Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2006, 23:25   #61
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Het statuut op zich. Enkel de 50 staten hebben een vertegenwoordiging in het congres, Wanshington DC niet. Die stad wordt dus bestuurd door een overheid waar het zelf geen inspraak in heeft.
Probeer dat eens te verkopen aan de Brusselaars...
Washington DC heeft echt wel Home Rule hoor, met een burgemeester en stadsbestuur verkozen door de inwoners. Wel is waar dat DC geen volwaardige deelstaat is maar een Federaal District. Het heeft bijgevolg geen echte vertegenwoordigers in het Congres (wel drie kiesmannen bij presidentsverkiezingen).
Het is wel zo dat Washington, DC natuurlijk voor veel van zijn financiering van de Federale overheid afhankelijk is. Indien het zou proberen het te rooien als een echte deelstaat zou het snel failliet zijn.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 23:28   #62
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Waarschijnlijk zouden ze inderdaad na goede informatie voor Vlaanderen kiezen.

Maar wie gaat hen die informatie verschaffen? De paarse media? Het belgische establishment?

Niet elke Brusselaar is even ingelligent om zich zomaar te kunnen informeren en zelf kritisch over de zaak na te denken.

En jammer genoeg is de propagandamolen van de belgische "elite", de Waalse PS baronnen en de monarchie zéér goed geolied.
Eenmaal Beglie uiteengevallen is of dreigt snel uiteen te vallen, zullen veel Brusselse politici daar zelf voor zorgen. De meeste van ze zijn geen kamikaze en kunnen goed hun centen tellen.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2006, 23:28   #63
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
De VS is een land en kan zich permitteren om zijn hoofdstad te onderhouden. De EU, daarentegen, is geen land. Waarom zoudenEU-ambtenaren zich bekommeren om een stad die van niemand is?
Een juiste inschatting.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 12:41   #64
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat dacht je ook van de geldstroom uit Vlaanderen richting Brussel?
Inderdaad!

Dus, aan mijn goede vriend Everytime:

Je hebt gelijk: Brussel heeft geen enkele band met Vlaanderen...

Behalve dan geografische, historische, sociaal-economische en financiële banden vanuit de transfers.

Oei. We lijken hier op een contradictie af te stevenen.
Hoe zou dat komen?
Misschien ligt Brussel dan toch in Vlaanderen!
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 12:56   #65
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Inderdaad!

Dus, aan mijn goede vriend Everytime:

Je hebt gelijk: Brussel heeft geen enkele band met Vlaanderen...

Behalve dan geografische, historische, sociaal-economische en financiële banden vanuit de transfers.

Oei. We lijken hier op een contradictie af te stevenen.
Hoe zou dat komen?
Misschien ligt Brussel dan toch in Vlaanderen!
Ik had het over de Franstalige Brusselaars zelf. Ik ken het Nederlands, dat kan u niet ontkennen, maar buiten voor mijn job, heb ik Nederlands helemaal niet nodig in mijn dagelijkse leven. Als ik niet op die forum kwam, zou ik veel van mijn Nederlands verliezen, daar ben ik zeker van.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 13:31   #66
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Het stond de bewuste avond op de teletekst van de RTBF (de satellietzender althans, da's de enige die ik hier kan ontvangen). Ik heb de resultaten echter ook op internet kunnen vinden. Eerst voor Wallonië:

Let op het tabelletje rechtsonder. Van de Walen kiest:
41% Brussel en Wallonië samen als onafhankelijk land
22% Wallonië aansluiten bij Frankrijk
21% Wallonië onafhankelijk in z'n eentje
16% Wallonië en Brussel aansluiten bij Frankrijk

Weer letten op het tabelletje onderin. Van de Brusselaars kiest:
49% onafhankelijkheid als Europees district
27% Brussel samen geregeerd door Vlaanderen en Wallonië
18% samengaan met Wallonië
6% samengaan met Vlaanderen
Dimitri, bedankt voor de info, maar :
1) is dat onder Franstaligen gedaan in Brussel of algemeen (er staat "vue par les francophones" bij)
2) "le plus probable" betekent "het meest waarschijnlijk", het is dus niet omdat mensen denken dat dat zal gebeuren dat ze dat ook willen?
Oud 31 december 2006, 13:32   #67
evilbu

Standaard

Citaat:
Bovendien...
Als de Brusselaars eens gaan bekijken wat dat DC-statuut écht inhoudt, zal geen enkel Brusselaar er nog willen van weten.

Dat DC-ding is gewoon een modeverschijnseltje. Ik heb nog geen enkel voordeel van dat systeem gezien. Noch voor Brussel, noch voor de rest van Vlaanderen, noch voor Europa.
Maar ja, wat betekent het eigenlijk?
Brusselaars kunnen kiezen tussen twee nationaliteiten en doen mee aan de verkiezingen van hun land waar ze bij horen?
Brusselaars mogen enkel stemmen voor Brussels Parlement en hebben geen politieke band meer met Vlaanderen of Wallonië?
Ik weet het niet?!
Oud 31 december 2006, 13:34   #68
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
1) is dat onder Franstaligen gedaan in Brussel of algemeen (er staat "vue par les francophones" bij)
2) "le plus probable" betekent "het meest waarschijnlijk", het is dus niet omdat mensen denken dat dat zal gebeuren dat ze dat ook willen?
Het is de logica zelf dat de Brusselaars zelf voor hun eigen toekomst in geval van splitsing van het land kiezen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 13:52   #69
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik denk onder Franstaligen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Citaat:
Nee, dat was me ook al opgevallen, maar ik denk dat hier de wens wel de vader van de gedachte is.

Het is in ieder geval opmerkelijk dat in Wallonië 57% denkt de band tussen Wallonië en Brussel op een of andere manier te kunnen behouden (ofwel als gezamenlijk onafhankelijk land ofwel binnen Frankrijk), terwijl in Brussel maar 18% gelooft in aansluiting bij Wallonië. 76% van de (Franstalige) Brusselaars kiest voor een zelfstandige status voor Brussel, als Europees district of onder co-bestuur van Vlaanderen en Wallonië (een beetje zoals Neutraal Moresnet op de grens van België en Duitsland tot WOI).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 14:05   #70
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
stel dat de droom van de Vlaams Nationalisten werkelijkheid word , krijgt Brussel dan in ruil zijn uitbreiding in het Noorden , Oosten en Westen ???
Beste Breda, weet je dat 40% van de vlaamse bedrijfsleiders kiest viir Vl onafh?
In ruil kan Bruddel vrij kiezen wat het wil. maar over Vlaams grondgebied wordt niet onderhandeld. Wel over finantieële hulp en samenwerking.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 14:07   #71
luc broes

Standaard

Citaat:
Brussel wordt deel van Vlaanderen. Op dat vlak geven wij geen halve milimeter toe.
Niet juist: Brussel kan kiezen.
Oud 31 december 2006, 14:32   #72
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ben je er nog steeds niet uit dat we niet eisen dat de Brusselse Franstaligen moeten 'vernederlandsen'?
Nee. Die man is volledig geïndoctrineerd door zijn fascistenpartij.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 14:40   #73
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik had het over de Franstalige Brusselaars zelf. Ik ken het Nederlands, dat kan u niet ontkennen, maar buiten voor mijn job, heb ik Nederlands helemaal niet nodig in mijn dagelijkse leven. Als ik niet op die forum kwam, zou ik veel van mijn Nederlands verliezen, daar ben ik zeker van.
De keuze is eenvoudig:
1. Brussel kiest voor Wallonië, en gaat volledig failliet. Wallonië noch Brussel heeft het geld ervoor. De Europese instanties zouden snel verhuizen... In dit scenario verliest Brussel trouwens ook zijn internationale luchthaven, aangezien deze in Vlaanderen ligt.

2. Brussel kiest voor de EU. De stad wordt een district van Europa, en er zal bijgevolg veel geld in geïnvesteerd worden. Het zou immers de showcase van Europa zijn.

3. Brussel kiest voor Vlaanderen. De franstaligen aldaar mogen het frans uiteraard behouden als hun taal (dit in tegenstelling tot wat extremist Maingain beweert). Brussel krijgt Vlaamse ontwikkelingshulp (het is immers de hoofdstad), en de economie zal er fel verbeteren. De stad mag tevens haar luchthaven behouden, aangezien Brussel dan Vlaams grondgebied is.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 18:21   #74
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Phew, wat een signature, VM! Eens zien hoelang de mods dit gaan toelaten...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 31 december 2006 om 18:23.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2006, 18:22   #75
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Opvallende nieuwe layout van dit forum, overigens...
Oud 31 december 2006, 18:29   #76
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Opvallende nieuwe layout van dit forum, overigens...
Inderdaad, maar ik zie al direct een voordeel. Zo is jouw eigen handtekening nu volledig in beeld, en ik meen me te herinneren dat dat vroeger niet zo was.
Oud 31 december 2006, 18:30   #77
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is de logica zelf dat de Brusselaars zelf voor hun eigen toekomst in geval van splitsing van het land kiezen.
Wat wil je zeggen?
Oud 31 december 2006, 18:37   #78
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Nee. Die man is volledig geïndoctrineerd door zijn fascistenpartij.
Geachte van Maerlant en NVA-er,
Ik heb er begrip voor dat je na BHV en JMDD een beetje in ademnood zit. Maar schelden brengt je geen soelaas!
Het VB stelt voor dat de Brusselaars vrij kiezen over hun toekomst, en garandeert een tweetalig Brussel. je hebt dus geen poot om op te staan.
Oud 31 december 2006, 18:40   #79
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte van Maerlant en NVA-er,
Ik heb er begrip voor dat je na BHV en JMDD een beetje in ademnood zit. Maar schelden brengt je geen soelaas!
Het VB stelt voor dat de Brusselaars vrij kiezen over hun toekomst, en garandeert een tweetalig Brussel. je hebt dus geen poot om op te staan.
Van Maerlant reageerde niet op mij of het VB, maar op Everytime. Mocht je dit niet weten: forumganger Everytime is een Franstalige Brusselaar die in zijn posts nogal graag de standpunten van het FDF ten overstaan van de Vlamingen lijkt over te nemen.
Oud 1 januari 2007, 13:28   #80
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Breda Bekijk bericht
stel dat de droom van de Vlaams Nationalisten werkelijkheid word , krijgt Brussel dan in ruil zijn uitbreiding in het Noorden , Oosten en Westen ???
De Vlaams Nationalisten zullen dat nooit toelaten, aangezien een groot deel onder hen Brussel als een Vlaamse stad beschouwen. Dit is vanuit historisch oogpunt een vreemde stelling, want Brussel heeft nooit tot Vlaanderen behoord behalve dan gedurende de kortstondige Vlaamse bezetting van Brussel ten tijde van de Brabantse successieoorlog. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom Brussel bij Vlaanderen zou moeten worden ingelijfd.

Aan de andere kant is het wel te begrijpen dat de Vlaamse beweging, die gegroeid is uit een reactie tegen de fnuiking van de Nederlandse taal en de Vlaamse cultuur door de franstaligen, een probleem ziet in een mogelijke uitbreiding van het Brussels Gewest. Uiteindelijk is die uitbreiding slechts een streefdoel voor een aantal franstaligen om eens en voor altijd het taalprobleem in de faciliteitengemeenten op te lossen in hun voordeel.

Laatst gewijzigd door Doki : 1 januari 2007 om 13:29.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be