Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 augustus 2006, 20:01   #61
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Da's nogal naïef, ik ben ook evangelisch christen en heb het een ander gelezen over dit instituut. En onderschat niet de macht ervan. Enfin ik ga hier geen polemiek over beginnen.
Zie The Vatican Billions by Avro Manhattan
http://www.cephasministry.com/cathol...illions_1.html

Ik heb niets tegen katholieken, mijn familie is het zelf, maar ben het beu zo'n uitspraken te moeten horen over 'een goede paus' . Indien het zo is zal hij niet te lang leven.Want dan zou hij eerst en vooral eens al die rijkdom moeten verdelen onder de armen. Want die zit nu onder machtige 'armen'.
Ik weet wel dat het Vaticaan een niet te onderschatten macht heeft, maar in bepaalde opinies zij ik ze als bondgenoot en ben best tevreden met hun drukkingskracht.
Wat idd. correct is, is het feit dat de kerk meer de daad bij het woord moet voeren indien ze het over liefdadigheid hebben.
Oud 4 augustus 2006, 20:05   #62
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Oh ja? En wat denk je dan dat "zakat" of de aalmoezenbijdrage is? (verplicht voor elke moslims)
Dezze wordt dan gebruikt voor de aankoop van bommengordels ipv armoedebestrijding in bv Khan Yunnis
Oud 4 augustus 2006, 23:27   #63
Argusx43
Minister

Argusx43's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
De katholieke kerk, vrijzinnige, islamitische en protestantse organisaties.
Moeten hun eigen bonen doppen. Harder bidden misschien zal dan jullie opperwezen financieel ter hulp schieten.
Als christen vind ik ook dat ze(we) hun eigen bonen moeten doppen. Onzin eigelijk dat een godsdienst moet gesubsidiëerd .
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2006, 23:39   #64
Argusx43
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
Ik weet wel dat het Vaticaan een niet te onderschatten macht heeft, maar in bepaalde opinies zij ik ze als bondgenoot en ben best tevreden met hun drukkingskracht.
Wat idd. correct is, is het feit dat de kerk meer de daad bij het woord moet voeren indien ze het over liefdadigheid hebben.
Ja, ik ga natuurlijk ook akkoord als het over christelijke waarden gaat zoals aan een partner houden, geen abortus...maar wat voorbehoedsmiddelen betreft, begrijp ik niet waar ze het halen. Waarom zou dat niet goed zijn? Je ziet soms van die katholieke gezinnen met veel kinderen, en vele nakomertjes . Als ze alle gewenst zijn is het in orde, maar indien niet... kan dat veel miserie en verdriet te weeg brengen.
En bijv. ook homosexualiteit.
Oud 4 augustus 2006, 23:42   #65
Argusx43
Minister

Standaard

Ik heb eens een onderzoek gezien in de kerk, en er zou maar 2% zich echt onthouden van sex. Dus prostitutie , homosexualiteit, pedo weet je wel....Wat een klucht.
Oud 5 augustus 2006, 07:07   #66
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
oa idd, omdat de zwarte katholieken daar nog geloven dat een Paus onfeilbaar is en daarom geen condooms gebruiken tijdens hun dagelijkse wipavond.

Daar is de trouwe katholieke partner vet mee.
Als ze geloven dat de paus onfeilbaar is waarom volgen ze dan zijn eerste gebod op en zijn tweede niet?

Trouwens gans die discussie over het verbod van condooms door de paus is zinloos
1) Het gebruik van condooms vinden ze 'niet-mannelijk' in het licht van hun 'cultuur'
2) Condooms zijn te duur (zelfs de tweedehandse)
3) Ik heb op dit forum ooit eens een statistiek geplaatst over aids in Afrika. Aids komt het minst voor in moslimlanden, vervolgens in katholieke landen en het meest in andere landen.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 08:00   #67
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
oa idd, omdat de zwarte katholieken daar nog geloven dat een Paus onfeilbaar is en daarom geen condooms gebruiken tijdens hun dagelijkse wipavond.
De onfeilbaarheid van de paus heeft niets te maken met zijn uitspraken over het condoomgebruik. De leer van de onfeilbaarheid betekent niet, dat de paus als persoon onfeilbaar is, of dat alles wat hij zegt altijd waar is.

Citaat:
Daar is de trouwe katholieke partner vet mee.
Jamaar, als men niet trouw blijft aan zijn/haar partner dan luistert men niet naar de paus. En u gaat toch niet beweren dat de paus verantwoordelijk is voor hiv-besmetting bij mensen die niet naar hem luisteren?
Oud 5 augustus 2006, 08:33   #68
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
De onfeilbaarheid van de paus heeft niets te maken met zijn uitspraken over het condoomgebruik. De leer van de onfeilbaarheid betekent niet, dat de paus als persoon onfeilbaar is, of dat alles wat hij zegt altijd waar is.
Maar DAT is nu net, wat al die goedgelovige Afrikaanse zwartjes onvoorwaardelijk geloven. "Met dank" (sic) aan al de missionarissen uiteraard.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 08:54   #69
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Maar DAT is nu net, wat al die goedgelovige Afrikaanse zwartjes onvoorwaardelijk geloven. "Met dank" (sic) aan al de missionarissen uiteraard.
Ten eerste is hetgene u hier zegt niet juist.
Ten tweede vind ik uw opmerking "goedgelovige Afrikaanse zwartjes" minachtend tegenover de Afrikaanse bevolking.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 5 augustus 2006 om 08:54.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 09:03   #70
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste is hetgene u hier zegt niet juist.
Aan jou om het dan te weerleggen.
Citaat:
Ten tweede vind ik uw opmerking "goedgelovige Afrikaanse zwartjes" minachtend tegenover de Afrikaanse bevolking.
Niks minachting, integendeel. Het zijn juist die missionarissen die het destijds belangrijker vonden om "zieltjes te winnen" en aldus die Afrikanen "dom" te houden, dan "hen" daadwerkelijk de scholing te geven waarvoor ze gestuurd werden.
Oud 5 augustus 2006, 09:14   #71
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Aan jou om het dan te weerleggen.
Mij best:

1. De Afrikaanse bevolking gehoorzaamt de paus niet blindelings, dus gelooft ze niet dat de paus als persoon onfeilbaar is, of dat alles wat hij zegt altijd waar is.
2. Missionarissen zeggen niet dat de paus als persoon onfeilbaar is, of dat alles wat hij zegt waar is.

Citaat:
Niks minachting, integendeel. Het zijn juist die missionarissen die het destijds belangrijker vonden om "zieltjes te winnen" en aldus die Afrikanen "dom" te houden, dan "hen" daadwerkelijk de scholing te geven waarvoor ze gestuurd werden.
Als u een kijkje neemt op de website van Missio, ziet u dat missionarissen en andere christelijk geïnspireerden weldegelijk zorgen voor onderwijs, gezondheidszorg, e.d.

In plaats van zomaar beschuldigingen te uiten aan het adres van de missionarissen, zou u er beter aan doen bewijzen te tonen.
Oud 5 augustus 2006, 09:19   #72
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Belgische overheid alleen al betaalt jaarlijks € 625 miljoen aan de erkende godsdiensten. 80% gaat naar de katholieke kerk, 13 % naar vrijzinnige, 3,5% naar islamitische en 3,3% naar protestantse organisaties.
Da's €62,5 per Belg of ongeveer €150 per gezin. Mooie belastingverlaging is hier mogelijk.
Mensen die hun religieus instituut financieel wensen te steunen, kunnen dat uiteraard op puur vrijwillige basis.

Even eenvoudig...

Hoe zit dat met de gelijkheid tussen man en vrouw die de overheid hoog in het vaandel draagt?

Priesters worden betaald door het ministerie van justitie.
Priesters zijn eigenlijk ambtenaren.
Jobs als ambtenaar mogen niet aan enige vorm van discriminatie zijn onderworpen.
Vrouwen hebben geen toegang tot het ambt van priester.
Ik noem zoiets discriminatie.
De overheid discrimineert.
Oud 5 augustus 2006, 10:43   #73
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Dat er tussen de missionarissen klootzakken zaten is juist.
Het merendeel heeft echter prachtwerk geleverd en heeft hen allesbehalve dom gehouden
Dat heb ik althans ondervonden.

PS. Je taalgebruik geeft wel blijk van minachting.
Oud 5 augustus 2006, 10:46   #74
Apocalyps
Minister

Apocalyps's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Als ze geloven dat de paus onfeilbaar is waarom volgen ze dan zijn eerste gebod op en zijn tweede niet?

Trouwens gans die discussie over het verbod van condooms door de paus is zinloos
1) Het gebruik van condooms vinden ze 'niet-mannelijk' in het licht van hun 'cultuur'
2) Condooms zijn te duur (zelfs de tweedehandse)
3) Ik heb op dit forum ooit eens een statistiek geplaatst over aids in Afrika. Aids komt het minst voor in moslimlanden, vervolgens in katholieke landen en het meest in andere landen.
Citaat:

Jamaar, als men niet trouw blijft aan zijn/haar partner dan luistert men niet naar de paus. En u gaat toch niet beweren dat de paus verantwoordelijk is voor hiv-besmetting bij mensen die niet naar hem luisteren?
Ooit al gehoord van de "mariage coutumier "
Ooit al van gehoord dat bij een sterfgeval ,( bij sommige traditionele groepen ) een van de broers van de overledene , de weduwe mogelijks onderdak verschaft en er waarschijnlijk eens mee in de koffer duikt ( het zijn niet allemaal koele en onverschillige kikkers in de warme landen, hoor )....
En ah ja, Afrikanen die niet "christelijk" getrouwd zijn.... leven natuurlijk in zonde ... was ik toch eventjes vergeten... sorry....
Dat ze maar dood gaan :
dat lost meteen al een stuk van de overbevolkings-problemen op.... zo zie je maar weer eens dat zelfs het kwaad door god ten goede wordt gekeerd...
Laten we hem danken en zijn voorzienigheid en pre-scientia prijzen....alleluja!
Het is wel waar dat veel afrikaanse mannen het condoom niet willen gebruiken om
nog andere redenen dan religieuze ( dat is trouwens ook in andere continenten zo ).
Maar in oeganda heeft de regering het condoom - gebruik terug geschroefd en wordt beweerd dat onthouding van seks buiten en voor het huwelijk , het meest effektieve preventieve middel is gebleken in de strijd tegen aids ( mede op aandringen van de oegandese kerk en vooral om de geldkraan open te houden van de huidige US-donors van conservatieve christelijke zijde en bush-regering )
Hier hebt u een reacties van mensen ter plaatse.

Liberation Afrique
zie ook -->
News BBC

Laatst gewijzigd door Apocalyps : 5 augustus 2006 om 11:05.
Apocalyps is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 11:13   #75
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ooit al van gehoord dat bij een sterfgeval ,( bij sommige traditionele groepen ) een van de broers van de overledene , de weduwe mogelijks onderdak verschaft en er waarschijnlijk eens mee in de koffer duikt ( het zijn niet allemaal koele en onverschillige kikkers in de warme landen, hoor )....
En ah ja, Afrikanen die niet "christelijk" getrouwd zijn.... leven natuurlijk in zonde ... was ik toch eventjes vergeten... sorry....
Dat ze maar dood gaan :
dat lost meteen al een stuk van de overbevolkings-problemen op.... zo zie je maar weer eens dat zelfs het kwaad door god ten goede wordt gekeerd...
Laten we hem danken en zijn voorzienigheid en pre-scientia prijzen....alleluja!

nog andere redenen dan religieuze ( dat is trouwens ook in andere continenten zo ).
Maar in oeganda heeft de regering het condoom - gebruik terug geschroefd en wordt beweerd dat onthouding van seks buiten en voor het huwelijk , het meest effektieve preventieve middel is gebleken in de strijd tegen aids ( mede op aandringen van de oegandese kerk en vooral om de geldkraan open te houden van de huidige US-donors van conservatieve christelijke zijde en bush-regering )

Liberation Afrique
zie ook -->
News BBC
Die tekst is een commentaar op oa mijn post.
Wat heeft het bold gemaakte tekst te maken met hetgeen ik geschreven heb.
Oud 5 augustus 2006, 11:23   #76
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee
Citaat:
Wat heeft dat nu met deze discussie te maken?

Citaat:
en
ah ja, Afrikanen die niet "christelijk" getrouwd zijn.... leven natuurlijk in zonde ... was ik toch eventjes vergeten... sorry....
Dat ze maar dood gaan :
...
De paus zegt niet dat die mensen maar dood moeten gaan!

Als ze niet christelijk getrouwd zijn maar toch geslachtsgemeenschap hebben, is dat een teken dat ze niet naar de paus luisteren. Indien die mensen dan ook geen condoom gebruiken, zal het niet zijn omdat het niet mag van de paus.

Citaat:
Als ze een condoom niet gebruiken omwille van niet-religieuze redenen, waarom beschuldigt u de paus dan?

Citaat:

Liberation Afrique
zie ook -->
News BBC
Waar staat er in die artikels iets over de kerk? Er wordt enkel gesproken de US-donors van conservatiete christelijke zijde en de Bush-regering. U doet net precies of die twee synoniem zijn met de paus, terwijl dat helemaal niet het geval is.

Trouwens, geen seks buiten het huwelijk is inderdaad een effectieve manier om hiv-besmetting tegen te gaan.
Oud 5 augustus 2006, 12:18   #77
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er veel mensen in Afrika sterven, dat weet ik. Maar hoeveel mensen sterven er dan in Afrika omdat ze naar de paus luisteren? Ik wist niet dat daar cijfermateriaal over bestond. Maar als u zegt waar ik daar gegevens over kan vinden, wil ik die wel eens bekijken.
Euhm, er zijn genoeg gegevens die aantonen hoeveel mensen aan aids sterven in Afrika. Iedereen weet ook dat ze geen condoom gebruiken omdat de paus het niet wil. Maak het cirkeltje zelf maar rond... Als je de link niet kan leggen tussen aids en condoom..tja

Citaat:
Wat ik wel weet is dat als je luistert naar de paus, je minder kans loopt om hiv-besmet te worden dan wanneer je niet naar hem luistert.
Onzin, aids krijg je door geen condoom te gebruiken. Door naar de paus te luisteren word aids niet gestopt.

Citaat:
Ik denk dat de armen van bvb. Brazilië weldegelijk iets hebben aan de hulp die ze krijgen van geïnspireerde mensen.
Ok, ze hebben er iets aan maar ze hebben veel meer aan materiele hulp.

Citaat:
Men kan inderdaad mensen helpen door projecten op te starten.
En men kan ook mensen helpen door anderen aan te zetten om nog meer projecten op te starten.
Idd, ook, maar waarom doen ze het zelf niet als ze het fortuin hebben?

Citaat:
Door mensen aan te raden trouw te blijven aan hun partner, draagt de paus bij aan de preventie van hiv-besmetting.
Door mensen te verbieden een condoom te gebruiken draagt de paus bij aan massamoord.

Citaat:
De paus zegt niet veel over het gebruik van condooms. Hij zegt er zelfs heel weinig over. Maar om de één of andere reden komen die weinige dingen die hij erover zegt, steeds opnieuw in de media aan bod. Over de overige boodschappen van de paus, is er nauwelijks berichtgeving. Daardoor lijkt het alsof de kerk zich vooral fixeert op het condoomgebruik, terwijl dat helemaal niet het geval is.
Of hij er veel of weinig over zegt doet er niet toe, de cijfers over het aantal aids slachtoffers per jaar zeggen genoeg.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 14:06   #78
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door puud Bekijk bericht
Dat er tussen de missionarissen klootzakken zaten is juist.
Het merendeel heeft echter prachtwerk geleverd en heeft hen allesbehalve dom gehouden
Dat heb ik althans ondervonden.

PS. Je taalgebruik geeft wel blijk van minachting.
Voor het vaticaan, en alles wat er mee te maken heeft, kan ik idd geen greintje sympathie opbrengen, dat klopt !!
Oud 5 augustus 2006, 14:07   #79
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, geen seks buiten het huwelijk is inderdaad een effectieve manier om hiv-besmetting tegen te gaan.
Helemaal geen seks, natuurlijk ook.....
Oud 5 augustus 2006, 16:48   #80
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Euhm, er zijn genoeg gegevens die aantonen hoeveel mensen aan aids sterven in Afrika. Iedereen weet ook dat ze geen condoom gebruiken omdat de paus het niet wil. Maak het cirkeltje zelf maar rond... Als je de link niet kan leggen tussen aids en condoom..tja
Dat is niet waar! Als die mensen geen condoom gebruiken omdat de paus zegt dat het niet mag, dan zouden ze ook trouw blijven aan hun partner omdat dat moet van de paus.

Citaat:
Onzin, aids krijg je door geen condoom te gebruiken. Door naar de paus te luisteren word aids niet gestopt.
Wie naar de paus luistert, blijft trouw aan zijn/haar partner. Wie trouw blijft aan zijn/haar partner verhindert hiv-besmetting via geslachtsgemeenschap. Tenzij de huwelijkspartner met hiv-besmet is, maar dan is condoomgebruik het kleinste kwaad en wel aangewezen.

Citaat:
Ok, ze hebben er iets aan maar ze hebben veel meer aan materiele hulp.
Die geïnspireerde mensen bieden ook materiële hulp. Daarnaast geven ze de armen ook kansen om hun lot zelf te verbeteren.

Citaat:
Idd, ook, maar waarom doen ze het zelf niet als ze het fortuin hebben?
Als ze hun fortuin uitsluitend zouden gebruiken voor materiële hulp, dan lost dat de grond van het probleem niet op. Nu zetten ze, naast materiële hulp te bieden (want dat gebeurt weldegelijk,) anderen aan tot het opstarten van projecten. En dat leidt tot veel meer projecten dan de paus in zijn eentje zou kunnen opstarten.

Citaat:
Door mensen te verbieden een condoom te gebruiken draagt de paus bij aan massamoord.
Onzin, de paus geeft immers een alternatief voor het condoomgebruik.

Citaat:
Of hij er veel of weinig over zegt doet er niet toe, de cijfers over het aantal aids slachtoffers per jaar zeggen genoeg.
U wil blijkbaar niet begrijpen dat de paus niet verantwoordelijk is voor mensen die sterven aan AIDS. Geef mij het aantal AIDS-slachtoffers die doen wat de paus zegt: nl. geen condoom gebruiken en trouw blijven aan hun huwelijkspartner. Als u dat niet kunt, hebt u al zeker geen idee hoeveel mensen er aan AIDS sterven omwille van de paus.

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 5 augustus 2006 om 17:01.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be