Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Op welke partij zou u stemmen in 2004?
VLD 8 7,41%
CD&V 9 8,33%
SP.A spirit 6 5,56%
Vlaams Blok 38 35,19%
N-VA 23 21,30%
Groen! 5 4,63%
Liberaal appel 4 3,70%
AEL 4 3,70%
andere 8 7,41%
Ik weet het nog niet 3 2,78%
Aantal stemmers: 108. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2003, 17:19   #61
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
uw enige kans op de 5% kiesdrempel te halen is Jean-Marie PFAFF op de lijst te zetten !

Die was wel goed.
Oud 11 december 2003, 23:01   #62
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Vorige keer NVA, dit maal VB.

Heb nog steeds zeer veel respect voor NVA en ben ervan overtuigd dat zij over de -gemiddeld genomen- kwalitatief sterkste mandatarissen beschikken + dat het (samen met het VB) zowat de enige partij is die hoofdzakelijk uit mensen bestaat voor wie hun ideeëngoed belangrijker is dan 'postjes pakken'. Qua standpunten sluit de NVA ook het best aan bij mijn persoonlijke overtuiging.

NVA heeft echter nog minder kans dan verleden keer om de drempel te halen en hun halstarrige weigering om zelfs maar samenwerking met het VB (wat hun natuurlijke bondgenoot zou moeten zijn) te overwegen doet me echter besluiten dat het NVA misschien beter verdwijnt, waarna hopelijk hun competente mandatarissen de weg naar die andere Vlaams-Nationalistische partij vinden, waar zij hopelijk in staat zullen blijken een positieve invloed te hebben op de VB standpunten die me minder genegen zijn.

Ik heb ooit - ten tijde van de Burgermanifesten - op een <sic> blauwe maandag op de VLD gestemd maar nu we al enige jaren mogen meemaken in welke mate de VLD kruipt en haar eigen leden verraadt is het mijn grootste wens dat zij een serieuze electorale klap krijgen waarna de etterbuil er helemaal openbarst en de heren Verhofstadt en De Gucht voorgoed vh politieke toneel verdwijnen. De vld ministers van de afgelopen jaren waren algemeen bekeken in mijn ogen ook zowat de zwakste figuren in toch al niet bepaald van competentie overlopende regeringen.

SP-a. Geen optie wegens nog lager democratisch gehalte dan de vld Ik moet wel erkennen dat de sp-a toch nog de meest competente figuren heeft geleverd in onze regeringen van de laatste jaren (niet dat dat zo een moeilijke prestatie is, maar kom). Zoals bij de meeste partijen ontbreekt ook hier weer een Vlaamse reflex.

Groen!: Ik hoop dat ze definitief verdwijnen. Ergens spijtig want ik ben wel voorstander voor een partij met ecologische standpunten. Hun andere extreem-linkse standpunten, algemene incompetentie en regelneverij zijn echter om gek van te worden.

CD&V: Hoogst bereikbare electoraal voor hen lijkt mij dat zij nodig zullen zijn om een klassieke tripartite te vormen, wat mogelijk toch een lichte verbetering voor het beleid zou kunnen betekenen. Hebben tevens enkele competente figuren. ('Den dunne' Van Rompuy bvb), maar een vis noch vlees partij. CD&V zou beter eens duidelijke keuzes maken, zolang ze dat niet durven doen zie ik niet in hoe ze electoraal ooit kunnen vooruitgaan.

VB: zoals gezegd zullen zij mijn stem dus krijgen. Naast de NVA de enige partij die met enige geloofwaardigheid voor de Vlaamse belangen kan opkomen. Ik koester geen illusies dat zij enige rechtstreekse invloed op het beleid zullen kunnen hebben, maar mogelijk zou een verdere groei van het VB (bij voorkeur ten koste van de VLD) de boel daar wel eens kunnen doen springen wat op vrij korte termijn de politieke kaarten volledig kan herschudden. Ie als de VLD verliest en het VB zwaar wint betekent dit hopelijk het einde van hun machtsgeile top die dan met een nog veel sterker morrende achterban te maken zal krijgen.

Spirit: als ik de vld al machtsgeile postjespakkers vind, moet ik bij Spirit toch geen tekeningetje maken zeker?

Liberaal Appel: marginale partij en hoewel ik hun overige ideeëngoed zeker niet slecht vind, ontbreekt bij hen - voor zover ik weet - ook maar enige Vlaamse reflex. Tevens -en dit is zeker niet het belangrijkste argument- vind ik de heer Beysen erg antipathiek overkomen en zijn hun andere mandatarissen mij volkomen onbekend.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2003, 23:49   #63
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Voor de Europese verkiezingen zeker Spa-Spirit, voor een iets minder marktgericht Europa. Voor de Vlaamse verkiezingen zal het waarschijnlijk hetzelfde worden. De N-VA kan als zweeppartij volgens mij toch weinig doen om meer bevoegdheden naar Vlaanderen te halen. Bovendien hebben ze een gigantische fout gemaakt door niet met de CD&V in zee te gaan. Samen konden ze de grootste formatie van het land worden. Ik hoop stilletjes dat de CD&V toch in de volgende Vlaamse regering zit, om zo wat meer sérieux in de politiek te brengen. De CD&V zal dan onder enorme druk staan om écht een beleid te voeren. Maar mijn hart ligt nog altijd links en dus wordt het Spa-Spirit.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 08:55   #64
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Als het migrantenstemrecht er door komt zal het een zeer zwarte zondag worden in Vlaanderen en zal Spa Spirit en VLD de rekening gepresenteerd krijgen

Het Vlaams Blok zal er wel bijvaren ze hebben de signalen van de burger nog altijd niet begrepen

Of zijn die nu echt zo doof of koppig en dwaas

"...ik weet wat goed is voor u"
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:08   #65
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Voorkeur voor NV-A maar het zal VL. BL. worden....... omdat de NV-A geen slagkracht kan geven (te klein SPIJTIG )
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:17   #66
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlaanderen wordt wakker vóór de waalse poltici met medeplichtigheid van de SPa en de VLD uw ogen helemaal sluit 8)
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 12 december 2003, 09:19   #67
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Als het vreemdelingenstemrecht erdoor komt vermindert mijn stem in waarde.

Dus who cares voor wie ik zal stemmen?

Gerolf Annemans!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:20   #68
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Als ik dat zo lees zou een samenwerking Vlaams Blok-NVA veel stemmen kunnen halen.
Als ik mij niet vergis aan de hand van de resultaten van de vorige verkiezingen zelfs de grootste partij in Vlaanderen ? 't zou in ieder geval een spannende nek aan nek race worden tussen dan 4 bijna evengrote partijen.

Heeft bij het vormen van een Vlaamse regering de grootste partij trouwens niet het eerste recht om te pogen een regering te vormen ?
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:23   #69
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

indien het NVA slim zou zijn, vormen ze één blok met het Vlaams Blok :o
zo worden ze de grootste partij van Vlaanderen !

spirit is al overgelopen op zoek naar postjes, ID21 is al dood, groen! is zo goed als verdwenen...
Oud 12 december 2003, 09:28   #70
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Absoluut fout!

Vorige verkiezingen heb ik op NV.A gestemd om hun vlaamsgezindheid, maar ik zal nooit in mijn leven op het rechtse blok stemmen, hoe vlaamsgezind die ook is. Als de NV.A onafhankelijk opkomt, zou ik nog overwegen misschien terug te stemmen, maar als ze samen met het blok gaan, ga ik er van uit dat als ik nv.a stem ik onrechtsreeks mee blok stem. NV.A zal mijn stem dan in alle geval kwijt spelen. Het is net goed voor Vlaanderen dat er een nv.a is om de niet rechtse vlaamsgezinden op te vangen.
Oud 12 december 2003, 09:34   #71
Tegendradigaard

Standaard

Er zullen altijd mensen zijn zoals gij he Pelgrim die dan afhaken. Maar ik kan mij voorstellen dat er ook mensen zullen zijn die juist wel op zulk kartel zullen stemmen omdat ze misschien zullen denken dat door de samenwerking het Vlaams Blok sommige van zijn extreme standpunten zal moeten aanpassen ?

Maar eigenlijk hoop ik vooral op een verrassende verkiezingsuitslag.

Eigenlijk hoop ik vooral dat de grote partijen wat klop krijgen. Laat de kleintjes maar tot mij komen, euh vooruit gaan bedoel ik.

En als die kleine partijen die dan groot geworden zijn ook zo'nen dikke nek hebben gekregen mogen die weer wat klop krijgen en mag een volgende lading kleine partijen opkomen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

Oud 12 december 2003, 09:35   #72
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Als de NV.A onafhankelijk opkomt, zou ik nog overwegen misschien terug te stemmen,
En we komen onafhankelijk op voor de Vlaamse verkiezingen.

Citaat:
maar als ze samen met het blok gaan, ga ik er van uit dat als ik nv.a stem ik onrechtsreeks mee blok stem.
Dit is ook zo.

Citaat:
NV.A
Nog even voor de duidelijkheid, het is N-VA.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 09:39   #73
Tegendradigaard

Standaard

dat laatste noemen ze streepjesneukerij geloof ik. punt

Oud 12 december 2003, 09:48   #74
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ok dan, NV-a maakt een kans.

Maar dan nog sta ik voor een dillema. Naast flamingant ben ik namelijk ook links (en nog vrij deftig ook) en nv-a is op veel punten centrum tot centrum rechts. Aan de ene kant is hun vlaamsgezindheid redelijk aanlokkelijk, aan de andere kant weet ik het zo niet. Vorige verkiezingen mochten we twee keer stemmen, en dan heb ik dat opgelost door NV-A en LSP te stemmen, flaminganten en radicaal links.
Oud 12 december 2003, 09:54   #75
Tegendradigaard

Standaard

Vrij deftig links. Al goe dat het niet vrij smerig links is he Pelgrim.

't moet deftig blijven.

Oud 12 december 2003, 10:01   #76
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

't is dat. Ik hou het graag proper
Oud 12 december 2003, 10:07   #77
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

VLD 5% [ 4 ]
CD&V 8% [ 7 ]
SP.A spirit 2% [ 2 ]
Vlaams Blok 34% [ 27 ]
N-VA 24% [ 19 ]
Groen! 5% [ 4 ]
Liberaal appel 3% [ 3 ]
AEL 5% [ 4 ]
andere 6% [ 5 ]
Ik weet het nog niet 3% [ 3 ]

Tenzij er sinds mei iets dramatisch is gebeurt, denk ik dat dit toch wel het bewijs is dat de mensen op dit forum niet echt representatief zijn voor de gehele bevolking. Het zou me sterk verwonderen als vld plots maar 5 procent meer haalt, nv-a plots 24 procent en ael plots ook 5 procent.

Ik denk dat het antwoord simpel is. Op dit forum zitten per definitie alleen de mensen die echt met politiek bezig zijn. Dat zijn de mensen die ook bewust gaan stemmen, goed wetende waarom ze gaan stemmen en die het dus ook serieus nemen. Dat zijn de mensen die gaan stemmen zelfs als de stemplicht afgeschaft wordt. Nu weten we ook hoe de uitslag zal zijn bij de verkiezingen, als de mensen die alleen maar komen omdat ze moeten wegvallen. De uitslag zal wel in deze buurt liggen.
Oud 12 december 2003, 10:10   #78
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VLD 5% [ 4 ]
CD&V 8% [ 7 ]
SP.A spirit 2% [ 2 ]
Vlaams Blok 34% [ 27 ]
N-VA 24% [ 19 ]
Groen! 5% [ 4 ]
Liberaal appel 3% [ 3 ]
AEL 5% [ 4 ]
andere 6% [ 5 ]

Tenzij er sinds mei iets dramatisch is gebeurt, denk ik dat dit toch wel het bewijs is dat de mensen op dit forum niet echt representatief zijn voor de gehele bevolking. Het zou me sterk verwonderen als vld plots maar 5 procent meer haalt, nv-a plots 24 procent en ael plots ook 5 procent.

Ik denk dat het antwoord simpel is. Op dit forum zitten per definitie alleen de mensen die echt met politiek bezig zijn. Dat zijn de mensen die ook bewust gaan stemmen, goed wetende waarom ze gaan stemmen en die het dus ook serieus nemen. Dat zijn de mensen die gaan stemmen zelfs als de stemplicht afgeschaft wordt. Nu weten we ook hoe de uitslag zal zijn bij de verkiezingen, als de mensen die alleen maar komen omdat ze moeten wegvallen. De uitslag zal wel in deze buurt liggen.
Indien dit de uitslagen - even fictief - zouden zijn van de Vlaamse verkiezingen, dan zouden we een aardverschuiving hebben in het politieke landschap.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 10:24   #79
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
VLD 5% [ 4 ]
CD&V 8% [ 7 ]
SP.A spirit 2% [ 2 ]
Vlaams Blok 34% [ 27 ]
N-VA 24% [ 19 ]
Groen! 5% [ 4 ]
Liberaal appel 3% [ 3 ]
AEL 5% [ 4 ]
andere 6% [ 5 ]

Euh, not! Over het invoeren van stemrecht ipv stemplicht zijn al verschillende studies gebeurd en de uitslag zou waarschijnlijk ongeveer dezelfde zijn. Duidelijk is wel dat bvb. een partij als het Vlaams Blok waarschijnlijk niet (laat staan zo spectaculair) zou winnen, omdat een aantal kiezers die zich hebben afgekeerd van de politiek (maar wel op het Blok stemmen) zal wegvallen. En als de N-VA 24% wil halen dan zal 80% van de kiezers moeten thuisblijven om met hetzelfde aantal stemmen als de vorige keer dit percentage te halen. Elke goeie socioloog zal U trouwens vertellen dat enquêtes op het internet waardeloos zijn, omdat de gemiddelde surfer allesbehalve de gemiddelde burger is.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2003, 10:42   #80
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
omdat de gemiddelde surfer allesbehalve de gemiddelde burger is.
Mezelf in acht nemend, hebt ge volkomen gelijk!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be