Oud 24 december 2006, 00:25   #66
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Er is één geo-engineering systeem dat kan toegepast worden om zogenaamde Abrupt Climate Change (het worst case scenario) toch nog om te keren, zonder onze welvaart en ons energieverbruik fundamenteel te vernietigen. Het gaat om "Bio-Energy with Carbon Storage" (BECS).

http://biopact.com/2006/12/abrupt-cl...e-and-geo.html

Wat je doet is eenvoudig:
1. je stopt alle gebruik van fossiele brandstoffen in stationaire toepassingen onmiddellijk
2. je vervangt ze door biomassa (die je snel aanplant, doet er niet toe welke; bomen, gras, struikskes)
3. ge verbrandt die biomassa, zoals steenkool of gas in een centrale; de CO2 pompt ge in de grond (geosequestration)
4. het resultaat is een carbon-negatief energy systeem

Als dat op mondiale schaal wordt toegepast, kan de mensheid in principe terug naar pre-industriële CO2-niveaus in een paar tientallen jaren (heel vlug dus).

Je zuigt met andere woorden alle CO2 uit de lucht.

Dit is het enige geo-engineering systeem dat redelijk risicoloos, efficient en duurzaam is, én toelaat onze energiehuishouding op een redelijk peil te houden. Alle andere geo-engineering strategieën zijn veel te risicovol (zoals zwavel in de atmosfeer jagen of de oceanen bezaaien met ijzer). Het is ook doenbaar, in tegenstelling tot andere geo-engineering strategieën (zoals gigantische spiegelzwermen in de ruimte sturen om het zonlicht tegen te houden en de planeet te koelen; dat zou voor de biomassa op aarde verschrikkelijk zijn). Nog andere strategieën zouden tot sociale breakdown leiden en de economie ontwrichten omdat ze ons energiegebruik (de motor van de wereldeconomie) radicaal aan banden zouden leggen. BECS is een alternatief dat toch nog energie levert terwijl ge carbon-negatief bezig zijt.

Dus, het kan. De technologie is er (carbon capture and storage, en bio-energie), alleen moet de wil er zijn.

Laatst gewijzigd door C2C : 24 december 2006 om 00:27.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 00:31   #67
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Als dat op mondiale schaal wordt toegepast, kan de mensheid in principe terug naar pre-industriële CO2-niveaus in een paar tientallen jaren.
De Lodense smog dus.
Oud 24 december 2006, 00:32   #68
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Ziet ge wel dat mijn buur zijn houtkachel de lucht zuiver maakt.
Oud 24 december 2006, 00:33   #69
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
De Lodense smog dus.
In principe wel, maar ge kunt nen electriciteitskabel leggen. Ge zoudt de smog dus ver buiten de steden kunnen houden.

Al bij al is BECD mét smog veel minder catastrofaal en risicovol dan andere geo-engineering ideeën. Laat staan dan dangerous climate change zelf.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 14:22   #70
Zijne Heerlijkheid
Parlementslid

Zijne Heerlijkheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
de processen die we nu meemaken zijn blijkbaar niet zo heel natuurlijk...

toch vreemd hoe mensen blijven vasthouden aan het waanbeeld dat het broeikaseffect niet bestaat terwijl deze stelling enkel wordt bevestigd door studies die gemaakt zijn in opdracht van.... de olieindustrie.
Natuurlijk bestaat het broeikaseffect. Gelukkig maar, zoniet was de gemiddelde temperatuur op aarde -20°C.

Wat wel de vraag is, is of het warmer wordende klimaat veroorzaakt wordt door toename van het broeikaseffect en of die toename er is door menselijk toedoen.
Zijne Heerlijkheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 20:38   #71
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Pro memorie: Al Gore als voortzetter van de ‘global warming’-leugentraditie

"We have to offer up scary scenarios, make simplified dramatic state-ments, and make little mention of any doubts we may have (…) Each of us has to decide what the right balance is between being effective and being honest."
Stephen Schneider, Stanford University
(over de noodzaak van ‘global warming’-propaganda).
Discover magazine (10-1989)
Schneider publiceerde in 1971 een artikel in Science (vol.173, p.138-141) waarin werd gewaarschuwd voor een door de menselijke industriële activiteit op gang komende ijstijd. In de jaren ‘80 schakelde hij definitief over op ‘global warming’.

"No matter if the science is all phoney, there are collateral environmental benefits (...) climate change [provides] the greatest chance to bring about justice and equality in the world."
Christine Stewart, Canadese minister van Milieu
Calgary Herald 14-12-1998

Not only do journalists not have a responsibility to report what skeptical scientists have to say about global warming – they have a responsibility not to report what these scientists say”.
Ross Gelbspan
gewezen hoofdredacteur van de Boston Globe
toespraak aan het Institute for Policy Studies, juli 2000
http://www.whitehouse.gov/ceq/foia/index3/arms_761.pdf (zie p.6)
Ross Gelbspan is ook bekend omdat hij de orkaan Katrina (die New Orleans trof in 2005) in verband bracht met ‘global warming’, zonder dat hiervoor enig wetenschappelijk bewijs voorhanden was: "The hurricane that struck Louisiana was nicknamed Katrina by the National Weather Service. Its real name is global warming” (Boston Globe 30-08-06). In hetzelfde artikel schrijft de auteur merkwaardig genoeg ook de ongewoon heftige sneeuwval in Boston begin 2005 toe aan ‘global warming’: “At the beginning of 2005, a deadly ice storm knocked out power to thousands of people in New England and dropped a record-setting 42.2 inches of snow on Boston. The conventional name of the month was January. Its real name is global warming”. Misschien kan Gelbspan meteen ook het geringe aantal orkanen in 2006 aan ‘global warming’ toeschrijven.
http://www.boston.com/news/globe/edi...nas_real_name/

I believe it is appropriate to have an over-representation of factual presentations on how dangerous it is, as a predicate for opening up the audience to listen to what the solutions are”.
Al Gore
Grist Magazine 09-05-06
http://www.grist.org/news/maindish/2006/05/09/roberts/
Oud 24 december 2006, 20:50   #72
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Maar eigenlijk zou het best zijn dat de technologie oplossing brengt.
het is zelfs goed mogelijk dat technologie de oplossing biedt.

Maar dan alleen een oplossing voor de huidige post-industriele wereld. Het deel dat begint of bezig is met industrialiseren zal zich eerst moeten behelpen met grove industriele activiteiten met een laag technologisch- en servicegehalte. Wat wil zeggen dat zij de hoofdrolspelers gaan worden in de vervuilingsproblematiek en niet meer Europa, Japan, en VS.

Ik betwijfel dus dat er een globale oplossing uit de bus komt, terwijl het probleem zich globaal stelt. Spijtig genoeg, want op ecologisch vlak gaat dat een ramp worden waar ik (en natuurlijk ik niet alleen!) nu al voor waarschuw.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2006, 20:56   #73
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ik wilde stemmen op bestaat niet , maar het stond er niet bij .
Wat een gekul , amper 5% van de aarde bestaat uit kultuuroppervlakte .
De groene jongens beweren dat de regenwouden de longen van de aarde zijn .
Welnu , ik heb al studies gelezen dat de regenwouden gezien de massa's rottend afval op de grond meer co2 dan 02 opbrengen .
In een humo uit de jaren '80 die mijn oom nog had stond te lezen dat op basis van wetenschappelijke studies bewezen was dat heel Vlaanderen in 1993 op de kerk van Scherpenheuvel na onder water zou staan .
Welnu , laat die kliek op bedevaart gaan naar Scherpenheuvel .
Die regenwouden zijn een gigantische opslagplaats van CO2. ALs ge die gaat opfikken dan is het niet zozeer dat er te weinig zuurstofproductie zal zijn (zoals verkeerdelijk wordt begrepen met eht begrip "long") maar wel de enorme lozing van CO2 in de atmosfeer.
Die lozing zou vele grootteordes meer zijn dan de "rotting" van afval.
Levende biomassa op zichzelf is al een grote koolstof-opslag.
Oud 26 december 2006, 01:30   #74
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Ik begrijp niet hoe er ook maar één mens een antwoord kan aanklikken bij een poll als deze. Er is altijd klimaatwissel, sinds het begin der tijden. Je k�*n dat niet stopzetten. Waar gaat dit over? We kunnen toch het vermogen van de zon of de baanelementen van de aarde niet veranderen? Of denken de deelnemers dat de mens ook de ijstijden heeft veroorzaakt, of de hypsothermale periode een paar duizend jaar geleden (toen het aanzienlijk warmer was dan nu, met een relatief groene Sahara), of de kleine ijstijd een eeuw of drie geleden?
Oud 26 december 2006, 11:46   #75
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
http://forum.politics.be/images/icons/icon1.gif Kan de klimaatwissel nog geweerd worden?
Je hebt de believers en de non-believers.
Met de gegeven stand van zaken, in de climat-science, beschouw ik de
non-believers als geretardeerd, exentriek, of tangentieel.

Zelf zeg ik: niet meer te weren.
Omdat de politieke wil ontbreekt om internationaal snel en afdoend in te grijpen in de tijd dat we misschien nog over een kleine window of opportunity daartoe beschikken.
Welke klimaatwissel ?
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 11:52   #76
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Welke klimaatwissel ?
ironisch ofzo?
Oud 26 december 2006, 12:03   #77
Geertje

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
ironisch ofzo?
Toch niet. Ik ben nog niet echt overtuigd dat er een enorme klimaatswissel gaat komen. Lichte verschuivingen misschien wel, maar deze zijn in de loop van de geschiedenis al zoveel voorgekomen dat we ons er niet echt om hoeven zorgen te maken.
Oud 26 december 2006, 12:06   #78
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Toch niet. Ik ben nog niet echt overtuigd dat er een enorme klimaatswissel gaat komen. Lichte verschuivingen misschien wel, maar deze zijn in de loop van de geschiedenis al zoveel voorgekomen dat we ons er niet echt om hoeven zorgen te maken.
Volledig correct. De dag dat het klimaat op aarde niet meer wijzigt betekent dit gewoon dat de aarde een dode planeet is geworden. Onze groene vriendjes zijn alleen te kortzichtig om dat te beseffen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2006, 12:16   #79
Geertje

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Volledig correct. De dag dat het klimaat op aarde niet meer wijzigt betekent dit gewoon dat de aarde een dode planeet is geworden. Onze groene vriendjes zijn alleen te kortzichtig om dat te beseffen.

Hiernaast ben ik er wel mee eens dat men het ongeremd verbruiken van grondstoffen sterk moet afremmen en de vervuiling zoveel mogelijk moeten inperken.
Oud 26 december 2006, 12:17   #80
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
dus u ontkent de impact van CO2 op ons klimaat?
hoewel u gelijk heeft dat er in prehistorische termen sprake is van cycli:

is er vanaf de industriele revolutie wél een koppeling aan antropogene invloed. Dat dit op schaal van 10,000,000 jaar een peulenschil is lijkt me duidelijk, maar die schaal is niet relevant. Het is relevant of we binnen 150 jaar nog boven de zeespiegel liggen!

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be